Vill inte mer

Yoga var alldeles för dyrt. Kan man göra det hemma?

Det finns på youtube, dvd att köpa och böcker, så det finns stora möjligheter att göra det hemma.

Men låna Tassetass konto, då kan du prova i lugn och ro och få en känsla om det kan vara något, finns många olika varianter och bara att prova sig fram.

Har själv tänkt prova men ännu inte fått loss tummarna.

Har ingen diagnos alls för tillfället. Jag är glad över att jag har jobbet. Det är det enda jag känner att jag verkligen är bra på.

Det är också så jävla typiskt psykiatrin. :mad: Ursäkta!
Inom vilken annan disciplin ger man medicin utan en klar diagnos?
"Vi testar lite blodtrycksmedicin och magsårsmedicin och ser om det funkar."
Skulle inte tro det! Givetvis gör man en ordentlig utredning innan man medicinerar. Inom kroppssjukvård, alltså.

Inom psykiatrin ger man istället mediciner planlöst för att se vad som händer.
Många av medicinerna är starka och kan ge förfärliga biverkningar som patienterna är tvungna att stå ut med.

Att ts har stått på samma medicinering i 10 år och fortfarande inte mår bra - alls- talar sitt tydliga språk.

Ursäkta ts att jag bryter ut i frustration i din tråd. :o
Det är bara så irriterande att patienter inom psykiatrin får nöja sig med att få medicin utskriven år efter år utan ordentlig uppföljning.

Du kan inte få yoga betald med friskvårdsbidrag från jobbet då? Jag fick nästan en hel termin yoga betald med jobbets friskvårdsbidrag :) . Min yoga kostar ca 100 kr/gång (dvs 100 kr/vecka). Vad kostar din?

Problemet med jobbet är att dom måste ha in nån som kör när jag inte kan. Och ingen timanställd går in för att köra 2 h. Så jag förstår dom, det är inte för att vara oflexibla dom gör såhär.

Yoga kan du få via landstinget.

Har du pratat med din arbetsgivare om möjligheten att justera dina arbetstider? Det behöver ju inte innebära att du bryter en arbetsdag för att gå ifrån. T.ex borde det inte vara omöjligt att låta dig ha en vardag i veckan - eller åtminstone en vardag varannan vecka fri som arbetas in under månadens gång för att få in terapin på bestämda tider.

Tillägg: Det är MediYoga som jag avser. Det finns inom SLL.

Problemet med jobbet är att dom måste ha in nån som kör när jag inte kan. Och ingen timanställd går in för att köra 2 h. Så jag förstår dom, det är inte för att vara oflexibla dom gör såhär.

Ja, du kan göra yoga hemma. All yoga är bra men jag rekommenderar så klart medicinsk yoga, MediYoga. Detta går att få inom högkostnadsskyddet. MediYoga finns idag på en bra bit över 100 vårdenheter runt om i landet. Den svenska hemsidan har en lista på dessa och det går också att söka efter fysioterapeuter som har detta som behandling. Välj helst en som är yogaterapeut. Dessa har den längsta utbildningen och har bättre möjlighet att komma med individuella råd utifrån din problematik.

Utöver detta så finns det cd-skivor att köpa med pass.

Vad har du för arbetstider egentligen? Är det bara vardagar under kontorstid? Jag hade en granne som var busschaufför och han jobbade både tidigt, sent och på helger.

Logiken idag förövrigt:
"Tänk om man bara skulle köra av vägen nu, rakt ut i skogen. Nej just nej, har bara halvförsäkring på bilen, blir dyrt om jag klarar mig" :grin:
Oj vad jag känner igen mig. Är lite likadan. Varenda bil jag ser tex känner jag att den vill jag kasta mig framför, sitter hemma och planerar varje kväll hur jag kan göra nästa dag, vill gärna köra av vägen men som du så tänker jag på att det blir väldigt dyrt och jobbigt att överleva. Dessutom älskar jag min bil och vill inte skada den. Varenda bro jag ser känner jag en jobbig dragning till, stor ansträngning för mig att låta bli att gå dit.

Har tyvärr inga tips eller råd då ingenting fungerar för mig, jag har lite blivit så tillfreds med tanken att inte leva mera att jag nog lite slutat försöka egentligen, speciellt efter det senaste försöket. Hoppas det inte gått så långt för dig för det känns riktigt hopplöst.

Min älskade lilla hund är det enda som gör det värt att leva för mig, är något att fokusera på. Det hjälper en liten del. Så det är väl det enda tipset jag har, att fokusera på någonting så dom andra tankarna skingras lite.

Nej se inte det som ett misslyckande!
En annan terapeut kanske?
Sen brukar det det inte alltid vara så lätt att bara byta. Jag har bara vågat be om det en gång och det hela började sommaren 2013 när mottagningen jag gick på lades ner. Patienterna skulle flyttas till andra mottagningar och jag fick frågan om jag ville fortsätta, vilket jag sa att jag gärna ville men helst med en annan terapeut eftersom jag inte tyckte att jag klickade med den nuvarande. Besked skulle komma till hösten, vilket det inte gjorde. Istället fick jag ett brev i Januari 2014 där det stod att jag måste höra av mig inom 3 veckor om jag var intresserad av fortsatt kontakt. Då hade mitt ex. nyligen försökt ta livet av sig och jag mådde piss på ren svenska. Ringde och sa att ja, jag vill ha en fortsatt kontakt men gärna byta terapeut om det är möjligt. Hör ingenting. Mår sämre och sämre och ringer efter någon månad igen (van att det ändå tar tid att få tider) och får du veta att jag är utskriven eftersom jag inte hört av mig. :banghead: Säger att jag har visst hört av mig (de kan till och med se det i sina papper). Får till slut prata med chefen på mottagningen, som meddelar att hon inget kan göra. Jag har inte hört av mig därför är jag inte längre skriven hos dem utan måste i så fall bli remitterad igen endera genom egenremiss eller VC. Går till VC som säger att hos dem står jag som inskriven på Mottagningen och de kan därför inte hjälpa mig med en remiss. De ska dock kolla på saken och återkomma, ingen återkommer. Skickar istället en egenremiss och hösten 2014 blir jag inskriven igen. Det är alltså lite över ett år sedan och hittills har jag träffat en psykiatriker som skrivit ut mer tabletter två gånger, samt blivit anmäld till en kurs jag inte fullföljde (av flera olika skäl) och ärligt talat inte förstod nyttan med. Det ska tydligen finnas en behandlingsplan men hur den ser ut sen har jag ingen aning om. Någonstans eller flera gånger längst vägen ger man liksom upp. Eller som min moster säger: Man måste vara frisk föra att orka vara sjuk (och få hjälp).

Förlåt MissFideli för delvis trådkap.

Ja, du kan göra yoga hemma. All yoga är bra men jag rekommenderar så klart medicinsk yoga, MediYoga. Detta går att få inom högkostnadsskyddet. MediYoga finns idag på en bra bit över 100 vårdenheter runt om i landet. Den svenska hemsidan har en lista på dessa och det går också att söka efter fysioterapeuter som har detta som behandling. Välj helst en som är yogaterapeut. Dessa har den längsta utbildningen och har bättre möjlighet att komma med individuella råd utifrån din problematik.

Utöver detta så finns det cd-skivor att köpa med pass.

Vad har du för arbetstider egentligen? Är det bara vardagar under kontorstid? Jag hade en granne som var busschaufför och han jobbade både tidigt, sent och på helger.

Tiderna är inte samma varje dag. Så jag kan sluta 15 ens dagen, 17 andra och så vidare. De flesta terapier är stående tid varje vecka och jag slutar inte samma tid samma dag varje vecka. Fram till nu har jag i princip jobbat kontorstider, från 11/1 blir det tidiga mornar. Ska kolla upp mediyoga.

Yoga kan du få via landstinget.

Har du pratat med din arbetsgivare om möjligheten att justera dina arbetstider? Det behöver ju inte innebära att du bryter en arbetsdag för att gå ifrån. T.ex borde det inte vara omöjligt att låta dig ha en vardag i veckan - eller åtminstone en vardag varannan vecka fri som arbetas in under månadens gång för att få in terapin på bestämda tider.

Tillägg: Det är MediYoga som jag avser. Det finns inom SLL.

Ja, jag har pratat med dom. De gillade inte idén för att det blir för krångligt. Dessutom handlar det ofta om samma dag varje vecka, stående tid. Ska kolla mediyoga!

Du kan inte få yoga betald med friskvårdsbidrag från jobbet då? Jag fick nästan en hel termin yoga betald med jobbets friskvårdsbidrag :) . Min yoga kostar ca 100 kr/gång (dvs 100 kr/vecka). Vad kostar din?

Min kära arbetsgivare ger ut 500 kr i friskvårdsbidrag. Här verkar man bara kunna betala "per kurs", inte per gång.

Ja, jag har pratat med dom. De gillade inte idén för att det blir för krångligt. Dessutom handlar det ofta om samma dag varje vecka, stående tid. Ska kolla mediyoga!
Fast om det handlar om att du mår bättre och orkar jobba - borde de inte vara lite mer positiva till det då? Kanske...

Det är också så jävla typiskt psykiatrin. :mad: Ursäkta!
Inom vilken annan disciplin ger man medicin utan en klar diagnos?
"Vi testar lite blodtrycksmedicin och magsårsmedicin och ser om det funkar."
Skulle inte tro det! Givetvis gör man en ordentlig utredning innan man medicinerar. Inom kroppssjukvård, alltså.

Inom psykiatrin ger man istället mediciner planlöst för att se vad som händer.
Många av medicinerna är starka och kan ge förfärliga biverkningar som patienterna är tvungna att stå ut med.

Att ts har stått på samma medicinering i 10 år och fortfarande inte mår bra - alls- talar sitt tydliga språk.

Ursäkta ts att jag bryter ut i frustration i din tråd. :o
Det är bara så irriterande att patienter inom psykiatrin får nöja sig med att få medicin utskriven år efter år utan ordentlig uppföljning.
Jag är utredd nu, för asberger och nån form av autism tror jag det var. Men nej. Inte borderline heller. Lyrica har jag ätit i 5 år ca, Cymbalta kanske 3. Innan dess har det varit annat. Jag är ändå nöjd med nuvarande psykiatri, dom har i alla fall verkat bry sig och skickade mig på ätstörningsbehandling t.ex.

Oj vad jag känner igen mig. Är lite likadan. Varenda bil jag ser tex känner jag att den vill jag kasta mig framför, sitter hemma och planerar varje kväll hur jag kan göra nästa dag, vill gärna köra av vägen men som du så tänker jag på att det blir väldigt dyrt och jobbigt att överleva. Dessutom älskar jag min bil och vill inte skada den. Varenda bro jag ser känner jag en jobbig dragning till, stor ansträngning för mig att låta bli att gå dit.

Har tyvärr inga tips eller råd då ingenting fungerar för mig, jag har lite blivit så tillfreds med tanken att inte leva mera att jag nog lite slutat försöka egentligen, speciellt efter det senaste försöket. Hoppas det inte gått så långt för dig för det känns riktigt hopplöst.

Min älskade lilla hund är det enda som gör det värt att leva för mig, är något att fokusera på. Det hjälper en liten del. Så det är väl det enda tipset jag har, att fokusera på någonting så dom andra tankarna skingras lite.

Jag har ju mina älskade katter :love: Utan dom hade jag absolut inte levt idag. Men numera känns inte ens det som det räcker. Eller snarare är inte tanken på att dom skulle få andra ägare, lika tvärt nej.

Visst kan man göra det! Jag har ett konto på en asbra yogasida som du kan få använda, om du vill? :)

(Finns förstår MASSOR på Youtube också, men ibland kan ett begränsat utbud också vara skönt. Även jag som van yogautövare kan känna mig bra vilsen ibland.)

Oj, det vore jättesnällt! Skicka på fb!!

Tiderna är inte samma varje dag. Så jag kan sluta 15 ens dagen, 17 andra och så vidare. De flesta terapier är stående tid varje vecka och jag slutar inte samma tid samma dag varje vecka. Fram till nu har jag i princip jobbat kontorstider, från 11/1 blir det tidiga mornar. Ska kolla upp mediyoga.

När jag har gått på terapi så har vi bestämt tiden från gång till gång, ibland flera tider i ett svep. Visst är det smidigt för terapeuten att ha samma patient samma dag och tid, men som jag uppfattat det är det fullt möjligt att få flexibla tider.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 926
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp...
Svar
11
· Visningar
915
Senast: soom
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 362
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.