Vilket är ert favoritgodis?

@saltakatten Tänker på du är lakritstok, du har säkert redan koll. Skulle passa dig bra eller kanske inte ;) in en sväng på Lakritsrotens butiker (eller beställa). Plånboken är inte alltid så glad i det :rofl:
Åh tack för tipset! ❤️ Jag har faktiskt aldrig provat nåt från Lakritsroten. Både min man och jag råkar vara lakritstokar, så det där med plånboken kan nog sluta illa. 🙈 😄

Ojojoj, det finns ju så mycket gott godis. Jag är en periodare, kan snöa in mig väldigt mycket på någon sort.
Salmiak, speciellt hård sådan a'la bamsingar (oukki doukki) det är grejer det.
Choklad, helt vanlig mjölkchoklad utan krusiduller är bäst.
Plockgodis (lösgodis som vi kallar det här) överlag är bra, men jag tycker att vi har så tråkigt urval här i Finland nu för tiden. Förut fanns det en videouthyrningsfirma som hette makuuni som hade bra utbud, men de har lagt ner :(
Vingummi, men jag är kräsen med att de ska ha rätt smak och konsistens.
Fruktkolor 🤤

Det här är rätt tråd att fråga detta.

Får man tag i riktiga sega råttor någonstans i sverige numera? Köpte alltid dem på färjan, men där finns de inte mera, och så har aroma någon sorts "svensk godisblandning" men råttorna i de påsarna är fel, de är inte sega.

Jag gillar tantigt godis (gjorde det långt innan jag blev en riktig tant) romerska bågar, punchpraliner, bridgeblandning, gröna kulor. Det mesta med choklad, nötter, mint (men den ska vara blandad i chokladen inte ren mintkräm) och kaffe går bra. Just nu är favoriten antonberghs marsinpan med baileys. Allt med baileys är gott.

1000004686.webp

Detta är de godaste som finns i hela världen 😍 jag är helt beroende, super dyrt tyvärr 😭 men så gott! Speciellt om de är i lite rumstemperatur så lakritsen i mitten är mjuk 🤩

Banana skids är ju gott också.... Åt alltid i skolan, men då kunde man köpa dem jättelånga. För 1 kr stycket. Antingen stoppade man dem i fickan så de blev varma och så kunde man snurra av bitar eller så stoppade man den i kylen så de blev stenhårda så man kunde knäcka av bitar :D Nu är de korta och tjockare :(

Ojojoj, det finns ju så mycket gott godis. Jag är en periodare, kan snöa in mig väldigt mycket på någon sort.
Salmiak, speciellt hård sådan a'la bamsingar (oukki doukki) det är grejer det.
Choklad, helt vanlig mjölkchoklad utan krusiduller är bäst.
Plockgodis (lösgodis som vi kallar det här) överlag är bra, men jag tycker att vi har så tråkigt urval här i Finland nu för tiden. Förut fanns det en videouthyrningsfirma som hette makuuni som hade bra utbud, men de har lagt ner :(
Vingummi, men jag är kräsen med att de ska ha rätt smak och konsistens.
Fruktkolor 🤤
Ja det är nåt speciellt med salmiak. 🥰 Vad trist med det dåliga urvalet! Förlåt för mina fördomar, men jag hade fått för mig att Finland hade lite extra bra utbud av lakrits. 🖤 Eller förlåt, nu har jag som vanligt bara lakrits på hjärnan. 🙈 Jag förstår nu att du förstås menade dåligt utbud av plockgodiset överlag. 😢

Dottern på 7 år har punchpraliner som favoritgodis sedan hon upptäckte lösgodis, jag som ska föreställa den vuxna i sammanhanget skulle aldrig ens tänka tanken att äta en 😅
SHIT vilken cool tjej! 🤩 När jag var 7 år tyckte jag t.o.m. att chips med dipp var för "vuxen" smak. Jag vågar knappt erkänna det, men jag "växte i" chips med dipp först i gymnasiet. 🙈 Är så imponerad av din dotter! 🩷

Det här är rätt tråd att fråga detta.

Får man tag i riktiga sega råttor någonstans i sverige numera? Köpte alltid dem på färjan, men där finns de inte mera, och så har aroma någon sorts "svensk godisblandning" men råttorna i de påsarna är fel, de är inte sega.
Jag undrar samma sak. Jag vet precis vilka du menar (aroma), och de är inte alls likadana. 😞

• Gilla
Reactions: MCP
Jag gillar tantigt godis (gjorde det långt innan jag blev en riktig tant) romerska bågar, punchpraliner, bridgeblandning, gröna kulor. Det mesta med choklad, nötter, mint (men den ska vara blandad i chokladen inte ren mintkräm) och kaffe går bra. Just nu är favoriten antonberghs marsinpan med baileys. Allt med baileys är gott.
Åh menar du dessa? Farmor hade dem hemma ibland. De var jättegoda! 💚

Bifogade filer

• Gröna kulor.webp
    Gröna kulor.webp
    41,6 KB · Visningar: 3
Banana skids är ju gott också.... Åt alltid i skolan, men då kunde man köpa dem jättelånga. För 1 kr stycket. Antingen stoppade man dem i fickan så de blev varma och så kunde man snurra av bitar eller så stoppade man den i kylen så de blev stenhårda så man kunde knäcka av bitar :D Nu är de korta och tjockare :(
Ja! Banangodis är så gott. 😍 Jag avskyr riktiga bananer men banangodis har en helt annan banansmak. 💛

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 189
Senast: Raderad medlem 149639
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 325
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
26
· Visningar
1 120
Senast: Iamia
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 893
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka