Vinterföräldrar 16/17 del 3

Jag blev rekommenderad att testa Xyloproct, både efter förlossningen och nu under graviditeten och det har hjälpt för min del.
Finns på apoteket antar jag?

Jag kollade med spegel och jag tycker verkligen att det är svullet. Vet ju inte hur bakre hålet ser ut i vanliga fall i och för sig. Är typ förstoppad också. Bajsat två gånger på en vecka nu. Att skita ut golfbollar just nu är inte precis drömmen... Tar lactulos men hjälper väl sådär.

Livet leker just nu...

Vi har inga rutiner, förutom att Knoddrick får pyjamas nån gång under kvällen och då släcker vi ner taklampor och bara har svagare ljuskällor tända, t ex golvlampan vid soffan. Knoddrick sover och äter i egen takt och är där vi är. Ibland får hon sen liggamma vid läggning, ibland försöker jag lägga henne i spjälsängen.
Det går mycket på känsla och vad som passar. Lite så att jag längtar till mer ordentliga rutiner, men nu när maken är hemma arbetslös har vi inga fasta tider att forma rutiner efter...

Jag kollade med spegel och jag tycker verkligen att det är svullet. Vet ju inte hur bakre hålet ser ut i vanliga fall i och för sig. Är typ förstoppad också. Bajsat två gånger på en vecka nu. Att skita ut golfbollar just nu är inte precis drömmen... Tar lactulos men hjälper väl sådär.

Livet leker just nu...

Ang förstoppning så hjälpte Glucosoft mig, trots att bb-sjukgymnasten inte rekommenderade den p g a sockerinnehållet (gasbildande).

Livet leker just nu...

Kiwi och päron sätter fart på min mage om man även vill prova nåt annat än medicin :)

Livet leker just nu...
Japp, finns på apotek!

Åh jag älskar typ all frukt så för mig är det perfekt! Tänkte äta en del kiwi imorrn, ska ju in för ev igångsättning på tors så planen är lite "hemmagjort" laxermedel :p haha
Jag med, förutom just dom två typ. :p kiwi sticks i munnen och päron är tråkigt.

Vad skönt att du får igångsättning nu! Du har ju verkligen fått vänta på det lilla livet. :love:

Livet leker just nu...
Lactulos funkar bara som "underhåll" för mig, märker jag av minsta tendens till förstoppning så tar jag en Dulcolax-tablett på kvällen då funkar magen på morgonen efter.

Lactulos funkar bara som "underhåll" för mig, märker jag av minsta tendens till förstoppning så tar jag en Dulcolax-tablett på kvällen då funkar magen på morgonen efter.
Ah okej! Jag ger det till och från till katten (på vets inrådan såklart) så jag tänkte att det skulle hjälpa mig också men då är det kanske inte tillräckligt effektivt.

Jag med, förutom just dom två typ. :p kiwi sticks i munnen och päron är tråkigt.

Vad skönt att du får igångsättning nu! Du har ju verkligen fått vänta på det lilla livet. :love:

Ja dock hade jag räknat med att få gå ännu längre, på torsdag är ju "bara" en vecka över men jag hoppas verkligen allt är moget som det ska, då borde bäbis vara ute till senast helgen :love:

Livet leker just nu...

Xyloproct är bra! Sen psylliumfröhusk, finns på hälsokost. Lactulos finns ju med,men det är ju sådär kul att ta. Kom ihåg myyyycket vatten.
Med sonen minns jag att det även var några dagar med Microlax, för att liksom klara dagen och inte utsätta kroppen för att ta i...
Sen, Katrinplommon ;)

Vilken vårdenhet tillhör mamman efter förlossningen? Jag tror att jag har hemorrojder eller något. Är det vårdcentralen man kontaktar?

Jag fick rådet att använda inotyol eftersom det sved och var ömt. Jag hade inte så illa (eller säger man mycket/många?) och salvan lindrade bra. Ett litet tips ifall det dröjer innan du får hjälp :)

Tillägg: Jag var på apoteket och frågade men de tyckte det jag skrev ovan och om det blev värre skulle jag kontakta läkare men den salva som oftast blev rekommenderad av läkarna gick över i bröstmjölken och hade oviss påverkan på barnet så jag tackade för mig och använde inotyolen. Som tur var blev det inte värre.
Angående förstoppning så är min mage av naturen trög, typ en-bajsning-per-vecka-trög, så jag vet hur du har det.

Senast ändrad:
Vad har ni för kvällsrutiner?
När och hur nattar ni de små? Är nu uppe själva efter det eller lägger ni er samtidigt?

Vi lät första somna i famnen, sen sov hen i soffan mellan oss på en kudde eller filt och den som lade sig först tog med barnet. Kändes så mycket lättare än att försöka lägga i sängen, det ledde bara till gråt och utmattade föräldrar. Vid ca 5-6 månader var det lättare att natta i sängen, och vi hade lite mer ork och energi och vi kände varandra.
Sov- och matrutiner fick vi först vid 1 år när barnet skolades in på förskola, innan åt vi när vi var hungriga och sov när vi var trötta typ.
Ju mindre vi styrde desto lättare var det för oss.

@clusia Jag lånar lite din knapp om det går bra? :)

Jag har ju haft hemorrojder sen halva graviditeten och de små djävlarna vill inte försvinna. Körde xyloproct på underhåll medan jag var gravid och har kört flera kurer efter förlossningen men det lindrar bara smärta när de svullnar upp igen, de försvinner ju inte. :(

När jag försökte ta upp det med en BM på efterkontrollen och fråga efter annan kräm/behandling skrattade (:confused:) hon åt mig och sa "Ja vi opererar inte bort dem här!".
Trevligt bemötande. :meh:
Jag är inte så peppad på att ringa dem igen på grund av attityden ovan.

Någon som vet annan behandling?
Funderar på att annars gå via VC istället och få råd.

@clusia Jag lånar lite din knapp om det går bra? :)

Jag har ju haft hemorrojder sen halva graviditeten och de små djävlarna vill inte försvinna. Körde xyloproct på underhåll medan jag var gravid och har kört flera kurer efter förlossningen men det lindrar bara smärta när de svullnar upp igen, de försvinner ju inte. :(

När jag försökte ta upp det med en BM på efterkontrollen och fråga efter annan kräm/behandling skrattade (:confused:) hon åt mig och sa "Ja vi opererar inte bort dem här!".
Trevligt bemötande. :meh:
Jag är inte så peppad på att ringa dem igen på grund av attityden ovan.

Någon som vet annan behandling?
Funderar på att annars gå via VC istället och få råd.
Men vad är det för feeel på folk? Varför kan man inte bara bemöta sina patienter med vettig attityd?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka