Vinterföräldrar -17/18 del 3

Det är verkligen inte så jag menar. Men det är otroligt häftigt att se hur olika alla är och utvecklas. Bara skillnaden i utveckling på Ronja och Havanna är häftig att se :)
Hoppas du såg glimten i ögat .

Själv har jag inget att jämföra med. Läser preglife appen och försöker uppfatta de olika stegen utifrån den

Om det inte är ett språng på g vet jag inte riktigt vad som har hänt med vår kotte. Han har varit missnöjd heeela förmiddagen förutom när han får vara hos mig och amma eller pappa ger flaskan. Vanligtvis är han jätteglad och nöjd hela förmiddagen, idag är inget bra mer än 3 minuter åt gången.

Superbra helg att ha planerat in tre(!) besök på, verkligen... Mina föräldrar idag, sambons mamma och syster lördag-söndag, och några kollegor/kompisar söndag kväll... :crazy:

Och bvcs råd om att anma max 45 min åt gången och bara ge napp till nästa amning är tillfälligt satt på paus för att skona hela familjen från allmän barnskriksmisär :angel:

Senast ändrad:
Hoppas du såg glimten i ögat .

Själv har jag inget att jämföra med. Läser preglife appen och försöker uppfatta de olika stegen utifrån den
Det gjorde jag absolut. :)

Det är en helt annan sak nu med barn nr 2. Man har gjort det en gång och vet vad som kommer. Men det är inte lättare, dock har man en förmåga att inte oroa sig på samma sätt som med första.

Barn är häftiga, tog dock till 7-8mån ålder innan jag insåg det sist. Men när man tydligt ser utvecklingen från den ena dagen till en annan. Det är så häftigt.

Nu ska jag försöka att sy ihop en sovorm. Nestet vi hade till Havanna är för kort (eller så är Ronja för lång). Havanna var 6v vid Ronjas födelselängd :p
Men vill ändå ha de fluffiga och mysiga kanterna.

Nu har vi varit på BVC. Lillgrodan har gått upp 400 g på en vecka så nog stämmer min magkänsla att han äter ordentligt. :D Känns skönt, han går upp och jag ner. Pratade både om det med viktnedgången och smittorisken med sjuka syskon med BVC-damen. Hon tyckte att så länge jag inte bantar och äter när jag är hungrig så är det lugnt, då får viktnedgången bli den det blir. Sen tyckte hon också att vi kunde hålla isär barnen den här veckan och att dom är så stora att vi får förklara hur det fungerar med små bebisar och att dom har ett skört immunförsvar, men att vi inte behövde noja allt för mycket. Skulle han bli smittad så är det inte hela världen menade hon på.

Nu har BVC vart här. Ronja har fått så mycket beröm. Att hon redan är en fullt utvecklad bebis. Vi hoppade lixom över spädbarnsveckorna. Hon fäster redan blicken och tittar på en när man pratar med henne och styrkan i nacken osv.

Kul, BVC sa samma sak här :D att hon redan följer med blicken och var stark i nacken. Å så kom ju våra små samma dag!

Nu har vi varit på BVC. Lillgrodan har gått upp 400 g på en vecka så nog stämmer min magkänsla att han äter ordentligt. :D Känns skönt, han går upp och jag ner. Pratade både om det med viktnedgången och smittorisken med sjuka syskon med BVC-damen. Hon tyckte att så länge jag inte bantar och äter när jag är hungrig så är det lugnt, då får viktnedgången bli den det blir. Sen tyckte hon också att vi kunde hålla isär barnen den här veckan och att dom är så stora att vi får förklara hur det fungerar med små bebisar och att dom har ett skört immunförsvar, men att vi inte behövde noja allt för mycket. Skulle han bli smittad så är det inte hela världen menade hon på.
Oj, 400g är nästan lika mycket som kotte gått upp totalt :o (460g upp sen bottennoteringen på dygn 3) Du kunde få skicka över lite mjölk, verkar som du har bra grejer :D

Jag pratade med BVC om det där med RS idag när hon var här. I år har väldigt få fall av RS rapporterats enligt henne, tydligen är det mycket vartannat år ungefär.
Hon sa även att gå på sund förnuft. Undvik ny insjuknade i förkylning osv. Men att vi absolut inte behöver begränsa oss i vad vi gör, folk fått helt enkelt låta bli att stoppa näsan i vagnen

Oj, 400g är nästan lika mycket som kotte gått upp totalt :o (460g upp sen bottennoteringen på dygn 3) Du kunde få skicka över lite mjölk, verkar som du har bra grejer :D

Gärna för mig, för trots att John äter mycket, ofta och länge är brösten ibland sprängfyllda av mjölk. Verkar vara obegränsad tillgång på mjölk. :o Funderar på att kolla upp behovet av donerad bröstmjölk, såg att det var någon som lagt upp på fb att det i vissa landsting finns stort behov. Men vet inte riktigt hur det fungerar, börjar jag pumpa ur också får jag kanske ännu mer mjölkproduktion?

Gärna för mig, för trots att John äter mycket, ofta och länge är brösten ibland sprängfyllda av mjölk. Verkar vara obegränsad tillgång på mjölk. :o Funderar på att kolla upp behovet av donerad bröstmjölk, såg att det var någon som lagt upp på fb att det i vissa landsting finns stort behov. Men vet inte riktigt hur det fungerar, börjar jag pumpa ur också får jag kanske ännu mer mjölkproduktion?

Generellt sett är det väl så att all stimulans ”ska” påverka produktionen. Min erfarenhet är dock att så länge man bara tömmer ur överskottet så tar det inte alltför länge innan ens egen bebis kommer ikapp produktionen och man slipper det där jobbiga ”överfyllda” läget.

Ja, slemproppen antar jag kom igår för ser inte riktigt vad för annat det kunde varit som kom ut som just en stor slemklump :yuck: så kom lite till idag så något händer ju uppenbarligen, de kunde bara få gå lite fortare och mer tydliga framsteg men han kanske har hört att han får dela födelsedag om han kommer idag :cautious:

Jag hoppas att det gått framåt och att tråden får en ny bebis snart! :bump:

Om det inte är ett språng på g vet jag inte riktigt vad som har hänt med vår kotte. Han har varit missnöjd heeela förmiddagen förutom när han får vara hos mig och amma eller pappa ger flaskan. Vanligtvis är han jätteglad och nöjd hela förmiddagen, idag är inget bra mer än 3 minuter åt gången.

Superbra helg att ha planerat in tre(!) besök på, verkligen... Mina föräldrar idag, sambons mamma och syster lördag-söndag, och några kollegor/kompisar söndag kväll... :crazy:

Och bvcs råd om att anma max 45 min åt gången och bara ge napp till nästa amning är tillfälligt satt på paus för att skona hela familjen från allmän barnskriksmisär :angel:

Just att bebisar (och barn) utvecklas i språng/faser var det viktigaste från boken tyckte jag :). Annars är det sååå lätt att känna paniken komma krypande när det är jobbigt och tro att det kommer att vara så för alltid :nailbiting:

Vi har hittat en del knep som funkar idag - hoppas att dem fortsätter funka såhär bra.

För att få henne att sova själv så lägger vi vetekudde i hennes säng - kommit fram till att det är ju så hon märker att vi flyttat henne, från en varm kropp till en kall säng.. Och så har sambon invigt bärsjalen idag - funkade kanon! Hon slocknade direkt och jag fick helt plötsligt massa egen tid :D

Blir ensam nästan hela dagen imorgon, så jag hoppas knepen funkar lika bra då

Vi har hittat en del knep som funkar idag - hoppas att dem fortsätter funka såhär bra.

För att få henne att sova själv så lägger vi vetekudde i hennes säng - kommit fram till att det är ju så hon märker att vi flyttat henne, från en varm kropp till en kall säng.. Och så har sambon invigt bärsjalen idag - funkade kanon! Hon slocknade direkt och jag fick helt plötsligt massa egen tid :D

Blir ensam nästan hela dagen imorgon, så jag hoppas knepen funkar lika bra då
Vi kör också vetekudde i sängen! Funkar oftast iallafall :) Man blir så glad när man hittar något som funkar :D

Idag fick kotte träffa mormor och morfar, dom blev störtförälskade, och kotte sov lugnt hos mormor :heart

Dock intressant att notera var vi skiljer oss åt i uppfattning om bebisar. Min mamma tycker att det är okej att låta bebis skrika (och tyckte nog mao jag var lite fånig som försöker amma fritt), men blev nästan förfärad över att vi går promenader med "en så liten bebis!" eftersom han säkert fryser :cautious:

Vi kör också vetekudde i sängen! Funkar oftast iallafall :) Man blir så glad när man hittar något som funkar :D

Önskar min var lika lättlurad :D
Numera kan hon i alla fall ofta fortsätta sova lite i vagnen när den stannat. Om inte storebror är hemma vill säga, han låter oftast värre än ett tjutande brandlarm :p

Kontakta närmsta sjukhus. Då får du låna hem en pump eller komma dit och pumpa :)

Kontakta närmsta sjukhus. Då får du låna hem en pump eller komma dit och pumpa :)

I Stockholm är det enbart Södersjukhuset som tar emot donerad bröstmjölk. (De levererar sen till samtliga neo i länet). Det gjorde att jag inte donerade, alldeles för långt och meckigt för mig att åka dit och lämna jämfört med närmsta sjukhus.

I Stockholm är det enbart Södersjukhuset som tar emot donerad bröstmjölk. (De levererar sen till samtliga neo i länet). Det gjorde att jag inte donerade, alldeles för långt och meckigt för mig att åka dit och lämna jämfört med närmsta sjukhus.
Men vad tråkigt att dom gör det så svårt :( . Här i stan har vi bara ett sjukhus, det gör det hela lite enklare. Som jag förstått det är dom dock bara intresserade av donation från mammor med barn som är max tre månader gamla, för att det ska vara så bra näringsinnehåll som möjligt.
Sparven kommer få donerad när det jag pumpat tar slut och hon fick även donerad i början när jag åt mediciner som hon inte skulle få i sig, eftersom man inte vill ge ersättning till prematurer eller när magen krånglat. Det är tydligen inte jättemånga som känner till att man kan donera, eller gör slag i saken. Tyvärr, för det är en bristvara :(

Usch, ikväll är jag beredd att lägga ner amningen helt och hållet, för idag har det verkligen funkat dåligt. Kotte ammar antingen jätteoengagerat = suger knappt något och sover sen långa perioder, eller är panikhungrig och så frustrerad att han inte får tag, och blir aldrig riktigt nöjd eller mätt. Och jag blir stressad eftersom planen är aktiv intensivamning varannan timme, vilket vi absolut inte lyckas med.

Försökte pumpa ur enligt BVCs rekommendation, när det var dags för flaskan och fick ur ynka 15 ml. Inte för att jag har något att jämföra med men det känns så himla lite, och är oavsett mindre än jag pumpat ur tidigare dagar trots att jag försöker öka produktionen.

Nu ikväll ville han amma/ligga vid bröstet men fick verkligen inte ro att hitta taget vilket ledde till en timmes skrik och gråt och fäktande, vilket bara ökar på känslan av att jag inte reder ut det här... :(

Sa till sambon att jag funderar på att sluta amma eftersom jag inte klarar känslan av ensamt ansvar under de här skrikattackerna, och han tyckte bara att "vi" inte försökt länge nog än eftersom de säger att det kan ta upp till en månad innan det funkar bra. :meh:

Och till råga på allt väcker jag kotten när jag börjar gråta eftersom fräsljud från näsan är det enda jäkla ljudet han reagerar på :down:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 340
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka