Vinterföräldrar -17/18 del 3

Hur märktes det för er?
Först nu inser jah hur mycket mjölkprodukter jag faktiskt äter på en dag:o och hur tråkig maten blir utan dem...:meh:
Det kom smygande. Vi reagerade inte först men när vi tänker tillbaka så började det visa sig när han inte bajsade varje dag och sen kom det mycket varannan till var tredje dag. Upp till två veckor är ju normalt så varken vi eller bvc reagerade då. Kan väl ha varit runt en månad då. Jag helammade. Han kräkte också en del, ibland upp till ett par timmar efter han ätit och i varierande mängd. Sen när vi började med smakportioner så började han knorra på kvällarna och när vi införde måltider runt 6 månader började han kräkas rejäla mängder så vi blev hänvisade till akuten där det konstaterades att han var väldigt förstoppad. Men han var inte särskilt gnällig mer än på kvällarna och vårdpersonalen på akuten var förvånade över hur pigg och glad han var fastän han var ganska dålig. Vid det här laget hade han även fått fruktansvärda utslag över hela kroppen som vätskade sig. De kom snabbt och blev snabbt värre och värre. Kontaktade bvc på personalens inrådan om eksemen och fick snabbt komma till och träffa en läkare. Han fnös högt åt att jag fått rådet av läkaren på 6-månaderskontrollen att använda kortison och sa att han var mer för nya rön och bad mig utesluta all mjölk ur min kost. Jag kan ju nämna att läkaren vi hade vid 6 månader hade jag redan dåligt förtroende för och det har ju inte blivit bättre. Jag har eksem och därför misstänker jag att det avfärdades som samma sak för min son. Bara det att jag sa tydligt att det inte ser ut och beter sig likadant som mitt men blev tyvärr inte lyssnad på. Det tar ca fyra veckor innan hans kropp blir fri från proteinet men när vi provat utan i två veckor eskalerade eksemen och han fick kortison utskrivet för att få bukt med det och bvc tyckte inte det var lönt att fortsätta men jag tyckte att hade jag väl börjat kunde jag lika gärna fortsätta. Vi tyckte att han blev lugnare på kvällarna, han slutade kräkas, han bajsade varje dag och eksemen försvann.
Så efter de fyra veckorna utan mjölkprodukter började jag testa lugnt med igen, en macka med smör första dagen, två mackor andra dagen osv. Femte dagen var jag tvungen att avbryta för då började han kräkas igen samt få ont i magen på kvällarna och utslagen blossade upp. Sedan dess har han fått mat utan mjölk och utslagen är borta, magen är som den ska och han har inte ont på kvällarna.
Vilken roman det blev :o hoppas det var till nån hjälp!

Det kom smygande. Vi reagerade inte först men när vi tänker tillbaka så började det visa sig när han inte bajsade varje dag och sen kom det mycket varannan till var tredje dag. Upp till två veckor är ju normalt så varken vi eller bvc reagerade då. Kan väl ha varit runt en månad då. Jag helammade. Han kräkte också en del, ibland upp till ett par timmar efter han ätit och i varierande mängd. Sen när vi började med smakportioner så började han knorra på kvällarna och när vi införde måltider runt 6 månader började han kräkas rejäla mängder så vi blev hänvisade till akuten där det konstaterades att han var väldigt förstoppad. Men han var inte särskilt gnällig mer än på kvällarna och vårdpersonalen på akuten var förvånade över hur pigg och glad han var fastän han var ganska dålig. Vid det här laget hade han även fått fruktansvärda utslag över hela kroppen som vätskade sig. De kom snabbt och blev snabbt värre och värre. Kontaktade bvc på personalens inrådan om eksemen och fick snabbt komma till och träffa en läkare. Han fnös högt åt att jag fått rådet av läkaren på 6-månaderskontrollen att använda kortison och sa att han var mer för nya rön och bad mig utesluta all mjölk ur min kost. Jag kan ju nämna att läkaren vi hade vid 6 månader hade jag redan dåligt förtroende för och det har ju inte blivit bättre. Jag har eksem och därför misstänker jag att det avfärdades som samma sak för min son. Bara det att jag sa tydligt att det inte ser ut och beter sig likadant som mitt men blev tyvärr inte lyssnad på. Det tar ca fyra veckor innan hans kropp blir fri från proteinet men när vi provat utan i två veckor eskalerade eksemen och han fick kortison utskrivet för att få bukt med det och bvc tyckte inte det var lönt att fortsätta men jag tyckte att hade jag väl börjat kunde jag lika gärna fortsätta. Vi tyckte att han blev lugnare på kvällarna, han slutade kräkas, han bajsade varje dag och eksemen försvann.
Så efter de fyra veckorna utan mjölkprodukter började jag testa lugnt med igen, en macka med smör första dagen, två mackor andra dagen osv. Femte dagen var jag tvungen att avbryta för då började han kräkas igen samt få ont i magen på kvällarna och utslagen blossade upp. Sedan dess har han fått mat utan mjölk och utslagen är borta, magen är som den ska och han har inte ont på kvällarna.
Vilken roman det blev :o hoppas det var till nån hjälp!
Tack för att du tog fig tid att skriva:heart

Än vet vi ju inte om det är mjölken som ställer till det. Men det har bara blivit värre och värre sen hon slutade bajsa varje dag och flera gånger om dagen. Bajset är som tuggummi så jag förstår att det är tufft för henne.
Sonen bajsade bara en gång i veckan men hann hade aldrig segt bajs och heller aldrig några problem. Visst, han var en kräkbebis men det kan de ju vara pga omogen magmun.

Tack för att du tog fig tid att skriva:heart

Än vet vi ju inte om det är mjölken som ställer till det. Men det har bara blivit värre och värre sen hon slutade bajsa varje dag och flera gånger om dagen. Bajset är som tuggummi så jag förstår att det är tufft för henne.
Sonen bajsade bara en gång i veckan men hann hade aldrig segt bajs och heller aldrig några problem. Visst, han var en kräkbebis men det kan de ju vara pga omogen magmun.
:heart
Precis. Vi trodde ju att sonen var en kräkbebis och reagerade inte alls. Han följde sina kurvor fint. Det blev en radikal försämring när vi utökade maten från smakportioner till mål och trappade ner på amningen, han blev hård i magen nästan direkt. Jag minns inte riktigt hur han var innan när han helammades (jädrar vad fort man glömmer!) men reagerade på att han hade bitar i bajset. Dottern hade små korn men de här bitarna var större. Sen blev det liksom hårdare och hårdare.
Stackars liten :heart inte lätt när magen knorrar :( hoppas det blir bättre snart!

Hur märktes det för er?
Först nu inser jah hur mycket mjölkprodukter jag faktiskt äter på en dag:o och hur tråkig maten blir utan dem...:meh:

Du kan piffa upp maten med havre-/sojaprodukter. Många är jättebra och smakmässigt ingen större skillnad (tycker jag iaf). Dock inte helt föräldrapenningsvänligt tyvärr.
Hittar inte forumreglerna, får man tipsa om specifika produkter? Annars kan du få ett PM om du vill. Vad saknar du mest?
Mvh hobbyveganen

Vi har nog ahft bästa natten sedan vi kom hem i natt. Vi är nog på rätt spår, dock kommer det störa vår sömn en hel del. Men Ronja blir otroligt orolig så fort vi släcker lampan. Så vi har fått sova med lite belysning i rummet i natt och då har hon endast vaknat för mat efter ca 3h.

Var väldigt orolig fram till 01 då vi tände den ena lampan för att se om problemet var något annat. Då somnade hon direkt.

Inatt har jag haft Kotten själv nästan hela natten, från 23-06.30 för att sambon skulle få sova ikapp. Bra träning inför att han börjar jobba också. Gick över förväntan, har ammat runt 2 timmar totalt och han har ätit sina flaskor men sovit gott däremellan :)

Håller lite koll på magen också, om inte annat så kommer det ganska mycket pruttar, det borde väl vara ett bra tecken? (Dvs att det kommer ut och inte samlas i tarmarna)

Jag fick sova 7-9, kom sen ner till färdig frukost och en kotte som sov gott i sjal hos sambon :love:

Du kan piffa upp maten med havre-/sojaprodukter. Många är jättebra och smakmässigt ingen större skillnad (tycker jag iaf). Dock inte helt föräldrapenningsvänligt tyvärr.
Hittar inte forumreglerna, får man tipsa om specifika produkter? Annars kan du få ett PM om du vill. Vad saknar du mest?
Mvh hobbyveganen
Du får tipsa om specifika produkter:)
Jag saknar smör och ost. Köpte ett mjölkfritt smör, randig förpackning, men det var inte så gott. Då gnuggar jag hellre lite tomat och har olivolja på smörgåsen.
Köpte oatly's creme fraiche som var helt ok.
Annars är det nog mest att jag måste vänja mig av med allt det goda som jag ändå inte borde äta:o

Resten av familjen gick precis och la sig. Nu sitter jag Ronja och hunden i soffan och funderar på bättre tider, renovering av hus, vart vi vill flytta och hur vi ska få ihop livet ekonomiskt. En sak i taget.

Men närmsta planen är nya tapeter i huset för att öka ögats värde

Jag trodde att jag skulle bli en sån där som älskar att klä bebisen i små söta matchande outfits och att det skulle vara jätteviktigt för mig. Herregud så fel jag hade! Tycker bara om det som är smidigt, älskar pyjamasen från polarn som har dragkedja hela vägen och har helst den om han överhuvudtaget ska ha kläder på sig. Passar mig faktiskt helt ypperligt att han är så varm att kläder oftast är överflödigt, har inget behov av att dressa honom bara för syns skull. :angel:

Jag trodde att jag skulle bli en sån där som älskar att klä bebisen i små söta matchande outfits och att det skulle vara jätteviktigt för mig. Herregud så fel jag hade! Tycker bara om det som är smidigt, älskar pyjamasen från polarn som har dragkedja hela vägen och har helst den om han överhuvudtaget ska ha kläder på sig. Passar mig faktiskt helt ypperligt att han är så varm att kläder oftast är överflödigt, har inget behov av att dressa honom bara för syns skull. :angel:

Jag är likadan. Dock gillar vi lager 157 och deras pyjamas. Tunn och här hatar Ronja benen då hon fastnar i dom. Så vi kan öppnat upp knapparna i benen och kör den som nattlinne istället

Body och sådant är bara bökigt, speciellt om vi inte ska iväg något.

Jag ställde mig för skojs skull på vågen i morse.
Jag gick upp 21kg, vägde 91kg vid inskrivning. Idag 83kg lite roligt att se e hur mycket man. Tappat efter FL.

Med Havanna gick jag upp 11kg och det tog 1år att bli av med allt.

Jag har ingen som helst stress. Kroppen behöver få sin tid att läka och må bra. Men jag längtar efter att snittet ska sluta att begränsa mig om dagarna. Så jag kan promenera och leka med Havanna obehindrat igen.
Vid fint väder nästa gång så ska vi se om vi kan ge oss ut hela familjen och grilla igen. Bara vi håller oss på plan mark tror jag att det ska gå bra. Jag har knappt vart utanför för dörren sedan vi kom hem.

Med första barnet gick jag upp över 20 kg, gick aldrig ner allt innan jag blev gravid igen. Den här gången gick jag upp ca 15. Det mesta av de 15 är borta nu, men har några kilo kvar till min idealvikt. Det behöver inte heller gå snabbt, men har något att jobba mot i alla fall :)

Natten var lite jobbig, tror vi var över ambitiösa med allt vi gjorde igår. Jag var själv helt färdig igår sen - så kvällen och nattens amning har varit bråkig... var lite less ett tag :cry: men så fick jag sova några timmar imorse ostört, Isabella med och nu har det gått mycket bättre med amningen igen :) antar att man fortfarande lär sig, tror trötthet och stress hos oss båda gjorde att de blev så bråkigt.

Så idag hänger vi hemma i pyjamas heeeeela dagen :love: angående kläder - tycker det är skönast och smidigast att ha Isabella i bara blöja (hon är ändå så varm, bara kalla fötter) men hon verkar trivas att ha kläder också, blir säkert lite mysigt varmt och ombonat. Därav pyjamas idag och så är det så sött!! En fjäril på rumpan ju :love:

Har kotten kläder hemma blir det oftast omlottbody och strumpor, är smidigt vid blöjbyte tycker jag. Pyjamas med dragkedja gillar jag med men känns mycket krångligare att lirka på och av i benen. Sover gör han i blöja och filt men funderar på att skaffa sovpåse som går att öppna i botten och skippa filten.

Idag har Kotte fått träffa sin farfar, han var nöjd i famnen en liten stund,kul att se då det var första som fick hålla utöver oss och bb-personalen :)

Du får tipsa om specifika produkter:)
Jag saknar smör och ost. Köpte ett mjölkfritt smör, randig förpackning, men det var inte så gott. Då gnuggar jag hellre lite tomat och har olivolja på smörgåsen.
Köpte oatly's creme fraiche som var helt ok.
Annars är det nog mest att jag måste vänja mig av med allt det goda som jag ändå inte borde äta:o

Ost är svårt, finns i mitt tycke ingen bra ersättning tyvärr. Vill man ha lite ostsmak på sås och så kan man använda bjäst, det smakar lite ostigt. Jag gillar smaksatt tofu på macka, bäst är tofu rosso. Det är inte ost, men det är pålägg :) Färskost går att ersätta med oatly påmackan.
Gällande smör så är det enda mjölkfria som är ätbart Naturli, finns på Hemköp och Willys. Påminner om Bregott, fast inte riktigt lika gott. Bonus för ingen palmolja. Svindyrt dock.
I matlagning använder vi alltid oatly imat (matlagningsgrädde), jättebra! Ingen smakskillnad alls tycker jag, och längre hållbarhet än kogrädde. Det står att det ska ätas inom 5 dagar efter öppningen, men det håller betydligt längre.
Plantis soygurt är godare än vanlig yoghurt. Men väldigt söt. Ekosmakerna har mindre socker.
I bak kan mjölk bytas rakt av mot valfri växtdryck, jag brukar köra havre eller soja. Vill man dricka det så är det stor smakskillnad mellan olika märken, man får prova sig fram. Nu skulle du vänja dig av med onyttigheter, men alpros dark chocolate sojadryck är :d
Vill man ha vispgrädde såhär i semletider så smakar det inte riktigt rätt. Alpros är ok men den måste vara riktigt kall när den vispas, och om man droppar i lite citronsaft mot slutet av vispandet så blir den fastare.

Ost är svårt, finns i mitt tycke ingen bra ersättning tyvärr. Vill man ha lite ostsmak på sås och så kan man använda bjäst, det smakar lite ostigt. Jag gillar smaksatt tofu på macka, bäst är tofu rosso. Det är inte ost, men det är pålägg :) Färskost går att ersätta med oatly påmackan.
Gällande smör så är det enda mjölkfria som är ätbart Naturli, finns på Hemköp och Willys. Påminner om Bregott, fast inte riktigt lika gott. Bonus för ingen palmolja. Svindyrt dock.
I matlagning använder vi alltid oatly imat (matlagningsgrädde), jättebra! Ingen smakskillnad alls tycker jag, och längre hållbarhet än kogrädde. Det står att det ska ätas inom 5 dagar efter öppningen, men det håller betydligt längre.
Plantis soygurt är godare än vanlig yoghurt. Men väldigt söt. Ekosmakerna har mindre socker.
I bak kan mjölk bytas rakt av mot valfri växtdryck, jag brukar köra havre eller soja. Vill man dricka det så är det stor smakskillnad mellan olika märken, man får prova sig fram. Nu skulle du vänja dig av med onyttigheter, men alpros dark chocolate sojadryck är :d
Vill man ha vispgrädde såhär i semletider så smakar det inte riktigt rätt. Alpros är ok men den måste vara riktigt kall när den vispas, och om man droppar i lite citronsaft mot slutet av vispandet så blir den fastare.
Tack så mycket!

Som tur är har jag ätit mer än nog av semlor denna säsongen:p

Enligt min hemmavåg har jag tappat 9 kg, från 102 till 93 kg. Började på 90 kg, får se om dom försvinner också eller om jag fikar för mycket :o
Med tanke på de orimliga mängder med sötsaker och fika jag tryckt i mig de senaste veckorna och ändå fortsätter att gå ner så ska det nog gå bra för dig med.:)
Förra gången rasade jag alldeles för fort, det var nästan obehagligt. Jag gick då ner mina 12 gravidkilon på ett par veckor men sen försvann 14 till på bara ett par månader. Men då var jag lite överviktig innan graviditeten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka