Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Det är inte så svårt, frukt och grönsaksstavar, hemmagjord gröt, äggröra, hembakat bröd med banan och jordnötssmör etc etc :).
Hur får du i din lilla tjej gröt om du inte matar? Slabbar hon i sej? Lika med äggröra? Jordnötssmör, alltså det är ju som klister :eek: :D

Let me know!! :)

:nailbiting: <----- lilla C som proppar in saker i mun :rofl:

Mvh Miks

Hur får du i din lilla tjej gröt om du inte matar? Slabbar hon i sej? Lika med äggröra? Jordnötssmör, alltså det är ju som klister :eek: :D

Let me know!! :)

:nailbiting: <----- lilla C som proppar in saker i mun :rofl:

Mvh Miks

SLABB :D!

Vi har: Ikea Antilop med bricka, Ikeas "målarrockar" eller vanlig hård haklapp, vaxduk under Antilopen.

Sen så gör jag gröt så att den är lite fastare, alltså med lite mindre vätska. Sen får hon slabba i sig bäst hon vill :). Jag kör också med laddade skedar, alltså att jag sätter gröt i skeden och antingen räcker fram den mot henne eller lägger den på brickan framför henne. Jättebra för klibbigare saker som morgonens plommonkompott eller gröt gjord med skrädmjöl.

Jordnötssmöret brer jag på smörgåsrån eller bananer, det är klistrigt men hon gillar det.

Äggröra har perfekt greppkonsistens.

Och ikväll blev det spaghetti med ostsås :).

Efter måltiden så blir det först avtork med papper och sen håller jag henne över vasken (typ det där "kolikgreppet" när dom ligger på mage på ens arm, handen vid huvudet fast jag kör det på bröstet nu då) och sanerar :P. Det kan hända att det blir hopp i duschen på morgonen efter en grötig frukost.

SLABB :D!

Vi har: Ikea Antilop med bricka, Ikeas "målarrockar" eller vanlig hård haklapp, vaxduk under Antilopen.

Sen så gör jag gröt så att den är lite fastare, alltså med lite mindre vätska. Sen får hon slabba i sig bäst hon vill :). Jag kör också med laddade skedar, alltså att jag sätter gröt i skeden och antingen räcker fram den mot henne eller lägger den på brickan framför henne. Jättebra för klibbigare saker som morgonens plommonkompott eller gröt gjord med skrädmjöl.

Jordnötssmöret brer jag på smörgåsrån eller bananer, det är klistrigt men hon gillar det.

Äggröra har perfekt greppkonsistens.

Och ikväll blev det spaghetti med ostsås :).

Efter måltiden så blir det först avtork med papper och sen håller jag henne över vasken (typ det där "kolikgreppet" när dom ligger på mage på ens arm, handen vid huvudet fast jag kör det på bröstet nu då) och sanerar :P. Det kan hända att det blir hopp i duschen på morgonen efter en grötig frukost.
Ah tack! Det gör bilden klarare (eller väldigt mycket kladdigare :D)

Jag inser att jag nog är aningens mer anti kladd än vad som passar BLW :angel: Jag har liksom inte tid att sanera både barn och hem varje gång lilla C ätit! :D Vi har ju brådis till skolbussen :o

Får fundera ut hur det ge ska gå till egentligen! Tack för tipsen! Några av maträtterna kan nog passa denna okladdiga mamma och den puré hatande ungen :)

Mvh Miks

Ah tack! Det gör bilden klarare (eller väldigt mycket kladdigare :D)

Jag inser att jag nog är aningens mer anti kladd än vad som passar BLW :angel: Jag har liksom inte tid att sanera både barn och hem varje gång lilla C ätit! :D Vi har ju brådis till skolbussen :o

Får fundera ut hur det ge ska gå till egentligen! Tack för tipsen! Några av maträtterna kan nog passa denna okladdiga mamma och den puré hatande ungen :)

Mvh Miks

Grötpinnar och stavar av frukt- och grönsaker är mitt tips då :). Det är det mest kladdfria jag känner till.

Jag fick ett häfte med recept på senaste baby group som jag tänkte testa, kan översätta om någon är intresserad av att testa engelsk mat till de små :)

På måndag ska jag o A ut och flyga igen via Oslo med 50 min till planet till Arlanda sen 50 min igen till Sundsvalls planet :nailbiting: Håller på att planera packning för fullt, lutar åt ryggsäck som handbagage, mei tai att ha A i efter Manchester, kommer ha resevagnen till gaten, är ju mer som ska packas ned nu leksaker, flaskor, ersättning, mat och majskrokar o annat att muta med plus filtar ombyten o blöjor osv

Jag vågar nästan inte skriva det här, men J har sovit HELA NATTEN två nätter i rad nu. Han vaknar vid 6, är lite ledsen och vill ligga nära då. Sen somnar han snabbt om (på min arm :love: :love: :love:) och sover minst en timme till.

Det tog alltså åtta månader innan jag fick sova en hel natt. Jag är både tacksam och misstänksam - för så här bra kan det ju inte bara vara helt plötsligt? Är när som helst beredd på att han rycker undan mattan för mig igen.

Jag vågar nästan inte skriva det här, men J har sovit HELA NATTEN två nätter i rad nu. Han vaknar vid 6, är lite ledsen och vill ligga nära då. Sen somnar han snabbt om (på min arm :love: :love: :love:) och sover minst en timme till.

Det tog alltså åtta månader innan jag fick sova en hel natt. Jag är både tacksam och misstänksam - för så här bra kan det ju inte bara vara helt plötsligt? Är när som helst beredd på att han rycker undan mattan för mig igen.
Men gud vad underbart! Njut och skit i om det håller! Lev i nuet eller något :D

Ja jag är avis :meh: ;)

Mvh Miks

Va härligt.

Jag är smått avis jag med, A sov hela nätter från runt 6 veckor till strax före 4 månader, sen dess vaknar vi minst en gång gärna 2. Men nästa vecka tänker jag sova på nätterna och låta mormor och morfar ta dom :D Som jag längtar, kommer inte ihåg när jag fick sova en hel natt sist.

Små riskakor (men det är det väl slut med nu?)

Ja hur tänker ni allihop kring det här med risprodukter nu? Satt och läste på alla köpebarnmatsburkar idag och det är rismjöl eller risstärkelse i precis allt utom smoothien :cool: Till och med all fruktpuré! Såg dock att bebisgröten från 8 månader som vi har hemma inte innehöll ris. Men det känns ju lite så där att mata ungen med något som innehåller ris flera gånger om dagen, så jag ska nog försöka ta tag i det där med att göra mer fruktpuré på egen hand. Han äter rätt ofta någon variant av vår mat, men speciellt när vi är ute någonstans (vilket vi är typ hela tiden :D ) blir det en del köpeburkar = en jäkla massa ris totalt!

Ja hur tänker ni allihop kring det här med risprodukter nu? Satt och läste på alla köpebarnmatsburkar idag och det är rismjöl eller risstärkelse i precis allt utom smoothien :cool: Till och med all fruktpuré! Såg dock att bebisgröten från 8 månader som vi har hemma inte innehöll ris. Men det känns ju lite så där att mata ungen med något som innehåller ris flera gånger om dagen, så jag ska nog försöka ta tag i det där med att göra mer fruktpuré på egen hand. Han äter rätt ofta någon variant av vår mat, men speciellt när vi är ute någonstans (vilket vi är typ hela tiden :D ) blir det en del köpeburkar = en jäkla massa ris totalt!

Jag har tänkt på det jag med, A äter baby rice till frukost nu dvs risgröt så den tänker vi byta ut iaf. Här har jag inte sett eller hört något utan fick nys om det hela via en facebook grupp för svenskar i uk och glömde ta upp med bvc om vad de säger.

Nämde för sambon att han faktiskt får börja ta en natt på helgen nu, jag har kört på i 2 månader minst utan att han tagit en natt så det är på tiden! Inga ursäkter om att han är trött nu för det är jag med och han sover ju hela nätterna. Tycker 1 av 7 nätter är en bra deal för honom och jag har inget emot att ta nätterna på veckorna när han jobbar men helgrna ska vi dela lika, vet inte hur det blev så här :(

Jag fick äta upp min "sova-hela-natten-fest" ganska ordentligt och har nu varit vaken till och från sedan halv fyra. Han har typ vaknat varje kvart.

Lilla C är nu 9 månader. Hon kryper omkring i hela huset och drar i allt hon kommer åt. Hon klättrar gärna om det finns något att komma upp på. Favoriten är diskmaskinen när den är öppen.

Vi har precis får ut tand nr 7. Fyra uppe och tre nere.

Bästa stunden på dagen är när vi hämtar brorsan i skolan. Då hänger hon på min arm och vinkar till alla barnen. :love:

Hon ställer sig upp mot saker och går gärna om man håller i henne. Hon kan "kommandot" "sätt dig på rumpan".

Hon sover..... sporadiskt. Hon äter... ersättning och vad hon pillar i sig själv.

Hon är lätt att få att skratta och hon tycker om när det händer saker. Hon sjukt kittlig vilket är jätteroligt! Hon älskar att gunga och tycker det är jättemumsigt att äta löv ute. Inte den bästa bebiskosten dock!

Ungefär så är det nu hos oss!

Mvh Miks

Jag fick äta upp min "sova-hela-natten-fest" ganska ordentligt och har nu varit vaken till och från sedan halv fyra. Han har typ vaknat varje kvart.
Här kommer ett zombie-blåbär med andra ord! :crazy: Stackars dej!

Vi har haft en bättre natt än igår men jag skulle inte kalla den bra. Lilla C var vaken mellan 00:10-1:30. Sen vaknade hon 5:40. Anledningen till att natten ändå var ok kan ha varit för att jag somnade i soffan vid typ halv nio och därefter gick och la mej vid strax innan tio och somnade som en död!

@pudsey Hoooas sambon kan börja ta en natt på helgen! Det hjälper sjukt mycket att bara få en natt då och då!

Mvh Miks

Jag tror jag tänker ta det hela med ro. Vi äter upp den maten vi köpt och sen får jag se vilka grejer det är som lilla C har tyckt om som det är ris i.

Vi andra äter inte ris speciellt ofta. Kanske varannan vecka.

Jag tror att just barnmatsmarknaden är oerhört konsumentstyrd och att marknaden (dvs vi) kommer tvinga bort risanvändningen från tillverkarna. Lite lika som det blev med plast och BPA. Tillverkarna var något år före med att ta bort BPA från nappar och nappflaskor innan det faktiskt blev ett krav.

Så just nu kommer vi inte ändra något iaf!

Mvh Miks

Jag har tänkt på det jag med, A äter baby rice till frukost nu dvs risgröt så den tänker vi byta ut iaf. Här har jag inte sett eller hört något utan fick nys om det hela via en facebook grupp för svenskar i uk och glömde ta upp med bvc om vad de säger.

Jag tror jag tänker ta det hela med ro. Vi äter upp den maten vi köpt och sen får jag se vilka grejer det är som lilla C har tyckt om som det är ris i.

Vi andra äter inte ris speciellt ofta. Kanske varannan vecka.

Jag tror att just barnmatsmarknaden är oerhört konsumentstyrd och att marknaden (dvs vi) kommer tvinga bort risanvändningen från tillverkarna. Lite lika som det blev med plast och BPA. Tillverkarna var något år före med att ta bort BPA från nappar och nappflaskor innan det faktiskt blev ett krav.

Så just nu kommer vi inte ändra något iaf!

Mvh Miks

Ni verkar tänka ungefär som jag, tänker inte slänga den maten vi har hemma nu utan den äter vi upp men ska nog kolla lite mer framöver när jag köper barnmat/gröt och göra mer hemlagat. Det går ju faktiskt alldeles utmärkt att köra lite fruktpuré själv hemma med stavmixern och ta med i en burk även när man ska ut någonstans :) Ska höra lite med bvc också, vi ska dit i veckan :)

Miks, jag tror också att tillverkarna blir snabba med att plocka bort det om folk slutar köpa helt enkelt :)

Vi ger ju bara hemlagat och hon har smakat ris en gång när vi åt på sushirestaurang, så det är inte riktigt ett problem här hemma. Jag väljer dock bort det inför framtiden - onödigt. Undantaget blir risgrynsgröt till jul :).

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 232
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London