Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2
Har hämtat mig lite från förlossningen nu
Gosat massa bebis så har inte haft tid att sitta här.
Började med mensvärk natten mellan söndag-måndag (6-7 jan), oregelbundna förvärkar under förmiddagen den 7 och sen som ni vet övergick det pinvärkar med 3-5 min emellan.
Blev hemskickad från förlossningen vid två tillfällen för att jag inte öppnade mig ordentligt.
Åkte in vid 18-tiden på kvällen (8 jan) och blev kopplad till CTG:n för tredje gången. Mer regelbundna värkar och 3 cm öppen så fick stanna kvar.
Kan säga att det var GULDVÄRT att ha vännen med som extra support till mig och killen eftersom det blev en väldigt långdragen förlossning. Vet inte om jag hade stått ut utan alla skämten och allt skratt mellan värkarna.
Dom kopplade på värkstimulerande dropp ganska snabbt eftersom jag öppnade mig för segt och den ökades under hela förloppet.
Jag började med att testa akupunkturnålar, tyckte väl inte att det gav någon effekt vid värkarna, men vilan emellan blev lite bättre.
Sen lustgasen, den fungerade bättre än jag trodde och jag blev inte illamående eller nåt av den heller. Konstigt nog inte så "full" heller även fast jag hade på starkaste i slutet.
Fick epidral ganska sent för läkaren var upptagen innan, och de hade lite problem att sticka mig. Är så svankryggig så han stack 5 gånger innan det funkade, men det hjälpte en hel del måste jag säga!! Lite svårt att ligga stilla samtidigt som jag hade kraftiga värkar bara.
Krystvärkar hade jag i kanske 2 tim? Har inte så bra tidsuppfattning
. Det värsta var när jag fick stanna upp mellan två krystvärkar och hon hade halva huvudet ute och det kändes som en evighet innan nästa krysvärk kom.
Sprack lite grann och fick sy två stygn. Sen ville inte moderkakan släppa och dom fick slita och dra och trycka en del på magen. Var lite orolig där ett tag att det skulle bli operation, men det löste sig