Vinterföräldrar 16/17 del 3

Nu har jag iallafall en plan att prova så får vi se hur det känns sedan. Kan ju vara så att jag tycker flikarna stör mindre om kärlen drar sig tillbaka.
Jag har kvar flikar från förra grav för fem år sen. Flikarna i sig stör eg in och är inte obehagliga men deg tar en halv evighet längre att torka sig :meh: Jag har starkt funderat på att ta bort dem efter denna grav eftersom vi inte planerar att skaffa fler. Annars får man väl leva med att man får torka sig med våtservetter resten av livet.

Jag har kvar flikar från förra grav för fem år sen. Flikarna i sig stör eg in och är inte obehagliga men deg tar en halv evighet längre att torka sig :meh: Jag har starkt funderat på att ta bort dem efter denna grav eftersom vi inte planerar att skaffa fler. Annars får man väl leva med att man får torka sig med våtservetter resten av livet.
Precis, man torkar sig i en evighet och kan ändå ha bromsspår i trosan! :arghh: Och torkar jag mig för intensivt blir flikarna istället skinnflådda, torra och stramande.
Vi får se om det blir någon till unge här, vi är väldigt nöjda som det är båda två. Om det blir det så dröjer det nog minst 3 år, troligen mer. Så jag funderar på att snoka runt lite innan hon fyllt år, faktiskt.

Har du kollat vad det kan kosta eller är det mest en plan än så länge? :)

Igår kl 15 gjordes en hinnsvepning och vid 19-tiden började jag inse att värkarna faktiskt var där för att stanna. Hund och son till respektive "barnvakt" och sen var vi inne på förlossningen strax efter kl 21. Kl 02.28 föddes vår dotter som såklart är helt fantastisk! Hon är 53 cm lång och väger 3670 g, vilket är större än storebror meb så hade hon ju också mer tid för att växa på sig.

Det känns jättebra att ha haft en så bra förlossning. Är sydd med två stygn pga en liten bristning och har en del eftervärkar, men mår på det hela riktigt bra just nu!

Grattis ❤️

Kl
Här har vi återgått till skrik på eftermiddagen men vi har nu funnit knep som underlättar. Dock är hon fortfarande snorig och de ställer till det på nätterna.
Någon som har några bra knep som får snoret att antingen rinna ner eller komma ut? Vi sköljer med natriumklorid och ibland nyser hon ut massor, ibland händer inget.

Hon växer så de knakar, 56 är nu för litet och hon ler hela tiden ❤️ Förutom på kvällen då.

Hon pratar och gurglar och försöker greppa men får inte till det än :)

Brorsan ska börja förskolan i April vilket verkligen behövs...

Jag kanske överdramatiserar det här med napp helt enkelt. Känns som värsta milstolpen men ni verkar ju bara tryckt in den.

Hon kan liksom ligga och amma över en timme och på slutet känns det mest som gos. Vilket ju är mysigt såklart men ohållbart i längden.

Försökte pilla in den lite inatt och det gick väl ok. Hon sög ett tag och sen spottade hon ut den men det kanske kommer.

Min lilla är likadan, blir vansinnig när det kommer mat för hon vill bara suga inte äta men stoppar man in nappen så åker den ut illa kvickt :(

Grattis ❤️

Kl
Här har vi återgått till skrik på eftermiddagen men vi har nu funnit knep som underlättar. Dock är hon fortfarande snorig och de ställer till det på nätterna.
Någon som har några bra knep som får snoret att antingen rinna ner eller komma ut? Vi sköljer med natriumklorid och ibland nyser hon ut massor, ibland händer inget.

Hon växer så de knakar, 56 är nu för litet och hon ler hela tiden ❤️ Förutom på kvällen då.

Hon pratar och gurglar och försöker greppa men får inte till det än :)

Brorsan ska börja förskolan i April vilket verkligen behövs...
Snorsug! Inte en Näsfrida, utan en gummiblåsa med en bred hårdplastpipett funkar fin fint.
Jag sprutar in koksaltlösning, väntar 30 sekunder, sprutar in mer och försöker sen suga ut snorkråkan medan jag klämmer ihop den andra näsborren.
Vill den inte släppa sprejar jag in mer lösning, väntar en liten stund och försöker igen.
Är hon väldigt hungrig och täppt brukar jag speja varje näsborre två, tre gånger och sen amma så kan hon ibland svälja ner snoret.

Fortsätter spamma tråden;
I har börjat bli distraheras vid nästan all amning.
Hon tittar sig omkring så mycket så hon lyckas släppa bröstet och tittar på mig och ler när jag möter hennes blick.
Så hon blir frustrerad eftersom hon avbryter mjölkutdrivningen hela tiden och sparkar hårt med benen samt drar i min tröja/mitt hår eller slår bröstet .
Ah, harmonin av att vara hemma med en bebis och amma. :grin:

Vi har oxå svårt att hålla bebis nöjd med bara pappa. Riktigt frustrerande de kvällar jag har insläpp. Börjar tröttna rejält på att behöva ha stallpass.

Angående snor så har Knoddrick torra busar och rosslig/besvärad andning. Spolar med renässansdroppar och har provat en nässug (otri-baby), men sugen funkar inte för våra behov. Blir mer och mer inne på att andningen kommer av magen och inte snoret. För hon är nästan inte snorig alls. Och hon spyr mycket. Och har ont i magen.
Eller så är hon allergisk. Eller nåt.
(Tankarna går runt, runt...)

Vi har oxå svårt att hålla bebis nöjd med bara pappa. Riktigt frustrerande de kvällar jag har insläpp. Börjar tröttna rejält på att behöva ha stallpass.

Angående snor så har Knoddrick torra busar och rosslig/besvärad andning. Spolar med renässansdroppar och har provat en nässug (otri-baby), men sugen funkar inte för våra behov. Blir mer och mer inne på att andningen kommer av magen och inte snoret. För hon är nästan inte snorig alls. Och hon spyr mycket. Och har ont i magen.
Eller så är hon allergisk. Eller nåt.
(Tankarna går runt, runt...)
Här spyr pipgrisen allt från mycket till "åh gud det slutar inte komma!"-mycket.
Det verkar visst vara vanligt att bebisars magmun inte sluter helt tätt så spyorna kanske inte lugnar ner sig förrän man börjar ge lite fast föda som är svårare att få upp igen.
Jag menar inte att bagatellisera dina känslor, jag tänkte bara nämna det för spyorna och magknipet kan vara separata problem.
Precis som Is torra hy troligen inte har något att göra med hennes mjölkskorv som hon har på huvudet även om båda involverar huden.
Sen kan det inte vara kul att spy så mycket som de gör.

Precis, man torkar sig i en evighet och kan ändå ha bromsspår i trosan! :arghh: Och torkar jag mig för intensivt blir flikarna istället skinnflådda, torra och stramande.
Vi får se om det blir någon till unge här, vi är väldigt nöjda som det är båda två. Om det blir det så dröjer det nog minst 3 år, troligen mer. Så jag funderar på att snoka runt lite innan hon fyllt år, faktiskt.

Har du kollat vad det kan kosta eller är det mest en plan än så länge? :)
Jag har ingen aning, än så länge bara en plan och dessutom försöker jag ta till mig idéen att nån ska kolla mig i arslet :o

Jag har ingen aning, än så länge bara en plan och dessutom försöker jag ta till mig idéen att nån ska kolla mig i arslet :o
Du kan göra som jag och avdramatisera situationen genom att låta en läkare kolla efter inre hemorrojder. ;)
Efter att ha fått sätta knäna under hakan och fått en plaststrut i rumpan känns inspektion av de yttre delarna som heeelt okej. :rofl:

Stressade småbarnsföräldrar 2.0

Hade möte på socialstyrelsen för bekräftelse av faderskapet. 2 min innan vi måste åka sitter jag och ammar med bebisspya på tröjan, så mycket för att sätta på sig något finare.
Ut i bilen, fast med babyskyddet. Nämen så har vi punka. :arghh: Eh... ja bara att ringa en taxi. Hinner på minuten.

Hade ju hellre lagt 250 spänn (plus pengarna att fixa däcket) på mat och blöjor om vi säger. :meh::meh::meh:

Stressade småbarnsföräldrar 2.0

Hade möte på socialstyrelsen för bekräftelse av faderskapet. 2 min innan vi måste åka sitter jag och ammar med bebisspya på tröjan, så mycket för att sätta på sig något finare.
Ut i bilen, fast med babyskyddet. Nämen så har vi punka. :arghh: Eh... ja bara att ringa en taxi. Hinner på minuten.

Hade ju hellre lagt 250 spänn (plus pengarna att fixa däcket) på mat och blöjor om vi säger. :meh::meh::meh:

Vi gjorde det i förväg :cool: (men mest ifall något hade hänt på förlossningen.)

Eller så lär sig din som vår att man kan äta kall ersättning/välling också;)
Vi värmde första veckorna men BARNET tyckte tempo och snabbhet var viktigare än temperatur.
Kanske för att jag aldrig fick igång amningen bra.

Jag hällde upp kallvatten i flaskan, sen fick den stå framme tills hen var hungrig och då hällde vi i pulvret och skakade. Nappen var super eftersom den tillfredsställde sugbehovet. Pulverdoserare och två-tre flaskor bredvid sängen. Häpp.

Vi jobbar på att vänja henne vid kall ersättning. Ibland går det och ibland inte.
Beror på vilket humör hon är på :angel:

Igår kväll var E så trött att hon helt glömt bort hur lätt hon har att somna.

Jag försökte ge flaska och amma men hon blev bara argare och argare så till slut kastade sambon ut mig ur sovrummet och fick ungen att äta och somna gott. Vet inte hur han gör men jag är glad att han gör det :angel:

Sen var jag så korkad att jag inte orkade värma ersättning så ammade i stället vilket orsakade ett extra uppvaknande och gallskrikande.

Annars blir hon verkligen så himla mycket lättare att hantera för var dag. Jag är fortfarande lite ledsen att hon inte vill bli buren i sjal/sele dock. Nu får jag lägga henne i babyskyddet om jag vill laga mat tex. Så länge hon ser mig är hon glad :)

Tror det där med selen kommer bli bättre när hon kan sitta på ryggen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 461
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka