Det kom smygande. Vi reagerade inte först men när vi tänker tillbaka så började det visa sig när han inte bajsade varje dag och sen kom det mycket varannan till var tredje dag. Upp till två veckor är ju normalt så varken vi eller bvc reagerade då. Kan väl ha varit runt en månad då. Jag helammade. Han kräkte också en del, ibland upp till ett par timmar efter han ätit och i varierande mängd. Sen när vi började med smakportioner så började han knorra på kvällarna och när vi införde måltider runt 6 månader började han kräkas rejäla mängder så vi blev hänvisade till akuten där det konstaterades att han var väldigt förstoppad. Men han var inte särskilt gnällig mer än på kvällarna och vårdpersonalen på akuten var förvånade över hur pigg och glad han var fastän han var ganska dålig. Vid det här laget hade han även fått fruktansvärda utslag över hela kroppen som vätskade sig. De kom snabbt och blev snabbt värre och värre. Kontaktade bvc på personalens inrådan om eksemen och fick snabbt komma till och träffa en läkare. Han fnös högt åt att jag fått rådet av läkaren på 6-månaderskontrollen att använda kortison och sa att han var mer för nya rön och bad mig utesluta all mjölk ur min kost. Jag kan ju nämna att läkaren vi hade vid 6 månader hade jag redan dåligt förtroende för och det har ju inte blivit bättre. Jag har eksem och därför misstänker jag att det avfärdades som samma sak för min son. Bara det att jag sa tydligt att det inte ser ut och beter sig likadant som mitt men blev tyvärr inte lyssnad på. Det tar ca fyra veckor innan hans kropp blir fri från proteinet men när vi provat utan i två veckor eskalerade eksemen och han fick kortison utskrivet för att få bukt med det och bvc tyckte inte det var lönt att fortsätta men jag tyckte att hade jag väl börjat kunde jag lika gärna fortsätta. Vi tyckte att han blev lugnare på kvällarna, han slutade kräkas, han bajsade varje dag och eksemen försvann.Hur märktes det för er?
Först nu inser jah hur mycket mjölkprodukter jag faktiskt äter på en dag och hur tråkig maten blir utan dem...
Så efter de fyra veckorna utan mjölkprodukter började jag testa lugnt med igen, en macka med smör första dagen, två mackor andra dagen osv. Femte dagen var jag tvungen att avbryta för då började han kräkas igen samt få ont i magen på kvällarna och utslagen blossade upp. Sedan dess har han fått mat utan mjölk och utslagen är borta, magen är som den ska och han har inte ont på kvällarna.
Vilken roman det blev hoppas det var till nån hjälp!