Vinterföräldrar -17/18 del 3

Inatt blev det så som jag sa att det inte skulle bli - vi samsov. Jag la honom för att liggamma vid midnatt och totaldäckade. Vaknade av att han ammade vid 05. Sen sov han i sitt nest till 06. Då liggammade vi andra bröstet och jag vaknade nu. Han ammar när han känner för det och sover jättebra och jag fick alltså nio timmars sömn?! Hur skönt som helst och önskar att vi kunde göra såhär varje natt men just det här med att jag vekligen upplever att jag ”däckar” och sover så tungt skrämmer mig. Jag vaknar ju om han vaknar men om han t.ex. skulle ha rullat över på mage och skulle spy skulle jag nog inte vakna. Men å andra sidan sover vi båda på sida mot varandra och sängen är så pass mjuk att han ligger i lätt nedförsbacke mot mig så han kan inte rulla över på mage. Svårt! man skulle ju aldrig förlåta sig själv om något hände heller. :cry:

@Sofie_B
Förstår din oro, har tänkt likadant själv om samsovningen. Kan du få till liggamning med nestet i sängen annars? Så kanske det känns tryggare för din del iom iom kanterna och så...
Googla liggamma babynest så borde du hitta en film som iaf jag tyckte var ganska bra. Sen fick jag inte till det själv pga mjuk säng och fel bröstform, typ :p Men kanske värt ett försök?

Vi gjorde vår egna bedsidecrib. Satte en skruv rakt igenom samt spännband. Färburken vid elementet är för att sängen inte ska täcka elementet för mycket (har självklart skydd mellan element och bebis). Inte det snyggaste, men fullt funktionell.

Vi har haft en lite jobbig natt, Kotte hade svårt att komma till ro och ville bara sova på mig, dock inte amma, och vaknade så snart jag la över honom i nestet (brukar gå fint annars, bara han fått ner i djupsömn). Efter 4 försök vaknade också sambon och erbjöd sig att ta honom, men då var Kotte plötsligt amningssugen så det var ju bara att glömma. :crazy:

Då var jag själv helt övertrött och bröt ihop eftersom jag såg en ny 4-timmarsamning framför mig :( (Nu blev det istället bara någon timme innan han fick flaska och sambon fick söva istället)

Jag vet inte varför, men jag har så sjukt svårt för nattamningen. Det är något med känslan av att han blir så beroende av just mig som känns jobbig. Blir som nästan bitter av att se sambon sova bredvid, och jag får så himla mycket skuldkänslor när jag slits mellan mina behov (dvs sömn) och hans.

Dagtid är amning verkligen mest mysigt och det känns rimligt att det är vad vi ska ägna tiden åt, men på natten känns det verkligen bara jobbigt, trots att den rationella sidan av mig vet att bebisar inte kan förväntas sova hela natten när dom är två veckor. :grin:

Lägg sen till kottes magknip som gör att varje gång vi ger flaskan känner jag mig ännu sämre som liksom "spär på" problemet. :down:

@Sofie_B
Förstår din oro, har tänkt likadant själv om samsovningen. Kan du få till liggamning med nestet i sängen annars? Så kanske det känns tryggare för din del iom iom kanterna och så...
Googla liggamma babynest så borde du hitta en film som iaf jag tyckte var ganska bra. Sen fick jag inte till det själv pga mjuk säng och fel bröstform, typ :p Men kanske värt ett försök?

Nej, nestet vi har har så höga kanter plus att det är urskålat (cocoonababy) så att han bara kan ligga på rygg så jag skulle inte komma till för att liggamma. :down: Fördelen med nest är ju att man/jag känner mig tryggare när han ligger där, men jösses vad mycket smidigare det var att slippa hålla på och flytta bebis. Han sov verkligen mycket bättre.

Vi har haft en lite jobbig natt, Kotte hade svårt att komma till ro och ville bara sova på mig, dock inte amma, och vaknade så snart jag la över honom i nestet (brukar gå fint annars, bara han fått ner i djupsömn). Efter 4 försök vaknade också sambon och erbjöd sig att ta honom, men då var Kotte plötsligt amningssugen så det var ju bara att glömma. :crazy:

Då var jag själv helt övertrött och bröt ihop eftersom jag såg en ny 4-timmarsamning framför mig :( (Nu blev det istället bara någon timme innan han fick flaska och sambon fick söva istället)

Jag vet inte varför, men jag har så sjukt svårt för nattamningen. Det är något med känslan av att han blir så beroende av just mig som känns jobbig. Blir som nästan bitter av att se sambon sova bredvid, och jag får så himla mycket skuldkänslor när jag slits mellan mina behov (dvs sömn) och hans.

Dagtid är amning verkligen mest mysigt och det känns rimligt att det är vad vi ska ägna tiden åt, men på natten känns det verkligen bara jobbigt, trots att den rationella sidan av mig vet att bebisar inte kan förväntas sova hela natten när dom är två veckor. :grin:

Lägg sen till kottes magknip som gör att varje gång vi ger flaskan känner jag mig ännu sämre som liksom "spär på" problemet. :down:

Jag förstår helt känslan och kan också få ångestpåslag innan det är dags att gå att sova. Har tyvärr inga kloka råd att ge men vill bara säga att du inte är ensam om att känna så! :heart

@FeatherCloud har ni provat magmassage? Finns bra bilder och instruktioner på 1177. Vi tar till det fortfarande när magen är lite jobbig på sonen.
Yes, vi gör magmassage och cyklar med benen, noga med att rapa efter varje mål också.
Igår kväll fick vi honom att bajsa mha pysventil, men det vill/bör man ju inte överanvända heller.
Massagen upplever jag hjälper mot det onda, men däremot får den inte direkt "ut" något.

Yes, vi gör magmassage och cyklar med benen, noga med att rapa efter varje mål också.
Igår kväll fick vi honom att bajsa mha pysventil, men det vill/bör man ju inte överanvända heller.
Massagen upplever jag hjälper mot det onda, men däremot får den inte direkt "ut" något.
Enligt vår bvc är det inga problem att använda pysventil dagligen, då det inte är något skadligt utan bara hjälper att få en nöjd bebis

När 2 åringen börjar bli förkyld. Hur undviker man att bebis på 1v blir förkyld? Handsprit letade vi fram idag, men vi kan inte gärna begränsa Havanna i huset och absolut inte säga att hon inte får vara nära Ronja. Speciellt inte nu när det äntligen börjar släppa med svartsjukan.

Ligga lite på mage brukar också kunna få igång den, lite av en bonus när de ändå övar på att få upp eller hålla upp huvudet :up:

Massagen funkar inte direkt, men som du säger hjälper det även här mot det onda. Det brukar komma en bajsblöja inom en timme efter massage här om vi kommer ihåg att göra det regelbundet. När det varit riktigt illa har han fått lactulos (i samråd med bvc såklart).
Hoppas det går över snart :heart

Åh vad jag känner likadant..

ang. magknipet när hon skulle bajsa eller prutta som hon verkar ha ont av, så hjälpte det oss att amma ut det .

Hur går det för alla bebisar som är kvar på insidan?

Hade ju BF i lördags men han verkar tjurig, magen känns däremot spänd och sambon gissade på att han skulle komma ut idag, jag tvivlar på det däremot

Får köpa massa semlor och se om han vill ut då, buremål igår verkar inte som det lockade ut något, däremot tycker jag att jag haft mer av de krämpor jag brukar få mot kvällen (typ huggande känsla, ryggont osv) på morgon så kanske kanske :angel:

Sparven ligger nu strax under tre kg. Igår fick hon sin fjärde eller femte påse blod.
Slutade att pumpa helt för någon vecka sen. Nu är frågan var man smidigast kan sälja iväg pumparna? Den ena har jag helt oanvänd tratt och sånt till eftersom jag bara använde sjukhusets delar, så det känns ju bättre att kunna få igen lite av pengarna

• Gilla
Reactions: Ray
Sparven ligger nu strax under tre kg. Igår fick hon sin fjärde eller femte påse blod.
Slutade att pumpa helt för någon vecka sen. Nu är frågan var man smidigast kan sälja iväg pumparna? Den ena har jag helt oanvänd tratt och sånt till eftersom jag bara använde sjukhusets delar, så det känns ju bättre att kunna få igen lite av pengarna
På Facebook i min stad är det ganska ofta man eftersöker pump i köp/sälj grupper. Det kanske kan vara något?
Där kostar det inget att lägga ut annonsen heller. Tänker att blocket ändå kostar några kronor?

Testat att grodhålla?

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg