Vinterföräldrar 16/17 del 3

Vad har ni för kvällsrutiner?
När och hur nattar ni de små? Är nu uppe själva efter det eller lägger ni er samtidigt?

När och hur nattar ni de små? Är nu uppe själva efter det eller lägger ni er samtidigt?

E sover runt 21.00-21.30 då har vi lagt henne i sängen runt 20.30 och jag har börjat med att amma och sen gett flaskan. Hon somnar så fort flaskan är slut.

Innan dess byter jag sista blöjan och tar på pyjamasen.

Hon är så löjligt enkelt på kvällarna. Väntar bara på bakslaget

Natten har varit helt fantastiskt! Gud vilken annan människa man är när man får sova. Babynest mellan oss och andningslarm (för mammas skull) verkar vara grejen. Somnade vid 11 efter en megaamning som fullkomligt tömde båda tuttarna. Vaknade vid 1 ungefär för amning och byte av bajsblöja. Somnade om och vaknade vid 4 för amning och hann med två bajsblöjor :D. Sen vaknade vi igen vid halv nio och har myst sen dess. Sovit som en sten mellan amningarna. Sååå skönt! Hoppas det fortsätter såhär minus 3 bajsblöjor. :meh:

Mina tuttar mår mycket bättre idag. Megaamningen gjorde nog sitt och så var det säkert mjölkstas. Känner mig nästan korkad som inte misstänkte det på en gång. :angel:

Senast ändrad:
Vi har typ inga rutiner :o
Någon gång mellan 21-23 i samband med blöjbyte så tvättas han av och blir smord med diverse salvor (eksem), ingen pyjamas utan samma body som innan. Sen antingen umgås han med sin far eller går och lägger sig med mig, beroende på om han är trött och när han senast käkade. Han somnar i famnen, ofta med napp, och läggs sedan i nest eller spjälsäng. Han nattas alltså i samband med att någon av oss ska sova :)

Hur mycket kläder har ni på barnvagnspromenader? Tycker det är svårt. Vi har runt nollan här och kall blåst.
Vanliga innekläder och sen fleecefodrad vindtät overall, bomullsmössa med stickad mössa utanpå och sen vindtäta vantar och tossor. När hon var nykläckt låg hon på en filt som också var virad runt henne så bara ansiktet stack ut med stängd mjuklift.
Numera ligger hon på filten om det är varmare än -10. Mjukliften är stängd som ett lock och suffletten uppdragen.
Suffletten är halvt uppe om det är plusgrader och mild/ingen vind.

Jag gör också temperaturkontroller av hennes ansikte och sticker ner ett finger i overallen så hon känns lagom varm ett par gånger när vi är ute.
Gjorde det oftare när hon var mindre och nu tillåter jag mycket svalare ansikte då hon annars blir för varm på resten av kroppen.

Senast ändrad:
Den här lilla grabben är väldigt varm av sig och får lätt värmeutslag, jag får ofta kommentarer om att han har lite på sig :cool:
I vagnen ligger han på ett fårskinn som även går upp på kanterna. Långärmad body, byxor, strumpor, fleecejacka eller fleeceoverall (beroende på byxor och temperatur) med luva och halvtjock mössa samt vantar. Lock på liften och sufletten uppe.
https://www.instagram.com/p/BQxjWlIjt9Z/

I babyskyddet har han body, byxor, strumpor, collegetröja med huva, dregglis och mössa samt wrapfilt.

Nätterna har börjat bli bra igen efter en vecka med täppt näsa på I som resulterade i uppvaknande varje timme. :crazy:
Hon är dock inne på andra veckan med att vara mammig kombinerad med att inte vilja läggas bort. Samtidigt har vi kommit på att hon kanske kan läggas innan vi går och lägger oss vid 21-21:30 då hon faktiskt är trött redan vid middagen.
Det går...sådär. :cautious: Varannan dag är det ett totalt misslyckande med massor av gråt och maratonamning i sovrummet och hon somnar ändå inte förrän vi ska sova.
De andra dagarna är det bara lite gråt, karln kan lägga henne någon gång och hon sover i omgångar om cirka 20-40 min för att sedan ammas och somna om. Sover sen som vanligt från 21.

Känner igen det där från när min dotter var 2-3 månader. Nattning kunde ta tre timmar vissa dagar O_o När hon blev större orkade vi inte med det längre utan hon fick vara uppe till hon kunde somna. Hon har fortfarande såna kvällar även om de inte är så vanliga längre. Sen får man ju ta morgonhumöret :D

Brukar lägga mig runt 23 och då sover oftast lillen. Ligger i nestet i soffan tills jag lägger mig, sen hamnar han i sin säng. Han äter och somnar oftast direkt, ibland ligger han och "gymmar" innan han somnar. Har väl ingen rutin direkt, sånt ger sig med tiden är min erfarenhet :D

Hur mycket kläder har ni på barnvagnspromenader? Tycker det är svårt. Vi har runt nollan här och kall blåst.

Det låter som hos oss :D
En långärmad body, tunna trikåbyxor och en fleeceoverall. I vagnen ligger en tjock filt i botten och så ett lite tjockare täcke. Räcker fint! Mössa också såklart, en tunn eftersom overallen har luva.

Då är jag inte helt ute och cyklar med kläder. Hon har haft byxor, långärmad body, strumpor, fleeceoverall med luva och som man viker över händer och fötter, mössa och vindtät åkpåse. Jag stannar hela tiden känns det som och kollar så att hon lever. Men igår gick vi en liten längre stund och det blåste verkligen kallt. Upplevde henne som lite kall men det kanske hade räckt med locket på så det inte drog rätt in.

Såhär typ. Han är inrullad i en dubbelvikt filt, mössa och så stickad påse. Ligger i en tjock åkpåse ovanpå ett fårskinn. Idag hade jag locket på också för det blåste.

Och en vetevärmare längst ner i påsen :D

Han gillar att typ vara som en varmkorv.

I babyskyddet har jag dubbla sparkdräkter, mössa och en tjock teddyfilt innan bilen är varm. Eller mjukisbyxor och stickad tröja över sparkdräkten. Alla kläder är ju skitstora...

Har beställt en fleeceoverall men han lär väl ha hunnit växa ur den om det dröjer mycket längre innan leverans...

Vilken vårdenhet tillhör mamman efter förlossningen? Jag tror att jag har hemorrojder eller något. Är det vårdcentralen man kontaktar?

Angående kläder ute:
Igår blåste det iskallt. Då hade Knoddrick långärmad body, rätt så tjocka byxor, tjocka strumpor, bomullsmössa, ullvantar. En tjock vinteroverall/åkpåse med armar utanpå. Den har hon både i babyskyddet och i vagnen.
I barnvagnen ligger hon sen i en tjock större vinteråkpåse, med ullfilt inuti och locket på, suffletten helt uppe. Igår dessutom ullfilt runt huvet.
https://www.instagram.com/p/BRUUeHIBoafGKzC7v3OO5nF3QCONP0Q214H50A0/
I bilen har hon ullfilt över benen.

Kollar hennes temp ofta. Igår blev näsan kall, kinderna svala och kroppen lagom.

Knoddrick har lite svårt att hålla värmen, verkar det som. Nu är hon i a f varmare än för några veckor sen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat