Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Hoppas det löser sig med amningen för er :)

Usch vi har en riktigt galning som härjar runt i samhället just nu :crazy:
Lång som satan så ingen vågar gå på honom, gapar och skriker, håller på nere på lokala mataffären och stänker matolja på folk, kallar alla häxor (fast han pratar eng då) och har grabbat tag i en av personalen där och varit väldigt hotfull.

Sparkar på barnvagnar, hotar folk och är riktigt obehaglig.
Jag ska träna i morgon kväll men tveksamt om jag vågar mig ut själv i mörkret.
Är ju ändå en liten bit och gå och lite sådär halvöde väg.
Tänk om man möter dåren?! :crazy:

KL

När jag läser den här tråden så inser jag hur "snäll" son jag har! Han äter och sover bra och när han är vaken så är han glad för det mesta, lite pip emellanåt när blöjan behöver bytas eller när han börjar bli hungrig.

Jag hade ju också problem med amningen i början och fick använda dinapp (eller tuttsköld som min sambo snabbt döpte det till :D ) eftersom jag fick sår.
Svante hade svårt att äta utan den till en början men jag gjorde så att han fick äta de första minuterna med napp så att bröstet inte var så spänt, sedan tog jag bort den så fick han äta utan när bröstet var mjukare och enklare att få grepp om. Nu är det sällan som det strular med greppet även om det händer och då är det otroligt frustrerande! Härom natten tog det över en timme innan han fick något sånär grepp så han kunde suga.

Han somnar runt 00-tiden och sover sedan till ca kl 4 då han vaknar och äter en timme, sedan sover han igen till 8-9-tiden. Då äter han igen sedan kan han somna om en gång till, är jag trött så sover jag med en stund till annars går jag upp då.

Dagarna går till att amma, försöka hinna äta själv och kanske ta en liten promenad och se till hästarna.
Lilleman har också fått vänja sig vid att hänga med på det vi hittar på och det har gått väldigt smidigt hittills *peppar peppar*. Vi har varit iväg på 30-årsfest, DM i skogskörning, på spelkvällar med kompisar osv.
Ikväll skall farmor komma och vara barnvakt en liten stund för första gången så jag och min sambo kan sticka ut och köra ena hästen tillsammans :love: Vi har fått hem en bra skogsvagn som vi vill komma igång och köra lite med så att vi kan köra hem årets ved som ligger i skogen och väntar på oss!

Min sambo är verkligen helt underbar här hemma! Han pysslar och tar hand om oss, jag får frukost (havregrynsgröt) på sängen varje morgon innan han sticker och jobbar. På nätterna tar han alla blöjbyten och så fort han kommer hem så går han runt med honom i bärsjal. Han njuter verkligen av att vara pappa och vill verkligen spendera så mycket tid som möjligt med sin son :love:

Kl

Lillan sov 4 Tim utan mat. Tyvärr hostade sonen så jag fick inte sova ändå!

Jag vägde mig imorse och jag är bara 1,5 kg från startvikten!! Det är mitt första delmål! Än har jag inte ens börjat träna!! Det är ju bara 5 v sen dottern föddes!

KL

Igår var jag nästan gråtfärdig när hon än en gång ratade bröstet utan di-nappen och jag fick lov att ge upp för hon blev så arg.. Men plötsligt händer det! Senare på dagen så lyckades jag övertala henne att det inte är så dumt utan. Helt nöjd var hon väl inte och släppte flera ggr, men hon ammade iaf! Vi fortsätter imorgon då vi är pigga och jag har tålamod ;)

För övrigt så har jag kommit igång ordentligt med promenader nu. Guuuud så skönt det är att kunna röra sig utan att det gör ont någonstans! ( förutom lite träningsvärk då :D ), alla mina krämpor jag hade innan försvann fort efter lilla E kom till världen!
Hon fyllde för övrigt 1 månad igår!! :)

Grattis E :)
Skönt att det börjar lösa sig med amningen:)

Rasmus är tre månader snart, går ju nästan för fort haha.
Sover som en stock hela nätterna och för det mesta glad på dagarna.

Men så skönt att han sover i egen säng, vilken seger för dig! L sover bra både på natten och på dagen, men hon verkar iofs ha ett ganska stort sömnbehov,vissa dagar. En del dagar sover hon ingenting alls på dagen, men det gör mig ingenting då hon inte blir trött och gnällig utan helt enkelt bara är pigg och glad oavsett om hon sovit eller inte.

Simba: Jag ammade ju med napp i nästan 3 månader, men ammar nu utan (:banana:) och det var svårt för lillan i början att få grepp. Ffa om bröstet var väldigt fullt, då lät jag henne amma med napp första minutrarna och tog sen bort den. Kämpa på!

Nelle: Härligt! Vad underbart att ni har det så bra, vad glad jag blir :)

Neverever: Otur, alltid är det något... Förhoppnings vis gör lillan om det inom en snar framtid och att du får sova då :) Och bra jobbat, jag har långt kvar till min startvikt, och när jag når den har jag några tunga kilon kvar innan jag är nöjd...

*kl*

Vi var iväg på öppna igår, lillan är ju nu över 3 månader, vacc och jag tänkte att vi tar och provar! Vi tog selen dit och det var tur det, lillan var trött så lagom till fikat så somnade hon på min rygg och jag började bege mig hemåt strax efter det. Får hoppas hon är pigg och vaken nästa gång vi far dit!

Senast ändrad:

Lyckos dig att det funkar att gå till sånadär saker! Själv hade jag planerat morgonen noga för att kunna komma iväg till föräldragruppen idag.. men det sket sig för Ture var jätteledsen efter morgonpromenaden så nu sitter jag och ammar, egentligen skulle vi varit på familjecentralen nu.
Men det känns inte som någon större förlust iofs. Jag känner mig bara helt malplacerad där bland alla perfekt sminkade mammor med barn med dyra dräkter i matchande färger... Det är så typiskt mig att känna så också, men jag fick flashbacks från första dagen i högstadiet sist. Jag har aldrig varit bra på att passa in i "tjejgruppen", aldrig varit tillräckligt sminkad, fnittrig eller perfekt. Sist hade jag på mig en smutsig tshirt, var helt svettig efter att ha sprungit från bilen med en skrikande bebis. Jag hade Tures blöjor och ombyte i en ica-kasse eftersom vår skötväska blivit kvarglömd hos några vänner. Så jag tillbringade därför två timmar sittande i soffan och kände mig typ som white trash..;)

Haha, jag hinner bara använda en mascara 1 gång, nästa gång är den helt torr :p Jag sminkar mig inte ofta, snudd på aldrig faktiskt. Går runt i hundbrallor, haglöfs, fjällräven eller liknande. Till det har jag kängor, atl converse och min skötväska är en beggad emmaljunga ifrån 05 som jag har råkat sixa inte bara 1 målarfläck på... Dessutom föredrar jag begagnade kläder på lillan (till mig shoppar jag aldrig) , har handlat mycket på köp och sälj, då är det redan mjukt och fint! De nya plaggen hon har är oftast sånt hon fått, då gärna rosa i volang och skrikiga färger, ingenting som används ofta. Jag känner mig inte heller jättehemma bland folk överlag alla gånger ;)

Förresten, är era pratglada? Lilla L pratar så mycket att hon har knappt tid att äta, supergulligt! :love:

åh Emor, önskar att jag gick i din föräldragrupp!! :D och ja, Ture babblar massor hela tiden, även om gurgel är stora favoriten. Sen har han börjat säga "A!" så högt han kan också och blir överförtjust när han hör sig själv :D

Haha jag kunde inte bry mig mindre om vad folk tycker och tänker om mig och min klädsel och brist på make-up ;)
Har turen att mer än hälften i vår föräldragrupp är hästfolk! :D

Fast jag bryr mig inte om vad folk tycker om mitt klädval trots det känner jag mig emellanåt malplacerad, kanske ffa eftersom att jag inte är så bra på att disskutera shopping, märken och fika ställen, mina samtalsämnen rör allt som oftast fyrbeningar i en eller annan form och när det inte är alternativet är jag hellre tyst (jag vet att jag är enkelspårig).

Och jag trivs i min föräldragrupp, nu är vi förvisso bara 4 st, men det är trevligt att träffa folk man annars aldrig skulle umgås med, men utan barnen skulle vi inte ha mycket att disskutera.

Priscilla: Det är synd vi inte bor lite närmare varandra! Att disskutera både hund och bebis, hur mycket bättre kan det bli? :D

Förresten! Det är inte så att någon/några av er håller till i närheten utan Borås och/eller blekinge med omnejd? Det börjar närma sig våran årliga södersemeser, och en vintermammaträff hade ju varit roligt! Fast det kanske bara är jag som vill träffas? :o Vi drar ju söderut runt valborgs, kör ifrån skellefteå för att landa i ronneby, men besöker även sölvesborg, ullared och lite andra platser på vägen.

Senast ändrad:

Jag gick och färgade bryn o fransar 2 v innan BF, bara för att slippa bli rädd när man ser sig i spegeln. Jag har aldrig gjort det tidigare, men kommer verkligen göra om det!

I övrigt går jag jämt omkring i svarta yogabyxor o nån amningsvänlig top ;)

som skötväska har jag en alldeles utnött Gudrun Sjöden tygkasse! ;) Jag har en Phil & ted syskonvagn o det är svårt med skötväska då lillan får den i huvudet!

Åh, jag bor 4 mil från borås! Och jag ses mer än gärna :) Med fläckig t-shirt och ica-kassen i högsta hugg ;)

För övrigt skönt att läsa om andra mänskliga mammor!

Hihi jag går runt i slitna jeans och huvtröja konstant.
Eller så har jag sambons tröjor :d
Skötväskan köpte vi faktiskt ny innan BF, men vad som helst funkar ju eg.
Huvudsaken vi får med oss det vi ska ha.

Rasmus jollrar och låter konstant.
Idag har han pratat otroligt mycket hela dan :D
Han och Isak pratar huur mycket som helst båda två, blir kul när även Rasmus
kan prata på riktigt sas. Vilka diskussioner de kommer ha :D

Rasmus har suttit i mitt knä och hållit låda när Isak har duschat.
Blev lite strul när han skulle äta sedan, han fick inte i sig allt och spottade bara ut flaskan. Han var väl mer trött än hungrig antar jag.
Just nu nattar sambon honom och jag nattar Isak.
Går med varierat resultat kan jag säga :p
Isak håller igång i sängen men jag tror att Rasmus sover nu.
Han skriker inte i alla fall. :p

Senast ändrad:

Härligt! Jag är ju ifrån Borås ursprungligen :) hojtar till då vi åker ner så får vi bestämma en dag!

Kan ha en bukemammaträff på Gotland tycker jag allt ;)
Vi är ju faktiskt TVÅ här i tråden som bor på ön så vid en röstning om plats för träff borde ju vi vinna, eller hur? ;) :angel::rofl:

Kl

Haha fasen va kass jag är ibland :D
Än en gång la jag E mot bröstkorgen efter hon ätit på natten för att vänta på att hon ska somna ordentligt så jag sen kan lägga henne antingen i sin säng eller bredvid mig.. Sjunker ner mot kuddarna sen minns jag inget mer för även JAG somnade! :D
Visserligen sov vi väldigt skönt båda två och E sov rekordlänge! Vaknade inte förrän halv 5! Men frågan är ju hur bra hon lär sig att sova själv när hon inte får chansen att göra det:angel::rofl:
Hon är nu bytt på och ligger och äter, får se om jag får henne att somna om igen.... Bredvid mig! ;)

G sover i vaggan fram till 3 ungefär, men det handlar bara om att jag inte orkar lägga tillbaks henne.

Jag fattar inte hysterin med att de ska LÄRA SIG sova i egna sängar. Har de ett behov av närhet så ska de väl få det! Enligt barnpsykologer kan man inte ens lära större barn att göra det förrän de själv är redo.

Jag fattar inte hysterin med att de ska LÄRA SIG sova i egna sängar. Har de ett behov av närhet så ska de väl få det! Enligt barnpsykologer kan man inte ens lära större barn att göra det förrän de själv är redo.

Håller helt med!
Sambon gnäller lite halvhjärtat när jag inte ens försöker lägga tillbaka henne i sin säng (men de är inte han som får börja om från början att lugna henne om hon blir kinkig då heller..), men själv känner jag att behöver hon närheten så ska hon också få den. En dag är hon så stor att hon inte vill mysa med mamma längre så jag får väl passa på nu ;)
Vår tant på BVC är toppen! Hon sa sist vi var där när de blev tal om sova att ett så här litet barn KAN man inte skämma bort :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar