Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Det var bland det första ALLA sa till oss när vi fick vårt första barn "Kom ihåg att lära honom sova i sin egen säng direkt". Han var en sån unge som sov bäst själv och inte hos oss medan dottern hellre ligger hos mig - NÄRA! Sambon säger ingenting om det.

Sonen som är 3½ brukar komma över till oss på morgonkröken och sova ett par timmar och jag tycker att det inte finns nåt mysigare än att ligga intill honom och lukta i hans hår!

Jag tror att man inte ska försöka styra bebisarna så mycket när de är så små.. med mat och sovtider osv. Det kanske man kan när de är äldre, men inte en bebis på under 4 mån.

Kl

Vi hade tjejkväll ikväll, Elina och jag då pappa var iväg ut med vänner. Var tokmysigt <3
Kollade på film och hon kurade ihop sig på min bröstkorg och sov:love:
Gick och la oss vid 21.30-22 nån gång och hon somnade väl kanske runt 22.30-23... I min säng sov vi då JAG var sällskapssjuk haha ;)
Klokt val av mig tror jag för OJ vad hon sovit bra!
Jag har vaknat till flera ggr och tittat till henne så allt verkligen var ok eftersom hon var så tyst och stilla.. Men jodå.. Hon sov så gott :)
Halv 3(!) väcker hon mig!!!:eek::D
Nu ligger hon här och ler, mätt och nöjd, hoppas på att vi somnar om lika gott igen..

Härligt!! Själv ligger jag också och matar för första gången, men det är ju lite mer tidig morgon än natt... Vi somnade vid tio, så hon är verkligen faktisk på att hålla sig länge, igår sov hon mellan nio och sju...

4a1dcba8.jpg

Här är en till som gärna sover länge! På ett ungefär så somnar hon alltid kring 22 och vaknar självmant kring 07:30-08:00 typ. Ibland vaknar hon lite tidigare, ibland senare. Men som snitt så är det 10h i sträck hon sover.
Så nu får vi väcka henne mitt i sömnen för att ge mat, det ökar på dygnsmängden liiiite åtminstone. Vi har också fått komma till läkare i veckan!

Efter tusen frågor, undersökningar osv så kunde dom konstatera att hennes tarmar är helt jäkla omogna. Vi kan inget göra för att påskynda processen, utan bara prova oss fram till vilken ersättning hon äter bäst av (eftersom hon äter så dåligt), alltid ha lavemang hemma och ge Laktulos i rätt stora mängder. Och bara vänta, vänta, vänta...

Mitt uppe i något utvecklingssprång är hon också minsann. Enormt närhetsbehov, supergnällig, kan inte sova på dagarna.. Hoppas hon följer sitt mönster och bara håller på i 3-4 dagar även denna gång..

45baba95.jpg

054e6a30.jpg

3f4f0aee.jpg

Oj, låter otäckt..
Men skönt i alla fall att ni äntligen fått veta vad som är fel!

Knapp.
Var och vägde lillskruttan igår igen. Jag och sambon gissade dagen innan hur mycket hon vägde nu, jag trodde 4300. Jag var ganska bra på att gissa, hon vägde 4305 :D

Vilket lyx många i tråden har med sovande barn! Efter sin långs sömn igår så vägrade hon sova mer. Har tänkt flera ggr att föra liten nattbok över hennes sömn och se om det finns ett mönster, men jag glömmer ju bort det hela tiden..
Inatt somnade hon runt 22.30-23 och vaknade 02. Ammade bara runt 20min, väldigt lite för henne. Gick ner och böt, stoppade in nappen i munnen på henne och så somnade vi om till nu.

Jag hade migrän igår och sov bara i någon timme på natten, så igår kväll tog sambon hennes sista matning och nattning. Jag däckade innan kl 22! Ungefär samtidigt så nattades Bella, och sen ställde hennes pappa klockan på 04 för att väcka henne och mata igen. Sen väckte hon mig kl 08:15, och ville ha mat en halvtimme senare ungefär. Så nu glider jag runt i min nya rosa flanellpyjamas, och försöker att söva vårt gnälliga barn :p Hon har fått Alvedon precis, har känts väldigt varm hela morgonen. Tyvärr gick tempen sönder och jag har glömt att köpa ny.. Örontermometern vi har funkar ju inte än, hon har för små öron :D

simba - hur gammal är din tjej?

kl
Igår åkte sonen till mormor o morfar helt oväntat, så det kändes som vi hade det barnfritt igår och idag.. hihi.. snart ska jag åka o hämta honom <3 har i alla fall saknat honom massor.

Lillan har vart lite gnällig och verkar äta i kapp nu. Hon har ätit massor i 2 dagar nu, innan har hon mest bara ätit nattetid!

Hon fyllde en månad den 6e! Så på måndag blir hon 5v.

Kl
Haft en riktigt skön lördag hitills! Gick ut på långpromenad med mini och hundarna vid 10, hemma igen strax efter 11 och då sov Lillskruttan hur skönt som helst i vagnen så jag passade på att träna lite lydnad med hunden. Tog sen en kopp kaffe och läste nyaste hundsport i solen. Så skönt!
När hon sen vaknat och ätit så åkte babybjörn selen på så jag kunde plocka undan lite här hemma, men så fort jag närmade mig dammsugaren började E protestera så den sket vi i:angel:

Sen blev det lite träning för lillan! La henne på mage på ett täcke på golvet. Och minsann lyfter hon upp hela huvudet! Starka tjejen! :)
Nu landade vi på soffan en vända och hon är på väg att somna. Mys!

Härligt! :)

Här har vi också haft en finfin lördag, ska strax till badhuset för babysim introduktion, sen ut med föräldragruppen och käka pizza och slutligen landa hos ett par vänner för melodifestivalen och lite sällskapsspel. Jag hade väl iofs föredragit gladiatorerna, men men. är första mellodifestivalen vi ser iår, så vi ska nog stå ut.

Trevlig helg på er alla!!

Även om prinsessan inte äter så bra ser hon väldigt välmående ut med runda kinder och härliga armveck.

Vet inte om jag uppdaterat här, fastnat i min bubbla:) Freja föddes den 21e januari, fyra veckor för tidigt. Vägde 2820 gram och var 46 cm:love: Hon har precis börjat le, och är för övrigt väldigt snäll, lägger henne vid halv tolv-tolvtiden på kvällen/natten och hon vaknar oftast bara en gång vid fyratiden, och nästa gång vid sju ungefär. Sen brukar vi somna om i min säng till tiotiden:)Jag ammar nästan bara nu, men ger en flaska med utpupad mjölk eller lite ersättning ibland när hon krånglar vid bröstet eller inte riktigt verkar mätt. Hon fick ersättning direkt på bb pga att hon var för tidig, så det har vi gradvis dragit ner på till ett minimum nu, och ersatt med tutte:)

Även om prinsessan inte äter så bra ser hon väldigt välmående ut med runda kinder och härliga armveck.

Ja, hon växer inte så fort på längden, så trots att vikten inte ökar så mkt så håller hon en bra form :) Hon är en väldigt glad och rolig tjej trots alla magproblem, vilket vi är tacksamma för - det är rätt så påfrestande psykiskt det här med maten.

kul med ännu en här! Skönt att fl gick bra för er båda.

Bebben:Söt hon är!

*kl*

Alltså, dagens ilandsproblem men tjompan fiser, mycket. Och det luktar inte hallon direkt :p Just nu ligger hon och sover i famnen (:love:) och släpper den ena stinkisen efter den andra...

Förresten, vad gör ni alla på dagarna? Jag börjar känna mig lite rastlös bara, vi har is ute nu, vintern börjar äntligen gå mot vår men det är inte jättekul att vara ute när det är is överallt och dåligt sandat. Broddar fungerar ju, men emellanåt är det barmark, och då är det ganska obekvämt att gå med broddar, och att dra dom av och på över skorna hela tiden är jag lite för lat för... Men det blir ju snart bättre, ååh vad jag längtar efter sommaren! Picknick i det gröna med världens finaste tjompa ´:love:

Är det någon mer här som bär? Eller använder alla bara vagnnen? Här hemma har jag ju en manduca, en ergo performance spring green (skitsnygg!) och en utlånad babybjörn modell äldre. Har dessutom en kort vävd sjal ifrån bära barn som jag inte kommer överens med, och ´nu har jag tänkt köpa en begagnad easycare i någon härlig färg, sambon tycker att jag borde nöja mig :o

Jag bor ju i mellansverige och här är det helt isfritt, så jag går, går och går!! Underbart! Sen har jag ju en son på 3½ också, så lillan får mest hänga med på hans upptåg ;)

Jag bär lite i tricot sjal! Lillan älskar det och det är fantastiskt skönt att bära henne i.

Idag var vi på 6-veckorskontroll :eek: (hur fort går tiden egentligen) Hon har hunnit bli 56 cm lång och väger 4,8 kg nästan :love:

Ååh vad jag längtar tills vi har det isfritt här uppe! Slänga upp lillan på ryggen och ge sig ut i skogen med hundarna!

Och visst går det fort, lillan är nu 14 veckor :eek:

Här åker hon vagn inne medans jag dammsuger (selen var i bilen)
DSC_0210.jpg

Och här åker hon sele när pappa dammsuger (himla massa dammsugande här....)
DSC_0213.jpg

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar