Vinterföräldrar -17/18 del 3

Det är ju såklart möjligt att ett eventuellt språng ställer till det för oss just nu, eller kanske magknip. Och läser jag vad jag själv skriver låter det ju inte så allvarligt, men kontentan är väl att amningen knappt känns speciellt mysig, utan mest som ett tvång där jag hela tiden behöver sätta dit napp, hitta grepp, oroa mig för om han suger ordentligt, hålla koll på tiden...
Främsta (enda) skälet till att fortsätta är om det kan lindra hans magknip.

@FeatherCloud usch, låter jobbigt! Förr oss funkar amningen bra så har inga tips att ge, men jag lider med dig och förstår att det är kämpigt. Ger ersättningen honom magknip alltså? Och det är inget som kan gå bort med tiden?

@FeatherCloud usch, låter jobbigt! Förr oss funkar amningen bra så har inga tips att ge, men jag lider med dig och förstår att det är kämpigt. Ger ersättningen honom magknip alltså? Och det är inget som kan gå bort med tiden?
Ja, jag tror det är pga ersättningen. Har sett att d-droppar kan ställa till det också men han fick magknip innan vi fick dom så misstänker ändå ersättningen. Det går bort så småningom, men tycker det ändå verkar handla om ett par månader enligt de flesta. Nu provar vi rapsolja i ersättningen, tar kanske någon dag till innan vi märker om det har effekt.

Usch, ikväll är jag beredd att lägga ner amningen helt och hållet, för idag har det verkligen funkat dåligt. Kotte ammar antingen jätteoengagerat = suger knappt något och sover sen långa perioder, eller är panikhungrig och så frustrerad att han inte får tag, och blir aldrig riktigt nöjd eller mätt. Och jag blir stressad eftersom planen är aktiv intensivamning varannan timme, vilket vi absolut inte lyckas med.

Försökte pumpa ur enligt BVCs rekommendation, när det var dags för flaskan och fick ur ynka 15 ml. Inte för att jag har något att jämföra med men det känns så himla lite, och är oavsett mindre än jag pumpat ur tidigare dagar trots att jag försöker öka produktionen.

Nu ikväll ville han amma/ligga vid bröstet men fick verkligen inte ro att hitta taget vilket ledde till en timmes skrik och gråt och fäktande, vilket bara ökar på känslan av att jag inte reder ut det här... :(

Sa till sambon att jag funderar på att sluta amma eftersom jag inte klarar känslan av ensamt ansvar under de här skrikattackerna, och han tyckte bara att "vi" inte försökt länge nog än eftersom de säger att det kan ta upp till en månad innan det funkar bra. :meh:

Och till råga på allt väcker jag kotten när jag börjar gråta eftersom fräsljud från näsan är det enda jäkla ljudet han reagerar på :down:

Smyger in från hösttråden. Känner igen mig otroligt mycket. Jag grät och var också nära på att ge upp. Min sambo försökte peppa men det kändes ändå så himla svårt. Vi åkte till eftervårdsmottagningen och fick hjälp. Kanske finns nåt sånt där ni bor? Var även i kontakt med avdelningen på sjukhuset där jag låg efter förlossningen och de välkomnade mig mitt i natten för hjälp om jag ville.

De tipsen jag fick var att hitta en bra stol eller fåtölj med bra stöd för ryggen, använda en liten fotpall så jag kunde slappna av i benen och släppa ner axlarna. Barnmorskan rullade också ihop en liten blöja och fäste med gummisnodd och la under bröstet på mig för att bebis inte skulle behöva ”bära upp” bröstet. Jag har inte stora bröst men upplevde ändå det som en stor hjälp! Hamburgergreppet är också bra men det har du säkert blivit tipsad om redan.

Har noll koll på hur mycket din bebis vägde och hur mycket den gått upp i vikt efteråt men att du ska intensivamma varannan timme låter mastigt, är bebis ens hungrig då?

Det är också okej att flaskmata, det gör flera vänner till mig och det fungerar utmärkt :)

Smyger in från hösttråden. Känner igen mig otroligt mycket. Jag grät och var också nära på att ge upp. Min sambo försökte peppa men det kändes ändå så himla svårt. Vi åkte till eftervårdsmottagningen och fick hjälp. Kanske finns nåt sånt där ni bor? Var även i kontakt med avdelningen på sjukhuset där jag låg efter förlossningen och de välkomnade mig mitt i natten för hjälp om jag ville.

De tipsen jag fick var att hitta en bra stol eller fåtölj med bra stöd för ryggen, använda en liten fotpall så jag kunde slappna av i benen och släppa ner axlarna. Barnmorskan rullade också ihop en liten blöja och fäste med gummisnodd och la under bröstet på mig för att bebis inte skulle behöva ”bära upp” bröstet. Jag har inte stora bröst men upplevde ändå det som en stor hjälp! Hamburgergreppet är också bra men det har du säkert blivit tipsad om redan.

Har noll koll på hur mycket din bebis vägde och hur mycket den gått upp i vikt efteråt men att du ska intensivamma varannan timme låter mastigt, är bebis ens hungrig då?

Det är också okej att flaskmata, det gör flera vänner till mig och det fungerar utmärkt :)
Tack för dina tips! "Tyvärr" eller vad man ska säga så checkar jag redan av det mesta. Har en jättebra fåtölj på varje våning som jag nästan alltid ammar i, samt fotpall. Och liten handduk under bröstet, annars får han inget tag alls. (Tyvärr har handduken lite samma negativa bieffekt som amningsnappen - det blir mindre smidigt och mer stress med grejer jag behöver ha koll på)

Bebis låg i kurvans nederkant när han föddes med 3290 g, vägde 3380 igår, 18 dagar gammal. Intensivamningen är för att försöka få igång mer mjölk och ev kunna minska ersättningen ytterligare, men visst är det ett dilemma att han inte alltid är hungrig så ofta. Och har svårt att hinna pumpa när bebis helst sover på mig om dagarna...

Usch, känns som jag gav ett supernegativt svar nu. Men uppskattar att du tog dig tid att komma med råd!

Ja, jag tror det är pga ersättningen. Har sett att d-droppar kan ställa till det också men han fick magknip innan vi fick dom så misstänker ändå ersättningen. Det går bort så småningom, men tycker det ändå verkar handla om ett par månader enligt de flesta. Nu provar vi rapsolja i ersättningen, tar kanske någon dag till innan vi märker om det har effekt.
Vilken ersättning ger ni? Min erfarenhet är att NAN är lite snällare mot magen än vad Semper är, så ett byte kanske skulle kunna hjälpa?

Tack för dina tips! "Tyvärr" eller vad man ska säga så checkar jag redan av det mesta. Har en jättebra fåtölj på varje våning som jag nästan alltid ammar i, samt fotpall. Och liten handduk under bröstet, annars får han inget tag alls. (Tyvärr har handduken lite samma negativa bieffekt som amningsnappen - det blir mindre smidigt och mer stress med grejer jag behöver ha koll på)

Bebis låg i kurvans nederkant när han föddes med 3290 g, vägde 3380 igår, 18 dagar gammal. Intensivamningen är för att försöka få igång mer mjölk och ev kunna minska ersättningen ytterligare, men visst är det ett dilemma att han inte alltid är hungrig så ofta. Och har svårt att hinna pumpa när bebis helst sover på mig om dagarna...

Usch, känns som jag gav ett supernegativt svar nu. Men uppskattar att du tog dig tid att komma med råd!
Och jag måste igen tipsa om Amningshjälpen här :bow: Inte för att tvinga fram någon amning, det finns andra alternativ, men om man som mamma vill amma så finns det hjälp att få. De är otroligt erfarna och har varit med om "alla" problem. Jag hade aldrig fortsatt amma de första månaderna utan stöd från ett par av hjälpmammorna där. Och att läsa på deras facebooksidor gör att man inser att man inte är ensam!

Det är superkämpigt, men det går över! Och vad du släpper till pumpen ska du inte titta på, brösten släpper sällan lika effektivt till pump som till bebis, särskilt inte om man är stressad.

:heart:heart

Usch, ikväll är jag beredd att lägga ner amningen helt och hållet, för idag har det verkligen funkat dåligt. Kotte ammar antingen jätteoengagerat = suger knappt något och sover sen långa perioder, eller är panikhungrig och så frustrerad att han inte får tag, och blir aldrig riktigt nöjd eller mätt. Och jag blir stressad eftersom planen är aktiv intensivamning varannan timme, vilket vi absolut inte lyckas med.

Försökte pumpa ur enligt BVCs rekommendation, när det var dags för flaskan och fick ur ynka 15 ml. Inte för att jag har något att jämföra med men det känns så himla lite, och är oavsett mindre än jag pumpat ur tidigare dagar trots att jag försöker öka produktionen.

Nu ikväll ville han amma/ligga vid bröstet men fick verkligen inte ro att hitta taget vilket ledde till en timmes skrik och gråt och fäktande, vilket bara ökar på känslan av att jag inte reder ut det här... :(

Sa till sambon att jag funderar på att sluta amma eftersom jag inte klarar känslan av ensamt ansvar under de här skrikattackerna, och han tyckte bara att "vi" inte försökt länge nog än eftersom de säger att det kan ta upp till en månad innan det funkar bra. :meh:

Och till råga på allt väcker jag kotten när jag börjar gråta eftersom fräsljud från näsan är det enda jäkla ljudet han reagerar på :down:

Jag förstår precis hur du känner.
Själv orkade jag inte. Kände att jag börjar må dåligt av att amningen inte funkade så bra. Massa skrik och gråt och allmänt olycklig bebis ledde till en ännu olyckligare mamma.

Sen tänkte jag såhär: Mamma måste må bra för att bebis ska må bra.

Blev så mycket bättre när jag beslutade mig för att flaskmata istället. Mannen tyckte också det var mysigt att få mata lilltösen .
Sen är det iaf för mig väldigt skönt att jag inte blir lika bunden till hemmet. Kan gå mina timmar i skogen med hunden eller våra kurser.

Vår dotter nedkom 01:38 den 16/2. :heart Har hela tiden sagt att hon skulle komma 1 vecka innan! 3,4 kg och cirka 50 cm lång. Amningen verkar fungera då hon suger och blir mätt men svårt att veta. Uppdaterar inlägget om vilka som fötts senare eller om någon vill göra det åt mig?

Nu ska vi snart äta frukost. Vi hamnade inte på BB Stockholm utan ute i Södertälje då det var fullbelagt på alla de närmaste 5 Bb:na.

Vår dotter nedkom 01:38 den 16/2. :heart Har hela tiden sagt att hon skulle komma 1 vecka innan! 3,4 kg och cirka 50 cm lång. Amningen verkar fungera då hon suger och blir mätt men svårt att veta. Uppdaterar inlägget om vilka som fötts senare eller om någon vill göra det åt mig?

Nu ska vi snart äta frukost. Vi hamnade inte på BB Stockholm utan ute i Södertälje då det var fullbelagt på alla de närmaste 5 Bb:na.
Åh, grattis!

Grattis!:)

Stort grattis! Så härligt med en bebis som inte valde att hålla oss på sträckbänken! :)

Grattis :)

Inte alls negativt! Jag förstår dig verkligen, jag tyckte också det var himla svårt. Jag är glad att jag inte gav upp, tycker att det är både smidigt och mysigt nu. Hoppas det löser sig för er också oavsett om du väljer att amma eller inte.

I Stockholm är det enbart Södersjukhuset som tar emot donerad bröstmjölk. (De levererar sen till samtliga neo i länet). Det gjorde att jag inte donerade, alldeles för långt och meckigt för mig att åka dit och lämna jämfört med närmsta sjukhus.

Jaha, jag trodde att de kunde ordna med överföring mellan sjukhusen? Men överlag tycker jag att det verkar som att organiseringen av bröstmjölksdonstioner fungerar sådär, när det var aktuellt för mig att donera så var ”frysarna fulla” trots att det hade pratats mycket om vilken bristvara det var/är...

Listan är inte uppdaterad @Heulwen men här är senaste.

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet, flicka
30 - leoparden, första barnet, flicka

Februari
3 - Monifa, första barnet, pojke
10 - JeayL, första barnet, pojke
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
23 - Heulwen, första barnet, flicka

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)

Obs gnäll.

Jag har min sista dag innan igångsättning. Känslorna är minst sagt både uppåt och nedåt, snart får vi träffa våran son men samtidigt sörjer jag lite över att inte få uppleva att det drar igång av sig självt. Sorgen bottnar sig väl i att det tog så lång tid att bli gravid att jag är rädd att det kanske blir den enda graviditeten och förlossningen jag får uppleva. Känns lite som att bli fråntagen endel av förlossningen liksom.

Imorgon vill jag att de gör ett ul för att säkerställa hur han ligger då det länge vart lite oklart om det verkligen är huvudet nedåt. Sen hoppas jag att de kan sätta ballong på mig och att det resulterar i att de kan ta hål på hinnorna senare och att det räcker. Dvs en medicinfri igångsättning.

Idag får man väl ta tillfället att snygga till hemma när man ändå ska få en tidsbeställd förlossning. Typ bädda rent och låta dammsugaren gå ett varv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 333
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?