Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Jag rekomenderar inte att flytta utan flytthjälp med bebis. Vi har hållit på non stop i 12h, A har hängt med och har varit go och glad hela dagen.

Ikväll insåg jag att det här bli sista natten A sover hos oss, när vi flyttat får hon inte plats hos oss så de blir eget rum. Jag tror inte jag är redo för de här, vill ju ha min bebis nära fast jag tror nog vi får sova bättre alla 3.

Jag rekomenderar inte att flytta utan flytthjälp med bebis. Vi har hållit på non stop i 12h, A har hängt med och har varit go och glad hela dagen.

Ikväll insåg jag att det här bli sista natten A sover hos oss, när vi flyttat får hon inte plats hos oss så de blir eget rum. Jag tror inte jag är redo för de här, vill ju ha min bebis nära fast jag tror nog vi får sova bättre alla 3.
Fy stackars er! Men nu är det snart klart :up:

Det där med att flytta till eget rum är sentimentalt tyckte jag. Sonen var typ 2 år när han flyttade till eget rum. Jag var inne i hans eum flera gånger varje natt för att kolla att han var ok! Men såklart har det gått bra! Hoppas det känns bra för dej med när ni vant er allihopa!

Mvh Miks

I dag kör John slut på mig!

Han har lyckats med att sätta sig upp från att ha ålat på mage. Han har lyckats rulla ur dubbelsängen. Han har lyckats hitta första växeln och tar sig därmed även framåt.

I skrivande stund är han på väg ut i vardagsrummet i rekordfart, med en trätax på hjul som sällskap.

Jag kommer att bli utbränd. :o

I dag kör John slut på mig!

Han har lyckats med att sätta sig upp från att ha ålat på mage. Han har lyckats rulla ur dubbelsängen. Han har lyckats hitta första växeln och tar sig därmed även framåt.

I skrivande stund är han på väg ut i vardagsrummet i rekordfart, med en trätax på hjul som sällskap.

Jag kommer att bli utbränd. :o
Ha ha ha! Välkommen till de jagandes gäng! Japp, man får springa benen av sig!

Men vad kul att det händer så mycket på en gång! Han har precis kommit ur ett språng va?

Mvh Miks

Ha ha ha! Välkommen till de jagandes gäng! Japp, man får springa benen av sig!

Men vad kul att det händer så mycket på en gång! Han har precis kommit ur ett språng va?

Mvh Miks

Jag har lite dålig koll på sprången, men gissar att han kom ut på andra sidan av femte för någon vecka sedan. Det kämpade vi med väldigt länge...

Jag försöker desperat få honom att klappa händer, men han jobbar fortfarande väldigt gärna med knuten näve, haha.

Han är för övrigt besatt av mobiltelefoner, plånböcker och fjärrkontroller. Mobiler kan jag förstå, vi pillar ju med dem liksom. Men fjärrkontroller? Fattar inte. Vi ser inte ens på tv när han är med, så han har knappt sett oss använda dem.

Fy stackars er! Men nu är det snart klart :up:

Det där med att flytta till eget rum är sentimentalt tyckte jag. Sonen var typ 2 år när han flyttade till eget rum. Jag var inne i hans eum flera gånger varje natt för att kolla att han var ok! Men såklart har det gått bra! Hoppas det känns bra för dej med när ni vant er allihopa!

Mvh Miks

Slutade med att jag klämde in spjälsängen i vårt rum, några fler nätter ska hon få vara hos oss innan hon får flytta.
Vi har haft hjälp av grannen som hon har slitit med att bära tillsammans med sambon medans jag fått ställa i ordning nya huset, det har blivit ett rejält träningspass med vikter i trapp.
Nu ska jag planera en trerätters middag för grannen, underbara människa som ställer upp.

Jag har kommit på massor av nya smilies som behövs:
*hål i huvudet*
*zombie*
*går i sömnen*
*överkörd*
*wanna die*

Vi har så hemska nätter :cry: Jag är så trött :arghh:

I natt var lilla C vaken mellan 00:10-01:20. Sedan nästa vända mellan 04:00-05:30. Sen ringde min klocka 6:20. Bara att gå upp och låstas se pigg och glad ut :(

Mvh Mikzzzzzzzz

*hål i huvudet*
*zombie*
*går i sömnen*
*överkörd*
*wanna die*

I natt var lilla C vaken mellan 00:10-01:20. Sedan nästa vända mellan 04:00-05:30. Sen ringde min klocka 6:20. Bara att gå upp och låstas se pigg och glad ut :(

Mvh Mikzzzzzzzz

Fy farao! :arghh:

Kan du sova något under dagen? En snabb powernap när pappan kommer hem? Sover C under dagen?

Fy farao! :arghh:

Kan du sova något under dagen? En snabb powernap när pappan kommer hem? Sover C under dagen?
Jag har svårt att komma till ro på förmiddagen och det är framförallt då lilla C kan sova en stund. Igår sov hon 20 minuter vid 11 och sen 1h20min vid 15 men då var storebror hemma.

När maken kommer hem vid 17 har vi rejs för att hinna. Laga middag, äta middag, duscha två barn, fixa sonens mollusker, få ungarna i säng. Det är 2-2,5h av saker som ska gå i varandra för att hinna med allt. Då har vi ändå rationaliserat så att vi bara har lättlagad mat som tar typ 20 minuter totalt att laga. Finns inte en chans att hinna få in sovtid där :(

Idag ska jag dessutom hämta storebror tidigare från skolan, hasta iväg till en bokad tid på vårdcentralen (och hoppas att de är i tid), hämta ut ett recept för att sedan åka från ena sidan Stockholm till andra. Kommer jag iväg innan 14:45 så hamnar jag innan köerna annars är det kört att vara på plats hos vår arkitekt kl 16:00 för att rita sista detaljerna på utbyggnaden av vårt hus. Nääää jag är inte stressad :angel:

Livet är så himla toppen just idag :cautious:

Mvh Miks

Kämpa på, @Miks!
Jag har inget mer pepp att komma med. Kan dock rekommendera powernap i bilen, John somnar skönt i bilen så ibland passar jag på när vi har parkerat...

Jag lyckades övertyga honom om att sovmorgon var en bra idé idag, han vaknade prick sju och jag förhalade uppstigning till halv nio :up:

Just nu äter vi frukost. Han har fått dille på Lingongrova, så nu pysslar han med det. Plus gröt i klämpåse - ÄLSKAR att jag köpte de där från USA, använder minst två om dagen. Han är fortsatt helt överförtjust i färskost, så jag är glad över att Arla har lanserat en helt utan tillsatser. Inga e-ämnen och väldigt lite salt. Han skulle kunna leva på det... Just nu äter han det med gaffel :D

Kämpa på, @Miks!
Jag har inget mer pepp att komma med. Kan dock rekommendera powernap i bilen, John somnar skönt i bilen så ibland passar jag på när vi har parkerat...

Jag lyckades övertyga honom om att sovmorgon var en bra idé idag, han vaknade prick sju och jag förhalade uppstigning till halv nio :up:

Just nu äter vi frukost. Han har fått dille på Lingongrova, så nu pysslar han med det. Plus gröt i klämpåse - ÄLSKAR att jag köpte de där från USA, använder minst två om dagen. Han är fortsatt helt överförtjust i färskost, så jag är glad över att Arla har lanserat en helt utan tillsatser. Inga e-ämnen och väldigt lite salt. Han skulle kunna leva på det... Just nu äter han det med gaffel :D
Tack!

Det låter som att ni haft en trevligare start på dagen :) :up:

Mvh Miks

Usch va jobbigt @Miks sömnlöshet är jobbigt.

A sov i sitt rum i natt då jag ställt in hennes säng där för att få möbler på plats och det gick jättebra, hade monitorn med ljud på med de skulle vi kunna skippa hon vor ju vägg i vägg.
Men trots sömn så är vi slutkörda jag och sambon, igår trodde jag att jag skulle va halt idag då mitt knä började ge upp, spring i trappor och sen en promenad i branta backar med barnvagn var sista droppen, men de verkar bli bättre igen. Hoppas vågen visar minus efter det här :D

Gissa om jag gillar vårt nya hus när jag kan låta A sova ute, så behändigt med dörr ut från köket :)

*hål i huvudet*
*zombie*
*går i sömnen*
*överkörd*
*wanna die*

Mvh Mikzzzzzzzz

Skulle också behöva de smilisarna just nu, Jack hade en superstrulig natt igen vilket resulterade i att jag gick omkring som en zombie och fick huvudvärken from hell i förmiddags. Nu ska jag sova och hoppas att han behagar att sova i natt :cool: Hoppas lilla C också sover i natt!

Skulle också behöva de smilisarna just nu, Jack hade en superstrulig natt igen vilket resulterade i att jag gick omkring som en zombie och fick huvudvärken from hell i förmiddags. Nu ska jag sova och hoppas att han behagar att sova i natt :cool: Hoppas lilla C också sover i natt!
När du skrev det här igår kväll sov jag redan :D

Vi hade en strulig läggning igår men det var vårt eget fel så det var något vi räknat med. Därefter vaknade lilla C vid två och tryckte nästan hela flaskan med ersättning och somnade om direkt :confused: och sov till 6:10 :bump:

Jag känner mej typ ok idag!

Hoppas ni haft en bättre natt! Zombie-dagarna är verkligen smärtsamma! Men vi överlevde ju både du och jag igår :up:

Mvh Miks

Hu känner igen mig i blåmärkesbarn och zombiedagar.

V har avancerat ifrån att krypa som en racerbil, till att gå med babyrullator och vagn. Han går längs möbler och har lyckats stå utan stöd flera gånger.
så han slår sig och slår sig...Och slår sig.
Kryper in i saker, ställer sig, tappar greppet. Försöker klättra upp i soffan :nailbiting:.
Har slagit vad om att han kommer ta sina första steg när han är mellan 8-9 månader. Tokungen!

han vill fortfarande inte sova, men nu räcker det oftast med att man nattar om honom med napp och så täcket i ansiktet. Men många rundor per natt blir det..
Eftersom att jag numera får hjälp så står jag ut bättre med zombie-dagarna; jag vet att jag får sova lite när sambon är ledig!
Jobbigast är det när han tycker att det är morgon, kl 04... Då vill jag gråta.

Men i stort tycker jag det här har varit de roligaste månaderna, 6-8 månader. Han är ju en liten unge nu! Kommer på inmalning, förstår ajaj och nej. Vi kan leka massa roliga lekar och det är ljuvligt att se honom upptäcka världen och andra bebisar.
I förrgår hade han puss och kramkalas med en liten kille. De klappade och kramades i flera minuter :D.

Jag har faktiskt leka med tanken på att låta honom gå på förskola innan han fyller 1. Bara för att han verkligen älskar öppna förskolan. Han är social och trygg, leker med allt och blir inte ledsen när jag går och kissar etc... Han är inte heller rädd för de äldre barnen, även fast de kan vara lite klumpiga ibland. Så vi överväger att låta honom prova en timme här och då redan i vinter...

Hur tänker ni kring förskola?

Får man skola in före 1 år i Norge? Här måste barnen ha fyllt 1 år och vi kommer skola in lilleman i augusti nästa år.
Jag har inte så många tankar om förskolan men jag är redan stressad över hur vi (jag?) ska hinna lämna två barn på två olika ställen och hinna till jobbet kl. 7 :nailbiting: jag hoppas verkligen att min man kan ändra sitt schema till nästa höst så vi kan ta varsitt barn på morgonen.

Vi kommer också skola in i augusti nästa år då kommer Melina vara 20 mån. Min förhoppning är att jag kan jobba halvtid tills hon fyllt 2 och sen gå upp i tid igen. Kollar man på sonen så har han inte uppskattat förskolan på riktigt förän nu när han är 4. När han var 3 började vi märka att han ändå tyckte det var ganska kul att leka med kompisar men innan dess kunde det kvitta. Sonen skolades in när han var 1,5 och där och då kändes det ganska lagom för han hade sanslöst mycket energi som var svår att få utlopp för här hemma. Han har aldrig vart ledsen när vi lämnat eller så men jag tror som sagt inte han hade utbyte av kompisar även om det säkert finns vissa fördelar med förskolan.

När du skrev det här igår kväll sov jag redan :D

Vi hade en strulig läggning igår men det var vårt eget fel så det var något vi räknat med. Därefter vaknade lilla C vid två och tryckte nästan hela flaskan med ersättning och somnade om direkt :confused: och sov till 6:10 :bump:

Jag känner mej typ ok idag!

Hoppas ni haft en bättre natt! Zombie-dagarna är verkligen smärtsamma! Men vi överlevde ju både du och jag igår :up:

Mvh Miks

Borde ha sovit jag också vid det klockslaget för det har varit krångelnätter hela veckan här :meh: har dock tvärslocknat vid typ åttatiden både i onsdags och igår så jag känner mig rätt ok ändå :)

Ja zombiedagarna är inte kul! Det jobbigaste är att jag får helvetisk huvudvärk efter några nätter med dålig sömn. Och så blir man så galet sötsugen. Socker och koffein är typ det enda som får mig att gå runt då! Kommer aldrig bli av med de sista gravidkilona... :(

Hur har det gått senaste nätterna nu? Hoppas ni har fått mer sömn!

Det har hänt helt gaalet mycket med Jack senaste veckan, han har verkligen fått upp farten med ålandet och gör allt mer avancerade krypövningar så det lossnar nog helt det också vilken dag som helst. Han har börjat ställa sig på knä och på fötter mot saker vilket gör mig smått nervös för han har INGET som helst vett i skallen! Kastar sig fram hit och dit, håller inte i sig och ramlar hejdlöst! Har fått kasta mig fram ett antal gånger för att fånga ungen :eek: och ibland hinner jag ju inte och då blir det mycket tårar. Och även om han slår sig lär han sig INGENTING, han försöker samma grej direkt igen, lika okontrollerat. Han höll också på att ramla från skötbordet för ett par dagar sen, men tack o lov hann jag fånga honom i luften :eek: Så nu håller jag i honom med järnhand hela tiden vid blöjbyten eller byter på golvet. Något mindre farligt men himla charmigt är att han har börjat vinka och säga "Heeeeeeeeej!". Vilket han gör typ hela tiden. Verkligen heeeela tiden. :cool::D

Jag funderar ärligt talat på att skaffa en hjälm till ungen :meh: storasyster var liksom ett par månader äldre när hon var i ungefär samma läge, och därmed MYCKET klokare. Hur gör ni andra med hyfsat tidiga barn? Är ni på helspänn och kastar er fram och fångar ungen femton gånger i minuten eller? Eller är ni bläckfiskar med åtta armar så ni kan göra allt på en gång? :p

Hur tänker ni kring förskola?

Lillebror ska börja om ett år ungefär, när han är ca 1,5 år, hos samma dagmamma som storasyster.

Hon började där när hon var ungefär 1,5 år men hon kändes verkligen jättejätteliten eftersom de yngsta barnen där var över 2 år då. Så jag kan tänka mig att det känns annorlunda att skola in på en småbarnsavdelning med andra småttingar, när det finns andra lika små. Jag tyckte det var riktigt jobbigt med första tiden hos dagmamman, även om jag vet att de har det bra där och dagmamman är helt underbar. Inskolningen gick bra, men sen grät hon massor vid varje lämning och jag grät minst lika mycket varje morgon och det var riktigt tufft. Nu när jag har varit föräldraledig har hon fått vara hemma en del för det känns fortfarande som hon inte riktigt är mogen för att bli lämnad och även om hon börjat leka lite smått med andra barn har hon inte ett jättebehov av det ännu. Tror att det kommer vara mycket bättre om ett år när hon kommer att få börja gå heltid igen och jag tror även lillebror kommer att hänga på rätt bra när hon har storasyster där också. De har verkligen blivit superkompisar eftersom de umgåtts så mycket!

Tror dock att allt beror på vilket barn man har, vissa är mer självständiga än andra, de utvecklas olika och behöver olika mycket stimulans. Så man får nog se till vad som funkar bäst för barnet och en själv och testa sig fram lite!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 232
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V