Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Vad underbart söt hon är!:love:

Här händer inte ett skit.. Hade värkar igår kväll+inatt men nu på morgonen var de borta igen, SUCK! 6 dagar över tiden nu..

Men sötnosen då!

Härligt att rummet snart står klart, längtar tills jag ska inreda lillans rum. Har dock insett att det är ganska skönt att ha det som gästrum också tills när vi får besök som stannar över (vilket vi får ganska ofta) och då vi bor i en trea så finns det ju som inget annat rum att spela på... Sambon tycker att vi ska vänta, än sover hon ju i vårat rum och det går ju bra. Å andra sidan så sover hon ju såpass länge (brukar vakna runt 5-6 på morgonen för första målet mat när hon lägger sig runt 21-22 så det skulle ju på så sätt gå fint att hon sov själv (slippa springa emellan flera ggr varje natt) men vi får se.

Och tack för synpunkter om vovven, gäller dig också Priscilla! Jag filosoferar fortfarande men det är guld värt med lite imput.

Stackare att gå över tiden! Skickar en liten peppdans till bebisen där ute så att den vill titta ut snart!

:banana::bump::banana:

KL

Skönt att få klart rummet, vi ska göra rum åt Rasmus i hallen uppe.
(stor möblerbar) blir vägg i vägg med Isaks och mittemot vårat.
Hur har vi dock inte kommit på än riktigt.
Isaks rum ska göras klart också, det blir gula väggar och möbler i grönt och vitt.

Smulan: Drygt att gå över tiden, håller tummarna för att bebis tittar ut snart.

Nu är Rasmus två månader och växer så det knakar.
61 cm och 5850g

Dom är rätt jämnstora din Rasmus och min Ture. Ture "fyllde" ju två månader igår och idag var vi på vårat första läkarbesök. Han är 61,5 cm och väger 5950 gram :)

kl

Nästa gång vi ska till bvc är det dags för första vaccinationen.. Huvaligen, bävar redan. Minns när jag var student på bvc och hur jag led när de stack i de små goa låren. Och att det nu ska vara min sons goa lår som blir utsatt för detta, nej hu :cry: Mitt hjärta gör redan ont.

Läkarbesöket gick bra, men dessvärre har han blivit lite platt på ena sidan huvudet. Jag har lagt märke till det själv men tänkt att det är rätt normalt eftersom han vägrar ligga på mage. Men tydligen är det platt på "ena sidan", dvs den sidan han alltid sover på. Så nu får jag försöka leka med honom på andra sidan, få honom att sova på andra sidan osv för att det ska rätta sig till. Men kul liksom, jag har en platthuvad son ;)

Du ska nog se att det går till sig! L sover också bara på ena sidan men ännu har ingen sagt att hon är platt, jag nojar över det ibland men sambon lugnar mig och säger att det inte syns någonting.

Här är det vacc i slutet på månaden, tror sambon ska få följa med, jag fixade inte att dom stach i henne på bb heller (för att inte tala om när dom klippte tungbandet...)

Jag fick klippa tungbandet ett antal ggr som liten pga talfel (som dock aldrig avhjälptes) och det gör ONT utav bara helvete :( Trots bedövning.. För varje gång man rör på tungan efteråt så känns det som att klippa av skiten på nytt. Usch, jag förstår att du inte ville vara med om det helst.

Vår lilla tjej blev 8 v i måndags, men "fyller" 2 mån på söndag. Får se hur stor/liten hon är nästa vecka! Jag skulle tippa på 54-55 cm och ca 4600g. Hon har ökat så sakta i vikt nu eftersom hon har såna problem med magen och maten :(

Jag kan tänka mig att det gör ruskigt ont!

Hoppas ni får ordning på maten för henne nu, jobbigt när det krånglar så.

*kl*

Här hemma har vi bytt säng, ifrån vaggan till spjälis igen, var lite nervös över att hon inte skulle vilja sova i den men hon sov ifrån 21-06 utan uppvak, då tog jag över henne till vår säng och vi sov 2 timmar till, skönt!

