Vilken ras kan vara intressant för oss?

Sv: Vilken ras kan vara intressant för oss?

Därför att jag tycker att det är en trevlig hund som kan uppfylla familjens behov och jag tycker också - på den lilla beskrivningen som ges - att familjen även kan uppfylla hundens dito (men de får ju de själva utvärdera).

Även om jakten bara är en vecka om året så ska hunden aktiveras och tränas för att fungera vid eftersök. Dessutom har en tax har ett behändigt format och kan lätt följa med på båt och skoterturer.

Cocker spaniel är en mjuk ras av lagom storlek som funkar bra ihop med barn, dessutom har jag upplevt att de är lätta att träna. En bekant till mig har en cocker spaniel hane som går lös överallt, kortklippt, så oerhört trevlig i humöret. Alla älskar honom.

Hundraser i storleken 35-45 cm upplever jag som lagom stor i en barnfamilj, då blir de inte jättesmå (risk för skador hos hunden) eller för stora så att de blir bökiga.

Spaniels i överlag är trevliga hundar, med barn och i träningssyfte.

Var står det? Jag tolkar inlägget som att det är just en sällskapshund h*n söker..

Fast sällskapshundar ska väl de allra flesta hundar vara - också? Även om de tränar, jagar eller arbetar.

Jag tolkar inlägget som om de söker en aktiv familjehund som kan vara med på det mesta, men dock inte en hund som kräver extermt mycket stimulans, så som t ex BC eller de mest utpräglade bruks- och jaktraserna. Varför inte en golden eller labbe skulle kunna passa, kan jag verkligen inte förstå? De är väl om något passande som just aktiva familjehundar som trots allt inte blir nervvrak om barnen är sjuka en vecka, och det den veckan bara blir promenader hemomkring. Och TS vill ju både träna och vara aktiv med sin hund, inte gå ett par dagliga kissrundor och en längre sväng på söndagar, som jag tolkar det...

Någon spanielvariant skulle säkert passa det med - ungefär samma aktivitetsbehov som golden och labb, som jag uppfattatdet.

Jag tolkar inlägget som om de söker en aktiv familjehund som kan vara med på det mesta, men dock inte en hund som kräver extermt mycket stimulans, så som t ex BC eller de mest utpräglade bruks- och jaktraserna.

Men Golden och labbe är ju jakthundar. Jag fattar inte varför det alltid ska rekomenderas jakt och brukshundar till folks som inte ska ha hunden till det. Det finns ju mer utpräglade sällskapshundar som KAN vara med på allt men som inte behöver det.

TS skrev:
Även om vi gärna rör på oss så får det inte vara en ras som kräver enormt med motion, det tror jag inte vi kommer att lyckas tillfredsställa och jag vill inte ha en understimulerad hund.
Sen kan man ju fråga sig vad enormt med motion är men som jag uppfattar det skulle det räcka gott och väl med en sällskapshund (aktiv sådan), jakthundarna "behövs" inte för att fylla hundbehovet hos TS.

fördelen med spaniels och retrievers är att de är avlade för att jobba nära föraren. det är det arbetet de är bra på. får de bara göra det måste man inte jaga med dem. man kan utnyttja deras apporteringslust på andra sätt, som att lära dem städa efter barnen.

visst, de är aktiva hundar. labbarna kan dessutom vara ganska buffliga. men de är inte lika snäva som t ex drivande jakthundar utan väldigt allround.

Håller med där.

Jag tycker inte alls att det är fel att rekommendera retrivers och spaniels till en familj som inte är så inriktade på jakt. För såå inriktade på jakt är inte heller labbe/golden, inte ens de av jakttyp (har en jaktgolden själv). Tillfredställa deras behov kan man göra på annat sätt än ute i skogen om man inte har möjlighet till det jämt och ständigt. Min golden har gjort sitt arbete för idag genom att hjälpa mig att bära varor från affären ;)

Sen är det naturligtvis så att alla hundar är individer med olika behov av aktivering, men så är det ju med alla raser.

Cocker spaniel är en mjuk ras av lagom storlek som funkar bra ihop med barn, dessutom har jag upplevt att de är lätta att träna. .

Hrm. Jo då. De är jätte trevliga hundar och jag kan inte tänka mig någon annan ras men... Man ska komma ihåg att de även kan vara rätt tjurskalliga och kan väldigt lätt bli ruskigt odrägliga om ägaren tillåter det! Jag älskar min cocker pojke men krävande är han!

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar inte varför det alltid ska rekomenderas jakt och brukshundar till folks som inte ska ha hunden till det. Det finns ju mer utpräglade sällskapshundar som KAN vara med på allt men som inte behöver det.

TS skrev:

Sen kan man ju fråga sig vad enormt med motion är men som jag uppfattar det skulle det räcka gott och väl med en sällskapshund (aktiv sådan), jakthundarna "behövs" inte för att fylla hundbehovet hos TS.

Men kom med ett eget förslag då? På en "aktiv sällskapshund".

* Vi har aldrig haft egen hund förut men har många kompisar med hundar, varav en del som vi också är hundvakt åt ibland, samt att jag har kommit väl överens med hundar vars ägare haft problem med. Jag är väl rätt dominant som "handler" skulle jag tro. Vi har haft tre väluppfostrade, trevliga katter som dessutom kunnat en hel arsenal av tricks - typ sitt, ligg, rulla runt, osv.. Men jag vill trots detta inte ha en ras som utgör en utmaning genom psyket.
* Vi är aktiva - rider, åker båt, skoter, mm.
* Vi bor i egen villa med stor trädgård i lugnt område med fina strövområden intill samt med möjlighet att bygga stor och bra hundgård för den tid vi är på jobbet (jobbar dock nära hemmet och jag jobbar deltid).
* Vi har en son som snart är 1 år och tanken är att han också ska ha glädje av hunden under sin uppväxt, den får alltså inte vara för stor och bökig och för "sträv" i humöret.
* Vi är kattmänniskor och hunden ska fungera med katter.
* Vi jagar älg men enbart en vecka om året och även om det känns lockande att skaffa en älgjaktshund så känns det lite overkill, men gärna en hund som går bra att använda vid eftersök.
* Även om vi gärna rör på oss så får det inte vara en ras som kräver enormt med motion (vilket jag tolkar som en BC eller husky, ingen av mina jaktgolden har krävt "enormt med motion"), det tror jag inte vi kommer att lyckas tillfredsställa och jag vill inte ha en understimulerad hund.
* Jag kommer att gå lydnadskurser och har god hjälp via kompisar som håller på med hundar professionellt.

Ärligt talat låter TS hem mer stimulerande än mitt eget...

Senast ändrad:

Golden och labbe är ju inte sånna jakthundar som tex drever.
De är apporterande jakthundar och sånt kan man göra mycket roligt med, men att de just inte behöver bära fåglar.

Tycker det går till överdrift när det pratats om retriever som jakthundar. De fungerar till mycket annat också, de måste inte bära fågel för att trivas.

Jösses, jag känner flera som har retrievers, de tränar, tävlar även i jakt (fågel), men de används inte i jakt. Ska de heller inte ha sånna raser då eller.

Och jag tycker inte heller att TS är ute efter en ren sällskapshund. En ren sällskapshund är tex mops för mig.
TS vill ha en aktiv hund som följer med på det mesta och då skulle faktiskt en retriever vara en bra ras. Och jag säger som skogstrollet, ts lär göra mer med sin hund än vad jag gör med mina. Och här bor t o m en labbe och andra raser...

kan varmt rekommendera tollaren. själv har jag en tik på 2 år, kan ju inte säga att alla är lika dana men min hon älskar att vara med på allt (då menar jag allt,) något hon tycker är jätteskoj är att vara med när vi är ute och åker vattenskidor. dock sitter hon i båten och tittar bakåt o njuter..alltid med när jag är i stallet, händer att hoin åker med i sulkyn iband oxå:).. men har heller inget emot att bara ligga o lata sig, ibland får man släpa ut henne för att hon ska ut o rastas;), tränar lite agility och sök med henne agilityn är hennes favorit :) gosar gärna med småbarn o "passar" dem om hon tycker det behövs, väldigt pigg och personlig hund. tollare ligger på ca 40-45 mkh och i vikt ca 20kg. lycka till med val av vovve :):p

Senast ändrad:

Hrm. Jo då. De är jätte trevliga hundar och jag kan inte tänka mig någon annan ras men... Man ska komma ihåg att de även kan vara rätt tjurskalliga och kan väldigt lätt bli ruskigt odrägliga om ägaren tillåter det! Jag älskar min cocker pojke men krävande är han!

Det kan väl alla raser bli ;). Mycket hänger ju på träning och uppfostran. Känner två papillon som är riktigt tjurskalliga och odrägliga då de inte fått rätt träning eller uppfostran. Och papillon är kända för att vara lätta hundar.. :D

Cavalier är annars en ras, älskar att jobba men har inget emot att ta de lugnt (:

Cavalier är annars en ras, älskar att jobba men har inget emot att ta de lugnt (:

Cavalieren är en underbar och underskattad ras! De är så mycket mer än "tantvallare", man kan göra lite vad som helst med dem. Min var en fena på att spåra och älskade agility och att springa bredvid cykeln.

*kl*
Tack alla snälla för era förslag och de intressanta diskussioner ni bjuder på! ;)

Jag vet inte om jag blev så mycket mer klokare dock när det blir så många raser som föreslås. :D Men någonstans ska man ju börja att fundera!

Lite kommentarer ang. hundförslag:

Papillon är söta hundar men jag tror att den blir väl liten för våra behov. Den kanske inte heller gillar skoterturer vid -15 grader.... :crazy:

Dansk-svensk har jag fyra stycken exemplar runt mig. Grannen har två tikar och mina två bästa vänner har var sin, en tik och en hane. Jag tycker det är underbara hundar men skulle jag välja en skulle jag nog vilja ha en hanhund, alla tre tikarna är mer "'ängsliga".

Schnauzer är jag tveksam till. Jag betvivlar inte att det är en suverän hund till allt, men jag undrar om den inte kräver mer av oss än vad vi är beredd på? Min duktiga hundkompis har haft en Riesen som var fantastisk men så är ju också hon fantastisk med hundar. Dock blev jag lite fundersam då ett par kom hit i förra veckan med en mellanschnauzer på 2,5 år som MORRADE åt mig när jag skulle klappa honom... Ägarna sa då: "åh, det är inte allvarligt, han bara pratar så, det sitter i rasen" men när hunden sen morrade igen och jag visade att jag inte gillade det så sa de snabbt: "utmana honom inte!".... Nu kunde jag ju se att just dessa hade noll koll på sin hund (den fick springa lös inne i vårt hus och dra i vår sons grejer hur den ville och de fick honom inte att stanna hos dem) men det ger tyvärr en negativ klang hos mig ang rasen. Vore jag själv och superintresserad av lydnadstävlingar så skulle jag kunna tänka mig den. Vill ni överbevisa mig om motsatsen? ;)

Retrievers (och diskussionen kring hur aktiva vi är). Jag har flera vänner med goldens och de är verkligen inga jaktvänner och deras hundar mår bra ändå med en daglig promenad och möjlighet att springa lös på tomten. Så jag tror säkert att en sådan hund skulle må mycket bra hos oss. Tvyärr gillar inte min sambo retrievers så de går nog bort. Det är nog så att flera han träffat uppvisat ett osäkert beteende och varit väldigt undergivna. Men jag gillar dem! :)

När det gäller hur aktiva vi är så är ju allt relativt. Det jag menar som extrem motion kanske vissa av er menar är normal motion och vissa menar att det är överdriven motion. Så därför är det ju svårt att säga, men jag säger som någon annan här skrev - det jag menar är att jag inte är intresserad av en Husky eller en BC eller någon annan vallhundsras. En kompis hade en Teurverens (stavning?) som skulle ha behövt två rejäla löparpass per dag och det är ungefär det jag menar med extremt motionskrävande.

Sen undrar jag om detta med jakthund. Hur många jaktdagar har en genomsnittlig jakthundsägare? Min vän som är björnjägare och som hade två Laikor när han jagade som mest höll på att inte tro sina ögon när någon jakttidning skickade ut en enkät om jakt med hund. En av frågorna var nämligen hur många dagar man jagade med hunden och svarsalternativen var "1-3, 4-6, 7-9, 10 eller fler". Han jagade ca 50 dagar per år (jagade även älg) och funderade på om han överhuvudtaget skulle fylla i enkäten....

Många här omkring har en älghund som står 10 månader i hundgården, motioneras månad 11 och jagar några dagar per vecka månad 12....

Spaniel har jag en del erfarenhet (King Charles) och det skulle ju vara ett alternativ, dock är jag osäker på vad min sambo tycker om dessa. Han var något less på grannens amerikanare som brukade springa in till oss och pissa på köksgolvet, men det är ju inte riktigt rasens (eller hundens) fel... :)

Tollare verkar vara en trevlig hund men jag har bara träffat på en. Ska läsa på mer om den!

En fråga till er - vad gillar ni Border Terrier enligt våra förutsättningar? Min fråga mynnar i att jag ville ha en sån när jag var yngre och det sitter kvar långt bak i hjärnan... :D

/Camilla

Senast ändrad:

Jag tror att en irish softcoated wheaten terrier skulle kunna passa er utmärkt!

Många här omkring har en älghund som står 10 månader i hundgården, motioneras månad 11 och jagar några dagar per vecka månad 12....

Fast bara för att "många gör så" betyder ju inte att det är rätt eller bra för hunden. Jag vet många som spöar sina hästar, det gör det inte mer rätt.

Borderterrier skulle säkert kunna passa om ni är beredda på att aktivera den mentalt för en terrier är en terrier:angel:

Jag hade sagt leonberger eller border collie blandning me lab? eller kanske renrasig retriever :) Nova scootia duck tolling retriever har jag hört att dom är väldigt lätt lärda och dom gillar ju att simma, hade sj tänkt att köpa en nova, men den jag kunde komma åt kostade 9000 och den hade överbett och var väldigt mager. :S Men när vi var där och kollade på den så va den lättlärd. :P Men köpte papillon istället :P så om du vill ha en liten hund är de papillon som gäller :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 025
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 273
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V