Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Så nu börjar vardagen ta sig, efter en förlossning som tog 1,5 h med krystande så är man inte mycket människa, samt nästan 4 dagar med förvärkar från h.lvete.. Så börjar även jag bli människa igen. Och mamma...sen så har det varit mycket runt om henne, då vi efter utskrivning fått besöka bb dagligen då hon föddes med gulsot. Hon är inte bra än, men värdet minskar.
Hon har fått namnet. Elly.
50cm 3840g vid födelse. Mamma och pappas prinsessa.

hoppar in från vårtråden..

Jag måste bara säga, jag ÄLSKAR namnet Elly! Det är så perfekt i mina ögon så det är sjukt åt det :p Det är ett gammalt namn, som ändå funkar som modernt, det funkar att heta det i alla åldrar och det går att uttala bra på engelska! Det är så himla fint!! :love:

Oturligt nog heter grannens unge det så min kommande blir ingen Elly. Visserligen så var det hos dem jag "hittade" namnet.. åh det är såå fint!! Dessutom är deras tjej världens, världens härligaste unge vilket gör allt bara så bra!! :love:

Vinterbarn 2012/2013

December
11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12)
19 - Mustasukka- fjärde barnet Cornelis (bf 10.12.12)
21 - Karolajna - första barnet Elliot (bf 05.01.13)
25 - Fibusen - första barnet Milton (bf 18.01.13)
29 - Jho - första barnet Elly (bf 22.12.12)
31 - snna - första barnet Vilma (bf 30.12.12)

Januari
2 - Fridaespaña - första barnet Flicka (bf 06.01.13)

----------

Här verkar det ha stannat av helt för stunden. Har inget ont alls längre och fötterna är återigen i normal storlek. Frustrerande. Jag som trodde jag skulle snosa bäbis just nu :cry: .

Känner mig lite lurad... :grin:

Jho: Vackert namn du valt till din lilla tös! 1,5 timmars krystvärkar är mindre kul - jag hade närmare 5 timmars krystvärkar så jag lider med dig. Min mamma som innan berättade för mig att "krystvärkarna är värst men de varar normalt runt 20-30 minuter, så det är lugnt"... Haha, så blev det inte :P

Uva: Hur går det för dig förresten? Nu är det ju mååånga dagar sedan du var beräknad, några känningar alls? =)

Senast ändrad:

Men! Rackarns mini-Ferrari att luras! :p

Här händer det inget heller, så det var helt klart falsklarm som höll i sig länge. Samtidigt så är det ganska skönt. Det är ju faktiskt tidigt än och desto längre han håller sig inne desto mer antikroppar och sånt hinner han ju få.

Jag tror stenhårt på 2 februari nu (förutsatt att det inte utvecklas till HF och en igångsättning...). :crazy:

Ferrari, hmm där slutar jag "klaga" shit. 5h och du gör om det? Efter allt vi gått igenom så har vi som det är idag bestämt att vi är nöjda, vill inte riskera att det blir en favorit i repris. Sen så har Elly en äldre halvbror, så syskon har hon :-) allt kan iofs ändras, men det är starkt av er som haft svårare förlossning, samt förvärkar, och inte minst tuffa graviditeter att ni gör om det... Jag är så impad av er. Ni är så starka

Det borde vara jag va eftersom jag har beräknat datum idag? Meen tror knappast det, inte minsta lilla tecken på att det kommer sätta igång den närmaste tiden :p

Ferrari, hmm där slutar jag "klaga" shit. 5h och du gör om det?

Ja, just där och då sa jag: ALDRIG igen!
Minns även att jag sa åt dom att ta fram sugklockan eller vad som helst och dra ut: UNGJÄVELN! som ångrade sig halvvägs :angel: Fast sista 2 timmarna körde jag på utan lustgas, däremot sa jag desto mindre trevliga saker till barnmorskan under den tiden.. Lustgasen hindrade mig från att kläcka ur mig mindre smarta saker :angel:

Men sen glömde man av det... och nu är jag livrädd såhär nära inpå :D fast försöker tänka att det inte kan vara lika lång tids krystvärkar denna gången. Men nu verkar jag ju kompensera det med förvärkar så det lär väl gå jämt ut i slutändan. Jag hade DÄREMOT lugnat ner mig med tanken inför det, men nu verkar ju Liten ha ångrat sig :devil:

Eller jag :) var beräknad igår, men bebis trivs nog i magen! Jag mår dock väldigt bra för tillfället, det är mest sambon som är otålig.

Precis som Ferrari skriver så sa jag också "ALDRIG MER" där och då. ;) Jag har ju mått ganska lika båda graviditeterna, med illamående, foglossning och sammandragningar/förvärkar.

Men när Hugo närmade sig året så hade det plötsligt försvunnit ur mitt huvud hur jobbigt allt var under graviditeten och förlossningen. Nu hade ju jag en ganska snabb och smidig förlossning (tack och lov) med Hugo, men det var ju ändå sådär att "Det här vill jag aldrig göra igen" där och då. ;)

Skulle inte den mekanismen finnas i hjärnan skulle nog mänskligheten var utrotad vid det här laget... :angel:

Jag krystade 1 timme och 10 min innan dottern kom, och där och då sa jag "aldrig i helvete att vi skaffar en till!!!" ;) Men, man glömmer fort och vad är egentligen ett par timmar/dagar med smärta när man får något så vackert att få följa under hela livet?

Idag var det BM-besök för min del, v. 39+4. Blodtryck 120/70, SF-mått 36 cm (+1 cm på 2 veckor, kurvan följer medellinjen så fint så :D) hjärtljud på 135 slag/minut och Mini har sjunkit längre ner precis som jag trodde. Absolut inte fixerad, utan knappt rörlig alt. ruckbar var det nu.
Inte konstigt att jag känner mig liten, smärt och smidig - SF-måttet är nästan 3 cm mindre än då jag väntade dottern samma vecka. Om den här lilla följer samma mönster som storasyster vad gäller hjärtljuden så kommer hen nog ganska snart, dotterns sjönk ett par dagar innan förlossningen och den här lilla ligger normalt mellan 140-155.. Visserligen kanske den sov, men hoppas kan man ju! :D

Jag hade också krystvärkar i typ 1 timme och 10 min tror jag.

Vi hoppas på en mini-Zody de närmaste dagarna då! Men då ställer jag in min förlossningsdejt! ;):D

Eller jag :) var beräknad igår, men bebis trivs nog i magen! Jag mår dock väldigt bra för tillfället, det är mest sambon som är otålig.

Hehe min sambo är också otåligast av alla nu, han verkar minst sagt sugen på att gulla med en bebis nu :D han tvingade barnmorskan att boka in ett besök redan nästa fredag istället för veckan efter och vill typ att jag ska sättas igång imorgon eller så :angel:

Ligger hjärtljudet lägre när förlossningen närmar sig?

På Hugo ändrades det inget närmare förlossningen. Han låg runt 130 spm hela tiden. Däremot så gick mitt blodtryck upp när det närmade sig (sista gången låg det på 123/72 - mot normala 100/60).

Lillebror har legat runt samma hjärtljud hela tiden, 130-140 spm, men förra gången (inte igår) så var det uppe i 150 spm. Så det är nog jättesvårt att säga rent generellt.

Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 3 fulla dagar (v36+3).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 28 jan 2013
Du har 24 dagar kvar till beräknad förlossning.

Phu.... nu börjar det gå seegt... tycker jag :D vill att de sista 3 veckorna ska springa iväg.... här är det full rulle fortfarande på bebis men inga symptom som skulle kunna likna förlossning eller att det är på g.... Min kommer nog inte förens några dagar in i Feb... :cool:

Tänkte höra lite med er andra gällande FK....

Gubben/sambon har ju rätt att va ledig 10 dagar i samband med förlossningen, när ansöker man om de dagarna? inann eller efter att bebis är född? :laugh:

Sen undrar jag gällande hur man plockar ut sina mamma dagar... jag har fått min sgi uträknad och har ansökt om mammapenningen... men har inte ännu lagt upp hur jag vill ha pengarna per månad... vill gärna att dom räcker så länge som möjligt, minst 1 år och gärna närmre 1.5 år som jag ska kunna va hemma med bebis. (Har inget jobb att gå tillbaka till) så blir arbetslös och måste börja plugga elelr söka jobb på nytt.

Man har ju ex antal högbetalande dagar och ex antal lågbetalade dagar, har förståt att jag måste annvända en del av de högbetalande inann jag får börja ta av de låga.... men om jag vill blanda dom och bara skriva i samma varje månad tills dagarna/pengarna är slut, hur gör jag då? Alltså att jag begär samma summa pengar varje månad.

Sen är de dessa 30 dubbeldagar man har tsm med sin partner.. när ansöker man om de? och räknas de in i sambons eller mina dagar?
:angel: Jag har noll koll... och förstår inte mer av att läsa på deras hemsida eller ringa dom. :crazy::o

Hmm ni är otroliga,
jag lät min man att dokumentera hur dåligt jag mådde, så vi inte ska "glömma"
:D
Vi är så nöjda med vår friska *peppar peppar* dotter, Och som sagt, nu har jag gjort o testat detta med, nästa blir när mamma köper "till pappas förtret" en prickig ponny, har mamma prickiga hästar så vill väl dottern ha en med :p Mormor har redan gett henne en prickig C-ponny *eg uppfödning*
men något mindre är ju sött med *känn inga krav :angel:

Min man tar ut 30 pappadagar nu, de vi kan ha som dubbeldagar :love:

Ligger hjärtljudet lägre när förlossningen närmar sig?

Ingen aning, jag jämför bara med hur det var då jag väntade dottern :D Då sjönk hjärtljuden något och jag minskade i vikt. Ska väga mig imorgon och se vad som hänt på den fronten. :angel:

Pappan söker från den första dagen han vill vara ledig, vanligtvis förlossningsdagen. Man kan ringa, fixa på mina sidor på hemsidan eller skicka SMS.

För oss satte det igång söndag kväll, Hugo föddes måndag morgon. Så under måndagen var han tvungen att meddela FK att han ville ha sina tillfälliga föräldradagar. Nu har de ju gjort om efter nyår om tillfällig föräldrapenning, så jag är osäker på om man måste söka senast samma dag fortfarande, men det blir inte fel i alla fall.

Första halvåret som jag var hemma med Hugo plockade jag ut 2-3 dagar i veckan. Sedan började vi gå omlott och jag tog inga dagar alls och sambon tog 2-5 dagar i veckan beroende på hur ekonomin såg ut. Vi har gott om dagar kvar på Hugo och han började på dagis när han var 16 månader.

Vi kommer att ta föräldradagar på Hugo måndagar och fredagar nu och vara hemma hela familjen då. Dubbeldagarna har jag ingen koll på, men jag antar att det är 15 dagar av mamman och 15 dagar av pappans som går att ta ut samtidigt.

Edit: Du måste först ta ut (jag tror det är) 140 dagar innan du kan börja ta lägsta dagar. Om du vill ha ut samma summa varje månad får du räkna så du tar lika många dagar varje månad. Det vanliga är väl att man tar ut, säg fyra dagar i veckan och då tar måndag-torsdag. Det blir ju beroende på hur datumen faller i månaden hur många dagar man tar ut. Sedan kan du ju blanda och säg ta de välbetalda dagarna måndag-tisdag och lägstadagar onsdag-torsdag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
82 655
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år Dags för ny tråd! November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke född 5/12 December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja)...
98 99 100
Svar
1 994
· Visningar
91 084
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar