Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite pepp till dig också! Fattar att det är jobbigt. Det är snart måndag!

I mitt yrke så måste man gå kurs ett visst antal timmar per år för att få behålla sin auktorisation. Jag har en kollega som har tre barn. Vi bor i Skåne. Hon brukar välja kurser i Stockholm så hon måste övernatta, hon tycker det är semester att sova hela nätter alldeles själv och dessutom få sovmorgon. Jag brukar välja kurser i Malmö så jag slipper så lång restid, men det kommer kanske förändras så småningom :p

Just nu har det mest vart jobbigt. Men väldigt roligt på samma gång. En lärorik helg, men just nu vill jag bara hem. Saknar barnen något fruktansvärt. Sedan har jag huvudvärk med :rofl:

Det där med värmen är verkligen jättesvårt. Vill inte ha kläder på för det blir så varmt, men det behövs ju som solskydd. För min del hjälper det dock inte att stanna inne, det blir jättevarmt (sovrummet är lite mindre varmt, men där kan vi ju inte vara dygnet runt). (Vårt hus är felplacerat, i norr-syd-läge, jättekorkat.)

Låter härligt med jobbet, speciellt det där med att använda hjärnan, det gör man ju inte så ofta nuförtiden :D

Superknepigt med solen tycker jag... men får väl testa sig lite fram vad som funkar. Hört att de kan bli varma utan kläder med, att inget finns där för att förs bort värmen då. Verkar stämma rätt bra på lillan, hon verkar mer nöjd med bara body eller T-shirt på i värmen :) men klär ju på mer om vi ska ut

Ja, man kände sig lite ringrostig först när man ska börja jobba alltså :rofl:

Tycker också värmen är svårt. Kör mest kortärmad och kortbenta sparkdräkter. Sytt två själv som jag tycker är väldigt bra i det rådande vädret. Långa ben men luftiga och ärmarna går till armbågarna

Screenshot_20180517-075535.webp

Så gick igenom en hel graviditet utan direkt överdrivna känslor och de där med babyblues passerade obemärkt förbi

Men den här mensen verkar ha psykat till mig mer än normalt, igår for vi på bio med några vänner och jag var i stort sett gråtfärdig 2 dygn före minst för jag inte ville lämna bort N utan bara ville vara hemma med han, vet att han varit hos sin farmor och farfar massor med gånger och det har gått superbra alla gånger och jag har inte varit sådär ”gråter av saknad” som man får höra att andra gör när dom är ifrån, men nu ville jag bara hem till min bebis och satt och vred mig och smygkollade klockan några gånger och verkligen räknade ner till filmen var slut :(

Har ett dilemma, finns jobb möjligheter att söka inom företaget (är ju bara timmis nu) men detta är fast både heltid och deltid finns, är sugen på att söka men jag vill ju vara mammaledig ett bra tag till också.

Är det elakt att söka ändå?
Mest troligt ger dem väl inte det till nån på mammaledighet ändå tänker jag men gör dem det måste de ju ändå ha någon som täcker åt mig närmsta tiden. Hade varit skönt att faktiskt ha något att komma tillbaka till

Här är det också besvär pga värmen. Kör helst på kortärmat och kortbent och försöker hålla oss i skuggan. Har en tunn sjal som jag använder som solskydd i vagnen + lindar om oss om han sitter i selen.

Har ett dilemma, finns jobb möjligheter att söka inom företaget (är ju bara timmis nu) men detta är fast både heltid och deltid finns, är sugen på att söka men jag vill ju vara mammaledig ett bra tag till också.

Är det elakt att söka ändå?
Mest troligt ger dem väl inte det till nån på mammaledighet ändå tänker jag men gör dem det måste de ju ändå ha någon som täcker åt mig närmsta tiden. Hade varit skönt att faktiskt ha något att komma tillbaka till
Absolut inte elakt! Sök ändå tycker jag. Är du rätt person för jobbet borde det inte vara några problem för dem att vänta på dig. En fast anställning är ju långsiktig.

Enstaka gånger har jag varit borta så länge att pappan fått ge G mjölk på flaska men det funkar inte bra. Vi har dels en mam-flaska stl 1 och dels en tommee tippee. Han tuggar mest på nappen, får lätt kväljningar och sätter ibland i halsen. Det som funkar bäst är mam och när han sitter i babysittern, men det går långsamt och han är inte riktigt nöjd.

Är det värt att testa någon annan nappflaska eller ska jag helt enkelt undvika att åka bort flera timmar i några månader till? Är inget jättestort problem eftersom jag sällan måste iväg, men hade varit skönt om pappan kunde mata lite också. Eller ska vi testa en sån där kopp? Inte så sugen på att köpa fler prylar som inte används heller. Hemmet är fyllt av nappar i alla dess former som han vägrar ta. Även där bara tuggar han på dem eller får kväljningar.

Här är det också besvär pga värmen. Kör helst på kortärmat och kortbent och försöker hålla oss i skuggan. Har en tunn sjal som jag använder som solskydd i vagnen + lindar om oss om han sitter i selen.

Men åh va smart med tunn sjal!!!
Det ska jag nog testa här med när hon är i selen :up: paraply funkar ju men känns smidigare med sjal!

Absolut inte elakt! Sök ändå tycker jag. Är du rätt person för jobbet borde det inte vara några problem för dem att vänta på dig. En fast anställning är ju långsiktig.

Eller hur! Tänker så med och när ändå våran rekryterare frågade mig själv häromdan om jag inte var intresserad också, de vet ju ändå att jag är mammaledig.

Enstaka gånger har jag varit borta så länge att pappan fått ge G mjölk på flaska men det funkar inte bra. Vi har dels en mam-flaska stl 1 och dels en tommee tippee. Han tuggar mest på nappen, får lätt kväljningar och sätter ibland i halsen. Det som funkar bäst är mam och när han sitter i babysittern, men det går långsamt och han är inte riktigt nöjd.

Är det värt att testa någon annan nappflaska eller ska jag helt enkelt undvika att åka bort flera timmar i några månader till? Är inget jättestort problem eftersom jag sällan måste iväg, men hade varit skönt om pappan kunde mata lite också. Eller ska vi testa en sån där kopp? Inte så sugen på att köpa fler prylar som inte används heller. Hemmet är fyllt av nappar i alla dess former som han vägrar ta. Även där bara tuggar han på dem eller får kväljningar.

Här har vi medela flaska och sambon ligger alltid med lillan i sängen när han matar, hon får ligga likadant som när vi liggammar. Verkar vara då hon tar flaskan bäst, kan vara värt att testa om ni inte gjort innan? :)

Att vara hemifrån i 3 dygn är otroligt jobbigt. Men samtidigt så har jag idag en helt annan förståelse från sambon, när jag är hemma själv.
Men jisses vad impad jag är av honom, han har packat ned båda barnen och kört till lekpark i stan. Träffat en kompis för kaffe och ja sett till att hålla sig aktiv. Grymt imponerad av honom!

Men känslan at få krama om sina barn på morgonen sedan :love::love::love:

Vår dotter dregglar och kräks nåt kopiöst. Ammar såkan inte laborera så mycket med hennes mat som om vi gett ersättning men jag önskar nästan att jag kunnat. Hon verkar inte må dåligt av kräkandet men jag hoppas verkligen det går över när hon börjar äta mat :wtf: :crazy: Någon med fler än ett barn som vet när det värsta dregglandet/kräkandet brukar lägga sig?

Vår dotter dregglar och kräks nåt kopiöst. Ammar såkan inte laborera så mycket med hennes mat som om vi gett ersättning men jag önskar nästan att jag kunnat. Hon verkar inte må dåligt av kräkandet men jag hoppas verkligen det går över när hon börjar äta mat :wtf::crazy: Någon med fler än ett barn som vet när det värsta dregglandet/kräkandet brukar lägga sig?

Vi har oxå en kräkis, jag börjar fundera kring reflux. men inte kollat upp det än. Ska göra ett försök att byta ersättning.
Här kan vi kräkas "vatten" 2h efter mat osv.

Enligt bvc så brukar det normalt lägga sig när man övergår till vanlig kost, men kan hålla i sig upp till 1år.

Inte hunnit skriva så mycket i tråden men lilla F var på BVC för 3-månaderskontroll i fredags och vaccinationer. Gick ganska bra! Grät en del men tröstades av att bli buren på mage, nya grejen här - då är man nästan jämt tyst och nöjd. Leker även lite flygplan ibland på rekommendation av Wonderweeks, verkar uppskattat. Inga senbiverkningar efter vaccinet heller, möjligen lite tröttare bara.

I helgen åkte vi på en kort båttur ut till Fjäderholmarna med passagerarfärja, gick bra förutom lite gråt på t-banan dit och hem.

Idag var jag på MVC för efterkontroll, magmusklerna verkar ha kommit ihop sig fint utom allra högst upp där det finns en nästan fingerbred glipa.

Annars är hon med och vaken mycket mer, skrattar mycket och pratar - men det kan vända på en femöring till gråt om hon är trött.

Sover hyfsat på nätterna men vaknar av att hon är pruttig, inte att hon vill amma. Stånkar och har sig. Hur mycket pruttar era bebisar egentligen? :p Här pruttas det ofta och ibland blir hon hemskt upprörd över det. Hjälper henne att prutta ofta dagtid genom knä mot bröstkorg och magmassage flera gånger men på natten samlar det på sig gaser. Hon får ändå Minifom kanske hälften av gångerna hon käkar och Semper magdroppar.

Inbjudningar skickade till namnkalas också, blir ganska litet då vi inte orkar hålla det så stort då vi flyttar 1 månad innan. 25 personer är bjudna och alla kanske inte kommer. De viktigaste i lilla F:s liv är bjudna. Ser inte fram emot flytten om ett par-3 veckor ... Mannen tog iaf 6 veckor ledigt så vi kan hjälpas åt med allt flyttkaos och lilla F.

Ni som har djur (specifikt katt) och bebis, hur fungerar det? Vi får två kattungar imorgon och jag funderar på hur restriktiva vi ska vara med bebis och kattungar ihop. Just ungar kan ju vara väldigt busiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 866
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix