Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Nu har jag varit ifrån tråden ett tag men jag har världens bästa anledning
I måndags morse föddes vår son! Hela 4275g och 54cm lång en dag över tiden.
Det startade med vattenavgång kl 01.30 på måndags"morgonen" och 10 min efter det började värkarna. Jag testade TENS som jag använt till foglossningen och ryggen men jag tyckte bara att det förvärrade det hela Jag stod i duschen ganska länge istället. Efter ett par timmar var de nere på 2-3 min mellan och höll i sig i 1-2 min. Jag tyckte fortfarande inte att det gjorde sådär fruktansvärt ont som jag hade föreställt mig men det kändes som att det var dags att åka in. Väl inne så fick jag ett par värkar på vägen in och när de mötte upp oss i korridoren så fick jag ytterligare än. Det fick väldigt bråttom att få in oss på ett rum och upp mig i en säng, jag förstod inte riktigt varför de hade så bråttom, jag hade ju liksom inte mer ont nu än för en timme sedan.
Jag undersöktes och var öppen 8-9 cm och sköterskan gav mig lustgas som snabbt blev min allra bästa vän
Efter 20 min började krystvärkarna men sedan tog det tid... Efter 2½ timme med otroligt kraftiga krystvärkar så kom han äntligen ut! Eftersom allt gått så fort så hade han inte hunnit sjunka ner så därför tog krystskedet så lång tid. Min livmoder blev jättetrött på slutet så värkarna blev sämre och sämre, jag fick liksom ingen hjälp alls. Till sist fick jag väkstimulerande dropp och då kom han till slut!
Jag tyckte att det var skithäftigt att föda barn! Kroppen visste precis vad den skulle göra så det var "bara" att hänga med! Jag kan lätt tänka mig att göra om det igen!
Ingen bristning blev det heller men min livmoder ville inte dra ihop sig efteråt så jag fick både dropp och tabletter plus att BM masserade livmodern med jämna mellanrum. DET gjorde ONT!!
Nu piper lillkillen så jag får avsluta nu!
Åh, grattis! Underbart fin!
kl
Fy, jag hoppas att Ture är i någon slags utvecklingsfas eller liknande... De senaste dagarna har han "krånglat" en hel del, haft svårt att komma till ro och är allmänt mer gnällig och faktiskt till och med skrikig (han skriker annars ytterst sällan,men nu är det vid flera tillfällen varje dag). Han skriker rakt ut och gör ljud vi aldrig någonsin hört förut (min sambo kom rusandes helt förskräckt förut när Ture gav ifrån sig ett riktigt tjut, men jag har nog vant mig för jag har ju hört det förut ). Jag har läst att det kan inträffa ett sådant "utvecklingssprång" när de är 11-12 veckor. Så jag håller tummarna att detta är övergående, för jag känner knappt igen honom!
Annars har han börjat intressera sig för föremål som vi håller framför honom. Han blir superkoncentrerad, ser nästan skelögd ut och slår gärna mot föremål samt sträcker sig mot dem med öppen hand. Ibland får han faktiskt tag i sakerna och håller då fast riktigt länge.