Ja de va rackarns goda!Ååh kom på det bästa salta lösgodis at, salta däck. Så goda! Särskilt när de var ”gamla” och hårda![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja de va rackarns goda!Ååh kom på det bästa salta lösgodis at, salta däck. Så goda! Särskilt när de var ”gamla” och hårda![]()
Ännu en barndomsfavorit för mig.Ååh kom på det bästa salta lösgodis at, salta däck. Så goda! Särskilt när de var ”gamla” och hårda![]()
Menar du pingvinstängerna?För mig beror det verkligen på humör. Vill jag ha "tröstgodis" så blir det oftast en liten påse lösgodis. För tillfället innehåller den påsen oftast Center, jordnötsrutor (om det finns, den verkar ofta få stryka på foten här), rabarberstänger, colaflaskor, Polly och vattenmelon.
Generellt behöver jag nog egentligen få dela upp godis i olika kategorier. Gäller det lakrits så är min favorit Lakrids by Bülow. Olika varianter av lakrits som är täckt med choklad. När det gäller choklad så älskar jag Lindth, särskilt deras chokladkakor med creme brullé och/eller chokladfondant (ha överseende med ev stavfel här!). Marabou Big Taste med japp och jordnötter är en annan favorit. Ferrero Raffaello är en klar favorit, om än lite svårare att hitta i mina trakter.
Har du några favoritchips?För mig är det choklad, choklad, choklad, nougat och chips.
Har du några favoritchips?Själv är jag en tråkmåns som mest gillar vanliga salta potatischips eller sourcream. Men när man ska välja dipp så blir det svårare… Det finns så många olika goda.
![]()
Oj!Red head Wasabi och dill är min senaste favorit!
Jo, det finns ett bra utbud av lakrits här, men jag är inte superförtjust i just mjuk lakrits (oavsett den är salt eller söt). Eller vi ska kanske säga att jag är kräsen med vilken sort det ska vara. Jag vet egentligen inte om plockgodisutbudet blivit sämre eller om det bara är mitt minne som sätter nostalgiskt skimmer över det som var förr, men jag upplever att det ofta är samma sorter oavsett vilken butik, så det är tråkigtJa det är nåt speciellt med salmiak.Vad trist med det dåliga urvalet! Förlåt för mina fördomar, men jag hade fått för mig att Finland hade lite extra bra utbud av lakrits.
Eller förlåt, nu har jag som vanligt bara lakrits på hjärnan.
Jag förstår nu att du förstås menade dåligt utbud av plockgodiset överlag.
![]()
Vad trist!Jo, det finns ett bra utbud av lakrits här, men jag är inte superförtjust i just mjuk lakrits (oavsett den är salt eller söt). Eller vi ska kanske säga att jag är kräsen med vilken sort det ska vara. Jag vet egentligen inte om plockgodisutbudet blivit sämre eller om det bara är mitt minne som sätter nostalgiskt skimmer över det som var förr, men jag upplever att det ofta är samma sorter oavsett vilken butik, så det är tråkigt![]()
Jag är tvärtom. Gillar lakrits och mint mest. Men om jag ska äta choklad så håller jag med om att apelsinsmak är väldigt gott!Jag föredrar lösgodis då jag gärna vill ha en mix av både choklad, skum och surt. Måste jag välja är det mjölkchoklad i alla former som går hem, gärna med apelsinsmak.
Men ja jag är en godisråtta av rang. Äter inte lakrits eller mint men de mesta annat går ner. Även bullar och kakor och allt annat sött. Mums!
Menar du pingvinstängerna?Det är de enda rabarberstänger jag känner till, så blev nyfiken.
Min man hälsar att han håller med ang Lakrids by Bülow!
Speciellt de med passionsfrukt.
Blandningen från tonåren lät god!När jag var i cirka yngre tonåren hade jag ofta till lördagsgodis haribo lakritsnappar, strong original och marabou mintkrokant till lördagsgodis. Gott, dock föredrar jag fazers choklad nu.
Åh, filidutter & blå bumlingar!Filidutter, blåbärsbumlingar (tror jag de heter. Vi kallar dem bara blåa kulor), kinder maxi, mjölkchoklad. Och romerska bågar ihop med mintkulor där man tar en av varje i munnen åt gången!
Jag köpte en i höstas i godisbutiken härNär jag var barn, fanns en klubba med namnet Tomteklubba. På många år såg jag den inte, men sedan såg jag den i en butik på 1980-talet. Därefter har jag inte sett den. Nu fann jag, att den fortfarande tillverkas av ett företag vid namn Fagerströms i Hudiksvall.
”Tomteklubban började tillverkas i mitten på 50-talet, då tänkt som julgodis men blev så omtyckt att vi äter den året om!
Originalet gjordes med smak av gräddkola, men under årens lopp har det tillkommit en mängd olika smaker som fruktblandning, lakrits och hallon/lakrits.
Ser man den i profil så ser det ut som en liten tomte som går och bär på en gran.”
Som man barn tyckte jag mycket om dem. Nu vill jag inte ha besväret att hålla en klubba i handen, och nej, jag går inte omkring med en pinne pekande rakt ut ur munnen.
Min bästa vän skickar ibland presenter när jag mår riktigt dåligt (vi bor rätt långt ifrån varandra) och en gång fick jag typ ett kilo blå kulorÅh, filidutter & blå bumlingar!![]()
![]()
![]()
Hittade de! https://www.happycandy.se/losviktsgodis/kastanjer-laritzz/Menar du de blå fiskarna?Eller vänta, jag kanske blandar ihop det. De blå fiskarna kanske är de som smakar typ som blått liniment luktar?
Vilken fin vän!Min bästa vän skickar ibland presenter när jag mår riktigt dåligt (vi bor rätt långt ifrån varandra) och en gång fick jag typ ett kilo blå kulorPez har hon också skickat några gånger för det gillar jag också mycket! Inte lika mycket som det andra godiset jag räknade upp, men blåa kulor och filidutter har ofta varit svårt att hitta att köpa