Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Och hallå - vågar jag ge ongen jordnötssmör eller?

Inga allergier hittills, inga allergiska föräldrar, ingen reaktion när jag äter. Förutom att han vill smaka då...
Pratade med en dietist om det i dag, förutom de svar du redan fått då... Hon föreslog att man kan dutta lite jordnötssmör på tex ryggen på dem och se om det kommer några utslag. Jag tänkte prova det först.

Annars tror jag som flera andra att det är bra att testa tidigt.

Kung markatta har jordnötssmör utan salt.

Vi var på 8-månaderskontroll på bvc igår. Allt såg jättebra ut och han är tydligen lite före i utvecklingen nu eftersom han börjat krypa och ställa sig upp. Han växer så det knakar och väger nu 9670g (nästan +1,2 kg från förra besöket vid 6 mån :o) och är 71 cm lång (+2 cm). Han ligger ungefär på medel på längden och en kurva över medel på vikten just nu :o Det konstiga är att han inte alls är särskilt tjock, däremot väldigt kraftig med breda axlar och kraftiga ben. Vanliga bebiskläder räcker knappt till över axlarna på honom :D Men så äter han som en liten häst och vill gärna amma en hel del också.

Vi fick lite information om barnsäkerhet och sånt, och det känns som största säkerhetsrisken hos oss är storasyrran som gärna ger honom totalt olämpliga leksaker som korkar, papper och blomblad när man råkar titta bort i en sekund, så det är minst sagt fullt upp med att hålla koll på det och så klart på ungen som ska ställa sig upp mot precis allt 24/7 och ramlar som en kägla precis hela tiden!

VAAAARFÖÖÖR måste vi ha tänder? :arghh::cry::crazy:

John är helt svullen där nya tänderna ska komma fram, han går gråtattacker dygnet runt och min sömn är borta med vinden. Han passar på att vara lite snuvig också (kanske typiskt i tandtider?) för att verkligen se till att tillvaron är på topp. :down:

Vi har utrustat oss med babydent nu i alla fall. Borde kanske köpa flytande alvedon också?

Senaste nätterna har han vaknat mellan klockan tre och fyra och sedan vaknat till två-fyra gånger i timmen fram till klockan sju. Jag är ett vrak O_o

Maken kommer rycka in i morgon. Hittills har jag låtit honom sova eftersom han blir vidrig att ha att göra med när han inte har sovit ordentligt, men nu är snart min gräns nådd. Pest eller kolera liksom.

VAAAARFÖÖÖR måste vi ha tänder? :arghh::cry::crazy:

John är helt svullen där nya tänderna ska komma fram, han går gråtattacker dygnet runt och min sömn är borta med vinden. Han passar på att vara lite snuvig också (kanske typiskt i tandtider?) för att verkligen se till att tillvaron är på topp. :down:

Vi har utrustat oss med babydent nu i alla fall. Borde kanske köpa flytande alvedon också?

Senaste nätterna har han vaknat mellan klockan tre och fyra och sedan vaknat till två-fyra gånger i timmen fram till klockan sju. Jag är ett vrak O_o

Maken kommer rycka in i morgon. Hittills har jag låtit honom sova eftersom han blir vidrig att ha att göra med när han inte har sovit ordentligt, men nu är snart min gräns nådd. Pest eller kolera liksom.

Några timmar senare:
Så nära gränsen nu. Har bara sovit några minuter i taget hittills. Vid 3 fick han alvedon, ny blöja och en flaska kall ersättning. Han har precis somnat och lär väl vakna inom loppet av en kvart...

Stackars lilla barn.
Stackars mamma.

Facit:
Fick sammanhängande sömn mellan typ 5-7. Stackars J somnade väl av ren utmattning till slut. :arghh:

Nu är jag på kontoret.
Det blir en fin arbetsdag det här :grin:

@Blueberry Hua! Fy sjutton vilken natt! Stackars er!

Jag gar varit ganska generös med alvedon när lilla C haft tandvärk. Jag tycker inte det finns någon anledning till att hon ska ha ont.

Hoppas John får sova lite under dagen så han mår bättre! Hur du ska hålla dej vaken vette sjutton ;)

Mvh Miks

Nu ska jag vara så där bukefalhos-förutsägbart-PK och säga "VA!?". Du jobbar, han är föräldraledig men du tar nätterna för att maken inte kan bete sig som folk om han inte sover ordentligt? Jag har så otroligt låg tolerans för vuxna människor som inte kan hantera trötthet eller hunger (eller tjejer som inte kan hantera PMS eller gravidhormoner). Jag har förståelse för att det är jobbigt, men framförallt om man har ungar får man fan bara ta sig i nackskinnet.

Men mest blir jag ledsen för din skull. Du ska inte behöva dra det där lasset själv.

Nu ska jag vara så där bukefalhos-förutsägbart-PK och säga "VA!?". Du jobbar, han är föräldraledig men du tar nätterna för att maken inte kan bete sig som folk om han inte sover ordentligt? Jag har så otroligt låg tolerans för vuxna människor som inte kan hantera trötthet eller hunger (eller tjejer som inte kan hantera PMS eller gravidhormoner). Jag har förståelse för att det är jobbigt, men framförallt om man har ungar får man fan bara ta sig i nackskinnet.

Men mest blir jag ledsen för din skull. Du ska inte behöva dra det där lasset själv.

Ja, men precis!
Det har verkligen inte varit någon uppoffring från min sida förrän den här veckan, innan dess har det mest bara varit mysigt. Meeeen nu får det bli något slags skiftarbete framöver. Vi delar ju på veckorna (föräldraledigheten alltså, jag jobbar 40 % och han 60 % fram till årsskiftet, sen växlar vi antagligen).

Dagens shopping en Maxi Cosi Mobi XP :D kom fram till att det inte går att få tag i en vettig stol i uk så idag var vi och testade sitta och pratade med försäljare och slog till, ska hämta ut den när vi kommer till jul så slipper jag släpa hem den själv. Känns skönt att det är gjort nu och jag vet att hon kommer åka bra och säkert i minst 4 år framåt.

Jag kom hem till två tappra krigare, varav den minsta hade hög feber men var vid gott mod och den största hade fixat allt som tänkas kunde (sjukvårdsupplysningen, gett alvedon, höll bra koll på tempen).

Nu har vi precis gett ny alvedon och J är så ynklig och ledsen och vissen. :( Han slumrar i min famn just nu, men gnyr mycket och det märks att han har det jobbigt. :cry:

Jag kom hem till två tappra krigare, varav den minsta hade hög feber men var vid gott mod och den största hade fixat allt som tänkas kunde (sjukvårdsupplysningen, gett alvedon, höll bra koll på tempen).

Nu har vi precis gett ny alvedon och J är så ynklig och ledsen och vissen. :( Han slumrar i min famn just nu, men gnyr mycket och det märks att han har det jobbigt. :cry:
Lilla plutten då! Har ni Ipren hemma så kan ni köra varannan ipren för att få ner febern.

När sonen var liten och hade 42,0 i feber var jag orolig men sjukvårdsrådgivningen var ganska coola. Vi skulle ge Ipren och ringa tillbaka efter 40 minuter. Då hade febern sjunkit till 41,6. Då ville de ha in oss till Astrid Lindgren. 3 dagars feber utan prickar troligtvis. Vi vet fortfarande inte.

Hoppas det är vanlig förkylning i kombo med tänder som John har! Krya på honom!

Mvh Miks

Imorgon ska jag lämna A med mormor och morfar och gå ut med mina kompisar, drinkar, mat och troligen krogen, om jag orkar det är ju det där med att hålla sej vaken på kvällen är ju van att lägga mej senast 22 för att hinna få lite sömn innan nattpasset börjar.
A har börjat bli mera mammig nu, men jag tror det kommer gå bra för henne det blir värre för mej som även kommer sova borta så kommer inte vara där på kvällen och snusa på sovande bebis eller på en nyvaken bebis på söndag morgon.

Lilla plutten då! Har ni Ipren hemma så kan ni köra varannan ipren för att få ner febern.

När sonen var liten och hade 42,0 i feber var jag orolig men sjukvårdsrådgivningen var ganska coola. Vi skulle ge Ipren och ringa tillbaka efter 40 minuter. Då hade febern sjunkit till 41,6. Då ville de ha in oss till Astrid Lindgren. 3 dagars feber utan prickar troligtvis. Vi vet fortfarande inte.

Hoppas det är vanlig förkylning i kombo med tänder som John har! Krya på honom!

Mvh Miks

Satan vilka temperaturer! :eek:

Han har faktiskt fått några enstaka röda prickar under dagen, men det ser inte alls ut tredagarsfeber. Han har typ tre på bröstet, en på armen, någon på ryggen och någon vid munnen.

Nu har nog alvedonen slutat att verka, han vaknade för en stund sedan och var inte det minsta nöjd - men jag har lyckats söva honom. Nu sover han tungt på mitt bröst.

Han är så öm i tandköttet att han ratar både nappflaskan med välling och lilla flaskan med vatten efter bara någon klunk... Och så somnade han om innan jag hann smörja med babydent. Oh well.

Det här är faltiskt första gången han är sjuk.

Blåbärets sjukstuga rapporterar:

Så himla sjuk bebis!
Allt pekar på tredagarsfeber, och att det sammanfaller med tänder som när som helst tar sig genom tandköttet är bara hemskt. Vi försöker desperat få i honom mat och vatten, men att vara hängig och febrig med vansinniga mängder dregel och svullet och ömt tandkött gör det inte så lockande att varken äta eller dricka. :( I desperation erbjöd vi juice ur glas, och det fungerade riktigt bra.

Nu kör vi tredje natten och hoppas att vi lägger feber och prickar bakom oss snart. J sover nu, men febern seglar upp över 39 grader så fort alvedonen avtar.

Han sover väldigt stökigt: somnar, sover en stund, sätter sig upp i något halvvaket tillstånd, faller åt något håll och somnar där han landar. (Just nu i typ framstupa sidoläge med ryggen mot mitt lår och huvudet mot fotändan, alldeles nyss med huvudet på sin kudde...)

Hur nojiga är ni förresten med att sova på mage?
Ibland vill han ligga på mage och jag brukar låta honom göra det, men vänder honom när han har somnat...

Så hemskt med språng, tänder och sjuk samtidigt :(.... Jag tycker vi har sovit nog dåligt bara av tanden förra veckan och språnget den här veckan.

Jag nojjade en del över magsovandet för några veckor sen för hon la sig med näsan rakt ner i madrassen, nu verkar det som att hon kan lägga sig i en bättre position så känner mig inte orolig längre. Det funkar dessutom inte att vända henne, antingen så vänder hon sig tillbaka eller vaknar och blir skitsur med risk för att hon kommer vara uppe i en timme...

Det ska bli SÅ SKÖNT att sambon kommer hem imorrn kväll. Det har varit en intensiv vecka... inte helt vidrig men ändå väldigt krävande. Språngig dotter och väldigt smärtpåverkad häst (lång historia kort, hans hovar har krisat under en längre tid, nu så rasade skor och hovvägg av och jag fick akutbeställa boots som tog evigheter att komma).

Blåbärets sjukstuga rapporterar:

Så himla sjuk bebis!
Allt pekar på tredagarsfeber, och att det sammanfaller med tänder som när som helst tar sig genom tandköttet är bara hemskt. Vi försöker desperat få i honom mat och vatten, men att vara hängig och febrig med vansinniga mängder dregel och svullet och ömt tandkött gör det inte så lockande att varken äta eller dricka. :( I desperation erbjöd vi juice ur glas, och det fungerade riktigt bra.

Nu kör vi tredje natten och hoppas att vi lägger feber och prickar bakom oss snart. J sover nu, men febern seglar upp över 39 grader så fort alvedonen avtar.

Han sover väldigt stökigt: somnar, sover en stund, sätter sig upp i något halvvaket tillstånd, faller åt något håll och somnar där han landar. (Just nu i typ framstupa sidoläge med ryggen mot mitt lår och huvudet mot fotändan, alldeles nyss med huvudet på sin kudde...)

Hur nojiga är ni förresten med att sova på mage?
Ibland vill han ligga på mage och jag brukar låta honom göra det, men vänder honom när han har somnat...

Hoppas verkligen han kryar på sig snart!

Vad gäller magsovandet så hade jag inte oroat mig, speciellt inte när barnet är så rörligt som din är. Jag är i och för sig van med en unge som gärna täcker ansiktet med allt hon kommer åt, rekordet var någon sorts fyra-lagers-historia: snuttetrasa, en mössa, halva kudde som hon hade vikt upp och så ett tunnare täcke ovanpå det. Näsan i madrassen lär vara som de öppna vidderna i jämförelse.

Jag trivs inte med att ha min son liggande på magen men det beror nog mer på att han gärna lägger ner näsa i kudden/madrassen också. Ligger han på magen men lagt huvudet åt sidan brukar jag låta honom vara men ligger han för mycket med ansiktet neråt lägger jag honom på sida.

Vi har också sjukstuga sedan i tisdagskväll men det är en vanlig förkylning. Tycker väldigt synd om honom faktiskt för han har det väldigt jobbigt även om han ät oerhört mycket piggare idag än i onsdags.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 233
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025