Vinterföräldrar -17/18 del 3

Det vet vi, man vänjer sig med att lusläsa allt!
@Positron vi har leverpastej från Scan, deras som heter bredbar är utan mjölkprodukter. Om du nu ändå skulle vilja äta leverpastej :D Om inte annat är det bra att ge på mackan till mellis sen ;)
Jo tack. Mina två stora var mjölkproteinallerginer i flera år (upptäcktes rätt sent dock) och att lusläsa innehållsförteckningarna sitter fortfarande kvar trots att det är 2 år sedan vi kunde konstatera att de växt ifrån allergin.

Haha, skönt att det finns fler! Vi sitter här och funderar på om vi kan bygga om vår spjälsäng till bedside crib eller om vi ska köpa en särskild och spara sängen till han blir större :p

Spännband funkar alldeles utmärkt. Vi kände lite att, varför lägga pengar på ytterligare en säng? Spjälsäng-junior-vuxen räcker :p
Dock fick vi en växasäng av min mormor som vi använt nu mellan spjälsäng och junior, detta mest för att vi plockade bort spjälsäng för att det inte skulle blir svartsjuka när lillasyster fick den.

Spännband funkar alldeles utmärkt. Vi kände lite att, varför lägga pengar på ytterligare en säng? Spjälsäng-junior-vuxen räcker :p
Dock fick vi en växasäng av min mormor som vi använt nu mellan spjälsäng och junior, detta mest för att vi plockade bort spjälsäng för att det inte skulle blir svartsjuka när lillasyster fick den.
Vi fick spjälsängen av en kollega så jag tänker att om vi köper en bedside crib (blir begagnad isåfall) så har vi ändå bara köpt en säng :angel: Tror det får hänga lite på ifall spjälsängen går att få till i samma höjd som sängen. :)

@Heulwen @Monifa
Vad kul med magbilder förresten! Det har vi ju inte haft så många i tråden.
Jag tog inte så många bilder på magen, då jag tyvärr hatar att vara med på bild, men ångrar det lite nu när magen är mer eller mindre borta.
Den här tog jag dock samma dag jag gick hem från jobbet före jul, var väl i v 36 då.
IMG_20180211_161553.webp

Vår unge är så fantastiskt lugn, nästan så att jag undrar om det är något fel när hon sover så mycket?! Idag har hon ätit med 3-4 timmars intervall och däremellan har hon i princip sovit, med några korta vakenhetsperioder mellan bara. Skriker gör hon bara en kort stund på skötbordet vid blöjbyte. Någon annan med sovbebis? :)

Imorgon kommer BVC hem till oss, ska bli intressant att se om hon gått upp som hon ska. Amningen går iaf bättre nu, jag har inte alls lika ont i bröstvårtorna längre.

Vår är precis likadan, bortsett ifrån ca 23-04 då han har en vakenperiod. Han är nöjd och glad då, bara vaken. Mysigt att han är vaken en liten del av dygnet så att man får möjlighet att umgås med honom, synd att han valde just den tiden. :p

Har du nåt supergott recept på veganskt bakverk/efterrätt?
Vi ska ju fira bröllopsdag snart och det känns inte så lockande att gå ut och äta längre... mannen tål inte ägg och jag ska inte äta mjölk=då får det ju bli veganskt

Gillar ni snickers? Den här är sjukt god https://www.vegomagasinet.se/fryst-snickerstarta/

Vill man göra det enkelt för sig (och det vill man kanske när man har bebis, jag vet inte för min är fortfarande på insidan) så är det jättelätt att göra pannacotta. Googla pannacotta vegan/vegetarisk eller pannacotta gelesocker så finns det att välja på. Mjölk/grädde byts mot oatly imat. (Iofs så är kanske inte just gelatinet ett problem för er så då är det väl bara att byta mejeri mot havregrädden, men personligen tycker jag gelesocker är mycket enklare att använda än gelatin)

Har en god chokladkaka också, låter det lockande kan jag leta fram det receptet. Tänk kladdkaka, fast mörkare och med fel sorts kladd.

Var bor ni? Jag kan ha restaurangtips också, om ni bor på rätt ställe. Fast då blir det förstås köttfritt också och det kanske inte var tanken :angel:

Ja 2-3 dagar innan tror jag... alltså v 38 ;)
Tror att vinkeln gör att den ser ännu större ut än den faktiskt var, men ja den var gigantisk.

Bvc-besök idag!
Kotte har passerat födelsevikten, väger nu 3366g till 52,6 cm! Han fick också "beröm" för att han var så pigg och vaken och intresserad av omvärlden :)

Ja 2-3 dagar innan tror jag... alltså v 38 ;)
Tror att vinkeln gör att den ser ännu större ut än den faktiskt var, men ja den var gigantisk.

Hoppas du inte tog illa vid dig av min kommentar (menade inget illa), är själv brutalt trött på min mage :p

Fascinerande hur olika våra magar växer beroende på kroppstyp etc. Vissa har pyttemagar och andra har det inte och enda tycks alla barn få plats :rofl:

Hoppas du inte tog illa vid dig av min kommentar (menade inget illa), är själv brutalt trött på min mage :p

Fascinerande hur olika våra magar växer beroende på kroppstyp etc. Vissa har pyttemagar och andra har det inte och enda tycks alla barn få plats :rofl:

Nejdå :) Men kanske inte är så konstigt med delade magmuskler :cautious: Jag är så kort så magen hade väl bara utåt att växa på :p Men det var fruktansvärt jobbigt med första barnet... v 43 :wtf: Den här fick ju åtminstone komma i v 39...

Jag vågade mig upp på vågen nu på morgonen. Har väldig respekt för vågen då jag har en ätstörningshistorik i bagaget och vet att jag kan bli lite knäpp om siffrorna på vågen inte motsvarar mina förväntningar, så jag tänkte inte börja väga mig allt för mycket. Jag ser i spegeln varje dag att det händer saker och jag känner det på kläderna så tänkte väl försöka nöja mig med det. Hursomhelst hade jag tappat 15 kg på 11 dagar, jag gick upp totalt 24 kg så jag har 9 kg kvar att tappa. Ska försöka gå ner det jag gick upp relativt snabbt då läkarna har tryckt på det som en faktor som ökar risken för att jag ska utveckla diabetes typ 2 i framtiden. Gör väl egentligen inte så mycket mer än att jag går 30-60 min med vagnen varje dag, tänker på vad jag äter och ammar. Räcker rätt långt så mycket som den där lillgrodan ammar känner jag. :p

Jag vägde mig också imorse, en vecka sedan förlossningen. Har tappat 10 av de cirka 13-14 kg jag gick upp. Den vikt jag trivs bäst på är dock 6 kg bort då jag gått upp lite strax innan jag blev gravid, men det är absolut inget jag stressar med. Känns dessutom som att brösten väger minst ett kilo mer än vanligt fortfarande, även om de lugnat sig något :p Vet inte om man kan gå ner för snabbt heller, vill ju att kroppen ska kunna producera tillräckligt med mjölk.

Jag vägde mig också imorse, en vecka sedan förlossningen. Har tappat 10 av de cirka 13-14 kg jag gick upp. Den vikt jag trivs bäst på är dock 6 kg bort då jag gått upp lite strax innan jag blev gravid, men det är absolut inget jag stressar med. Känns dessutom som att brösten väger minst ett kilo mer än vanligt fortfarande, även om de lugnat sig något :p Vet inte om man kan gå ner för snabbt heller, vill ju att kroppen ska kunna producera tillräckligt med mjölk.

Nej det sägs att man inte ska gå ner för snabbt när man ammar, då frigör man gifter som sparats i kroppen som då går över i mjölken (samt att man vill behålla mjölkens kvalitet och kvantitet). Men det är väl mer om man ”bantar”, att sakta men säkert gå ner är ingen fara :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix