Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har några "ersättningsbarn" i bekantskapskretsen och alla utom ett är kraftigt överviktiga redan nu som 1-3 åringar. Tex 1.5åring som väger 18-19 kg. Vår 2.5 åring väger knappt 12 kg som jämförelse. Men det lär ju plana ut för de större barnen ju större de blir och ju mer aktiva de blir så man behöver nog inte oroa sig :)

Fast jag tror inte man brukar tala om övervikt på barn under 18 månader: http://www.barnakuten.nu/tjocka-bebisar-och-tjocka-barn-om-overvikt-hos-barn-och-vad-gora-at-det/

Tror för övrigt att mitt (helammade) mellanbarn vägde 15–16 kg som ettåring om jag inte minns fel - barn är olika stora.

Haha skadeglädje är den enda sanna eller hur var det ;)

Min gubbe hade städat kök o vardagsrum innan jobbet imorse (han går upp typ halv 5). Han påstår att han sa att han skulle göra det igår men det hörde inte jag. Hur som - tacksamt. Nu är jag inte lika purken längre :laugh:

Jag fick ett grattis efter att sambon trodde att jag hintat om det när jag berättade vad grannbarnens mamma fått i mors dags-present av sina barn förra året. Det var ingen hint, jag hade helt glömt bort att det var just den dagen :D

Jag fick ett par muggar som jag fint ”hintat” om att jag ville ha på mors dag :p Sedan kom svärmor förbi och firade både sig själv och mig med tårta :d

Vet inte om vi kommer fortsätta ge varandra presenter på mors och fars dag, kanska bara är nyhetens behag.

Sambon får för övrigt gärna glömma mors dag för jag glömmer definitivt fars dag :D

Jag har nog påbörjat ett svar på det här inlägget 4-5 gånger nu:o
Prioriteringarna har fått bli helt annorlunda och det fina vädret har gett mängder av energi och utevistelse!
Visst blev det en vändning och vi har pratat igenom lite olika strategier för att vi ska må bättre båda två så bara det gör att det känns lättare. Just nu försöker vi hitta rätt i sängdjungeln och det är lättare sagt än gjort:arghh:
För mig funkar ätandet till det mesta. Just nu fixar jag inte att vara hungrig helt enkelt, dels så tryter tålamodet direkt och sen blir jag väldigt darrhänt och det är någonting som irriterar mig enormt så det blir för mycket att hantera.

Fysioterapeuten är väldigt mycket lyx! Utöver det går jag regebundet till kiropraktor. Men jag har vansinnigt ont, särskilt på nätterna då jag måste dra mig upp med hjälp av armarna för att ens kunna byta sida, hela bäckenet känns så låst och musklerna bara krampar:meh:
När jag märkte hur dåligt kroppen mådde efter förra graviditeten öpnnade jag ett nytt isk-konto och började köpa aktier för småpengar som vuxit fint så det är mitt rehab-konto och det känns riktigt bra att ha!
Just nu har jag lovat kroppen att aldrig mer behöva vara gravid, vi får väl se hur det går!

Åh, jag känner så väl igen mig i de där projekten som man så gärna vill pyssla med men som detbinte blir nåt av för att allt bara krånglar och man inte kommer igång:wtf: så därför håller jag numera bara på med stora projekt som garagebygge och trädgårdsanläggning:grin:
Hoppas att lilla A's fas är över och du får lite tid för återhämtning!

Det blir ju oftast så - mycket bättre när man faktiskt lyckas landa i att prata med varandra (och då inte bara ”prata” som i att lägga upp vem som ska vara var med vilket barn och vid vilken tidpunkt :p). Skönt att vädret också gett ett boost, låter som att det kan behövas när ni arbetar på att betvinga sängdjungeln!

Men stackars dig som har så ont! Du förtjänar verkligen både fysioterapeut och kiropraktor och allt vad som kan tänkas hjälpa i övrigt! :heart Tänk vad man är beredd att genomgå (flera gånger!) för att belönas med vaknätter, blöjbyten, kräktorkning, tandsprickning... och skratt, leenden, kärlek och blöta pussar!

Iiiiiih, jag får nervösa ryckningar bara av ordkombinationen ”stora” och ”projekt”! Men du låter samlad :D (på internet kan ingen höra dig skrika ;))

Lilla A är på banan igen - för den här gången! :D Och vädret hjälper här med (även om det gärna fick vara lite svalare, jag är ingen värmedyrkare...)

Jag känner att lilla A passerat de magiska tre månaderna nu också :banana: (även om det formellt sett sker på självaste nationaldagen ;)). Det går att lägga ifrån sig honom i babygymmet (tränar på att greppa grejer) eller på mage (det var länge mitt dåliga samvete även om jag vet att han fått den träningen på annat sätt), han gör en massa nya ljud, han snackar med storasyskonen... härligt, helt enkelt! Jag var till och med iväg på utflykt med alla barn + mina kompisar + deras barn nu i helgen (fick svar till slut :D) utan ett enda sammanbrott :D

(Men det är snart dags för fjärde språnget, så vi får väl se vad framtiden har att bjuda på ;))

Hur många bebisar i tråden har börjat förflytta sig förresten? Vet ju att Ronja rullar! Lilla A:s två månader äldre kusin har hittat på någon egen sorts krypteknik :o, det känns väldigt långt bort här :D

Här han vi om vi ligger på filt börjat något hasande framåt i krypmodell. Så här är det alldeles för nära.

Jag tänker att det borde vara utvecklande? Om de inte får träna på att sitta med stöd så måste det väl bli svårare att lära sig sitta själv. Eller tänker jag tokigt?

Min teori är nog i princip ”varken eller”, så länge man rör sig inom normala ramar. Dvs, jag tror inte att det är hämmande/skadligt (bebisen lär säga till om det blir obekvämt/gör ont) men inte heller att det är något som behöver tränas specifikt (det behövs en viss styrka, balans och koordination men det finns flera sätt för bebisen att tillägna sig det).

Här han vi om vi ligger på filt börjat något hasande framåt i krypmodell. Så här är det alldeles för nära.

Hon har bråttom, Ronja! Förstår att det är delade känslor - det är ju så roligt när de lär sig nya saker men det kan vara väldigt påfrestande när de är rörligare än vad de har förstånd till :p

För övrigt ursäktar jag min frånvaro ur tråden med att jag mest surfar runt på 1177 just nu :arghh:. Tror aldrig att vi haft såhär mycket småskavanker på barnen förut! För lilla A:s del var det skorv som såg väldigt annorlunda ut än det gjort på storasyskonen i kombination med att han river sig så i hårbotten (men bara på nätterna :confused:). Jag var rädd att det var för att det kliade men nu är huden helt fin igen och han fortsätter ändå. Vet inte riktigt hur vi ska göra - mössa, vantar, eller bara tålamod?

För övrigt ursäktar jag min frånvaro ur tråden med att jag mest surfar runt på 1177 just nu :arghh:. Tror aldrig att vi haft såhär mycket småskavanker på barnen förut! För lilla A:s del var det skorv som såg väldigt annorlunda ut än det gjort på storasyskonen i kombination med att han river sig så i hårbotten (men bara på nätterna :confused:). Jag var rädd att det var för att det kliade men nu är huden helt fin igen och han fortsätter ändå. Vet inte riktigt hur vi ska göra - mössa, vantar, eller bara tålamod?
Är han kanske torr så att det är det som kliar? Jag hade nog provat med aloe vera eller nåt liknande.

Fast jag tror inte man brukar tala om övervikt på barn under 18 månader: http://www.barnakuten.nu/tjocka-bebisar-och-tjocka-barn-om-overvikt-hos-barn-och-vad-gora-at-det/

Tror för övrigt att mitt (helammade) mellanbarn vägde 15–16 kg som ettåring om jag inte minns fel - barn är olika stora.

Man ska visst inte skriva utan att kolla upp sig själv - 16 kg vägde han först som tvååring. Men poängen om barns olika storlek kvarstår - som treåring var han lika tung som äldsta barnet var vid fem ;)

Är han kanske torr så att det är det som kliar? Jag hade nog provat med aloe vera eller nåt liknande.

Ja, han var torr men nu tycker jag att det både ser fint ut och att huden känns bra (saknar telefonens tänk-smiley här!). Jag smörjer med lite olja morgon och kväll, är aloe vera bättre/har mer effekter? Provade Miniderm men tyckte att det både fungerade sämre och blev så himla smetigt i håret (Använder alltid olja på mig själv och har aldrig provat aloe vera, så jag är nybörjare!)

Hur många bebisar i tråden har börjat förflytta sig förresten? Vet ju att Ronja rullar! Lilla A:s två månader äldre kusin har hittat på någon egen sorts krypteknik :o, det känns väldigt långt bort här :D

Det är nog inte långt borta här iaf... igår var hon halvvägs runt :p blev lite stopp för hon låg i nestet, borde nog börja ha henne mer på en filt på golvet.

Det blir ju oftast så - mycket bättre när man faktiskt lyckas landa i att prata med varandra (och då inte bara ”prata” som i att lägga upp vem som ska vara var med vilket barn och vid vilken tidpunkt :p). Skönt att vädret också gett ett boost, låter som att det kan behövas när ni arbetar på att betvinga sängdjungeln!

Men stackars dig som har så ont! Du förtjänar verkligen både fysioterapeut och kiropraktor och allt vad som kan tänkas hjälpa i övrigt! :heart Tänk vad man är beredd att genomgå (flera gånger!) för att belönas med vaknätter, blöjbyten, kräktorkning, tandsprickning... och skratt, leenden, kärlek och blöta pussar!

Iiiiiih, jag får nervösa ryckningar bara av ordkombinationen ”stora” och ”projekt”! Men du låter samlad :D (på internet kan ingen höra dig skrika ;))

Lilla A är på banan igen - för den här gången! :D Och vädret hjälper här med (även om det gärna fick vara lite svalare, jag är ingen värmedyrkare...)
Nya taktiken för att kolla säng: jag åker runt och provar och skriver upp mina favoriter och tar offerter på dem och sen får mannen provligga samma på egen hand och sen får vi se var vi hamnar. (Barnvakter växer inte på träd:meh:)
Och eftersom jag inte hann skriva färdigt innan så kan jag tillägga att jag är nyss hemkommen från en söngprovarturné tillsammans med stans gladaste bebis. Sova hade superkampanj på en tempursäng och det uppstod kärlek med en gång:love: Nu är det nya stora projektet att överatala min man om att han också gillar den!

Av någon anledning har jag lättare att genomföra och slutföra stora projekt. Har också insett att jag inte ska gnälla om att jag inte får nåt gjort. Har numera odlingar i 6 pallkragar, ett tiotal stora krukor samt ett stooort land på g. Så det är nog bara en känsla.

Tänk att vädret kan påverka så mycket i ens liv! Men jag håller med om att det varit aningens för varmt. (Man ska ju alltid klaga på vädret:p)

Ja det är märkligt hur något som orsakar så mycket smärta, stress och ångest kan vara värt det många gånger om. Det var också någonting jag var helt oförberedd på med första barnet, hur mitt fokus i livet helt ändrades!

Nu kan jag inte stilla min nyfikenhet längre! Finns det en stor A också?:D

Ja, han var torr men nu tycker jag att det både ser fint ut och att huden känns bra (saknar telefonens tänk-smiley här!). Jag smörjer med lite olja morgon och kväll, är aloe vera bättre/har mer effekter? Provade Miniderm men tyckte att det både fungerade sämre och blev så himla smetigt i håret (Använder alltid olja på mig själv och har aldrig provat aloe vera, så jag är nybörjare!)
Jag tänkte aloe vera just för att det är lite klådstillande och återfuktande. Kan ju vara värt att prova!

Nya taktiken för att kolla säng: jag åker runt och provar och skriver upp mina favoriter och tar offerter på dem och sen får mannen provligga samma på egen hand och sen får vi se var vi hamnar. (Barnvakter växer inte på träd:meh:)
Och eftersom jag inte hann skriva färdigt innan så kan jag tillägga att jag är nyss hemkommen från en söngprovarturné tillsammans med stans gladaste bebis. Sova hade superkampanj på en tempursäng och det uppstod kärlek med en gång:love: Nu är det nya stora projektet att överatala min man om att han också gillar den!

Av någon anledning har jag lättare att genomföra och slutföra stora projekt. Har också insett att jag inte ska gnälla om att jag inte får nåt gjort. Har numera odlingar i 6 pallkragar, ett tiotal stora krukor samt ett stooort land på g. Så det är nog bara en känsla.

Tänk att vädret kan påverka så mycket i ens liv! Men jag håller med om att det varit aningens för varmt. (Man ska ju alltid klaga på vädret:p)

Ja det är märkligt hur något som orsakar så mycket smärta, stress och ångest kan vara värt det många gånger om. Det var också någonting jag var helt oförberedd på med första barnet, hur mitt fokus i livet helt ändrades!

Nu kan jag inte stilla min nyfikenhet längre! Finns det en stor A också?:D

Nej, barnvakter är verkligen ett aber! (Vi blev/är bjudna på ett bröllop på sambons sida av släkten - utan barn, bebis var ok att ta med, tre dagar i en annan del av landet... Jag = :rofl::rofl::rofl:) Men det låter som att ni hittat en bra taktik (som dessutom garanterar dig en säng du trivs med :D) - hoppas sambon blir lika förtjust i din favorit!

En nog så jobbig känsla, men ja, det låter verkligen som att du fått upp farten med projekt av alla storlekar nu! Jag har faktiskt lyckats ordna, fylla och så i tre pallkragar nu jag också så jag har chansen att misslyckas med odlingar redan i år. Sättpotatisen hade jag död på innan den ens hann i jorden så jag är redan i full gång! :angel: (Och idag har jag tränat! Hela 2:59+3:28 dvs nästan 7 minuter! :D )

Jag är faktiskt rätt konsekvent och klagar bara på vädret/temperaturen om det är för varmt eller kallt ;)

Det är nästan tur att man inte fattar riktigt vad man ger sig in i när man skaffar första barnet, kan jag tänka! För även om det som du säger är så värt det så går det liksom inte att förstå topparna och dalarna förrän man väl är där/här. (Mailade just med en bekant - de skulle hysa ut sina barn över helgen för att städa hemma. Jag svarade att mitt före-barn-jag fick hålla för öronen men att jag avundades dem lyxen att få städa i fred :D)

Haha, det finns inga mer barn-A i familjen (däremot sambon, slog det mig!). Det fick mest bli ”lilla” för att det kändes så kort med bara ”A” och för att han är så liten jämfört med de andra :D. Han kallas inte så här hemma, här är det mest Gnorfe och Knorve och andra lekar med hans namn!

(Gud, skrev jag just de där smeknamnen publikt!? Tur att både han och jag är rätt anonyma här :rofl:)

Jag orkar inte idag.

Hunden beter sig konstigt, lillan bara spyr och min klänning till dopet verkar inte komma fram i tid.... :cry: dessutom måste jag hinna baka allt, helst ska det vara färdigt till torsdag alltihop även om dopet är på lördag.

Det blev tröstmat till lunch.

Kör du vegetabilisk olja? Tycker inte annan olja sjunker in i huden utan bara gör att huden försämras.

Jag orkar inte idag.

Hunden beter sig konstigt, lillan bara spyr och min klänning till dopet verkar inte komma fram i tid.... :cry: dessutom måste jag hinna baka allt, helst ska det vara färdigt till torsdag alltihop även om dopet är på lördag.

Det blev tröstmat till lunch.

Usch vad jobbigt. :heart Här har också varit en för jäklig dag, tror tänder är på gång ... Eller den fjärde fasen. Ringde min man som var på AW så nu är han på väg hem med snabbmat.

Imorgon ska vi till sjukgymnasten, får se vad hon säger om lilla F:s felställning i huvudet och lite platta bakhuvud. Jag tror dock det redan blivit bättre på 1 vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 867
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025