Vinterföräldrar 09/10 del 4

Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Usch för jobbiga nätter! Men min karl åker hem imorgon och beräknar vara hemma sent måndag kväll/eller natt. Jag hörde för ett par timmar sen att det skulle bli snö och trafikproblem här i södra sverige och de har dessvärre sommardäck på fortfarande...

Okej, så det är inga steg än hos er. Alicia håller på sin höjd på att börja ställa sig upp lite själv med stöd av något. Fast ett soffbord tex är för högt. I kväll var det "trampan" på crosstrainern som var stöd. Finmotoriken är hon duktig på däremot. Pincettgreppet har hon varit proffs på i ett par månader nu känns det som. De där små fingrarna plockar upp varenda liten smula och allt ska givetvis in i munnen.

Annars deppar jag lite nu för jag spräckte precis skärmen på min mobil när jag var ute och fodrade hästarna :cry:. Den låsta stalldörren är så trög så man får bunka på den med höften och dessvärre bunkade jag väl sönder mobilen... Usch, jag vet inte om jag står ut att ha den sån i ett år till. Bindningstiden går ut i början på december - nästa år. Kanske kan man skaffa en ny och lägga på denna söndriga telefons bindningstid på den nya? Jag vet inte alls hur det funkar. ÅÅÅÅÅÅhhhhhh, vad typiskt och klumpigt :(:(:(

finns det nån garanti kvar på telefonen?

Jag spräckte min skärm (eller rättare sagt jag tappade den på jobbet och omkring 20 hästar sprang över den) efter garantitiden givetvis, och min sambo som jobbar i butik som bla håller på med telefoner ( i torsås, du kanske vet) tog hem en ny skärm, kostade typ 300 spänn

Det lät ju fiffigt och billigt! Fast kan man byta den? Jag kanske använde fel ord? Displayen menar jag, alltså där texten, bilderna m.m. är. Ha ha, jag vet inte ens vad det heter ;).

Men visst det har du rätt i, jag ska nog gå in på butiken nästa gång jag är i stan och se om man kan göra något åt det eller om det är helt kört.

Så bra!!! Ja, något måste jag göra i alla fall för jag kan inte läsa SMS:en :(

:(Nä inga steg som sagt. Han står stadigt och håller sig med en hand, men försöker man få honom att släppa så sätter han sig :). Och kryper som en vessla

Känns konstigt att träffa barnen så lite som man gör nu. Och då är jag ändå oftast hemma ca 1715, dvs ganska tidigt för heltidsarbete. Men tiden tills de lägger sig är kooort!

Jag tycker det ar battre att de tar tid pa sig innan de borjar ga. Sam var bara 9 manader och han har trillat jattemycket, typ bak pa huvudet och sa. Isaac har knappt trillat alls och jag tror han kan ga ett par steg men valjer det sakra fore det osakra. De har helt enkelt inte motorik eller balans eller reflexer nog nar de ar sa sma.

Rasmus var 13½ månad när han började gå, och då gick han klockrent från 1a steget. Behövde aldrig oroa oss för han skulle störta medans Tilde bara slänger sig rakt ut och hoppas på att hon kan gå några steg eller någon fångar henne!

Har fått en anställning som "självmordspilot" (sitta i åringar som ska gå löp i januari, rida och utbilda unghästar m.m) vi börjar med 2 dagar i veckan så får vi se hur mkt det blir om allt funkar.
Sen läser jag ju matte b och på måndag börjar jag med jägarexamen, hunden ska tränas och så lär jag träna på skjutbanan oxå. Det är valpkurs och träningar med hästen.

Mina dagar är väl fyllda med uppdrag mao.

japp, displayen går att byta:)

Jag var och kollade vad det skulle kosta på min mobil. 1000-1500 spänn!!! Jag tror knappt det är värt det. Det är om man ska kolla om det går på hemförsäkringen och vad självrisken är.

Nej, jag får nog ta och leta upp en gammal mobil som ligger och skräpar här. Usch vad trist. Maken har snott min gamla eftersom hans nya också gått sönder innan bindningstiden gått ut. Jag får alltså ta en av våra supergamla :crazy:

Häromdagen fick jag förresten se att Alicia har framtänder på g. Det håller på att titta ut en där uppe!

De tar det ja ;) Min sambo bytte ju själv så det kostade bara vad displayen kostar.

Slutsatsen är - skicka din mobil till Comfort som byter den för en femhundring :idea:

Jag har varit på hotell igen med Isaac, denna gången i Athy. Förutom att Isaac skrek halva vägen upp så var det jättetrevligt. Han räddade mig från att äta efterrätt genom att bli jättestörig och bara vilja gå och lägga sig, så jag slapp bli tjock!

Nu borde jag måla färdigt lekrummet, min pappa kommer på måndag och då SKA det vara färdigt har jag bestämt. Fortfarande en hel del kvar, och just målningen är lite jobbig med två små barn haha.

Slutsatsen är - skicka din mobil till Comfort som byter den för en femhundring :idea:

Ja, vilken bra idé :idea: hi hi

Vad duktig du är som målar för fullt. Jag kommer aldrig längre än till tanken. Fast jag ska snart försöka ta tag i att lasera furutaken på nedervåningen. Det blir bara hallen och TV-rummet för de andra rummen har andra tak. Så det kan ju inte vara så svårt gjort. Det skulle nog göra en hel del här i vårat mörka 70-tal.

Förresten funderar jag på att ändra så William får gå på allmän förskola tills mammaledigheten är slut. Det är ju inte så många månader kvar men man tjänar ju några kronor i alla fall (allmän förskola är ju gratis). De har nämligen ändrat reglerna här i min kommun, jag vet inte om det bara är här eller överallt, så William får fortsätta gå 5 timmar 3 dagar i veckan och han blir inte av med förskoleplatsen som man blev tidigare. Den enda skillnaden är att han inte får vara på dagis under skolloven + att det är gratis. Så det är väl egentligen inte så mycket att tveka på för vid jul brukar det ändå vara några veckor som 15-timmarsbarnen inte får vara där. Då är det bara på sportlovet som han inte får vara där. Sen i mitten på mars ska jag skola in Alicia på dagis.

Vad duktiga ni är som renoverar o grejar. Jag kommer ingen vart! Har en superlång lista med grejor att göra, men hittills har vi inte kunnat bocka av ngt i år. Hoppas att vi kan isolera färdigt vinden innan jul och sen få upp ett innertak där och på resten av den våningen så att vi äntligen kan få lite ordning på grejorna som varit panikpackade i flyttlådor i ca 3 år :crazy:

Här börjar vi äntligen få fart på ätandet, trodde ett tag att jag skulle behöva helamma i flera år. Sega brödkanter är favoriten, han stoppar in hela på en gång! Ska gå o väga o mäta i em, får se om han växt ngt.

Förresten funderar jag på att ändra så William får gå på allmän förskola tills mammaledigheten är slut. Det är ju inte så många månader kvar men man tjänar ju några kronor i alla fall (allmän förskola är ju gratis). De har nämligen ändrat reglerna här i min kommun, jag vet inte om det bara är här eller överallt, så William får fortsätta gå 5 timmar 3 dagar i veckan och han blir inte av med förskoleplatsen som man blev tidigare. Den enda skillnaden är att han inte får vara på dagis under skolloven + att det är gratis. Så det är väl egentligen inte så mycket att tveka på för vid jul brukar det ändå vara några veckor som 15-timmarsbarnen inte får vara där. Då är det bara på sportlovet som han inte får vara där. Sen i mitten på mars ska jag skola in Alicia på dagis.

Det har jag aldrig hört talas om, finns inte här. Men det verkar ju vara en bra grej. Fast vi har ju vår stora kille på dagis 30 h i veckan.

Jag vet att allmän förskola finns i fler län/kommuner än i min, men det kanske bara är där de har 15 timmar per vecka för föräldralediga och arbetslösa m.m.

I vår kommun finns oxå allmän förskola för barn från 4 år tror jag de var. De som redan går 1 tim på vanlig förskola och föräldern är föräldraledig flyttas automatiskt till allmänna förskolan.

Jätte bra tycker jag, om man är föräldraledig. Då tjänar man ju en slant på de, även fast barnet "måste" vara hemma på loven.

I vår kommun måste man ansöka 1 mån innan lovet om barnet som går på allmän förskola behöver förskoleplats, då får man betal vanlig avgift.

Förresten funderar jag på att ändra så William får gå på allmän förskola tills mammaledigheten är slut.

Rasmus har gått på allmän förskola sen han kom tillbaka efter sommarlovet. Han är ju ändå alltid hemma hela loven och jag hoppas han kommer kunna fortsätta även sen när jag och pappan börjar jobba, att man löser det med semesterveckorna och släktingarna.
Min mamma jobbar ju på skolan på hennes ort och är alltid ledig när barnen är det.

Så skillnaden är att man har dem hemma på loven och att det är kostnadsfritt?

Kan kanske vara så att det är i de kommuner där 15h gäller. I vilket fal så är det ju bra att det finns att välja på om man vill det!

Japp de är kostnadsfritt o du har barnen hemma på lovet (men du kan som sagt ansöka om vanlig förskoleplats 1 mån innan lovet ifall de behövs :laugh:)

sen när barnet är 4 år och går på vanlig förskola då drar dom av 15 tim från kostnaden eller nått liknande (har inte läst så ingående).

Jag tror inte de bara är i de kommuner där 15h gäller. Då jag såg någon annan kommun hade de som inte hade 15h.

Allmän förskola är från 3 år nu förtiden. Det började gälla i höstas. Smart när allt sköts automatiskt! Det gör det i blekinge också där min kompis bor.

Dagispersonalen hade förresten pratat med henne på kommunen som har hand om barnomsorgen och här tar det dessvärre 2 månader från ansökningtillfället innan man kan gå över till den allmänna förskolan. Då har jag bara 1,5-2 månder kvar innan jag börjar jobba. Så jag tror faktiskt att jag struntar i den allmänna förskolan. Det jag tjänar är max 1600 kr och det kan kvitta för en massa bök med byten hit och dit.

Nu har Alicia lärt sig att gå längs med möbler. Igår gjorde hon det + att hon vände runt från soffan till att hålla i bordet. Jag som har tyckt att hon är så ostadig och har såååå långt kvar, men hittills när hon gjort något utvecklinggsprång har hon blivit "proffs" på det inom något dygn.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 268
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 432
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Textilåtervinning