Vinterföräldrar -17/18 del 3

Tog någon magbild idag då man aldrig vet när den försvinner (12 dagar till BF)! Kan vara kul att se tillbaka på. Har ni tagit några magbilder?

Bifogade filer

• mage.webp
    mage.webp
    87,8 KB · Visningar: 72
Du får tipsa om specifika produkter:)
Jag saknar smör och ost. Köpte ett mjölkfritt smör, randig förpackning, men det var inte så gott. Då gnuggar jag hellre lite tomat och har olivolja på smörgåsen.
Köpte oatly's creme fraiche som var helt ok.
Annars är det nog mest att jag måste vänja mig av med allt det goda som jag ändå inte borde äta:o
Antar att det var carlshamns mjölkfria? Coops är godare, inte jättegod, men godare :)

Jag gillar både nedgången och fikat!
Du ammar om jag inte har fel? Amningen i sig hjälper ju till en del med.
Yes, delammar hittills, tror säkert det hjälper till en hel del :) har inte så bråttom ner egentligen, känns desto viktigare att få lite kondition igen + på sikt få tillbaka lite magstyrka.

@Positron
Jag har/hade en del övervikt också, så 90 blir väl isåfall ett första delmål. Magen är ungefär tillbaka på ursprunglig storlek, och trots att jag innan graviditeten kände mig stor med den tycker jag nu att jag är jättesmal. Allt är relativt :D

Du får tipsa om specifika produkter:)
Jag saknar smör och ost. Köpte ett mjölkfritt smör, randig förpackning, men det var inte så gott. Då gnuggar jag hellre lite tomat och har olivolja på smörgåsen.
Köpte oatly's creme fraiche som var helt ok.
Annars är det nog mest att jag måste vänja mig av med allt det goda som jag ändå inte borde äta:o
Påmackan från oatly är helt ok. Liknande färskost. Jag struntade helt i både smör- och ostsubstitut, det smakade alldeles för konstigt för mig. Men leverpastej och påmackan funkade bra. Även majonnäs om man nu gillar det. Sojabönan har ett protein som är ganska likt mjölken så de som är väldigt känsliga kan reagera även på sojaprodukter. Jag uteslöt dessa helt ur min kost också under prövotiden.

Påmackan från oatly är helt ok. Liknande färskost. Jag struntade helt i både smör- och ostsubstitut, det smakade alldeles för konstigt för mig. Men leverpastej och påmackan funkade bra. Även majonnäs om man nu gillar det. Sojabönan har ett protein som är ganska likt mjölken så de som är väldigt känsliga kan reagera även på sojaprodukter. Jag uteslöt dessa helt ur min kost också under prövotiden.
Jag vill bara lägga in en liten varning om leverpastej. Det är ofta mjölkprotein i leverpastej (arbogas tex) så är man väldigt känslig så bör man undvika det/lusläsa ALLA innehållsförteckningar

Jag är inte så förtjust i sojaprodukter ändå. Och inte leverpastej eller majonäs heller:p
Får prova påmackan när jag tröttnat på gröt till frukost!

Ost är svårt, finns i mitt tycke ingen bra ersättning tyvärr. Vill man ha lite ostsmak på sås och så kan man använda bjäst, det smakar lite ostigt. Jag gillar smaksatt tofu på macka, bäst är tofu rosso. Det är inte ost, men det är pålägg :) Färskost går att ersätta med oatly påmackan.
Gällande smör så är det enda mjölkfria som är ätbart Naturli, finns på Hemköp och Willys. Påminner om Bregott, fast inte riktigt lika gott. Bonus för ingen palmolja. Svindyrt dock.
I matlagning använder vi alltid oatly imat (matlagningsgrädde), jättebra! Ingen smakskillnad alls tycker jag, och längre hållbarhet än kogrädde. Det står att det ska ätas inom 5 dagar efter öppningen, men det håller betydligt längre.
Plantis soygurt är godare än vanlig yoghurt. Men väldigt söt. Ekosmakerna har mindre socker.
I bak kan mjölk bytas rakt av mot valfri växtdryck, jag brukar köra havre eller soja. Vill man dricka det så är det stor smakskillnad mellan olika märken, man får prova sig fram. Nu skulle du vänja dig av med onyttigheter, men alpros dark chocolate sojadryck är :d
Vill man ha vispgrädde såhär i semletider så smakar det inte riktigt rätt. Alpros är ok men den måste vara riktigt kall när den vispas, och om man droppar i lite citronsaft mot slutet av vispandet så blir den fastare.
Har du nåt supergott recept på veganskt bakverk/efterrätt?
Vi ska ju fira bröllopsdag snart och det känns inte så lockande att gå ut och äta längre... mannen tål inte ägg och jag ska inte äta mjölk=då får det ju bli veganskt

3 dygn utan mjölk och idag har jag haft en mer standardbebis. Inget gråtskrikande pga ont, inga jättespyor och så sov hon faktiskt vidare i babyskyddet i typ 50 min när vi kom hem från stallet(= rekord).
Hon knorrade en hel del och försökte krysta så då fick hon hjälp att bajsa. Det är fortfarande rätt kletigt och tuggummilikt. Men mycket nöjd bebis efteråt.

Nu återstår det att se om idag var en tillfällighet eller om vi är på rätt spår:)

Usch, på eftermiddagen idag har Kotte haft riktigt magknip, och gråtit så det bara skär i hjärtat. Tillslut, efter magmassage och "höga knän" på skötbordet fick han loss lite och har sen sovit ett par timmar. Hoppas det börjar röra sig nu iom att vi bytte ersättning, och tur att vi ska till BVC imorgon så kan vi resonera lite.

Blir dessutom lätt så att när han har ont vill han inte amma, varpå jag blir lite stressad att mjölkproduktionen ska gå ner och vi ska behöva ge mer ersättning istället för mindre... Det är ju tur att en alltid hittar något att oroa sig för :angel:

Vår unge är så fantastiskt lugn, nästan så att jag undrar om det är något fel när hon sover så mycket?! Idag har hon ätit med 3-4 timmars intervall och däremellan har hon i princip sovit, med några korta vakenhetsperioder mellan bara. Skriker gör hon bara en kort stund på skötbordet vid blöjbyte. Någon annan med sovbebis? :)

Imorgon kommer BVC hem till oss, ska bli intressant att se om hon gått upp som hon ska. Amningen går iaf bättre nu, jag har inte alls lika ont i bröstvårtorna längre.

Nu har vi tagit första badet :love:
Ronja verkade tycka att det var riktigt mysigt. Men att bada 2 barn i varsin balja var lite bökigt. Sambon fick bada Ronja i bebisbaljan medan jag satt på en pall emellan och försökte underhålla Havanna.
Det gick ganska bra, Havanna var bara tvungen att provbada bebisbaljan några gånger innan hon var nöjd.

Idag har Havanna även närmat sig Ronja på ett annat sätt. Hämtat saker, slängt blöjan osv. Nu ikväll har de till och med suttit i mitt knä båda två medan de drack kvällsvälling/ersättning.

Ringde ni BVC eller ringde BVC er? Tydligen fick sambons bror ringa BVC själva när de kom hem från BB. Men jag vill minnas att de ringde oss senast?

Jag vill bara lägga in en liten varning om leverpastej. Det är ofta mjölkprotein i leverpastej (arbogas tex) så är man väldigt känslig så bör man undvika det/lusläsa ALLA innehållsförteckningar
Det vet vi, man vänjer sig med att lusläsa allt!
@Positron vi har leverpastej från Scan, deras som heter bredbar är utan mjölkprodukter. Om du nu ändå skulle vilja äta leverpastej :D Om inte annat är det bra att ge på mackan till mellis sen ;)

Vår unge är så fantastiskt lugn, nästan så att jag undrar om det är något fel när hon sover så mycket?! Idag har hon ätit med 3-4 timmars intervall och däremellan har hon i princip sovit, med några korta vakenhetsperioder mellan bara. Skriker gör hon bara en kort stund på skötbordet vid blöjbyte. Någon annan med sovbebis? :)

Imorgon kommer BVC hem till oss, ska bli intressant att se om hon gått upp som hon ska. Amningen går iaf bättre nu, jag har inte alls lika ont i bröstvårtorna längre.
När han inte haft magknip sover vår bebis också mycket :) och nu när vi testar att låta honom säga till själv när han är hungrig istället för att väcka sover han ganska långa stunder. På förmiddagen och natten somnar/sover han hittills ofta själv i nest eller vagn, men eftermiddag/kväll vill han helst sova på en :)

Nu har vi plockat bort långsidan på spjälsängen, vilket egentligen inte går. Så vi har spänt fast den med spännband runt om.. snacka om hillbillylösning..
Haha, skönt att det finns fler! Vi sitter här och funderar på om vi kan bygga om vår spjälsäng till bedside crib eller om vi ska köpa en särskild och spara sängen till han blir större :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025