Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Jag hänger också på det där med amningen trots att lillen inte är en vecka än. båda brösten har sår och det gör fruktansvärt ont när han skall äta :cry:
Jag håller ut ett tag till och ser om vi får till det.

Till både dig och simba:

Jag ammar med napp, dels för att lillan inte får grepp utan men även för att jag vart så himla blåsig utan.

Suck vilken dryg eftermiddag.
Vi var ute i skogen med barnen, kom hem hungriga som tusan.
Reagerade i går på att lampan i sovrummet lös dåligt, sedan lampan i klädkammaren och nu i matrummet. Ringde styvfar som är elektriker, visade sig att en kabel brunnit i elskåpet. Nu står styvfar och pratar med elbolaget och jag står med halvfärdig mat på spisen. Jädra krångel! Jag är hungrig!

Får bli pizza snart istället

Och så beklagar jag mig lite till, när ska lillan sluta växa?! Nu är strl 68 för tajt, när ska bebis slå av på växa takten?!

Kring ettårs-åldern börjar dom slå av på takten. ;)
Här hemma har vi precis kommit upp i 62. Men alla 56:or passar och även nån enstaka i 50. Men C växer betydligt fortare än vad sin bror gjorde så jag har lite panik över att hinna använda det fina! :)

*kl*
Har lite fullt upp men hinner kika in här då och då. Kul och se bilder på era små troll! Amningen funkar fint här hemma. Va en dag jag trodde det va helt slut men det va nog bara C som jobbade upp produktionen för dagen efter va det fullt igen! Mår dock lika knasigt under själva amningen som förra gången men har kommit på hur jag bryter det så det ska nog gå lätt att amma längre än med M denna gång. (ammade 2mån med M)

Annars så va jag iväg och tatuerade mig igår. Inte det smartaste att va nytatuerad på underarmen med småbarn insåg jag igår kväll men det är tur att det läker fort! :)

27717ffc.jpg
Det ska till någon färg sen, kunde inte besämma mig igår bara. :)

Sen så har vi en bild på C ca 7v gammal:
5e495baf.jpg

Sist men inte minst GRATTIS till dom nya bebisarna i tråden!! :love:

Åh, jag vill också tatuera mig, tjusig!

Och söta lilla C, och angående att hinna använda de fina, vi har bara använt de flesta plagg 2 gånger, sen var de försmå... Men då har jag också 2 ikea påsar med urvuxna kläder...

Vilken sötnos! :)
Snygg tatuering också. Den texten har vi i våra förlovningsringar.

Jag hänger också på det där med amningen trots att lillen inte är en vecka än. båda brösten har sår och det gör fruktansvärt ont när han skall äta :cry:

Håll ut,!? Här på BB får man låna snäckor vilket hjälpte massor! Varva med amningsnapp och låt bebis ligga max 15 min vid varje bröst!

Min tjej är 3 v på sön och vi har varken napp el snäckor längre!!

Jag hade också blåsor och början till sår på mina bröstvårtor i början, och det var verkligen jättehemskt när folk sa till mig att "om en månad eller två kommer det funka ypperligt!" Men nu när jag är där, två månader senare, så är det faktiskt sant. Det gör inte ont, bröstvårtorna har liksom vant sig.. Om det är till någon tröst för dig vet jag inte, men jag bet ihop utan amningsnapp, pumpade ibland om det blev för illa, och det löste sig till slut. Men precis som andra säger i tråden, det finns ju hjälpmedel som underlättar, så bit inte ihop i onödan!

För min del har stockningen inte släppt riktigt än. Febern är borta, men bröstet är fortfarande hårt på sina ställen. Var inne på amningsmottagningen i "storstan" igår och fick hjälp av en jättegullig barnmorska! Fick pumpat ur bröstet med elektrisk pump och det verkade då som att det började mjukna igen. Men idag är det hårt igen och värker lite. Får se om jag måste gå till läkare på måndag, men utan feber finns det ju inte mycket att göra. Bara vänta på att det ska lossa (ja, mjölken som sitter fast alltså, inte själva patten ;) ), eller vänta på att febern ska återvända så att man får antibiotika. Eller varför inte en härlig liten bröstböld? :crazy:

Oh well. Jag känner mig ju inte som världens mest positiva människa just nu, men jag har inte sovit något inatt knappt (lille T ville äta typ.. en gång i timmen?) och känner mig verkligen som en totalt utplattad, slutkörd morsa. Kul att gå på släktkalas ikväll när ögonen ser ut som två svarta hål (som dessutom säkerligen skelar), håret spretar åt alla håll och min stubin är typ en millimeter lång just nu. Känner mig färdig att antingen lägga mej ner och dö, alternativt att explodera som en handgranat när som helst.

Senast ändrad:

Greta äter minst varannan timma varje natt.. Börjar vänja mig vid att inte sova. Hon skriker i alla fall inte!

Vilken sötnos! :)
Snygg tatuering också. Den texten har vi i våra förlovningsringar.

Har vi ju inte alls det :o
All min kärlek får du bära står det ju:o
Är ju från samma låt alla fall haha. Bra att man inte minns vad det står i ens egen förlovningsring:p

Har vi ju inte alls det :o
All min kärlek får du bära står det ju:o
Är ju från samma låt alla fall haha. Bra att man inte minns vad det står i ens egen förlovningsring:p

Haha inte så lätt. Vi hade en som sjöng den låten på stora sonens namngivning för den har varit med sen jag och sambon började träffas och M blev till. Kommer troligtvi spelas på det framtida bröllopet sen också. :)

Till både dig och simba:

Jag ammar med napp, dels för att lillan inte får grepp utan men även för att jag vart så himla blåsig utan.

Det är jag tvungen till nu, fortfarande sår på ena även om det är på bättringsvägen och har blivit spricka i det andra så idag har de vart med napp hela tiden.
Men jag upplever det som att hon inte får i sig lika mycket..? Eller kanske bara är för att det inte känns lika mycket när hon ammar?

KL
Däremot har damen nu fått för sig att man ska amma HELA TIDEN!:eek:
Inget annat duger, svårt att få henne att sova själv, vill inte va i babysittern blir kinkig om hon inte får va nära bröstet... Tips mottages tacksamt!

Det är nog bara för att det inte känns lika mycket. Jag känner knappt någonting alls emellanåt när hon ammar, men hon går uppenbarligen upp rejält i vikt ändå. Vad jag har hört vill bvc här att man ska amma utan napp om möjligt då den på något sätt kan göra så att man får lättare för mjölkstockning. Vet inte om det stämmer, jag har inte haft minsta känning utav mjölkstockning och hon är snart 3 mån, alltid bara ammat med napp.

Angående att hon ammar ofta, det kan inte vara så att hon har en liten produktionsökning nu då? L har också dagar emellanåt när hon vara ska vara nära, det går över efter någon dag. Passa på och försök njuta istället, om än jag vet hur frustrerande det är ibland...

*kl*

Här hemma sover lilla damen, och jag vill nästan säga äntligen. För det är en kinkig dam som har hållt mig sällskap idag, sambon är iväg med grabbarna och L och jag försökte gå på marknad idag, det var dock inte speciellt poppis, hon ville inte ligga i vagnen, inte bli buren, ingenting dög. Så tillslut for vi hem igen. Nåja, jag borde eg plocka lite men jag orkar inte, vill sitta i soffan ett litet tar nu när jag äntligen får möjlighet till det med en stor kopp te och slösurfa lite innan det är dags att lägga sig. Min far kommer upp imorgon för första gången sedan L föddes, vi kan emellanåt komma ordentligt på kant med varandra men jag hoppas båda kan bita ihop så att det blir 3 ok dagar, inte minst för Ls skull!

Håller tummarna för att det går bra :)

Här längtas det faktiskt också lite efter att barnen sover idag :o
Isaks humör skiftar från jätteglad till storgråt till jätteglad, allt inom loppet av 1min. Hela tiden. Minsta lilla motgång eller tillsägelse följs av skrik, gråt och han både slåss och skallas. Han har väckt Rasmus flera gånger idag, verkligen levt om så mycket det går så fort Rasmus somnat. Suck.

Nu är jag trött som bara den.
Blir en dusch och te när barnen somnat.

Har äntligen knåpat ihop den fullständiga fl berättelsen så här har ni ifall någon orkar läsa! :)

Precis som min första förlossning så började det hela med att slemproppen släppte med lite svidande mensvärk i tappen. Men det tog lite längre tid innan värkarna satte igång den här gången.

Slemproppen släppte iaf under hela förmiddagen och kom ut det sista med lite blodstrimmor vid 15tiden. Inga värkar än.

