Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Passar på att lägga in lite nya kort medan lilleman sover... Han växer fort, 4 cm på 2 veckor... Har börjat plocka ur dom minsta kläderna för dom passar inte längre. Blev lite förvånad när jag skulle ha på en dräkt han haft för bara ett par dagar sen och den slutade strax nedanför knäna på honom. Han är nu 7 veckor och 58 cm lång.

IMG_0063.jpg

Med pappa på tåget
IMG_0016.jpg

Fika hos extramormor och min stallkompis
IMG_0050.jpg

Pratar med pappa medan vi försöker titta på gladiatorerna..
IMG_0013.jpg

Roligaste som finns just nu är att smacka och räcka ut tungan...

kl

Liten uppdatering från oss!:)
Allt går superbra här. Man kan ställa klockan efter lilleman, exakt var 3e timme är det matdags och är han grinig däremellan så är det något i blöjan. För övrigt är han nöjd och glad mest hela tiden faktiskt!:love:
Enda som varit nu är att det börjat krångla m amningen de senaste dagarna vilket såklart får mig att känna mig som världens sämsta mamma. Det började bra, mjölken rann till och han hade ett bra tag redan från början. Dock suger han helt infernaliskt hårt (stoppar man in ett finger i munnen domnar det av) och har världens sämsta tålamod när det kommer till mat så någon gång kanske man slarvade m greppet bara han började äta så bröstvårtorna blev såriga. Minst sagt, det är typ kratrar. Skaffade amningsnapp för jag kunde inte ens nudda brösten själv utan att skrika men nu har kroppen blockerat sig och vägrar släppa ner någon mjölk, antagligen för att jag spänner mig. Så trots att jag fått oxytocin-sprej kommer det bara blod när han ammar..:crazy: Så nu har han bara fått ersättning sen igår. Får se vad BM säger när hon kommer på månd. Här är underverket/pirajan iaf!:grin::love:

Bebis003.jpg

Så söt!
Sådan där overall har vi också fast en svart.
Jättegosig verkligen.

Hoppas bm har något bra råd och ge ang amningen och att det löser sig.

Fy fan vad less jag är idag.
Sambon bara sover eller sitter framför datorn.
Söker inget jobb eller gör minsta ansats till att vi ska få det bättre.
Isak kissar på sig hela jäkla tiden, 4 gr sedan igår. Jag blir galen!
Han bara vägrar gå på toa och när man säger åt honom så skriker han bara.
Frågar man honom varför han gör så, så svarar han bara att han har ingen lust (?)
Han kan mycket väl hålla sig torr, så jag fattar inte varför han aldrig ger sig med det här.

Han slåss, kallar mig för saker, skriker och väcker Rasmus så fort han försöker sova.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med honom.
Prata med honom är meninglöst, det är som att prata med en vägg.

Sambon har fått otaliga chanser till jobb men ingenting händer.
Han kan maila in en ansökan men mer händer inte.
Blir det ingen ändring snart säljer jag huset och flyttar, och då struntar jag i om han följer med eller inte.

Men vilken liten sötnos! Mysig overall :)

*kl*

Sambon for iväg till garaget i morses, och kom nyaa hem. L hade för ovanlighetens skull en dag då hon inte alls var nöjd, ville varken promenera i vagn, bli buren eller ligga själv. Dessutom rullade lillhunden sig i något äckel när vi var ute så jag har duschat hund dom få minutrarna hon väl sov. När sambon kom hem bröt jag lite halverst ihop, jag är trött, hungrig och det behöver damsugas och jag avskyr när det behöver städas men man inte får möjlighet till att göra det. Försökte men lillan vägrade t om selen. Men underbar som han är så insåg han att det varit lite mycket för mig här hemma idag, så han beordrade in mig i badet och lagar nu mat, städar och roar tjompan, den förädiska lilla damen ( ;) ) blev glad som en lärka såfort pappa kom hem! :grin: haha!

Snart kommer iaf en vän över och vi ska snacka skit och se på gladiatorerna och äta gott, så jag tror det blir en helt ok dag trots allt! :)

Dessutom, igår vann jag en Ergobaby! Anmällde mig till en tävling på skoj, och vips så vann jag, så nu kommer en snygg limegrön ergobaby sport (?) tror jag det var hem till oss! Tjompan är för det mesta nöjd i manducan, men jag kommer inte riktigt överens med den alla dagar, så det ska bli kanon att få prova ergon och se vilken jag tycker bäst om, vi behöver ju en extra att ha i stall/garage så det blir helt kanon :)

Senast ändrad:

Vad jobbigt du verkar ha det! Vet inte riktigt hur jag ska råda faktiskt,din sambo verkar behöva växa upp och ta ansvar för vad han gör (och inte gör i frågan om att söka arbete), men en stor kram kan du få, och jag hoppas att det löser sig för det på det ena eller andra sättet!

Tack :love:
Var med Isak till lekparken idag, ringde en kompis så hon och hennes dotter kom och lekte med oss. Barnen får runt i klätterställningen och vi snackade skit.

När vi kom hem hade Isak kissat på sig, bytte kläder på honom och
han satte sig på kökssoffan och ritade. Sedan kissade han ner den också.
Sedan har han slagits, sagt att det är så hemskt att vara här, han vill kissa på sig och när jag försöker prata med honom får jag bara skrik, han sätter sig och låter bara eller hittar på något annat för att inte lyssna. Känns totalt hopplöst just nu.

Usch, jag förstår inte hur du orkar med allt! Jag hade kastat ut idioten för lääänge sen!
Barnen sina får man ju tyvärr behålla även under deras värsta perioder ;)

Här kommer lite nya bilder från mig också. Bella fyller snart 12 veckor. Men man märker faktiskt av att hon är över 4 veckor "efter", både i storlek och utveckling. Fast just nu bryr jag mig ändå bara om hennes matvanor känns det som.. Det tär enormt på oss att hon äter så lite.

cc20d835.jpg

a8007929.jpg

1c847e0b.jpg

3d61e7bd.jpg

a9853ff7.jpg

6bc50857.jpg

Så söt hon är!

Nej men nu får han ett ultimatum, skaffa jobb eller flytta.
Det ska väl ändå få honom att vakna.

Snart ska jag och Isak åka och rida.
Eller ja, han ska alla fall :p (eller snart, om några timmar)
Han är full av förväntan och tycker det ska bli toppenkul.
Sambon är, ja...säg det, sur och vresig.
Pratade med Isak om hur man ska bete sig i stall, han började säga något och sambon avbröt honom och fräste samma sak som jag redan sagt (?)

Sade då att det inte var det Isak skulle säga (han sade bara att ma måste ha hjälm) och fick bara ett surt förlåt då till svar :confused:
Fast han bad i alla fall Isak om ursäkt.

Tack :love:
Var med Isak till lekparken idag, ringde en kompis så hon och hennes dotter kom och lekte med oss. Barnen får runt i klätterställningen och vi snackade skit.

När vi kom hem hade Isak kissat på sig, bytte kläder på honom och
han satte sig på kökssoffan och ritade. Sedan kissade han ner den också.
Sedan har han slagits, sagt att det är så hemskt att vara här, han vill kissa på sig och när jag försöker prata med honom får jag bara skrik, han sätter sig och låter bara eller hittar på något annat för att inte lyssna. Känns totalt hopplöst just nu.

Kan du inte sätta blöja på Isak igen då? Så får han sluta med den när han känner sig redo. Försök åk iväg och göra nåt som han får bestämma vad ni ska göra. Jag har en son i samma ålder och bråk gör bara saker och ting värre. Det som funkar med honom är uppmuntran och konsekvens. Dessutom känner han kanske av läget mellan dig och sambon. Hur är han hos pappan?

Ammas Rasmus? Annars kanske din sambo ska vara FL ett tag och du jobba eller 50/50?

Kram och hoppas det löser sig!

Tänkte också samma sak. Iallafall att han reagerar på stämningen, barn är ju väldigt känsliga för sådant.

*kl*
Vi har en plan nu!:banana: Jag ska börja amma någon minut i taget nu och kombinera med ersättning tills det, förhoppningsvis, fungerar att helamma igen. Börja med lite ersättning så han lugnar sig lite och inte är tokhungrig, sen amma och sen ge ersättning tills han är mätt. Hoppas det fungerar, jag vill ju gärna amma det lilla monstret trots allt!

Det är alltid skönt när man har en plan och vet vad slutmålet är. Amningen är ju verkligen något som fungerar problemfritt för speciellt många (inte som jag har förstått det i alla fall). För min del är det först nu när min lille nästan är tre månader, som det faktiskt har börjat fungera riktigt bra :) Så kämpa på (när det nu är det du vill :)) så får ni nog ordning på det till slut!

kl

Hör och häpna, två nätter i rad har min lilleman sovit i sin egen säng nästan hela natten! :bump: Vi sover ju verkligen tusen ggr bättre när han inte sover bredvid mig (han ligger och viftar, slåss och vrider sig så jag vaknar jätteofta), så jag är jättelycklig att det fungerar! Men det verkar vara på bekostnad av dagssömnen istället. Det verkar som att han inte kan sova bra både på dagen och natten. Någon mer som upplever sin bebis som sådan?

Senast ändrad:

Jag kan tyvärr inte komma med egna erfarenheter, för båda mina barn har sovit bra både dag och natt sen födseln i princip. Förutom korta svackor här och där under utvecklingssprång, tänder eller sjukdom såklart.. Men vad skönt för dig att du får sova mer på nätterna nu i alla fall! :)

Jag tycker att Bella sover alldeles för bra och länge på nätterna.. Det är extremt sällan som hon sover under 8 timmar, men för det mesta sover hon i 10 timmar utan uppvaknanden.. Inte alls så kul när man har en bebis som knappt äter :( Det funkar inte att väcka henne och mata heller, hon är inte hungrig alls. När hon tidigare vaknade och åt en gång på natten åtminstone så var vi alldeles överlyckliga här hemma! Det ökade ju på dygnsmängden liiiite i alla fall.

Imorgon (idag) ska jag ringa till Barnmottagningen igen. Jag är så jävla less på att inte få hjälp nu! Hon får mängder med Laktulos nu, men kan ändå bara bajsa ibland. Hon äter MAX 500 ml/dygn, men för det mesta kring 300 ml. På 24 jäkla timmar liksom. Snart vet jag inte vad vi ska ta oss till...

Fy vad jobbigt för er :( Och för henne om hon mår dåligt! Jag hoppas ni får tag på någon som kan hjälpa er snarast, och att de tar er på allvar!

Angående sömnen så kan jag bara gratulera. Det måste vara underbart att få sova ordentligt :) Och det känns också sunt när ens barn kan få ro och sova ut ordentligt. Ture blir numera övertrött och gråter hysteriskt, han har börjat riva sig i ansiktet också när han är sådär trött och hur mycket jag än filar så finns det alltid någon liten vass kant kvar så det ser ut som han har blivit anfallen av en galen katt just nu :( Skitjobbigt är det att se honom sån, men han får inte ro någonstans. Jag hade hoppats att det var ett "utvecklingssprång", men det verkar sitta i längre än så. Han kan varken somna i vagnen, i famnen eller när man går runt med honom i famnen. Så det är väl helt enkelt bara att bita ihop och hoppas att det ordnar till sig "av sig självt" när han blir äldre.

Det är alltid skönt när man har en plan och vet vad slutmålet är. Amningen är ju verkligen något som fungerar problemfritt för speciellt många (inte som jag har förstått det i alla fall).

Skulle förstås stå är INTE något som fungerar problemfritt!!! Skyller på sömnbrist :p

Knapp

Sitter och svär lite för mig själv.. Har ju använt di-napp ett tag pga sår på bröstvårtorna, nu har ena bröstet läkt och jag skulle ge E bröstet utan di-napp. Men då tog hon det inte:eek: hon förstod inte vad det var och hur hon skulle göra, hon har ju blivit så van med di-napp:crazy:
Suck. Gav upp ganska snabbt nu då hon varit ovanligt kinkig idag och jag inte ville bråka med henne, men imorgon lär jag ju ta tag i det.. Blir att börja om från början och lära in på nytt..

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar