Vilken ras kan vara intressant för oss?

Camilla_H

Trådstartare
Vi har i många år funderat på att skaffa hund men känt att vi inte varit riktigt mogna för jobbet det kräver. Dock har funderingarna blivit fler och fler på senaste tiden då vårt liv ändrats lite.

Men vi är inte helt säkra på vilken ras vi skulle vilja ha på en hund. Kan ni hjälpa oss med lite tips utifrån våra förutsättningar?

* Vi har aldrig haft egen hund förut men har många kompisar med hundar, varav en del som vi också är hundvakt åt ibland, samt att jag har kommit väl överens med hundar vars ägare haft problem med. Jag är väl rätt dominant som "handler" skulle jag tro. Vi har haft tre väluppfostrade, trevliga katter som dessutom kunnat en hel arsenal av tricks - typ sitt, ligg, rulla runt, osv.. :D Men jag vill trots detta inte ha en ras som utgör en utmaning genom psyket.
* Vi är aktiva - rider, åker båt, skoter, mm.
* Vi bor i egen villa med stor trädgård i lugnt område med fina strövområden intill samt med möjlighet att bygga stor och bra hundgård för den tid vi är på jobbet (jobbar dock nära hemmet och jag jobbar deltid).
* Vi har en son som snart är 1 år och tanken är att han också ska ha glädje av hunden under sin uppväxt, den får alltså inte vara för stor och bökig och för "sträv" i humöret.
* Vi är kattmänniskor och hunden ska fungera med katter.
* Vi jagar älg men enbart en vecka om året och även om det känns lockande att skaffa en älgjaktshund så känns det lite overkill, men gärna en hund som går bra att använda vid eftersök.
* Även om vi gärna rör på oss så får det inte vara en ras som kräver enormt med motion, det tror jag inte vi kommer att lyckas tillfredsställa och jag vill inte ha en understimulerad hund.
* Jag kommer att gå lydnadskurser och har god hjälp via kompisar som håller på med hundar professionellt.

De raser av hundar som vi hittills har sett fungerat bra med vår son är dock rätt stora; Golden Retriever, Långhårig Schäfer men också Dansk-Svensk gårdshund och en holländsk vallhundsras (kommer nu inte ihåg vad den heter men den är av mellanstorlek).

Jag kommer också att fråga min kompis som jobbar med hundar men det känns bra att ha kollat lite mer så att man inte bara blir färgad av hennes favoritraser! ;)

/Camilla

Sv: Vilken ras kan vara intressant för oss?

Papillon är en trvlig ras man kan ha med barn och kan verkligen hänga med på allt..den behöver lite aktivitet till mycket men kräver inte hård träning varje dag.. Dock är det väl inge jakt hund då.. Men annars en underbar ras och leva med speciellt för dom som har barn och vill ha en lite mindre hund som klarar av det mest..

Det låter som en Dansk/svensk gårdshund skulle få ett ypperligt liv hos er. Skulle nog passa perfekt!

Jag har själv en tik på 17 mån. Hon är helt underbar :love:
Älskar alla sorters aktiviteter, bara det händer något ;) De flesta DSG älskar barn o funkar bra med katter o andra djur.

Läs mer om rasen på www.gardshund.se eller fråga om du undrar över något.
"Liten, frisk o sund - Dansk/svensk gårdshund"

Läses oftast alla dessa trådar, men rekomenderar sällan ras.
Men nu kan t o m jag skriva rasen jag har :)
Schnauzer passar till allt du räknar upp :love:

Någon retriever? Golden, Labbe eller Flat är ju ypperliga familjehundar och passar utmärkt att använda som eftersökshundar vid jakt. Min golden följer med på jakten varje år och letar rätt på skadeskjutna djur :)

Schauzer säger jag med! Liten, mellan eller riesen :p

Fast riesen är ju en brukshund och kan vara en ganska krävande sån. Dessutom leker dom ganska hårt och är kasnke inte den lämpligaste hunden till små barn.

Vill man ha en hund som inte är motionskrävande tycker jag att retrivers är helt fel också. Sikta på någon sällskapshundsras i så fall.

fast samtidigt skriver hon ju att hon kommer gå kurser, och att de är aktiva människor, samt använda hunden till eftersök..?

En spaniel kanske? Cocker (eng/am) spaniel eller Springer spaniel? Trevliga och bra med barn (individanpassat givetvis) och bra till eftersök. Funkar att gå kurser och träna med och är hyfsat lättdresserade.

Kanske ska tillägga att jag menar schnauzer, alltså den fd mellanschnauzern.
De andra heter dvärgschnauzer och riesenschnauzer.

fast samtidigt skriver hon ju att hon kommer gå kurser, och att de är aktiva människor, samt använda hunden till eftersök..?

Ja men skriver man att man inte vill ha en motionskrävande hund så tycker jag inte att retriver passar.
Jag är också aktiv, rider varje dag, har tränat det mesta med mina hundar och är inte rädd för långpromenader men jag ville inte heller ha en motionskrävande hund just för att inte vara tvungen att göra allt detta utan kunna ta ett par dagar i soffan om jag skulle bli sjuk eller liknande. Då finns det bättre alternativ än retrivers, som klarar av alla aktiviteter TS vill dra med den på men som inte KRÄVER dom.

Ok, då har vi kanske olika uppfattningar om reterivers? ;) Jag tycker med de är aktiva hundar och skulle absolut inte rekommendera dem till någon som var ute efter sällskapshundar enbart.

Ok, då har vi kanske olika uppfattningar om reterivers? ;) Jag tycker med de är aktiva hundar och skulle absolut inte rekommendera dem till någon som var ute efter sällskapshundar enbart.

Nej jag tror vi verkar har hyfsat samma uppfattning men vi kanske tolkar TS önskemål olika.

Beror på vilken typ av retriever man väljer. En "vanlig" labbe eller golden av utställningstyp funkar nog utmärkt till en aktivt hem med gård, lite kurser och att få jobba som eftersökshund.

Är man inte inställd på att jobba mycket med hunden bör man nog undvika jakttyperna av golden/labbe, flatcoated, curlycoated m.fl.

Har haft två jaktgolden med helt olika aktiveringsbehov, den ena arbetsnarkoman och den andra kelsjuk soffpotatis.

Fast de curlysarna skulle jag nog sätta in under ovanstående med.. Alltså, lite kurser, aktivt hem, lite eftersök osv. Inga "jobbmaskiner" enligt mig, men behöver ha att göra..

Jaså? Jag har fått uppfattningen att curlysen är en av de mer krävande retriever då den fortfarande är så pass liten i rasen att den inte slagit igenom som "sällskapshund". Dessutom är den mer skarp och flockbunden än en golden t.ex.

Dessutom är den mer skarp och flockbunden än en golden t.ex.

Håller med i ovanstående.

Fast jag gillar inte "sällskapshundstermen" öht gällande reterivers. förstår dock vad du menar. Fast jag menar inte att de skulle passa som sällskapshundar, dock funkar de om man blir sängliggande en vecka, de funkar även med att ta det lugnt, om de har ett aktivit liv i övrigt.

Därav "kaninöronen" över order "sällskapshund". Men nu efterfrågar inte TS en ren sällskapshund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 025
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 273
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V