Kl 17 började värkarna, kom direkt med 5-6min i mellan så all min oro om att inte veta när det va dags försvann för nu visste jag. Vi köpte hämtmat och åt den. Fick Milton i säng och funderade lite till. Kände att värkarna blev värre eftersom. Blev nervös, nu var det äntligen dags! Ringde förlossningen och dom sa kom in du! Hua, jag inbillade mig alltså inte bara.

Fick äntligen ringa hit svärmor som hade haft jour sen 2v innan beräknat datum. Hon tyckte att jag lät väldigt lugn. Packade ihop det sista, vek lite tvätt och ställde iordning Miltons grejer så det skulle bli lätt för svärmor.

2011-12-22 kl 22.03 kom jag in i v. 41+1 (BP enl UL 111213, BP enl SM 111207)

Charlie låg i högervänt huvudläge, ruckbar.

Nu så började väntan efter CTG plus undersökning, öppen 4-5cm(vart oerhört lättad att det var så pass mkt trotts ”lätta” värkar) Värkarna började komma allt tätare. Det var grymt kallt på förlossningen så stod upp med en tjockfilt runt mig när jag hängde över sängen och vaggade för fullt. Ville helst inte ha någon smärtlindring men frös så jag skakade så barnmorskan och Mathias tvingade ner mig i badet. Det är jag tacksam för då det var jätte skönt att kliva i ett stekhett bad. Att det var så kallt kan ha berott på att vi var helt själva inne på förlossningen. Värkarna blev hela tiden sakta värre. Var på väg upp ur badet efter en stund men insåg att det var skönt i vattnet så klev ner en stund igen.

Kom upp ur badet vid 00.30 då var jag öppen 7cm. Jag hade hoppats på mer men dem andra var nöjda. Hinnan var fortfarande hel. Nu kräks jag även för fullt. Inget fick vara kvar förens det var tomt och Charlie vandra ner förbi dom känsliga punkterna. Under hela förlossningen drack jag litervis med vatten.

01.30 Öppen 8cm och hinnblåsan va fortfarande hel vilket jag vart väldigt irriterad över. Hade två-i-en värkar vilket gjorde att dom vart långa och jobbiga. När det kändes som att värken började klinga av så började den om med full kraft igen. Men avböjde fortfarande all smärtlindring.

02.00 fortfarande bara öppen 8cm så man tar hål på hinnorna. Efter det började dryga värkar, fortfarande bara värkar men som var på väg över till krystvärkar vilket gjorde att det känndes som att det va dags att krysta snart men att det aldrig kom igång. Så ringde in barnmorskan några gånger i onödan, tur vi va själva där inne.

Sista timmen var riktigt jobbig och minns mest att jag låg och funderade på hur sjutton jag skulle orka med en tredje förlossning oavsett hur mkt jag skulle vilja ha en trea. Att jag skulle vara korkad om jag utsatte mig för detta igen.

På slutet så satt Mathias och barnmorskan på varsin stol och jag tänkte kul för dem att kunna ta det så lugnt.

02.35 går hjärtljuden ner och hämtar sig ej. Barn dr. tillkallas.

Har fortfarande en kant kvar men pga fosterljudens påverkan så hålls kanten undan vid värk och jag får börja krysta aktivt. Förlossningen går då fint framåt.

Underbart att äntligen få krysta, men jobbigt på slutet när han nästan var ute och man bara ville trycka på men var tvungen att invänta värk, då började jag nästan grina.

02.45 Kommer Charlie ut likt stålmannen med handen samtidigt som huvudet. Han skriker och jag utbrister – Åh en som skriker!!

Njöt för fullt över att få ligga kvar inne i rummet med Charlie och bara mysa och äta den älskade brickan med mackor!

Charlie var 48cm lång och vägde 3320g och mådde jätte bra till min stora lycka!

Jag behövde inte sys någonting och tiden efter förlossningen var mycket lättare den här gången, inte samma tyngdkänsla och smärta som efter förra gången.

Nu 2mån efter förlossningen så minns jag bara att det gjorde ont eftersom jag låg där och svor men jag har trotts allt glömt bort hur ont det gjorde. Vet bara att vi fick världens finaste lilla Charlie utav det hela! <3

Här är min fl berättelse

Fick lite sammandragningar med svag mensvärk,kl 22.30, gick på toaletten och det kom lite blod på pappret. Då sa jag t sambon att närmande vara på g eftersom det börjat så m sonen. Vi ringer hit mormor som kommer strax efter kl 00. Eftersom vävärkarna var korta, oregelbundna och inte gjorde ont tog jag med mig sambon ut på en promenad i ca 30 min. Vid 02 gick han och vilade och jag låg i soffan och slumrade mellan värkarna som inte alls förändrats.

Vid 02.40 tog jag en dusch och då börjar värkarna göra ondare, men var absolut hanterbara.

Vid 03 väckte jag sambon, klädde på mig o vi åkte in. 03.30 kliver vi in i rummet på förlossningen. Usk försöker koppla ctg men får ingen registrering. Ca 3.45 kommer bm för att undersöka mig och sätta skalpelektrod.jag är då öppen 5 cm. Plötsligt får jag panikont i värkarna och får lustgas. Bm är kvar i rummet för att dra upp läkemedel. Fre ca 4 jätteonda värkar säger jag att det nog trycker på. Hon känner igen och konstaterar att jag är fullt öppen o bebis påväg ut!

På 3 krystvärkar varav en jag fick krysta i, föddes vår tjej. Hon var blå och slapp och hade apgar 6, de larmade men hon återhämtade sig snabbt! Jag behövde inte sy ett stygn!

36 min var vi på förlossningen!

Hoppar in lite :)

Min dotter hade amningsnapp sina tre första veckor, och jag fick samma känsla som du, att de får i sig mindre. Hon gick upp 150-200gram i veckan med nappen, mne första veckan utan gick hon upp 400 gram på 5 dagar.

kl

Så roligt att läsa andras förlossningsberättelser! Också jättekul att se att vi blir fler i tråden, välkomna till er som precis fått bebisar!

Igår fick jag hem min Stokke (tripp trapp)stol! Vi fick den av sambons bror, så himla snällt! Nu funderar jag på att köpa lite madrasser och liknande till den och undrar också hur länge det ska dröja innan man kan ha honom sittandes i den? Emor, ni har eran dotter i stol när ni sitter vid bordet väl? Vad har ni för "tilläggsmadrasser" för att hålla henne på plats? Någon annan som har något bra tips? Jag längtar så tills lille T kan sitta med oss när vi äter!

Sen funderar jag på det här med dagis... Vi har ju sökt dagis och valt ett "ur och skur" som första alternativ och så två "vanliga" som nummer två och tre. Men igår pratade svägerskan som sitter i styrelsen för skoltjosan (fråga mig inte vad, men hon har bra koll) om att vi skulle se upp med dagisarna här i samhället. Tydligen har dom dragit ner så himla mycket på personal pga besparingar så det är otroligt stora barngrupper på få personal. Nu funderar jag på om dagmamma kanske hade varit ett bättre alternativ för oss? Jag vill också jobba mestadels kväll så att han får korta dagar på dagis/hos dagmamman. Jag tänker att jag vill skola in honom så tidigt som möjligt för att mina bekanta som jobbar på förskola säger att det generellt sätt är lättare för barnen att anpassa sig när de är ett år. Däremot vill jag inte att han ska vara länge på dagis under den perioden, utan till att börja med bara några timmar per dag.

Hur tänker ni andra?

När tänker ni att era barn ska börja på dagis?
(vet att det är tidigt att börja tänka på sånt nu när dom är så små, men ändå)
Kommunalt dagis eller dagmamma? Andra alternativ?
Vilka krav ställer ni på erat dagis/dagmamma? Hur väljer ni? För och nackdelar med erat val?

Hur långa dagar tycker ni är rimligt att barnen ska behöva vara på dagis? (förstår att denna fråga är lite provocerande. Om man måste jobba för att få ihop pengar till hyra/mat osv så är det ju självklart att barnen måste passas. Men säg/låtsas att man inte behöver tänka på sånt.)
Hur planerar ni era föräldradagar? Hur fördelar ni dem mellan er, hur många dagar i veckan tar ni ut osv?

Vi har inte tänkt så mycket på det med dagis än.
Men blir väl att han börjar vid ett år eller nåt.

Rasmus är numer hopplös att få och sova dagtid.
Han sover kanske 10 min i taget bara och skriker sen för att han är trött. Suck

Vi har sökt dagis till feb 2013, på samma dagis som storebror går på nu. Vi trivs jätte bra där så det va ett givet val! Hoppas på att vi får plats bara!
Det dagiset valde vi för att det låg i byn och många av storebrors kompisar också började där och vi mammor känner varann! Är jätte nöjd med personalen!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
336
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben