Sv: Vilken ras kan vara intressant för oss?
Strävhårig tax?
Strävhårig tax?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Strävhårig tax?
Var står det? Jag tolkar inlägget som att det är just en sällskapshund h*n söker..Men nu efterfrågar inte TS en ren sällskapshund.
Var står det? Jag tolkar inlägget som att det är just en sällskapshund h*n söker..
Jag tolkar inlägget som om de söker en aktiv familjehund som kan vara med på det mesta, men dock inte en hund som kräver extermt mycket stimulans, så som t ex BC eller de mest utpräglade bruks- och jaktraserna.
Sen kan man ju fråga sig vad enormt med motion är men som jag uppfattar det skulle det räcka gott och väl med en sällskapshund (aktiv sådan), jakthundarna "behövs" inte för att fylla hundbehovet hos TS.Även om vi gärna rör på oss så får det inte vara en ras som kräver enormt med motion, det tror jag inte vi kommer att lyckas tillfredsställa och jag vill inte ha en understimulerad hund.
Cocker spaniel är en mjuk ras av lagom storlek som funkar bra ihop med barn, dessutom har jag upplevt att de är lätta att träna. .
Jag fattar inte varför det alltid ska rekomenderas jakt och brukshundar till folks som inte ska ha hunden till det. Det finns ju mer utpräglade sällskapshundar som KAN vara med på allt men som inte behöver det.
TS skrev:
Sen kan man ju fråga sig vad enormt med motion är men som jag uppfattar det skulle det räcka gott och väl med en sällskapshund (aktiv sådan), jakthundarna "behövs" inte för att fylla hundbehovet hos TS.
* Vi har aldrig haft egen hund förut men har många kompisar med hundar, varav en del som vi också är hundvakt åt ibland, samt att jag har kommit väl överens med hundar vars ägare haft problem med. Jag är väl rätt dominant som "handler" skulle jag tro. Vi har haft tre väluppfostrade, trevliga katter som dessutom kunnat en hel arsenal av tricks - typ sitt, ligg, rulla runt, osv.. Men jag vill trots detta inte ha en ras som utgör en utmaning genom psyket.
* Vi är aktiva - rider, åker båt, skoter, mm.
* Vi bor i egen villa med stor trädgård i lugnt område med fina strövområden intill samt med möjlighet att bygga stor och bra hundgård för den tid vi är på jobbet (jobbar dock nära hemmet och jag jobbar deltid).
* Vi har en son som snart är 1 år och tanken är att han också ska ha glädje av hunden under sin uppväxt, den får alltså inte vara för stor och bökig och för "sträv" i humöret.
* Vi är kattmänniskor och hunden ska fungera med katter.
* Vi jagar älg men enbart en vecka om året och även om det känns lockande att skaffa en älgjaktshund så känns det lite overkill, men gärna en hund som går bra att använda vid eftersök.
* Även om vi gärna rör på oss så får det inte vara en ras som kräver enormt med motion (vilket jag tolkar som en BC eller husky, ingen av mina jaktgolden har krävt "enormt med motion"), det tror jag inte vi kommer att lyckas tillfredsställa och jag vill inte ha en understimulerad hund.
* Jag kommer att gå lydnadskurser och har god hjälp via kompisar som håller på med hundar professionellt.
Hrm. Jo då. De är jätte trevliga hundar och jag kan inte tänka mig någon annan ras men... Man ska komma ihåg att de även kan vara rätt tjurskalliga och kan väldigt lätt bli ruskigt odrägliga om ägaren tillåter det! Jag älskar min cocker pojke men krävande är han!
Cavalier är annars en ras, älskar att jobba men har inget emot att ta de lugnt (:
Många här omkring har en älghund som står 10 månader i hundgården, motioneras månad 11 och jagar några dagar per vecka månad 12....