Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skeptisk bebis i vagnen! :D

Hon har fått lite sned nacke och platt huvud på ena sidan så vi har börjat använda ergonomisk kudde och låta henne vara på mage så mycket som möjligt. Vi ska till sjukgymnasten på onsdag för lite tips men nu tittar hon istället mest åt det håll hon tittade minst åt tidigare, vi måste försöka rakrikta henne (tänk häst:D).

felicia_.webp

B8F2C815-D8A4-4EE9-A2D2-8814F56D901F.webp

Här är vi nöjda mest hela tiden just nu, så länge vi får sova. Det är fortfarande klurigt och nu har hon svårt att somna på kvällarna med, pga värmen tror vi.

Annars då så har jag haft lite feber idag och ömt bröst - misstänker mjölkstas pga ökningsperiod, för visst är det nåt som händer och inte bara jag som hittat på? :confused: Läst så mycket olika om det känner jag...

Åh vad fina bilder de sista sidorna!

Om någon undrar hur det gick med kattungarna så brydde de sig inte nämnvärt om bebis. Vi sov allihop i sängen - bebis i huvudändan och katterna i fotändan. Så mysigt :love: Känns bra att dottern får växa upp med djur från start.

Åh vad fina bilder de sista sidorna!

Om någon undrar hur det gick med kattungarna så brydde de sig inte nämnvärt om bebis. Vi sov allihop i sängen - bebis i huvudändan och katterna i fotändan. Så mysigt :love: Känns bra att dottern får växa upp med djur från start.

Skönt att allt gick bra! Instämmer i det positiva med att växa upp med djur.

Jag behöver hjälp!

Storasyster, Havanna.. Hon är mer vild än tam, hon har alltså min energi... :banghead:
Lillasyster, Ronja.. Hon är lugnet själv, eller.. Det är 0-100 på ingen tid. Men är (än så länge) en väldigt nöjd och glad bebis. MEN!

Min lilla tjej, inte ens 4 månader gammal. Hon rullar runt i en hiskelig fart här hemma. Vi träffade kusinen förra helgen, som precis börjar lära sig krypa.. Ronja härmar..
Idag lyckades hon på något sätt nästan häva sig ur liggdelen på vagnen, alltså kravla halvvägs över kanten. Troligtvis av misstag, men lika otäckt ändå. För hade jag inte vart nära hade hon åkt i backen (hon sover middag i vagnen hemma).
Hon är på gränsen till för lång för liggdelen, men den funkar ändå här hemma. Men kan man på något sätt installera en sele i liggdelen? Hon sover inte så bra i sittdelen, då den är ergonomisk och hon helst sover på sida/mage. Så planen är en ny sittvagn med fullt liggläge istället. Men den kostnaden får vänta några veckor till. Bilen behövde gå till doktorn så pengarna finns inte idag.
Det är högst osmidigt att försöka söva henne i sin säng om dagarna, speciellt om vi vill iväg. Vagnen behövs för att kunna aktivera den vilda 2.5åringen med.
Tips och tankar?

Jag tänker att det var av misstag idag, men dom lär sig fort...

Alltså alla råd och faktan man blir matad med, två dagar i rad har jag fått veta att junior är så stor och tung för han är uppväxt på ersättning, detsamma gäller hans kusin oxå tydligen

Finns det någon sanning i det eller är det en av alla myter?

Är väl orolig, han följer ju sina kurvor som han ska, men fått höra det från två håll på två dagar så nånstans måste det ju komma ifrån :confused:

Alltså alla råd och faktan man blir matad med, två dagar i rad har jag fått veta att junior är så stor och tung för han är uppväxt på ersättning, detsamma gäller hans kusin oxå tydligen

Är väl orolig, han följer ju sina kurvor som han ska, men fått höra det från två håll på två dagar så nånstans måste det ju komma ifrån :confused:

Barn på ersättning går ofta på sig mer, då de alltid får i sig all näring de behöver, det får inte alltid ammande barn, utan det beror på mjölken. Mjölken är tunnare om kvällarna och tjockare och mer mättande på morgonen, ersättningen är likadan hela dygnet.
Men du ska INTE vara orolig någonstans. Se det istället som att skulle han bli sjuk så han han lite att ta av. Så länge de inte avviker från sin kurva så är det absolut inget du ska tänka på. Alla barn är olika och växer på olika sätt :)

Jag har 2 barn, Havanna ammade i 2.5 mån sedan ersättning, Ronja ersättning från start. Ingen av dom avviker från sin kurva. Så var inte orolig.

Barn på ersättning går ofta på sig mer, då de alltid får i sig all näring de behöver, det får inte alltid ammande barn, utan det beror på mjölken. Mjölken är tunnare om kvällarna och tjockare och mer mättande på morgonen, ersättningen är likadan hela dygnet.
Men du ska INTE vara orolig någonstans. Se det istället som att skulle han bli sjuk så han han lite att ta av. Så länge de inte avviker från sin kurva så är det absolut inget du ska tänka på. Alla barn är olika och växer på olika sätt :)

Jag har 2 barn, Havanna ammade i 2.5 mån sedan ersättning, Ronja ersättning från start. Ingen av dom avviker från sin kurva. Så var inte orolig.

Är väl inte orolig mer bara de där att man hör det från två håll men inget om var dom fått det hela ifrån ;
)
Kan väl tilläggas att ingen av mammas 5 ungar är direkt ammade särskilt länge (jag 1 månad resterande nå liknande) och tja, jag och min äldre syster va väl lite bebisknubbig iallafall, minns inte resterande men när vi slutat vara bebis så har vi snarare varit åt andra hållet :angel:

Nathaniel följer typ samma kurva i vikt och längd så lär ju inte direkt vara något att oroa sig över, och då antar jag ju att vi fått höra det och inte att han följer kurvan som han ska, han är helt enkelt en stor bebis :D

Här är lillstrumpan 6 månader idag!
Tycker tiden går både snabbt och långsamt på samma gång. Lite som att dagarna kan vara ganska långa men halvåret har gått fort (mycket fortare än med första barnet).
Nu har hon börjat fatta det här med mat mer och mer, och blir arg om hon inte får något när vi andra äter :rofl: Hon får fortfarande mest smakportioner dock, vi skyndar långsamt. Så amning är fortfarande huvudfödan och det kan man också få goa ben av :D
11DB7101-A5B7-4211-BA3E-1737A712CC9B.webp

Har några "ersättningsbarn" i bekantskapskretsen och alla utom ett är kraftigt överviktiga redan nu som 1-3 åringar. Tex 1.5åring som väger 18-19 kg. Vår 2.5 åring väger knappt 12 kg som jämförelse. Men det lär ju plana ut för de större barnen ju större de blir och ju mer aktiva de blir så man behöver nog inte oroa sig :)

Idag har vi köpt en stol till L. Hon vill helst stå eller sitta hela tiden. Ligga ner är för bebisar.
Vi har också köpt stol nu :)

Vi har också en stol och hon älskar att sitta i den! Men hon kan ju inte riktigt sitta själv än (alltså utan stöd), är det på något sätt hämmande att sitta i stol med stöd?

Det är rätt mycket hemma nu med både kattungar och bebis men sååå mysigt :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 866
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka