Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Här får man skola in dem vid 6månaders ålder, är nog mest studenter som använder sig av det, så de inte behöver ta uppehåll i studierna. Universitetet har eget dagis.

Jag hoppas på att både jag och sambon (om allt ordnar sig mellan oss) ska jobba 60-80%. Jag kan förhoppningsvis jobba enbart natt och då blir det två pass i veckan ca.
Så heltid på förskola ska jag undvika så länge jag kan, men funderar som sagt på några timmar här och då lite tidigare, för hans skull. Inte min, jag kommer få ångest :P

Men vi har plats beviljad från december. Så det är inget jag behöver besluta nu.
(man söker och slåss om platserna här i Tromsø, så när vi fick på ett dagis nära knep vi den platsen direkt).

Borde ha sovit jag också vid det klockslaget för det har varit krångelnätter hela veckan här :meh: har dock tvärslocknat vid typ åttatiden både i onsdags och igår så jag känner mig rätt ok ändå :)

Ja zombiedagarna är inte kul! Det jobbigaste är att jag får helvetisk huvudvärk efter några nätter med dålig sömn. Och så blir man så galet sötsugen. Socker och koffein är typ det enda som får mig att gå runt då! Kommer aldrig bli av med de sista gravidkilona... :(

Hur har det gått senaste nätterna nu? Hoppas ni har fått mer sömn!
De två senaste nätterna har varit ok. Ätit en gång, varit vaken 40min. Sen sovit till 6. Inte på något sätt optimalt men på den här nivån överlever jag iaf :)

Och japp mycket kaffe blir det ;) Och huvudvärk och sockersug som sliiiiter i kroppen!

Vi får hoppas att våra nattsuddare snart tar sitt förnuft till fånga och sooooover på nätterna!

Mvh Miks

Lilla C kommer börja på dagis i slutet på augusti 2016. Jag kommer börja jobba i maj 2016. Maken kommer vara föräldrarledig från slutet på januari 2016. Vi kommer vara "hemma" tillsammans i 3 månader och planerar då att åka utomlands. Just nu lutar det åt Florida.

Lite ångest över att lilla C ska börja så mycket tidigare än stora N på dagis. Han var 2år2mån. Lilla C kommer vara 1år8mån. Hitills är hon mer framåt än vad storebror var så jag hoppas det ska gå bra. I värsta fall har vi planerat in så att vi har föräldrardagar kvar så vi kan vara hemma till januari 2017.

Mvh Miks

Men herregud, denna explosion av energi och rörelse som kommer när bebisen börjar krypa - jag är helt slut. John är helt slut. Pappan är helt slut. Och då är vi inne på fjärde krypdagen...

Hur ska det bli när han börjar gå? :nailbiting:

Men herregud, denna explosion av energi och rörelse som kommer när bebisen börjar krypa - jag är helt slut. John är helt slut. Pappan är helt slut. Och då är vi inne på fjärde krypdagen...

Hur ska det bli när han börjar gå? :nailbiting:

Är rätt nöjd med att Emelie sitter där man sätter henne än så länge :D Ligger hon på golvet så åker hon runt runt och bakåt bara, inte framåt än. Jag vet ju att det är lugnet före stormen då jag redan har en virvelvind sen innan! Och den virvelvinden börja röra sig genom att rulla genom hela huset från hon var 5 månader så Emelie är sävligare än så länge :p

Tand nummer tre är på väg här, jag skymtar den genom tandköttet och ongen har aldrig varit så dregglig förut... Den borde ta sig genom det närmaste dygnet, hoppas jag.

Min lille skrutt är sjuk för första gången! Förkyld och brakibrallan diarré :( Så vi kämpar mot sårig rumpa, kopiösa mängder snor samt massa massa gråt och panik.
Men jag har verkligen världens gladaste unge, efter varje skriksession och efterföljande däckning på mamma (på mage, med rumpan i vädret).. Ja, då skrattar och leker han :love:.

Idag hände det grejer! Han ställde sig upp från sittande, helt utan stöd! Stod där med ett leende och svajade. Han har släppt stödet några gånger innan och stått ett tag, men inte rest sig sådär poff. Superhäftigt :D.
Jag håller med dig @Blueberry, man blir helt slut när de kryper runt och ställer till oreda. Jag har försökt rensa bort allt som han kan skada sig på eller förstöra, men det är nästintill hopplöst.
Just nu så har han en tendens att resa sig med hjälp av möbler och sedan släppa, vända sig om för att se på hunden/katten/mamman som går förbi, för att genast slå i golvet med en smäll.

Nu känner jag mig väldigt udda som tänker stoppa min unge på dagis så tidigt, men jag har nog aldrig tänkt tanken att vara hemma tills han var två. Men så beror det nog på att jag är så isolerad här, tror inte han skulle gilla att bara sitta här hemma med mig. Är nog stor skillnad om man har ett mer socialt liv, då får ju ens barn se och träffa lite folk :p.

Vi fortsätter snora på och dreggla här, ingen feber, lite mer lätt retlig så vi misstänker tänder men det har hållit på över en vecka nu.

Jag utmanade ödet i lördags och gick till optikern, A sov genom undersökningen och när jag valde bågar så satt hon och spanade på allt skoj. Hoppas det går lika bra när jag ska hämta ut de nya glasögonen.

Min lille skrutt är sjuk för första gången! Förkyld och brakibrallan diarré :( Så vi kämpar mot sårig rumpa, kopiösa mängder snor samt massa massa gråt och panik.
Men jag har verkligen världens gladaste unge, efter varje skriksession och efterföljande däckning på mamma (på mage, med rumpan i vädret).. Ja, då skrattar och leker han :love:.

Idag hände det grejer! Han ställde sig upp från sittande, helt utan stöd! Stod där med ett leende och svajade. Han har släppt stödet några gånger innan och stått ett tag, men inte rest sig sådär poff. Superhäftigt :D.
Jag håller med dig @Blueberry, man blir helt slut när de kryper runt och ställer till oreda. Jag har försökt rensa bort allt som han kan skada sig på eller förstöra, men det är nästintill hopplöst.
Just nu så har han en tendens att resa sig med hjälp av möbler och sedan släppa, vända sig om för att se på hunden/katten/mamman som går förbi, för att genast slå i golvet med en smäll.

Nu känner jag mig väldigt udda som tänker stoppa min unge på dagis så tidigt, men jag har nog aldrig tänkt tanken att vara hemma tills han var två. Men så beror det nog på att jag är så isolerad här, tror inte han skulle gilla att bara sitta här hemma med mig. Är nog stor skillnad om man har ett mer socialt liv, då får ju ens barn se och träffa lite folk :p.

BARNET började dagis en vecka efter ettårsdagen. Det gick bara bra. Vi hade en tuff inskolning, men det berodde mest på barnets envishet och en klantig pedagog.

Jag gick hos dagmamma som liten men fick gå en termin på förskola pga dagmamman skulle börja plugga.
Och jag minns än i dag hur hemskt det var :(
Så jag är inte särskilt positiv till förskola, vår dotter kommer börja tidigast nästa höst.
Sambon jobbar sovande natt och jag obekväma tider också, är några dagar i veckan som vi behöver hjälp, 6:45-8:00. Då kommer barnets farmor ställa upp är tanken.

Önskar att det fanns dagmammor fortfarande, men kommunen beslutade att deras bidrag skulle slopas och då försvann de.

Får verkligen ont i magen bara av att tänka på förskolan..

Jag gick hos dagmamma som liten men fick gå en termin på förskola pga dagmamman skulle börja plugga.
Och jag minns än i dag hur hemskt det var :(
Så jag är inte särskilt positiv till förskola, vår dotter kommer börja tidigast nästa höst.
Sambon jobbar sovande natt och jag obekväma tider också, är några dagar i veckan som vi behöver hjälp, 6:45-8:00. Då kommer barnets farmor ställa upp är tanken.

Önskar att det fanns dagmammor fortfarande, men kommunen beslutade att deras bidrag skulle slopas och då försvann de.

Får verkligen ont i magen bara av att tänka på förskolan..

Hu det låter hemskt :(
Min mamma var dagmamma när jag var liten, men det minns jag inte mycket av.
Förskolan älskade jag! Utom en del fröknar som alltid försökte få mig att tagga ner och leka med flickorna istället för att busa runt med pojkarna
:(
Jag blev så ledsen, jag föredrog Herren på täppan och kottkrig över dockor och pyssel..

Tand nummer tre är på väg här, jag skymtar den genom tandköttet och ongen har aldrig varit så dregglig förut... Den borde ta sig genom det närmaste dygnet, hoppas jag.

Men gud va era kids får tänder! Jack har ingen i sikte än, men de dyker nog upp om sisådär ett år med tanke på att storasyster var tandlös fram tills hon var nästan 1,5 :D skulle inte förvåna mig om han är likadan!

Han vaknade argt klockan 4, 5, 6 och 6.40. Är fortfarande vaken nu, för tillfället glad och pratig.

Jag? Not so much glad och pratig...
Hua! Stackars dej! Zombie mode idag då!

En helt annan grej, hur mycket lingongrova äter John på morgonen? Lilla C får i sig typ en fjärdedel. Det känns liksom lite lite som frukost...

Mvh Miks

Hua! Stackars dej! Zombie mode idag då!

En helt annan grej, hur mycket lingongrova äter John på morgonen? Lilla C får i sig typ en fjärdedel. Det känns liksom lite lite som frukost...

Mvh Miks

Han serveras typ en tredjedels skiva, men får kanske i sig hälften av det :angel:

Han får förresten alltid mer än en grej att välja på. I morse fick han Lingongrova, smörgåsrån och banan att plocka med. Hundarna är i alla fall mätta och belåtna ;) Plus att han får några teskedar färskost emellanåt under tiden han äter frukost för lite extra fett och protein, och för att han älskar det...

Innan frukost dricker han lite välling i sängen, och till frukosten dricker han vatten.

Han brukar vilja äta igen efter typ tre timmar, då får han ersättning som han somnar på.

/Hon som kämpar med att hålla fast vid rutinerna

Min tanke bakom att servera mer än en grej grundar sig i hur man framgångsrikt matar kräsna hundar :o

Att erbjuda "fyra små rätter" lockar fram nyfikenhet och ger hunden flera val, plus makten att välja och/eller välja bort. De allra flesta hundar väljer att äta en eller flera av rätterna när de serveras så, trots att de inte skulle äta någon av dem om de serverades var och en för sig eller allt blandat i en röra. Jag tänker att samma koncept fungerar på barn, och jag vill så gärna att han blir intresserad av och nyfiken på mat och smaker.

Vi kör inte BLW fullt ut, men han får plocka och äta själv för det mesta. Han accepterar skedmatning mer och mer, i går åt han min ärtpesto (ärtor, mandel, vitlök, parmesan) med stor aptit. Han plockåt pasta och jag skedmatade med peston.

Det verkar hittills som att han gillar mat som har kryddats med vitlök och peppar. Duktig pöjk! :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 232
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar