Vinterföräldrar 16/17 del 3

Men vad är det för feeel på folk? Varför kan man inte bara bemöta sina patienter med vettig attityd?
Ja du, vi kan trösta oss med att den barnmorskan och nästan alla andra på min VC är pensionärer som togs in när ordinarie personal mystiskt blev förflyttade i somras.
De ska nämligen stänga den här vårdcentralen till sommaren så vi kommer få en längre promenad till BVC på 25 min istället för dagens 5.
Det är inte enda gången det har märkts att de personerna egentligen inte bör jobba.

Men jag har fått telefontid för rådgivning nu, så ska se vad de har att säga.

Idag ska vi träffa barnläkaren på bvc för enmånadskontroll. Knoddrick värmer upp med höjd temp och besvärad andning.

Bebis här hade en besvärlig dag igår med diarré och gasig ond mage. Så jobbigt när det känns som att inget man gör hjälper :(
På kvällen fick vi besök av en familj där mamman verkligen är bebiskär och så himla bra med barn, hon ägnade över en timme åt magmassage, vaggande osv, lillen var himla nöjd under tiden. Så skönt med avlastning och peppning :heart
Natten var lugn och nu sover plutten så hoppas att det bara var något tillfälligt.

Tack för alla tips! Har pratat med bm och fått lite tips på hjälp. Ungefär samma som ni sagt. Hon tyckte jag kunde avvakta med vårdcentralen eftersom det bara är en vecka sedan jag födde. Hon trodde att det kunde gå över av sig självt.

Sambon var tvungen att åka förbi jobbet och hämta lite saker. Så jag övar på att vara hemma själv med bebis. Klockan är halv 12 och nu har jag tid att äta frukost. Det går bra det här. Vi måste nog öva på att bli snabbare med morgonrutinen. :D:angel:

äh varför det? Njut av att inte ha några tider att passa, sånt kommer i tillräcklig mängd så småningom - trust me! :D

Börjar märkas att vi närmar oss sex veckor, på dagarna är det lite mer knorr och svårt att somna själv. Men han är ändå långt ifrån storasysters närhetsbehov i samma ålder.
Inatt drömde jag att jag och sambon hade sex, jag har de senaste dagarna tänkt en del kring att återuppta det men väntar till efterkontrollen, intim kan man ju ändå vara på andra sätt. Bara de här funderingarna och längtan är så sköna att ha. Med dottern som var så otroligt klängig hade vi ingen intimitet alls på 11 månader efter hon föddes. Jag var så mättad med kontakt att jag skärmade av mig. Fina sambon förstod och respekterade det fullt. Lillen som inte alls är lika klängig får mig att reagera helt annorlunda och önska kontakt även av sambon redan. Och jag är en person som behöver en del tid bara för mig själv för att må bra, så det här känns underbart.

Sambon var tvungen att åka förbi jobbet och hämta lite saker. Så jag övar på att vara hemma själv med bebis. Klockan är halv 12 och nu har jag tid att äta frukost. Det går bra det här. Vi måste nog öva på att bli snabbare med morgonrutinen. :D:angel:
Jag skulle vilja säga att övning ger färdighet... men inte för oss :angel: tror inte jag lyckats både klä på mig och äta frukost före kl 10.30 någon dag som vi varit ensamma på dessa 7 veckor :D

Det där minns jag med sonen :D alltså överdragsbyxor och jacka var sååå bra. Och sen mössa ;) Han var ju född på sommaren och det var en regnig kall höst. Så jag drog det typ över pyjamasen efter frukost när han skulle sova vid lunch. Behövde ingen se hur trötta mamman såg ut :p

Fattar nu i efterhand inte hur jag bar mig åt. Liggamma, vilken grej. Än med honom då han åt varannan timme i över en månad... Trotts blandat med ersättning och bm. Sen pumpa, byta blöja,koka och diska pumpgrejer.
Och nu kan jag amma i sängen, liggande.... Och hon sover sååå mycket bättre än vad han gjorde.:bow:
Peppar,peppar ta i trä.

Men det är ju bara att ta allt som det kommer. Önskar med första att jag hade lagt ner mer allt det där med att "hålla standard" med städat och plockat mm. Bara mer tagit dagen som den kommer för att tagit hand om mig och honom. Speciellt när nätter och allt kan vara som det är.

Det var ett tag sen jag skrev, dagarna går i ett här :)

Jag tror att jag har mycket mindre mjölk i ena bröstet (nör jag pumpar så är det mindre än 2/3 av det andra bröstet) någon somhar nåt tips på hur jag skulle kunna få upp produktionen i det bröstet?

Vår tjej är ganska nöjd. En stund på kvällen nör hon blir trött kan hon skrika lite, men annars går det prima. Hon sover åtminstone ett pass på 5 timmar under natten och har två 2-3 timmars pass till på det (alltså då jag sover -hon sover mer än så) så jag får totalt 9 timmars sömn (avhugget men ändå)

Jag funderar på att. Ära henne mer i sjal nör vi är på ärenden, har ni nå tips om bra jackor att ha henne innanför?

Igår kl 15 gjordes en hinnsvepning och vid 19-tiden började jag inse att värkarna faktiskt var där för att stanna. Hund och son till respektive "barnvakt" och sen var vi inne på förlossningen strax efter kl 21. Kl 02.28 föddes vår dotter som såklart är helt fantastisk! Hon är 53 cm lång och väger 3670 g, vilket är större än storebror meb så hade hon ju också mer tid för att växa på sig.

Det känns jättebra att ha haft en så bra förlossning. Är sydd med två stygn pga en liten bristning och har en del eftervärkar, men mår på det hela riktigt bra just nu!

Igår kl 15 gjordes en hinnsvepning och vid 19-tiden började jag inse att värkarna faktiskt var där för att stanna. Hund och son till respektive "barnvakt" och sen var vi inne på förlossningen strax efter kl 21. Kl 02.28 föddes vår dotter som såklart är helt fantastisk! Hon är 53 cm lång och väger 3670 g, vilket är större än storebror meb så hade hon ju också mer tid för att växa på sig.

Det känns jättebra att ha haft en så bra förlossning. Är sydd med två stygn pga en liten bristning och har en del eftervärkar, men mår på det hela riktigt bra just nu!
Stort grattis:love:

Stort grattis till lillan :love:

Grattis :)

Grattis @glittra!
Lilla A fortsätter vara ett lättsamt barn. Vi hade ett par jobbiga dagar med mkt magknip men började med minifom och det har gjort underverk! Kommer vi bara ihåg att ge så är hon glad och nöjd. :)

Har inga bra tips på bärjacka utan har bara A innanför min egen jacka. (har en stor vinterjacka i herrmodell som vi får plats i). Funderar på om vill ha bärjacka el bärskydd så har inte kommit mig för att köpa nått än...

Vi har inga direkt rutiner alls runt nattning el så. Försöker komma ihåg att ta på pyamas vid blöjbyte nån gång mellan 7 och 10. Å så somnar hon hos sin pappa efter matning nån gång oftast runt 9. När vi går å lägger ods flyttas hon över i nestet. :)

Stort grattis till underverket! :heart

@MEJ84 Det är inte säkert att du har mindre mjölk i ena bröstet, det kan helt enkelt vara så att du får in bättre teknik på det andra när du pumpar eller att ena bröstet släpper mer mjölk till pumpen.
Jag fick bara ur kanske 20 ml ur ena bröstet när jag kunde pumpa 70 ml ur det andra de första två månaderna. Nu pumpar jag lika bra (och vissa dagar lika dåligt) ur båda brösten.
Men om det slutar flöda, ta bröstet ur pumpen och kläm ihop eller försiktigt snurra bröstvårtorna om de tål det. Stryk ganska hårt utifrån och in på bröstet mot vårtgården. Testa pumpa igen.
Jag kan behöva göra det tre, fyra gånger för att omstarta utdrivningen på ett bröst.
Eller vänta 5-10 min och försök igen.

Tre månader kontroll idag. Vikten 6300g så upp ett kg på en månad. Längden är de värre med, kurvan dalar kraftig neråt, 59,3 cm idag. Så nu skall vi bjuda ersättning efter varje amning. Efter första amningen med båda brösten smällde han i sig 100 ml ersättning. :eek:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 463
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka