Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Det var dax för oss att köpa ny gröt nu iaf så skippade risgröten och läste på alla förpackningar och hittade tillslut en utan ris, verkar som de flesta som säljs här innehåller ris.

I natt sov A hela natten, hoppas det var för hon fick middagen sent igår, blir så nör man somnar 4 och sover över 2h, blev sen middag idag igen så håller trenden så fortsätter vi så här. Men vaknar hon i natt så får pappa ta henne för mamman ska sova.

Hörni, vad vill en krypbebis ha för ytterkläder nu under hösten?
Kanske en skaloverall? Förslagsvis inte en i fleece eftersom de är som golvmoppar och allt fastnar. Det finns i typ bävernylon, goretex eller polyester. Mini rodini har en fin mörkblå som jag har kikat på. Tycker den är lite dyr för den korta användningsperioden bara.

Antagligen har de vanliga kedjorna skaloverall också.

Skalbyxor och skaljacka är annars ett tips. Då kan man använda de båda separat.

Mvh Miks

Jag kör en vindfleeceoverall från Polarn och pyret + en tunn mössa nu :) han sitter dessutom med benen i en åkpåse i vagnen. En skaloverall eller skalbyxor och vindjacka är som Miks skriver bättre om ungen vill krypa omkring mycket på marken. Senare i höst/vinter ska Jack få ha en lite rejälare mössa, vantar, overall och tossor på fötterna.

Passar på att ta en följdfråga på @Blueberry : vad tänkte ni ha på era små i vinter? Vi kommer ju ha fleeceoverall på A men vi ska ju till Sverige över jul och det kan ju va kallt i Norrland

Jag måste ha världens bästa unge, vi åkte till Sverige idag via Oslo så 3 flyg. På det första somnade hon innan vi lyft och sov tills vi skulle landa, från Oslo va det lite tråkigt men hon satt nöjt och tittade på Babblarna i min mobil (när man flyger så får man ha sån lyx som bebis ;) ) och på sista flyget var hon trött och less men var ändå nöjd med att titta på saker och så hade hon morfar att busa med. Sen somnade hon i morfars famn medans vi väntade på bagaget. Vagnen väntar vi på än då den kom bort på vägen men den kommer imorgon. Nu sover hon sött i resesängen brevid mej, måste vänja sej vid allt nytt sen ska jon sova hos mormor och morfar resten av tiden vi är här så jag får vila upp mej.

Ska passa på att titta på bilstolar när vi är här då det inte verkar finnas hemma, vilka rekomendersr ni förutom Maxi cosi Mobi, Izi safe?

Blueberry jag har en annan fråga till dig också kom jag på. Visst köpte du såna där klämpåsar som går att fylla på? Hur får du dina rena efter användning? Har också införskaffat sådana men det blir alltid lite mat kvar på sidorna upptill på dem fast jag kör dem i diskmaskinen. Sen möglar det :p Det skulle ju gå att pilla bort det med typ en tandborste men det känns lite ohållbart att hålla på så varje gång, det är rätt fullt upp med två små kids redan som det är liksom... irriterande för annars funkar ju klämpåsarna bra!

Blueberry jag har en annan fråga till dig också kom jag på. Visst köpte du såna där klämpåsar som går att fylla på? Hur får du dina rena efter användning? Har också införskaffat sådana men det blir alltid lite mat kvar på sidorna upptill på dem fast jag kör dem i diskmaskinen. Sen möglar det :p Det skulle ju gå att pilla bort det med typ en tandborste men det känns lite ohållbart att hålla på så varje gång, det är rätt fullt upp med två små kids redan som det är liksom... irriterande för annars funkar ju klämpåsarna bra!

Jag har faktiskt slutat att diska dem i maskinen. Sköljer ut, fyller till hälften med vatten och pyttelite diskmedel, stänger, skakar såsom en tok, tömmer, sköljer ut, klart.

Åh, vad bra att ni tog upp klämpåsarna. Jag satt och letade efter sådana häromdagen, men gav upp eftersom jag inte visste vad de hette. Så, var går de att få tag i? :)

Åh, vad bra att ni tog upp klämpåsarna. Jag satt och letade efter sådana häromdagen, men gav upp eftersom jag inte visste vad de hette. Så, var går de att få tag i? :)

Mina heter Squooshie och är köpta från USA, men det finns ett svenskt märke som heter Squeezeme eller något liknande. De svenska har precis fått in fina motiv :)

Passar på att ta en följdfråga på @Blueberry : vad tänkte ni ha på era små i vinter? Vi kommer ju ha fleeceoverall på A men vi ska ju till Sverige över jul och det kan ju va kallt i Norrland

Vi kommer köra lager på lager med ull :). Än så länge klarar sig bebisen med ullstrumpbyxor + ullytterbyxor (hemmastickade), ulltossor, ullunderställströja + bomullshuvtröja, bomullshalsduk och tunn ullfrottémössa. Ca 8-3 grader just nu. Men jag har en varm bebis, det är viktigt för mig att ha många lager så jag kan skala av vid behov (som i stallet, det är runt 5-10 plus där året runt), och inga overaller eftersom vi bebispottar.

Och hallå - vågar jag ge ongen jordnötssmör eller?

Inga allergier hittills, inga allergiska föräldrar, ingen reaktion när jag äter. Förutom att han vill smaka då...

Inga allergier hittills, inga allergiska föräldrar, ingen reaktion när jag äter. Förutom att han vill smaka då...

Enligt vår BVC är det inga problem att ge barnen nötter. De gamla råden om att undvika nötter för att inte trigga allergi gäller inte längre.

Ja de nya rönen är att du bör exponera barnet för jordnötter regelbundet för att minska risken för allergi :). Men inte hela såklart.

Sen så är det ju ett toppenlivsmedel också :).

Och hos oss säger de nej till nötter, börjar bli van att det är tvärt om, känns som Sverige är mer modernt i tänket kring bebisar. Vi kör mer med de svenska rekomendationerna än de engelska, har ju gjort de sen innan A kom :)

I natt har jag sovit :D:banana: men så vaknade jag tidigt, jobbigt att sova ostört ju :p:D

Han fick smaka, blev glad och lever än! :up:

Men han sover så dåligt nu, herregud. Vaknar och bökar runt och gnäller och gnyr och har dessutom toppat det med att vara lite täppt i näsan. Lägger jag honom med huvudet högt (på en av mina kuddar) blir det bättre, men han rör sig s mycket att effekten blir rätt kortvarig. :(

Ja de nya rönen är att du bör exponera barnet för jordnötter regelbundet för att minska risken för allergi :). Men inte hela såklart.

Sen så är det ju ett toppenlivsmedel också :).
Angående jordnötter... Jag tillhör ju annan tråd så dottern har inte börjat smaka på saker ännu men jag är så nojig att jag överväger att ta med henne och jordnötssmör hem till någon som bor mer centralt och smaka där. För att vara närmare sjukhuset. Jag tror ändå på att föra in det ganska tidigt. Varken jag eller sambon är allergisk.

Jag brukar ge det till Jack :) han tycker det är supersmarrigt och inga problem. Storasyster såg däremot ut så här när hon fick smaka: :yuck:
Haha :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 233
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar