Vilken ras kan vara intressant för oss?

Sv: Vilken ras kan vara intressant för oss?

Nej, självklart inte, jag ville bara visa på att det inte är så att de som köper en jakthund alltid är de som aktiverar sin hund mest...

Jag tror att en irish softcoated wheaten terrier skulle kunna passa er utmärkt!
Vet du, det tror jag också! Tittade runt lite och kollade lite kennlar, rasstandard samt bilder och jag fastnade lite för den. Ser ut som en hund som skulle passa våra krav rätt så bra, eller hur?

Nu måste jag bara ta reda på om någon häromkring har en så jag kan få träffa en!

Tack så mycket för tipset!

/Camilla

Fast sen läste jag det här:
http://www.swtk.se/rasinfo/mentalitet.html
och blev lite avskräckt måste jag säga. Verkar som att genomsnittshunden är lite mer mentalt krävande än vad jag är ute efter.

Fast min sambo gillade den desto bättre efter att ha läst sidan. Han tror att vi kommer att klara det utmärkt och smickrade mig lite med att jag har nog med pondus. Det han gillar är att rasen verkar självsäker och självständig och trygg i sig själv eftersom han har en idé att hunden då också är säkrare i lynnet.

Hm, grubbel... ;)

/Camilla

Senast ändrad:

En fråga till er - vad gillar ni Border Terrier enligt våra förutsättningar? Min fråga mynnar i att jag ville ha en sån när jag var yngre och det sitter kvar långt bak i hjärnan... :D

Borderterrirar är fantastiska hundar som alltid är med på noterna! MEN det är en jakthund och har en stark jaktlust. Är ingen älghund men fungerar mycket bra på eftersök. Behöver mycket mental stimulation, och ger man dem inte det fixar det det själva---
En terrier helt enkelt!

Ja undrar du nått mer om BT så sitter jag har själv med 3 st:)

Men det är lite skillnad på en fågelhund (av retriver/spaniel) tycker jag. Det är en annan sorts jakt som faktiskt går att ersätta. En cavalier eller en engelsk springer skulle nog också passa bra eftersom de också fungerar på eftersök!:)

Lycka till!

Gilly

...Han tror att vi kommer att klara det utmärkt och smickrade mig lite med att jag har nog med pondus.

Fast... Man behöver inte mer pondus bara för att det är en terrier, vilket många felektigt tror. Men man måste istället se till att tänka klyftigt och alltid ligga ett steg före!

Gilly

Jag tycker iinte att du ska behöva känna dig orolig. Det är bra att de skriver om "det värsta" så man inte tror att man köper en liten gullboll!

Visst är de ngt krävande. Men inte mer att man ska vara konsekvent (vilket ju gäller alla raser).

PMa gärna om du vill ringa mig, eller om du vill komma i kontakt med en uppfödare för att ställa frågor och bolla lite!

Jag tror absolut att detta kan vara rasen för dig!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 025
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 273
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V