Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller det datumet lite för mig själv men det är inte långt bort Är på +11 nu.
Idag kommer två kollegor till mannen hit på middag och jag är så pepp! Jag flyttade till ny stad för ett drygt år sedan och utöver att jag har ett av våra företag här så har jag liksom inget liv här. Har inte fått några egna vänner och har inget socialt umgänge. Försöker verkligen men det är så svårt i vuxen ålder om man inte träffar människor genom jobbet (och jag vill inte gärna umgås privat med dom anställda). Har en timme med bil in till Stockholm där jag har alla mina vänner och skulle kunna åka in oftast nu när jag är mammaledig men känner mig inte riktigt trygg i att ta ut lillskrutten i offentliga miljöer än, inte nu i såna här sjukdomstiden. Men vill inte vänta för länge heller, har redan börjat ledsna lite på att sitta helt isolerad i den här bebisbubblan. Hur resonerar ni? Hur tidigt tar ni ut era små i offentliga miljöer? Tänkte att jag ska bolla det på fredag när jag ska till BVC också.
Vi har pratat en hel del om sånt med personalen på neo, dom säger att barnen (oavsett prematur eller ej) inte under några omständigheter ska vistas på t.ex. Ica Maxi innan dom är ett halvår (och helst inte så mycket därefter heller), för att smittrisken är för stor. "Vi har sett för många fall av RS, det kan vara livshotande" brukar vara standardsvaret när man frågar varför (dom riktigt små barnen hamnar alltså på vår avdelning om dom åker på något sånt). Helst tycker dom att man ska undvika alla ställen med okända människor, men att man väljer lokala lilla närbutiken om man ändå måste handla. Folksamlingar är big no-no. Att däremot gå ut på en promenad eller ta hem/åka till människor man känner där man kan försäkra sig om att dom är friska och inte hostar/nyser mot barnvagnen var däremot fritt fram.Idag kommer två kollegor till mannen hit på middag och jag är så pepp! Jag flyttade till ny stad för ett drygt år sedan och utöver att jag har ett av våra företag här så har jag liksom inget liv här. Har inte fått några egna vänner och har inget socialt umgänge. Försöker verkligen men det är så svårt i vuxen ålder om man inte träffar människor genom jobbet (och jag vill inte gärna umgås privat med dom anställda). Har en timme med bil in till Stockholm där jag har alla mina vänner och skulle kunna åka in oftast nu när jag är mammaledig men känner mig inte riktigt trygg i att ta ut lillskrutten i offentliga miljöer än, inte nu i såna här sjukdomstiden. Men vill inte vänta för länge heller, har redan börjat ledsna lite på att sitta helt isolerad i den här bebisbubblan. Hur resonerar ni? Hur tidigt tar ni ut era små i offentliga miljöer? Tänkte att jag ska bolla det på fredag när jag ska till BVC också.
Vi har pratat en hel del om sånt med personalen på neo, dom säger att barnen (oavsett prematur eller ej) inte under några omständigheter ska vistas på t.ex. Ica Maxi innan dom är ett halvår (och helst inte så mycket därefter heller), för att smittrisken är för stor. "Vi har sett för många fall av RS, det kan vara livshotande" brukar vara standardsvaret när man frågar varför (dom riktigt små barnen hamnar alltså på vår avdelning om dom åker på något sånt). Helst tycker dom att man ska undvika alla ställen med okända människor, men att man väljer lokala lilla närbutiken om man ändå måste handla. Folksamlingar är big no-no. Att däremot gå ut på en promenad eller ta hem/åka till människor man känner där man kan försäkra sig om att dom är friska och inte hostar/nyser mot barnvagnen var däremot fritt fram.
Det är ändå från personal som jobbar med sånt, så jag kommer helt klart att lyssna på dom.
Ett alternativ är att leta upp en restaurang som inte är så fullsatt på t.ex. kvällstid, så man kan sätta sig i ett hörn och vara ganska skyddad . Det är ju trist om man blir "inlåst" hemma i ett halvår. Själv ser jag fram emot sommaren då man kan köpa med sig mat (eller grilla ) och äta ute på en filt, det öppnar ju en helt ny värld av möjligheter utan att öka riskernaAh, tack för svar! Då lyssnar vi också. Finns ju inget behov av att ta med honom ut bland folk, bara att det skulle vara mysigt att t.ex. gå ut och äta men vi kan lika gärna äta hemma!
Här rullar dagarna på. Har lite problem med såriga bröst men det verkar ha börjat vända nu (hoppas jag ). Vi får sova helt ok på nätterna, med några avbrott för amning och han växer som han ska. Tyvärr går jag runt och är lite ledsen över att allt inte bara är kul och underbart. Jag har ju förstått i teorin att det är så det är, men har ändå svårt att landa i det i praktiken. Inte problem med anknytningen eller så, bara en känsla av att vara låst och oroa mig för framtida gråtnätter och tro att jag kommer gå runt som en zombie av trötthet de kommande åren. Jättedumt att ta ut oro i förskott, jag vet Försöker slappna av, leva i nuet och tänka att mina tankar och känslor påverkas stort av hormoner plus att jag har ett lågt hb-värde.
Har fint stöd av min man, mamma och BVC-sköterska samt tar dubbla niferex järntabletter from igår så jag hoppas och tror att det snart vänder så jag kan njuta mer För han är ju världens finaste, vår lille pojk
Fy, vilken natt.
Hon var vaken 00-05 och ville äta varje timme, ingen sömn emellan.. som att hon kämpade emot. Låg en timme och ammade henne i början och trodde hon skulle somna sen men hon började skrika och bråka, jag var helt slut och bara grät för jag var så trött. Var hemskt! Sambon tog henne och lyckades gå runt med henne en timme ungefär utan bråk så jag kunde få sova lite. Sen efter 5 tok däckade vi allihop, vakna vid 7 för att hon ville äta igen och sen sov vi till 9.
Idag tänker jag sova samtidigt som henne under dagen, förberedd på en likadan natt. Får acceptera att hon är vaken på natten, måste bara ställa om lite själv så jag orkar.
Där fick vi som sagt hela tiden att det gått för bra och att hon är en alldeles för snäll bebis