Vinterföräldrar 16/17 del 3

@glittra Stort grattis :heart Skönt att allt gått bra!

@MEJ84 jag har ingen bärjacka, drömmer om en.. Men har en av pappans jackor som vi båda ryms bra i. Eller idag som varmare väder så gick det bra med en större fleecejacka och jag hade min vanliga vindjacka öppen. Sjalar med Aldorian än.

Lite rädd, maken fick reda på att hans tjänst inte blir förlängd efter skolavslutningen. Den elev han varit assistent till i 6 år går ut, och kommunen ska spara pengar.
Bara skit :(
Jag blir ju inte rik på föräldrapenning direkt. I värsta fall så får jag komma tillbaka efter sommaren och han får bli föräldraledig.. Livet ibland.
Vi hade hoppats på att kanske det fanns nån annan elev som behövde assistent. Men kommunen tar bort alla assistenttjänster mm. Och för att komma undan LAS så har han fått nytt anställningsbevis var 6e månad med ändrad anställning.

Jag trodde LAS gällde om man haft samma arbetsgivare! :eek: Min sambo hade typ 20 dagar kvar att bli LAS:ad och får då reda på att hans vik inte blev förlängt :banghead: Men då fanns iaf regeln att dök en tjänst upp i kommunen som han var behörig till hade han förtur om ingen annan hade fler LAS-dagar än honom.
Hoppas det löser sig för er!

Vi testade ju napp för nån v sen när I var 2v ca o då första gången när jag bara stoppade in den verkade hon nöjd en stund sen alla gånger är den total ratad och spottas snabbt ut med en blick som "försöker du förgifta mig?!" :D
Men ja kanske tar hon napp senare vi får se annars är det väl inte hela världen om hon inte gör känner jag fast hellre napp än tumme...

Alla mina tre fick napp redan på BB.
Jag minns inte
När och hur kan man börja med napp? Hur gör man liksom?

Idag är min ork och energi nere på noll känner jag. Eller det började faktiskt igår eftermiddag. Och trots att jag bara varit vaken en gång inatt känns det inte som om jag fått tillräckligt med sömn. Så istället för att åka direkt till stallet efter att ha lämnat storasyster på fsk åker jag nog hem och sover istället.

Jag kanske överdramatiserar det här med napp helt enkelt. Känns som värsta milstolpen men ni verkar ju bara tryckt in den.

Hon kan liksom ligga och amma över en timme och på slutet känns det mest som gos. Vilket ju är mysigt såklart men ohållbart i längden.

Försökte pilla in den lite inatt och det gick väl ok. Hon sög ett tag och sen spottade hon ut den men det kanske kommer.

November
22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12 kl 16:05, 3536g och 52 cm

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja) född 23/11 kl 19.50, 4390 g och 52 cm
7/12 - cute_beast, första barnet. En flicka född 4/12 kl 16:30, 3515 g och 50 cm
13/12 - LillaMy84, tredje barnet, pojke född 20/12 05.58 53cm 3894g
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet, flicka född 00.51 24/12 3195g 50 cm

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka född 7/1 03:07 48cm och 3175g
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet, pojke född 28/1 20.14, 51 cm och 3818 g
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet, underbar tjej född 17/1, 3480g och 52cm
20/1 - malumbub, första barnet, flicka född 27/1, 4853g och 53cm
25/1 - Atiksa, första barnet. Pojke, född 16/1, 3438g och 49cm
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej. Astrid Född 3/2 50 cm 3655 g

Februari:
5/2 - Safir, första barnet, flicka född 7/2, 3310 g och 51 cm
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet, flicka född 5/2, 3040g och 50 cm
12/2 - Halali, första barnet
13/2 - Lenis, första barnet, född 4/2, 3570 gram, 50 cm
16/2 - Hera_ 30 år, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, flicka 21/2, 3270 gram och 50 cm
25/2 - Glittra, andra barnet, flicka född 8/3, 3670 g och 53 cm
28/2 - clusia, första barnet. Flicka, 1/3, 3112g och 47cm

Tog den senaste listan som jag hittade.

När och hur kan man börja med napp? Hur gör man liksom?

Vi har varit lite tveksamma till napp och frågat personalen på Bb samt vår bvc-sköterska om huruvida vi ska börja med det eller inte. På BB avråddes det starkt från napp för att inte störa amningen, men nu tre veckor senare när vi frågade bvc-sköterskan tyckte hon att vi kunde testa eftersom amningen fungerar. Vi har gett den till henne när vi vet att hon är mätt, men damen verkar tämligen ointresserad av den så än har den inte gett något.

Jag kanske överdramatiserar det här med napp helt enkelt. Känns som värsta milstolpen men ni verkar ju bara tryckt in den.

Hon kan liksom ligga och amma över en timme och på slutet känns det mest som gos. Vilket ju är mysigt såklart men ohållbart i längden.

Försökte pilla in den lite inatt och det gick väl ok. Hon sög ett tag och sen spottade hon ut den men det kanske kommer.
Det där gosandet har jag börjat avbryta... Siri kunde ligga i en halvtimme och bara hålla bröstet och pilla lite, och då tyckte min bvcsköterska att jag gott kunde ta ur bröstet. Det verkar gå jättebra, damen protesterar inte då.

Har hon legat och suttat en timme redan på bröstet är nog det mesta behovet tillgodosett och en napp där är väl inte så högt på önskelistan. Baserat på mina erfarenheter såklart, det skiljer sig säkerligen mycket åt från barn till barn. Min tös vägrade napp och hon kunde snutta på mig i flera timmar men hon skrek högt om någon försökte stoppa in en napp. Mycket påfrestande. När amningen fasades ut helt började hon suga på fingrarna och då drog vi ut dem och ersatte med napp. Det tog en månad ungefär sen accepterades den. Jag tror vi väntade för länge med att kontinuerligt erbjuda napp, därför åkte den in redan på BB för lillen. När han slutade äta och började myssnutta åkte nappen in och den accepterades direkt. Min bm hade nämligen sagt att de får svårt med sugtekniken om man ger napp för tidigt. Jag tror det egentligen gäller barn som är för tidigt födda eller inte fullt utvecklade. De har svårare att hitta rätt och suga på bröstet och behöver oftast hjälp eller matas med nappflaska. Efter det är det generellt svårare att få dem att suga på bröstet rätt.

Jag själv sög på fingrarna som liten och när min syster kom var mamma enveten med nappen och på dagen när hon var sex månader accepterades den av syrran. Så är man tillräckligt envis så ska det nog gå ;)

Senast ändrad:
E tar napp ibland och ibland blir hon bara arg ifall man erbjuder henne den.

Vi fick en helt annan bebis när jag bestämde mig för att bara mysamma. Hon skriker bara när hon är riktigt trött eller när vi inte riktigt förstår hennes signaler. Jag mår mycket mycket bättre av att slippa stressen och pressen runt amningen. Nästa människa som tjatar om amning ger jag en verbal höger, så himla less på allt tjat på nyblivna morsor överlag. Blir det nu en till bebis (gud förbjude) så tänker jag isolera mig hemma med besöksförbud och stänga av telefonen de första månaderna.

Svarar alla lite allmänt.

Jag fick också höra på BB att det kunde sabba amningen om man började med napp förtidigt och att jag skulle vänta tills hon uppnått födelsevikt. Jag har fått för mig att hon bara kommer acceptera napp och inte säga till när hon är hungrig för att hon är så nöjd med nappen. Vilket jag ju hör själv hur totalt korkat det låter när jag skriver ner det. :p

Ska försöka avbryta myssnuttandet lite. Men hon är ju bara en vecka så jag känner ingen direkt stress ännu.

E tar napp ibland och ibland blir hon bara arg ifall man erbjuder henne den.

Vi fick en helt annan bebis när jag bestämde mig för att bara mysamma. Hon skriker bara när hon är riktigt trött eller när vi inte riktigt förstår hennes signaler. Jag mår mycket mycket bättre av att slippa stressen och pressen runt amningen. Nästa människa som tjatar om amning ger jag en verbal höger, så himla less på allt tjat på nyblivna morsor överlag. Blir det nu en till bebis (gud förbjude) så tänker jag isolera mig hemma med besöksförbud och stänga av telefonen de första månaderna.
Gud vad tråkigt för dig att det blev så med amningen för dig. :( Skönt såklart att det är bättre nu men verkligen tråkigt att det blev så pressat.

Gud vad tråkigt för dig att det blev så med amningen för dig. :( Skönt såklart att det är bättre nu men verkligen tråkigt att det blev så pressat.

Ja det känns lite trist. Att amma är mysigt och praktiskt. Man slipper rengöra flaskor och blanda ersättning liksom men jag vill inte ha en ledsen unge och jag vägrar hålla på att må dåligt och krångla i onödan.

Och så länge hon vill amma då och då under dagen så får hon göra det. Men all stress försvann när jag slutade tänka på låg mjölkproduktion, amma offentligt etc etc. Sen att jag är tvungen att gå upp på nätterna och värma ersättning är väl värst men det är bara en kort tid i livet :)

Sen att jag är tvungen att gå upp på nätterna och värma ersättning är väl värst men det är bara en kort tid i livet :)

Är ju samma för mig. Jag brukar tänka att å andra sidan så sover dom oftast längre eftersom de blir mättare av ersättning och matandet går väl fortare med flaska än amning så det jämnar ut sig.

För att slippa tänka på natten så har jag börjat mäta upp vatten i nappflaskor som ställs i kylen på kvällen så på natten är det bara ta en och värma i micron och så är pulvret uppmätt i en doserare så att bara är att hälla i :up::)

Ja det känns lite trist. Att amma är mysigt och praktiskt. Man slipper rengöra flaskor och blanda ersättning liksom men jag vill inte ha en ledsen unge och jag vägrar hålla på att må dåligt och krångla i onödan.

Och så länge hon vill amma då och då under dagen så får hon göra det. Men all stress försvann när jag slutade tänka på låg mjölkproduktion, amma offentligt etc etc. Sen att jag är tvungen att gå upp på nätterna och värma ersättning är väl värst men det är bara en kort tid i livet :)

Eller så lär sig din som vår att man kan äta kall ersättning/välling också;)
Vi värmde första veckorna men BARNET tyckte tempo och snabbhet var viktigare än temperatur.
Kanske för att jag aldrig fick igång amningen bra.

Jag hällde upp kallvatten i flaskan, sen fick den stå framme tills hen var hungrig och då hällde vi i pulvret och skakade. Nappen var super eftersom den tillfredsställde sugbehovet. Pulverdoserare och två-tre flaskor bredvid sängen. Häpp.

Fick faktiskt tid hos läkare för mina hemorrojder. Sköterskan i rådgivningen tyckte det behövdes och läkaren var trevlig och proffsig.
Första gången någon lyst en ficklampa upp i mig. :crazy:
Det jag hade förstått skulle försvinna på utsidan räknades visst som hudflikar och, jag citerar, "få följa mig till graven.".
Tjoho. :meh:
De opererade bara bort sådana om det var illa, mina såg visst alldeles för bra ut.
"Ibland ser det ut som blomkål där nere."
Sen började han snacka om att hemorrojder följt mänskligheten genom dess historia och det dyker upp förr eller senare. Jag tänkte bara lite på allt annat som följt mänskligheten som vi minsann inte accepterar nå längre, men orkade inte diskutera.
Jag läste mellan raderna att om jag vill fixa flikarna får jag gå via privat vård.

Sen hade jag visst fått väldigt ytliga och tjocka blodkärl på insidan som jag ska behandla med en kur stolpiller. Det kan vara de som faktiskt gör att det känns trångt när de blodfylls.
Var något som kan hända på grund av trycket från graviditet och han ville att de skulle dra sig tillbaka. För om det blev en reva där skulle visst blodet flöda i toaletten. :nailbiting:

Nu har jag iallafall en plan att prova så får vi se hur det känns sedan. Kan ju vara så att jag tycker flikarna stör mindre om kärlen drar sig tillbaka.
Annars får jag väl plastikoperera mig i rumpan. :rofl:

På bebisplanet så är I fortsatt mammig. Hennes far fick visst inte sitta ner efter att jag gått hemifrån till läkaren utan var tvungen att bära runt henne i lägenheter och leta efter mig i 40 min.
Jag for också till tandläkaren för kontroll igår vilket gick bra.
Karln tog ut I på promenad som hon är van när jag for. Sen smällde hon i sig 90 ml utpumpad mjölk när de kom hem och var sen orolig men mannen fick faktiskt sitta ner då.
Men sen ringde jag när jag hoppade jag på bussen hem och han hade satt samtalet på högtalare och då blev I jätteledsen när jag la på. :(
Möttes av en ganska lugn bebis med tårar i ögonen och en make som kände sig otillräcklig. :down: Han kände sig skyldig för att han hade bett mig ringa istället för att sms'a. Men det går ju inte att veta att bebisen ska reagera så kraftigt i förväg.
Sen använde hon mig som napp i typ 3 h.
Men vi lyckades lägga henne vid 20 och det tog bara 30 min idag! :up: :banana:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 462
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat