Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Sv: Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Jag skulle ta en varmblods travare som hållit för trav några år. Blivit avställda för de har för dålig löpskalle :) De håller för allt, Tränade från 1 1/2 ålder stärkta senor och leder, kondition bra i huvudet.

Sedan att de har inte så bra gallopp deeeet får man ta i paketet ....

Självklart bygger det på att man får tag på en sådan häst. Men har du en sådan så håller den för allt :)

Annars en häst som vuxit upp på lösdrift med många andra hästar med bra föräldrar exteriört och litet huvud själv så de inte springer på varje sten och gren och gör illa sig. New forest är en kul ras, svenskt halvblod, hannoveranare lika så....

Jösses vilken terräng! :bow: Är det många platser längs ritten som är så branta?

Jag red faktiskt en långtur idag med Herr Häst, tyckte vi fick en ok workout, nästan 3 timmar ute i skogen - men i jämförelse med filmen var det bara en promenad runt kvarteret... :rofl:

Travarna hamnar oftast hos folk som inte klarar att ta tillvara kvaliteerna. De är vanligen outbildade, slumpas ut på 5-6000. De duktiga ryttarna vill ha gångartshästar som kan tävlas direkt - inte lägga ned ett år eller två på att få den ridbar. Det är synd för travarna är oftast utmärkta lätt klass-hästar, de måste bara få tid att skolas om.

Tevis Cup är nog ett av dom mest krävenda rytt som finns.
Couger Rock är den högsta och svåresta stället.
Har har du en lite längre film, så hämpta lite kaffee:
Tevis Cup 2011 Midwest Riders, dom filma dom olika sektion av bana dom rida.
www.youtube.com/watch?v=qEuj2D0SA3E

En High Performance Horse som kan slumpas utt till en massa "nybörjar blåbär" som första häst tala en hel del om rasens psyket;) att dom aldrig nå sitt fulla potentional är inte hästens fel, snärar den som sitter i sadeln;)
Avdänked Travern hamna i ett typ Limbo stadiet, klen uttbilded rytter som vill komma igång med ridning som skogs luffer och lägre klubb tävlingar.
Jag se det hela som bara + för trav häster som få kanns till ett andra start i livet och hjälpa blåbar på traven :D

*KL*

Om jag letade efter en frisk och sund häst skulle jag leta efter följande:

Max kring 165cm i mkh /600 kg. Är osäker exakt på var gränsen går, men enligt Deb Bennet är det där någonstans (har inte uppgifterna här, men finns artiklar på hennes hemsida). Detta för att större/tyngre hästar automatiskt får för liten benstomme i förhållande till sin vikt (enligt Deb). Dessutom bör omfånget under knäleden mätas - för tunn där och benstommen är för lätt. Skulle jag däremot söka en vinnare i racing kan den lätta benstommen vara en fördel (=något mindre vikt - om den tål träningen).

Jag skulle också leta efter en häst utan större exteriör avvikelser i benaxlar, rygglängd, halsansättning. En häst som inte har för svårt för sig att jobba i en korrekt form helt enkelt (men behöver inte vara "maxform" som på dressyrtävling).

En aspekt till är användningsområde och historia hos rasen - hur är de vana att hållas och hur kan jag leva upp till det (tex raser som lätt får fång - har jag möjligheten att minimera de riskerna)

På individnivå skulle jag titta efter en häst som fått vara ute mycket, kanske gått på lösdrift och som inte ridits för mycket i tidiga år. Men, som ändå fått belasta skelett och leder. Är den riden några år är det också viktigt hur detta har gjorts, uppbyggnad, mängd, kontinuitet... En vettig foderstat (anpassad för rasen) under uppväxten är också en aspekt.

Släkten - hur har länge har de levt och hållit?

..och så var det ju "klantighetsgenerna" - vissa individer verkar ju alltid lyckas skada sig var de än befinner sig och på vad som :p

Förresten, var det inte något i hundvärlden om att en korsning mellan två renrasiga föräldrar var friskare än en renrasig? Kanske stämmer på hästar med?

Kan kanske ligga något i detta.

Jag har en foderhäst just nu som är korsning halvblod/connemara och jag upplever honom som väldigt robust och tålig. Då är han ändå rejält överbyggd (ca 162 i mkh och säkert 167 bak :D) men det verkar inte bekymra honom nämnvärt.

Aldrig haft några större skador. Han är nu 16 år och om jag gissar så kommer han bli gammal och hålla sig kärnfrisk. :D

Du kan köpa en bra svenskfödd íslandshäst utan exem :) Min har nada problem!

Just dessa lite mer grövre raserna är väldigt tåliga, men har en bekant som har en nordis. Den led av ryggproblem men det var det ingen som visste, inte ägaren, inte veterinären. Ingen märkte av det. Så under en undersökning upptäckte veterinären att hästen kändes konstig i ryggen. Då sa veterinären att just sådana hästar är hårda i psyket också och försöker oftast dölja sina problem, att dem har ont eller liknande :/ Men men, jag tror på nordis, fjordhäst eller islandshästar :) Har bara bra erfarenheter av sådana hästar, speciellt islandshästarna ;) Inte så stora kanske, men tål mycket, enkla att sköta och grymt roliga att rida! :D

Fjording!
Vår blev 26år. Aldrig varit halt eller skadad. Enda sjukdomen hon hade var borrelia men det kan ju vilken häst som helst få, annars var hon helt frisk.
Hon var av den nätta fina typen, inte den där stora klumpiga.
Drömmen är att någon gång äga en fjording av modell liten häst och inte ponny.

KL Nu säger ju TS att h*n är ute efter en "fullstor" häst, så varken fjordhäst eller islandshäst är väl aktuellt.

Annars säger jag som många andra: glöm rasen och se till individen.

Det finns väl ff inte en enda arab som har lynnesfel :crazy: det är världens mest godlynta ras!

Däremot finns det många människor som är så okänsliga och bryska att de totalförstör arabens psyke. Men det är inte arabens fel, det är deras ägare som har lynnesfel.

TS; se på vilka raser som är billiga att försäkra, och som man får försäkra även om de är över 16. Araben är bland dessa, även islandshäst.

Jag skulle vilja påstå att många ponnyraser och kallblod är hållbara och långlivade. Det första som poppar upp i huvudet när jag tänker frisk häst är nordsvensk, finsk häst, gotlandsruss och shetlandsponny.

Däremot tycker jag mig oftare se lite dyrare och "snärtigare" tävlingsponnyer skadade/sjuka än budgetponnyer. Om det är ett lokalt fenoment vet jag inte, och vad det grundar sig på är jag lika oviss inom. Behöver ju inte ha ett dugg med avel att göra.

Jag håller med dig, och de tyngre kallbloden brukar inte alls bli särskilt gammla trots att de används sparsamt.

Det där tror jag inte på alls, de flesta halvblod på 175 har BETYDLIGT större och kraftigare ben/leder än en häst på 160. Det är ju bara att gå omkring och titta/mäta på hästar av olika mankhöjd så inser man att det påståendet är helt felaktigt.

Berätta gärna vad du inte riktigt håller med om! Alltid intressant och höra andras åsikter :)

KL Nu säger ju TS att h*n är ute efter en "fullstor" häst, så varken fjordhäst eller islandshäst är väl aktuellt.

Fast om "fullstor" (svårt att veta då TS inte skrivit någon spec. "intervall" för mankhöjd) innebär över ponnymått, så finns det faktiskt fjordhästar som uppfyller det kravet. ;)

Det där tror jag inte på alls, de flesta halvblod på 175 har BETYDLIGT större och kraftigare ben/leder än en häst på 160. Det är ju bara att gå omkring och titta/mäta på hästar av olika mankhöjd så inser man att det påståendet är helt felaktigt.

Jo, fast det är förhållandet ben till förhållande vikt/höjd som räknas. Jag litar på Deb Bennet då hon i många år ägnat sig åt hästars exteriör och i botten är palonteolog. Urdrag nedan är ur henne bok (Principles of Conformation Analyisis Volume I) när hon pratar om just detta förhållande: "In nature, the weight of a mammal predicts its "bone" circumferance. This relationship can be expressed as a mathematical ratio that relates "bone" to weight. For the horse species the minimum acceptable "bone" is seven inces per 1000 pounds.
The seven inches/1000 punds ratio was developed by surveying the weight and "bone" of thousands of domestic individuals and then comparing the domestic average (seven inches) to similar conformed and closely related wilde equines...... Sedan kommer snack om att przewalskin har dubbelt så mycket "bone" som dagens tamhästar. Samt att hästar under 15 hands (drygt 150 cm) påminner om vildhästar i "bone" massa. "At the upper end of the range of weights found in domestic horses, the average figure for horses standing taller than 16 hans, 2 inches and weighing in excess of 1350 pounds is only five inches per 1000 pounds..
While "soundness" in horses depends on many internal and external factors, including muscle quality, circulatory efficiancy, the laminar and trabecular structure of eache bone of the limbs and hoof-horn quality, the amount of "bone" is itself a significant determinant of soundness. This is because structural stability and stress reduction in the support elements of the horse obey the same physical laws as the support elements of a skysreaper.
The ability of a support pylon to bear weight is a function of its circumferance but not of its density. A very dense bone can acctually be a brittle bone."
"The term "bone" acctually refers to the circumferance in the living horse, taken with a tape messure around the bone, tendons and skin in the point shown" (Bild på omkrets precis nedanför framknäet).

Detta är vad jag grundar mitt påstående på. Hon har skrivit mer om det, men det blev en skaplig sammanfattning tycker jag. Men visst - många 175 hästar har kraftigare ben än 160 hästarna - men deras vikt ökar ännu mer...

Ursäkta alla stavfel som säkert finns - datorn vägrar stavningskoll.

Tack så mycket Nikki för ditt inlägg av Deb Bennet.
Har läs hennes site och finna det valdig intressant och Fact Finding".
:bow:

Jag har haft kallblodstravare hela livet och aldrig haft en sådan som har varit sjuk på något vis mer än lite snorighet då och då. *pepparpeppar* så min röst måste gå till Kallblodstravarna :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama