Vinterföräldrar -17/18 del 3

Jag sprack en del, men inte mer än normalt enligt BM (blödde ju mycket dock). Jag kan säga att jag märkte inte av det alls under själva förlossningen. Överlag får jag säga att smärtupplevelsen under förlossningen inte var så stark som jag förväntat mig (förstår att det är olika för alla - men för mig var det faktiskt så!). Visst, det är ömt nu efteråt, men jag tycker också att ordet ”spricka” låter väldigt obehagligt och så illa som jag trott blev det alltså inte.
+ @Heulwen
Jag håller med Leoparden i det hon skriver. Just att spricka var en av de saker jag var mest rädd för, men jag märkte absolut inget av det under förlossningen, och har inte haft speciellt ont av det efter heller. (Tror de klassade det som grad 2, eller hur man säger)
Bm bedövade direkt efter med spray och sydde ihop och för mig har det inte ens gjort ont att kissa etc efteråt :)
Hoppas du känner mindre oro idag @Heulwen !

Det är så intressant vad min hormonella hjärna med sömnbrist kan få för sig :D
Sambon och jag delar ofta nätterna, en sover med kotten och en sover i egen säng i annat rum.
När jag sover själv vaknar jag varje gång och tror att en av kuddarna (som jag oftast ligger och kramar) är Kotten. Första dagarna efter förlossningen fick jag nästan alltid panik och trodde att jag hade kvävt honom under alla täcken, nu är jag något mer sansad...

Men, imorse när sambon kom in för skiftbyte, tittar jag ner och inser att jag inte har en bebis i knät, och frågar upprört "har du tagit Kotten?!". Sambon tittade konstigt på mig och förklarade att han aldrig varit där utan låg och sov i andra rummet... Där nånstans insåg jag att jag försökt amma en kudde :rofl:

Det är så intressant vad min hormonella hjärna med sömnbrist kan få för sig :D
Sambon och jag delar ofta nätterna, en sover med kotten och en sover i egen säng i annat rum.
När jag sover själv vaknar jag varje gång och tror att en av kuddarna (som jag oftast ligger och kramar) är Kotten. Första dagarna efter förlossningen fick jag nästan alltid panik och trodde att jag hade kvävt honom under alla täcken, nu är jag något mer sansad...

Men, imorse när sambon kom in för skiftbyte, tittar jag ner och inser att jag inte har en bebis i knät, och frågar upprört "har du tagit Kotten?!". Sambon tittade konstigt på mig och förklarade att han aldrig varit där utan låg och sov i andra rummet... Där nånstans insåg jag att jag försökt amma en kudde :rofl:

Hahaha, åh :D

Själv har jag under nattens amning nätshoppat två nya amnings-bh’s och tre dregglisar :angel: Inget som kommer bli en vana hoppas jag, det pallar inte föräldrapenningsekonomin riktigt ;)

Inatt har vi experimenterat med maten :) istället för att ge både bröst och flaska varje gång fick han inatt bara ersättning vid halv 5 imorse, och sen bara amma när han vaknade på nytt kl 8. Ville få ett hum om hur länge han står sig på maten och när vi kombinerar båda så blir det mest halvdant ätande från båda sätten och så är han hungrig en dryg timme senare igen.
Så Kotten ammade (förvisso från helt sprängfulla bröst :p ) i en timme och har sen varit glad och nöjd sen dess!

Får se hur vi gör framöver, kanske lyckas vi fasa ut lite ersättningsmål framöver. Gäller ju att mjölken hänger med också :)

Ouch, jag råkade dra av lite hud från bröstvårtan när jag skulle göra rent den innan amning och frilade ett öppet litet sår. Det fick till följd att lillan spydde upp blodblandad mjölk efteråt (hon kräks nästan alltid efter amning). Usch, det var jättejobbigt att se, även om jag senast igår blev förvarnad av min faster att de även kan få blod i bajset på detta sätt. Det gör lite mindre ont att amma nu men såren lär jag väl dras med ett tag till...

Från vilken ålder kan man ha dem i sjal/sele?

Det beror på vilken sjal/sele man har. Trikå/hybridsjal från nyfödd. Bara man tänker på c och m kurvan

Sedan med sele beror det på vad för sele man har och om det krävs extra inlägg eller ej. Vi har redan burit i vår erfo adapt och hon är 4 dagar gammal.

Såvitt jag förstår kan man bära i trikåsjal från födseln om de sitter i "grodposition" och har stöd för huvudet av sjalen. Selar har jag dålig koll på :)

Det beror på vilken sjal/sele man har. Trikå/hybridsjal från nyfödd. Bara man tänker på c och m kurvan

Sedan med sele beror det på vad för sele man har och om det krävs extra inlägg eller ej. Vi har redan burit i vår erfo adapt och hon är 4 dagar gammal.

Jaså, jag trodde det var mkt äldre! Då är ju frågan... vad ska man ha? :D Tror min sambo gärna bär i sjal men jag är så varm av mig och känner nog mer för sele, så kanske får bli en av varje.

Jaså, jag trodde det var mkt äldre! Då är ju frågan... vad ska man ha? :D Tror min sambo gärna bär i sjal men jag är så varm av mig och känner nog mer för sele, så kanske får bli en av varje.

Jag kan bara delge mina erfarenheter. Men bar Havanna otroligt mycket och gick då igenom Ergo original, ergo 360, tula, trikåsjal, flytai samt vävdsjal.

Trikåsjal är i mitt tycke bökig att knyta i början, men man kommer fort in i det. Dock finns det bara 1 sätt att knyta den. En vävd kan man kombinera knyt och längder hur mycket som helst. Sök på Youtube!

Ergo selarna var bra den som funkade bäst på mig och min kroppsbyggnad var originalen. Sambon bar helst i Tulan då den funkade bäst med hans kroppshydda.

Både sjal och sele är varmt. Jag har som plan denna gång att köpa en Fidella fusion, en full buckle som är sydd i rent sjaltyg = svalare.

Ergo adapt behövs det inget inlägg för nyfödda i och jag upplever den bra (än så länge) för hur jag är byggd.

@leoparden jag har en manduca. Det är en sele med inbyggt spädbarnsinlägg som man kan bära i från 3.5 kg. Väldigt justerbar.

Det bästa vore väl om du kunde få prova några olika bärdon. Har du fb brukar folk tipsa om grupper där man kan hitta folk i närheten som kan hjälpa en (jag har själv inte fb så jag har inte så bra koll)

Vi har en ergobaby, visserligen en sån med separat spädbarnsinlägg men tycker inte det är krångligt. Snarare smidigt när de somnat i selen och man kan lägga ner dem med inlägget under :) Vi är jättenöjda med den, den användes flitigt med sonen som alltid ville bäras och vara nära och inte gillade vagnen så mycket. Han somnade alltid direkt i den :D Har provat med lillan några gånger med och hon gillade det med :)

Jag kan bara delge mina erfarenheter. Men bar Havanna otroligt mycket och gick då igenom Ergo original, ergo 360, tula, trikåsjal, flytai samt vävdsjal.

Trikåsjal är i mitt tycke bökig att knyta i början, men man kommer fort in i det. Dock finns det bara 1 sätt att knyta den. En vävd kan man kombinera knyt och längder hur mycket som helst. Sök på Youtube!

Ergo selarna var bra den som funkade bäst på mig och min kroppsbyggnad var originalen. Sambon bar helst i Tulan då den funkade bäst med hans kroppshydda.

Både sjal och sele är varmt. Jag har som plan denna gång att köpa en Fidella fusion, en full buckle som är sydd i rent sjaltyg = svalare.

Ergo adapt behövs det inget inlägg för nyfödda i och jag upplever den bra (än så länge) för hur jag är byggd.

@leoparden jag har en manduca. Det är en sele med inbyggt spädbarnsinlägg som man kan bära i från 3.5 kg. Väldigt justerbar.

Det bästa vore väl om du kunde få prova några olika bärdon. Har du fb brukar folk tipsa om grupper där man kan hitta folk i närheten som kan hjälpa en (jag har själv inte fb så jag har inte så bra koll)

Vi har en ergobaby, visserligen en sån med separat spädbarnsinlägg men tycker inte det är krångligt. Snarare smidigt när de somnat i selen och man kan lägga ner dem med inlägget under :) Vi är jättenöjda med den, den användes flitigt med sonen som alltid ville bäras och vara nära och inte gillade vagnen så mycket. Han somnade alltid direkt i den :D Har provat med lillan några gånger med och hon gillade det med :)

Tack för era tips!

Frågade en kompis också som har en 6-månaders bebis. Hon och jag samt hennes och min sambo är ungefär lika långa och har liknande kroppsbyggnad. De har en Ergo 360 som de trivs jättebra med. Jag hittade en sån på kampanj inkl inlägg så jag slog till! Hoppas hon gillar den nu :)

På Facebook kan man precis som det skrevs innan de om det finns någon bärträff i närheten. Där kan man få klämma, känna och prova olika bärdon..

Har man nära till GBG eller Stockholm finns det butiker som har bra utbud att klämma och känna i.

Tack för era tips!

Frågade en kompis också som har en 6-månaders bebis. Hon och jag samt hennes och min sambo är ungefär lika långa och har liknande kroppsbyggnad. De har en Ergo 360 som de trivs jättebra med. Jag hittade en sån på kampanj inkl inlägg så jag slog till! Hoppas hon gillar den nu :)

Det är en bra sele! Skulle ni av någon anledning inte tycka om den så finns det en bra 2a handsmarknad för den selen

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10