Men åh, vad skönt för er att det fungerar så bra med nattsömnen, och i egen säng och allt! Skapligt avundsjuk man blir.

Själv får man ju max 4 timmars sammanhängande sömn, och det är om jag har tur. Inatt var han vaken till och från hela natten, troligtvis för att han sovit så himla mycket på dagen. Vi lyckas aldrig hitta någon bra balans och han är dessutom otroligt svår att få att somna själv, så det blir alltid att jag ammar honom till sömns och det är ju lite svårt att få plats att ligga i spjälsängen :D

Usch, annars är detta verkligen en sjukt jobbig dag. Vaknade med feber, huvudvärk och ett bröst som var stumt, ömt och rött.. mjölkstockning, jippie :cry: Så nu har jag legat i soffan med vetekudde hela dagen. Pumpen, barnet, massor av vatten, cheesecake och en bra film hoppas jag ska råda bot på denna hemska åkomma. Men seriöst, amning är verkligen det värsta jag gjort i mitt liv. Det krånglar ju bara!? Jag som hade en bild av att det bara är att fläka ut en patte och så käkar ungen och sen är det klart liksom. Jag kan tycka det är mysigt för att han ligger så nära, men annars längtar jag faktiskt tills jag kan sluta amma. Hemskt att säga, man är väl en "dålig mamma" om man erkänner det enligt somliga. Men jag känner verkligen så. Nu är det ändå bättre än förut, för nu äter han kanske var tredje timme (förut åt han minst en gång i timmen).
Tur att Ture är så underbar, annars hade man ju aldrig stått ut :love: Han är verkligen värd mödan. Igår skrattade han ett sånt där "ha ha ha" skratt för första gången, mitt hjärta höll på att brista, gud så gulligt :love:

Ja, vi har det verkligen otroligt bra med nattsömnen. Och psst, jag ammar i soffan och bär henne sedan till sin säng med bröstet fortfarande i munnen, igår så stod jag kvar för hon vaknade till så jag stod faktiskt över spjälsängen och ammade :o sambon garvade ganska gott...

För det första, stackare med mjölkstockning! Det måste vara helt fruktansvärt. Och eg, vill du inte amma, så gör det inte. För min del är amningen just så, att slänga ut en tutte och så äter hon, cirka 15 minuter men ibland även 30, sen är hon nöjd oftast iaf 2 timmar. Om amningen bara känns jobbig hade jag nog inte fortsatt men för min del fungerar det så himla bra.

Och vad härligt med första skrattet! Här var det ett riktigt gällt HIHIHI som flög ur lillan för några veckor sedan, har inte hänt så ofta ännu men det blir fler och fler ggr, oftast ler hon bara så stort så det går sjutton inte och le större.

*kl*

Och så ska jag beklaga mig själv för min egna dumhet. Jag VET att lillan bara äter ifrån ena bröstet per måltid, och det räcker. Imorses skulle jag ändå testa att amma ifrån båda, varför vet jag inte. Sagt och gjort, hon satt och åt, i säkert 30 minuter ifrån bröst nr 2 också, och när jag tog upp henne så kom allt, och jag menar verkligen allt upp igen... Jag, hon, soffan, mattan, bordet och t om hunden blev helt dränkta. Trevligt, eller inte. Så nu hoppas jag att jag har lärt mig en läxa...

Och så beklagar jag mig lite till, när ska lillan sluta växa?! Nu är strl 68 för tajt, när ska bebis slå av på växa takten?!

Och påtal om stora bebisar, gissa vem som fick hem sittvagnen idag och var tvungen att provsitta?

DSC_0180.jpg

Nu ska jag sluta bomba tråden med inlägg :o

Och så beklagar jag mig lite till, när ska lillan sluta växa?! Nu är strl 68 för tajt, när ska bebis slå av på växa takten?!

Och jag som var nöjd över att vi äntligen kunnat rensa ut allt i 50, och till och med några få plagg i 56! Att dom sen varit väldigt små 56 försöker jag att inte tänka på :p

Kl

Nu har jag varit ifrån tråden ett tag men jag har världens bästa anledning :love:
I måndags morse föddes vår son! Hela 4275g och 54cm lång en dag över tiden.
Det startade med vattenavgång kl 01.30 på måndags"morgonen" och 10 min efter det började värkarna. Jag testade TENS som jag använt till foglossningen och ryggen men jag tyckte bara att det förvärrade det hela :crazy: Jag stod i duschen ganska länge istället. Efter ett par timmar var de nere på 2-3 min mellan och höll i sig i 1-2 min. Jag tyckte fortfarande inte att det gjorde sådär fruktansvärt ont som jag hade föreställt mig men det kändes som att det var dags att åka in. Väl inne så fick jag ett par värkar på vägen in och när de mötte upp oss i korridoren så fick jag ytterligare än. Det fick väldigt bråttom att få in oss på ett rum och upp mig i en säng, jag förstod inte riktigt varför de hade så bråttom, jag hade ju liksom inte mer ont nu än för en timme sedan.
Jag undersöktes och var öppen 8-9 cm och sköterskan gav mig lustgas som snabbt blev min allra bästa vän :D
Efter 20 min började krystvärkarna men sedan tog det tid... Efter 2½ timme med otroligt kraftiga krystvärkar så kom han äntligen ut! Eftersom allt gått så fort så hade han inte hunnit sjunka ner så därför tog krystskedet så lång tid. Min livmoder blev jättetrött på slutet så värkarna blev sämre och sämre, jag fick liksom ingen hjälp alls. Till sist fick jag väkstimulerande dropp och då kom han till slut!
Jag tyckte att det var skithäftigt att föda barn! Kroppen visste precis vad den skulle göra så det var "bara" att hänga med! Jag kan lätt tänka mig att göra om det igen!
Ingen bristning blev det heller men min livmoder ville inte dra ihop sig efteråt så jag fick både dropp och tabletter plus att BM masserade livmodern med jämna mellanrum. DET gjorde ONT!!

Nu piper lillkillen så jag får avsluta nu!

Grattis!!:banana::bump::banana:
Skönt att allt gick bra och att du slapp gå över allt för mycket:)

Men stort grattis!! Stora killen, både längre och tyngre än min som,jag tror varit störst hittills... Hur som, skönt allt gick bra!

Haha, dom plaggen kom L aldrig i, 50 och de små 56orna... Fascinerande att det kan vara så olika :-)

Ja verkligen! Nu var hon ju förvisso prematur också, hade kanske sett lite annorlunda ut nu annars. Är svårt att veta..

Men sambon berättade att hon äter ännu sämre nu :( Jag är uppe i Sthlm tisdag-fredag, och det känns så fruktansvärt jävla jobbigt att något är fel hos henne så att hon inte kan få i sig nog med mat.. På måndag ska jag ringa Barnmottagningen och får jag inte en tid snabbt nu så bombhotar jag dom eller något :p Då har det varit stora problem i 9 veckor liksom.. En liten bebis SKA INTE behöva må dåligt i min värld :(

Förstår att det känns hemskt, hoppas verkligen hon kan få hjälp så att hon får må bra!

Förstår PRECIS vad du menar med amningen! Och då är Elina bara 1v och 5dar gammal:o
Tycker det är skitjobbigt och gör ont och krånglar. Fick ju sår på ena bröstvårtan som de tog en odling från och det gav litet utslag på streptokocker så nu käkar jag penicillin plus Ipren då jag har en rodnad på samma bröst.. Suck.

Men jag vill verkligen få det att fungera! Just nu kör vi på di-napp på det bröstet men tror inte hon får i sig tillräckligt med den för hon verkar inte riktigt nöjd, eller så hade hon bara en allmänt dålig dag igår.. Det jobbiga är att jag upptäckte att det nu blivit spricka på andra bröstet också:crazy:

*kl*
Var till BVC igår och hon växer som hon ska! Har redan passerat sin födelsevikt och blivit en cm längre :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
336
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 165
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar