Vinterföräldrar -17/18 del 3

Förresten, är det någon i tråden som har häst? Hur gör du/ni isf med bebis under stalltid?

Jag har ingen häst just nu men kommer kanske att låna en ”mage” på ett sto i sommar och då blir det också ett antal turer till seminstationen med henne och två ston till som kommer gå tillsammans. Jag tänker att det väl måste gå att kombinera häst och bebis? Särskilt häst på sommarbete som bara kommer att motionsridas måttligt.

Vår lilla groda (kul att vi är fler med det ”smeknamnet” :D ) har nu passerat födelsevikten med 35 gram, 10 dagar gammal. Känns bra! Vi har fortfarande bra nätter, peppar peppar. Det lär väl ändras vad det lider.

Min lillasyster blev kallad grodan som liten och jag säger det fortfarande ibland men nu 17 år gammal är det inte riktigt ok att bli kallad "grodan" längre tydligen :angel:

Förresten, är det någon i tråden som har häst? Hur gör du/ni isf med bebis under stalltid?

Jag har ingen häst just nu men kommer kanske att låna en ”mage” på ett sto i sommar och då blir det också ett antal turer till seminstationen med henne och två ston till som kommer gå tillsammans. Jag tänker att det väl måste gå att kombinera häst och bebis? Särskilt häst på sommarbete som bara kommer att motionsridas måttligt.
Jag har häst. Planen är att sparven får åka vagn ut till stallet och sen förhoppningsvis kunna sova sig igenom mockningen. Motionering av häst blir avsuttet om hon är med, och då i ett skyddat hörn på ridbanan (kan ställa vagnen där hinderstöden förvaras, bakom ett staket). Skulle hon bli skitsur och skrika så får hästen stå över tills sambon slutar jobbet. I den bästa av världar kan hon ju dock sova bra i vagnen, men det går även att lösa genom att jag tar mig iväg på eftermiddagen och sambon då kommer och hämtar/roar sparven i stallet efter jobbet

Tack för all omtanke :heart

Ingen sömn under dagen ännu. Hon har inte sovit längre stunder utan fortsatt vilja äta ungefär varje timme :eek: inga långa amningsstunder men sen verkar hon inte vilja ligga själv och sova heller. Hon har med andra ord varit klistrad på mig större delen av dagen.

Sambon tycker jag borde pumpa ut mjölk så han kan börja hjälpa med matningen också, men jag är väldigt kluven över det.

Har hittills inte använt napp, men nu har jag kokat dem och kommer nog testa. Ville avvakta tills amningen kom igång, och den är väl igång nu men hade gärna väntat lite till. Men om det funkar - tänker att hon inte är direkt hungrig vid varje amning utan snarare kanske bara vill ha tröst. Så om det funkar kanske jag får någon liten paus i alla fall.

Hur har ni andra gjort med napp?

Ingen sömn under dagen ännu. Hon har inte sovit längre stunder utan fortsatt vilja äta ungefär varje timme :eek: inga långa amningsstunder men sen verkar hon inte vilja ligga själv och sova heller. Hon har med andra ord varit klistrad på mig större delen av dagen.

Sambon tycker jag birde pumpa ut mjölk så han kan börja hjälpa med matningen också, men jag är väldigt kliven över det.

Har hittills inte använt napp, men nu har jag kokat dem och kommer nog testa. Ville avvakta tills amningen kom igång, och den är väl igång nu men hade gärna väntat lite till. Men om det funkar - tänker att hon inte är direkt hungrig vid varje amning utan snarare kanske bara vill ha tröst. Så om det funkar kanske jag får någon liten paus i alla fall.

BVC föreslog napp eftersom kotte gärna använder mig som en. Vi försöker dock begränsa den till när han är mätt för att inte påverka amningen så negativt. :)

Han tycker ofta den är ganska mysig, men blir arg när han tappar den, så man får passa lite :D

Kotte somnade istället för att amma, och har sovit på mig i drygt en timme. Önskar han kunde säga i förväg hur länge han tänkt sova så jag skulle veta om det var lönt att lägga ner honom :angel::D

Sambon tycker jag borde pumpa ut mjölk så han kan börja hjälpa med matningen också, men jag är väldigt kluven över det.

Vi började använda napp efter ca tre veckor. Då hade amningen funkat bra ett tag. Numera visar hon tydligt när det är napp hon vill ha, ibland ligger hon vid bröstet och blir sur när det kommer mjölk :D Får hon nappen då istället somnar hon direkt. Gärna lukta på tutte och snutta lite men inte äta liksom.

Jag har häst. Planen är att sparven får åka vagn ut till stallet och sen förhoppningsvis kunna sova sig igenom mockningen. Motionering av häst blir avsuttet om hon är med, och då i ett skyddat hörn på ridbanan (kan ställa vagnen där hinderstöden förvaras, bakom ett staket). Skulle hon bli skitsur och skrika så får hästen stå över tills sambon slutar jobbet. I den bästa av världar kan hon ju dock sova bra i vagnen, men det går även att lösa genom att jag tar mig iväg på eftermiddagen och sambon då kommer och hämtar/roar sparven i stallet efter jobbet

Tack för svar! Kommer du att amma eller flaskmata Sparven när ni får ta hem henne? Vi kommer att ha hästarna på bete hemma men det är väl matningen jag funderar mest på, eftersom bara jag kan göra det än så länge. Flaskmatning är ju onekligen praktiskt om man vill/behöver kunna vara borta lite längre tid.

Tack för svar! Kommer du att amma eller flaskmata Sparven när ni får ta hem henne? Vi kommer att ha hästarna på bete hemma men det är väl matningen jag funderar mest på, eftersom bara jag kan göra det än så länge. Flaskmatning är ju onekligen praktiskt om man vill/behöver kunna vara borta lite längre tid.
Flaska. Hade aldrig överlevt om hon varit så beroende av mig som det blir vid amning , det är guld värt att kunna ta långa pauser från sjukhuset (men det blir ju en annan sits för er såklart, som inte blir låsta vid apparater :) )

Det känns faktiskt lite skönt att läsa att fler känner liknande, även om jag såklart önskar att vi alla ska må bättre snart :heart Har faktiskt mått lite bättre idag, även om lite av oron kom tillbaka under eftermiddagen.

BVC-sköterskan pratade om vikten av att jag får komma ifrån och göra något som är avkopplande en stund varje dag. Tex ta en promenad, vila, läsa en bok, titta på tv etc. Hon rekommenderade även att jag skulle pumpa mjölk samt ha ersättning hemma så att maken kan ta över om det blir för tufft. Det känns bra att ha den utvägen.

Vi började med napp häromdagen, när han var drygt 1 vecka. Använder främst som tröst efter amning om han blir ledsen och fortfarande har snuttbehov. Han visar tydligt om det inte är napp han vill ha utan mat, då tar han helt enkelt inte nappen. Jag var också avvaktande först och ville vänta för att inte störa amningen. Har funkat att trösta med så det känns faktiskt bara bra nu att kunna ha ett knep till att kunna ta till.

"Skönt" att det är fler som är uttråkade! (Missförstå mig rätt :p )
Jag trodde jag skulle tycka det var skönare att vara hemma med bebis än jag gör. Men när det kommer till kritan är jag nästan lite lappsjuk av att inte prata med folk om dagarna. Sambon har ju funderingar på att vara föräldraledig med oss på fredagarna, tanken att istället fråga på jobbet om de skulle behöva mig en dag i veckan har slagit mig :angel:

Öppna förskolan som finns i närmsta orten har 3-månadersgräns, förhoppningsvis går tiden fort dit :p

Känner precis likadant. :angel:

Tack alla för era svar! Pratade också med min bror som är läkare och han var inne på samma linje som vi så nu har jag sagt till mannen att jag vill att vi håller isär barnen lite, och att vi förklarar för dom stora grabbarna hur känslig en liten nyfödd är. Känns jätteskönt, tack för att ni peppade mig till att lyssna på magkänslan! :up:

Flaska. Hade aldrig överlevt om hon varit så beroende av mig som det blir vid amning , det är guld värt att kunna ta långa pauser från sjukhuset (men det blir ju en annan sits för er såklart, som inte blir låsta vid apparater :) )

Förstår jag verkligen! Vi kanske testar att pumpa och flaskmata så småningom just för att jag ska kunna vara borta lite längre hemifrån. Kan tänka mig att stallet är ett skönt andhål från sjukhuset.

Tack för alla svar angående napp! :)
Testade lite nu ikväll men hon verkade inte vilja ha den alls... nu har jag fått lite sömn ändå, det som funka var att hon fick sova bredvid. Då fick jag två sovstunder på 2h var :up:

Får se hur natten blir nu, men känner att jag har lite mer ork än igår i alla fall, trots huvudvärk. Fast den beror nog på en blandning av dålig sömn och för lite vätska.

Lilltösen har nu börjat sova hela natten.
Sista matningen innan nattning runt 21-22. Sen sover hon till 5-6 på morgonen. Så skönt!!
Det låter ljuvligt!
Själv funderar jag på hur smart det egentligen är att söva bebis med napp, eftersom det är ett evigt sjå när han tappar den :D Han har sovit oroligt inatt, men har iaf inget emot att ligga kvar i sitt nest om vi servar med hand på magen och att plocka upp nappen igen. Efter matningen vid 2 bytte jag iaf plats med sambon i sängen så han fick nattvakta och jag sova :heart

Idag kommer kottens mormor och morfar hit. Planerar att dom ska bli riktigt tajta inför framtida barnvaktande :devil::D och får samtidigt dåligt samvete över tankar om att lämna bort mitt barn... Logiskt och bra O_o

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix