Vinterföräldrar -17/18 del 3

Sitter och funderar på det här med utvecklingssprång.
Enligt wonder weeks-appen räknar man från bf och inte födseln, men ser på andra ställen att det bara gäller för tidigt födda barn? Kotte är ju född på bf+10 och BVC har också tyckt varje gång vi setts att han är tidig och "med" för att vara så liten.

Funderar alltså på om det är rimligt att första språnget borde dyka upp snart, som Wonder weeks påstår, eller om det borde dröja längre.

Visst är det någon/några här i tråden som använder den appen? Tycker ni det stämmer med bf eller faktiska födelsedatumet?

Enligt wonder weeks-appen räknar man från bf och inte födseln, men ser på andra ställen att det bara gäller för tidigt födda barn? Kotte är ju född på bf+10 och BVC har också tyckt varje gång vi setts att han är tidig och "med" för att vara så liten.

Funderar alltså på om det är rimligt att första språnget borde dyka upp snart, som Wonder weeks påstår, eller om det borde dröja längre.

Visst är det någon/några här i tråden som använder den appen? Tycker ni det stämmer med bf eller faktiska födelsedatumet?

Jag har inte använt appen men läst boken, och där är BF också utgångspunkten. Efter en tidigt och en sent född är min uppfattning att det är det som är mest rätt (även om ingen av mina följt sprången klockrent)!

Jag har inte använt appen men läst boken, och där är BF också utgångspunkten. Efter en tidigt och en sent född är min uppfattning att det är det som är mest rätt (även om ingen av mina följt sprången klockrent)!
Intressant! Särskilt som du ju har "en av varje" :) Tänker också att det måste finnas en del individuell variation i det här såklart, medan appen ju väldigt specifikt pekar ut att "på söndag börjar det!" :p

(Vill också förtydliga att jag såklart inte ser något egenvärde i att bebis ska vara tidig. Men jag gillar att analysera och fundera på varför saker och ting är som dom är, och det kan ju vara intressant att veta om första språnget börjar nu eller om två veckor :) )

*hoppar in här som vanligt* :angel:

Mina är födda på bf+9 samt bf+12. Dottern som är äldst har varit ganska sen med mycket, både grovmotorik och tal (dock kan det senare ha medicinska orsaker också) medan sonen har varit extremt tidig med allt hittills. Ingen av dem har följt utvecklingssprången exakt men vi har ändå kunnat pricka in någorlunda med båda.

Jag upplever att det stämmer ganska bra. Några dagar kan diffa. Men jag har uppfattat det som att det inte nödvändigtvis behöver börja den dagen och hålla på hela perioden, utan mer ”någon gång under den här perioden sker språnget”. Samt att det är lite individuellt hur länge språnget pågår :)

Nu väntar vi på första besöket från BVC. Ska bli spännande att se om hon går upp i vikt som hon ska (hon äter som en mindre ponny).
Vi får se om vi tar oss in till stan för promenad idag. Eller om vi skippar promenaden just pga det snöiga och tråkiga vädret. Tanken med stan var att strosa runt i lä bland husen :p

Idag tänkte jag även köra igång med mammamage träningen. Så här pigg var jag absolut inte efter förra snittet, men jag bara längtar efter att få träna ordentligt igen. Kroppen måste dock få sin tid att läka först. Skynda långsamt.

Snittet för inte alls lika ont denna gång. Sist kunde jag knappt ta mig ur sängen första 2v, än mindre köra promenader. Men nu känns det riktigt bra.

Jag upplever att det stämmer ganska bra. Några dagar kan diffa. Men jag har uppfattat det som att det inte nödvändigtvis behöver börja den dagen och hålla på hela perioden, utan mer ”någon gång under den här perioden sker språnget”. Samt att det är lite individuellt hur länge språnget pågår :)
Ja, så bör det ju vara såklart :)

Nu väntar vi på första besöket från BVC. Ska bli spännande att se om hon går upp i vikt som hon ska (hon äter som en mindre ponny).
Vi får se om vi tar oss in till stan för promenad idag. Eller om vi skippar promenaden just pga det snöiga och tråkiga vädret. Tanken med stan var att strosa runt i lä bland husen :p

Idag tänkte jag även köra igång med mammamage träningen. Så här pigg var jag absolut inte efter förra snittet, men jag bara längtar efter att få träna ordentligt igen. Kroppen måste dock få sin tid att läka först. Skynda långsamt.

Snittet för inte alls lika ont denna gång. Sist kunde jag knappt ta mig ur sängen första 2v, än mindre köra promenader. Men nu känns det riktigt bra.

Jag var också mycket piggare efter detta snittet, var uppe på benen samma dag. Men har i och för sig inte haft ont av något av dem, även efter akutsnittet var jag ute på barnvagnspromenad några dagar senare. Känner inte av snittet alls nu. :)
Brukar gå och hämta storebror från förskolan med vagnen några dagar i veckan (ca 6 km) men idag hoppar vi nog det och tar bilen :p

Känner för att gnälla lite...

Varit vaken sen halv 3 inatt för det gör pissigt ont att ligga ner, haft värkar rätt regelbundet hela natten och morgonen så förbereder med hundvakt till hundarna och förlossningen är förberedda på att vi kommer in när vi känner oss redo

Så bara lugnar det ner sig? Kan fortfarande inte ligga ner och gör ont så fort jag står och går men sitter jag bara ner så kommer det kanske med 10 minuters intervaller :banghead:

Känns ju fånigt att åka in och bara "de lugnade sig... men..." så tänkte ta och käka lunch hemma iallafall så får vi hoppas de drar igång igen, hade gärna vilat men försökte lägga mig ner och det gick inte för sig :cautious:

Känner för att gnälla lite...

Varit vaken sen halv 3 inatt för det gör pissigt ont att ligga ner, haft värkar rätt regelbundet hela natten och morgonen så förbereder med hundvakt till hundarna och förlossningen är förberedda på att vi kommer in när vi känner oss redo

Så bara lugnar det ner sig? Kan fortfarande inte ligga ner och gör ont så fort jag står och går men sitter jag bara ner så kommer det kanske med 10 minuters intervaller :banghead:

Känns ju fånigt att åka in och bara "de lugnade sig... men..." så tänkte ta och käka lunch hemma iallafall så får vi hoppas de drar igång igen, hade gärna vilat men försökte lägga mig ner och det gick inte för sig :cautious:
Vad drygt! Mina värkar gick också fram och tillbaka, dock kanske mellan 2-3 och 7 minuter mellan. Något är ju iallafall helt klart på väg att hända! Hoppas det kommer igång lite mer, borde vara dags för en till bebis nu! :banana:

Vad drygt! Mina värkar gick också fram och tillbaka, dock kanske mellan 2-3 och 7 minuter mellan. Något är ju iallafall helt klart på väg att hända! Hoppas det kommer igång lite mer, borde vara dags för en till bebis nu! :banana:

Ja, slemproppen antar jag kom igår för ser inte riktigt vad för annat det kunde varit som kom ut som just en stor slemklump :yuck: så kom lite till idag så något händer ju uppenbarligen, de kunde bara få gå lite fortare och mer tydliga framsteg men han kanske har hört att han får dela födelsedag om han kommer idag :cautious:

Jag har också funderat på det, eftersom John kom i v. 38+3 känns det lite konstigt att använda bf (speciellt eftersom vi är fortsatt övertygade om att det inte stämmer), men det står ju att man ska skriva i det så vi gör väl det och ser hur väl det stämmer!

Det låter ljuvligt!
Själv funderar jag på hur smart det egentligen är att söva bebis med napp, eftersom det är ett evigt sjå när han tappar den :D Han har sovit oroligt inatt, men har iaf inget emot att ligga kvar i sitt nest om vi servar med hand på magen och att plocka upp nappen igen. Efter matningen vid 2 bytte jag iaf plats med sambon i sängen så han fick nattvakta och jag sova :heart

Idag kommer kottens mormor och morfar hit. Planerar att dom ska bli riktigt tajta inför framtida barnvaktande :devil::D och får samtidigt dåligt samvete över tankar om att lämna bort mitt barn... Logiskt och bra O_o
Man lär sig ganska fort att fiska napp och hitta munnen i mörkret. Har blivit expert på det och skulle kunna starta proffsutbildning.

Jag funderar ibland på om vår bebis är OK.

Hon har absolut inga problem med att sova ensam i sitt babynest i spjälsängen. Vi behöver inte lägga hand eller liknande. Hon verkar nöjd med att ligga där. Spjälsängen står såklart in till min säng.

Nu har BVC vart här. Ronja har fått så mycket beröm. Att hon redan är en fullt utvecklad bebis. Vi hoppade lixom över spädbarnsveckorna. Hon fäster redan blicken och tittar på en när man pratar med henne och styrkan i nacken osv.

Ge nu inte våra bebisar prestationsångest ;)

Vi har inte testat napp men jag känner inget jättestort behov? Vår groda äter oftast 5-15 minuter, släpper när hon är nöjd och verkar inte ha så stort snuttbehov däremellan. Hon sover oftast 00-05 i sitt babynest mellan oss i sängen, och sedan äter hon ett par ggr på morgonsidan och somnar om däremellan. Oftast på mig, och jag brukar också somna. Dock har jag amningskudden runt henne så hon ligger stadigt på sidan, har inte hänt att hon rullat över på mage. Det enda är väl att jag blir stel i nacken om jag somnar i en knasig ställning. Bebisar är verkligen så olika!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix