Vinterföräldrar -17/18 del 3

Kan brösten sluta producera mjölk snart.. dom är aldrig stimulerade men läcker fortfarande lite då och då...

Har inga inlägg, men klipper en binda på mitten och kör sport bh :angel:

Nej det sägs att man inte ska gå ner för snabbt när man ammar, då frigör man gifter som sparats i kroppen som då går över i mjölken (samt att man vill behålla mjölkens kvalitet och kvantitet). Men det är väl mer om man ”bantar”, att sakta men säkert gå ner är ingen fara :)

Blev nyfiken av det här då de läkare och bm jag pratat med bara gett mig rådet att gå ner ”snabbt”. Ingen har ens nämnt att detta kan påverka bröstmjölken/bebisen. Googlade och hittade denna;

https://sahlgrenska.gu.se/forskning...ekommenderas-under-amningsperioden.cid1377586

Känner spontant att bebisen självklart går före allt, så kanske får äta lite mer för att möta upp för hur mycket han ammar? Äta riktig mat och inte snask alltså. Är inte så orolig för dom 15 kg jag gått ner hittills, hade väldigt mycket vätska i kroppen, men om det fortsätter att rasa framåt kanske det inte är lika bra?

Hembesök avklarat. Hon har gått upp 70 gram sen återbesöket på BB för fem dagar sedan. Okej, men inte helt betryggande för en orolig mamma. Ny vägning på torsdag, hoppas att det fortsatt uppåt då.

Jag har vart hemifrån i 90min utan barn alls :eek:
Jag behövde till apoteket för att hämta diabetestillbehör. Så medan Havanna sov middag smet jag iväg och sambon löste det galant att rodda med båda barnen. Även om det hade vart lite tufft för honom sista 20 min då alla var missnöjda :p

@soom vilken bra sida! Massor av smarriga recept:d
jag äter helst vegetariskt men nu blir det ju snarare veganskt så det är perfekt med receptinspiration:up:

Snickerstårtan kommer min man vara så tacksam för! Han älskar frystårtor men många innehåller ju ägg.

Jag bor i Halmstad, har ingen koll på om det finns några särskilda vego-guldkorn till restauranger här. Hittils är jag inte jätteimponerad av stans restauranger men så har jag varit van vid betydligt större utbud.

Nu testar vi efter diskussion med bvc att minska ersättningstillfällena och intensivamma för att få igång mjölken. Kotte har mao hängt på mig och ammat i snart tre timmar nu, med undantag för två 5-minuterssovpauser. Tur han iaf får flaska vid nattningen, annars kunde det bli en riktigt låååång natt :p

Här kommer BVC på fredag, är spänd på hur mycket hon har gått upp. För hon äter som en häst. 1v gammal och klämmer i sig 60-100ml/måltid och äter hela tiden.
Den mest vakna perioden är 01-03 om natten. Ibland har vi tur att vi är vakna innan lunch. Annars sover vi mest, på dagarna försöker vi väcka för mat i förhoppning att nätterna ska bli glesare. Men vi får se om det funkar.

Dock är rumpan på lilltjejen extremt röd och nästan sårig. Bethanpen funkar ej, zinkpastan tycker jag bara kakar, har köpt hem inotyol men kom i samma veva som jag betalt på att till Havanna använde vi ju Forevers propolis, så nu är även en sådan inköpt och vi tänkte testa den i några dagar för att se om det blir bättre.

Ni som vart på BVC. När tusan är det bebis får börja ligga på mage?

Här kommer BVC på fredag, är spänd på hur mycket hon har gått upp. För hon äter som en häst. 1v gammal och klämmer i sig 60-100ml/måltid och äter hela tiden.
Den mest vakna perioden är 01-03 om natten. Ibland har vi tur att vi är vakna innan lunch. Annars sover vi mest, på dagarna försöker vi väcka för mat i förhoppning att nätterna ska bli glesare. Men vi får se om det funkar.

Dock är rumpan på lilltjejen extremt röd och nästan sårig. Bethanpen funkar ej, zinkpastan tycker jag bara kakar, har köpt hem inotyol men kom i samma veva som jag betalt på att till Havanna använde vi ju Forevers propolis, så nu är även en sådan inköpt och vi tänkte testa den i några dagar för att se om det blir bättre.

Ni som vart på BVC. När tusan är det bebis får börja ligga på mage?

Sova på mage? Det är väl när de kan vända sig själva?

Inte sova på mage. Utan ligga på mage om dagarna för att träna styrka i nacke/rygg.

Rekommendationerna är att de inte ska sova på mage. Dock var det bara mage som funkade med Havanna.
Det har jsg inte hört något särskilt om att man ska vänta med? Mina har fått ligga på mage på min bröstkorg när jag ligger ner från dag 1. Båda har varit starka tidigt.

@pollex har du bubblat in dig i väntan på bebisen eller har du annat för dig än att hänga på buke hela dagarna?:p

Lite bubbla (humöret är sådär O_o) samtidigt som vi helgar vabruari här hemma... nu är det åttaåringen som är sjuk (men på bättringsvägen) och han sköter sig rätt mycket själv, men det är svårt att vara skärmtidstaliban för barnen och samtidigt hävda sin egen rätt att forumhänga när de är hemma ;)

Min tänker stanna kvar där till midsommar, tror jag. Hoppas på bättre fart för @Monifa !

Känner som du. Kommer förevigt vara gravid :meh:

Men jag har ju ett sista datum iallafall så vet att det snart är över. Men mannen jobbar eftermiddag och tiden går så satans långsamt att jag håller på att bryta ihop.

@YaHilweh
Jag har bara fått höra att de gärna kan ligga på mage på ens bröst från början. Säkert filt eller något också men personligen känns det tryggare på bröstet när de är såhär små.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka