Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Sv: Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Haha, mitt sto hade bara skritt, trav och galopp, men istället ganska god bärighet. Köra henne fungerar tyvärr inte - hon blir stressad av tömmar (kan heller inte ridas på bett). Men jobba, det gillar hon, och hon är väldigt väldigt lyhörd. (End of OT :angel:)

Tyvär har flera av dom haft non typ av ben skada, ofte kors och gaffel band skada från för hård påfrestning

Det var just sådana här skador, och liknande, som jag syftade på. Visst kan det läka, men i många fall blir det ändå något som påverkar hållbarheten. Om man ser lite långsiktigt. Det är klart att det kan fungera ett tag på kortare distanser, men vill man ha en distanshäst på heltid är det ju bättre att välja en häst utan förslitningsskador.

Och nä, VM är för stort och läskigt för mina stackars nerver :angel: Det överlåter jag gladeligen åt andra!

Då har du haft tur :)
Jag har naturligtvis träffat väldigt fina araber också! Men i denna frågeställning skulle jag inte framhäva dom framför tex fjording och haflinger

Jag har inte träffat någon connemara med "farlig" skimmelcancer. Det betyder ju inte att det inte finns där

Har aldrig rikig förståt det har med Haflinger eller Den Lilla Ardenner som jag kalla dom.
I rass typ är näst lik våra Fjordis, nackdelen med den är att det är näst intill omölig att hitta en sadel som passer, dom har ingen sadel läget.
Vi har bra häster i det har landet, begripper inte att folk måsta importera, och dom som är importerad är ofte inte mycket att hänge i granen :crazy:

kl

Jag får nog svara någon av de mer okända raserna, just för att de är okända och därav inte hunnit bli "sönderavlade" eller avlade på en/ett par speciella egenskaper, vissa kanske bara genom naturligt urval. De som lever i så vilt tillstånd som möjligt och fått röra på senor & muskler från tidig ålder men inte blivit belastade av ex ryttare.

Baskjir som någon sa borde räknas hit? New Forest, öselponnyn och vad nu den där "nya" rasen heter som dom just importerat till sverige, tror det finns någon här på buke som håller på med den rasen.

Travare som många sagt håller jag faktiskt inte med om, tror alla hovslagare jag pratat med alla förbannat deras dåliga hovkvalitet. Även galoppörer och kanske araber borde falla pga hovarna?

Även haflinger, skall man vara helt strikt brukar de väl ha ett värdelöst sadelläge och fjordingar torde ha större benägenhet för IR och fång även om sånt till stor del beror på utfodring och levnadsförhållanden.

Förresten, var det inte något i hundvärlden om att en korsning mellan två renrasiga föräldrar var friskare än en renrasig? Kanske stämmer på hästar med?

Nej, jag tror som flera andra att man nog skall kolla efter individen. Det finns travare med finfin hovkvalité, baskjirer med taskigt sadelläge, fjordingar med lynnesfel och öselponnyer med senskador.

Haha, mitt sto hade bara skritt, trav och galopp, men istället ganska god bärighet. Köra henne fungerar tyvärr inte - hon blir stressad av tömmar (kan heller inte ridas på bett). Men jobba, det gillar hon, och hon är väldigt väldigt lyhörd. (End of OT :angel:)

Det var just sådana här skador, och liknande, som jag syftade på. Visst kan det läka, men i många fall blir det ändå något som påverkar hållbarheten. Om man ser lite långsiktigt. Det är klart att det kan fungera ett tag på kortare distanser, men vill man ha en distanshäst på heltid är det ju bättre att välja en häst utan förslitningsskador.

Och nä, VM är för stort och läskigt för mina stackars nerver :angel: Det överlåter jag gladeligen åt andra!

Det var intressant!!!
Känna några med Trav Sto som gå inte att köra...men blir jätte finna sadel häster :bump:
Jag har bara haft valaker.
När jag var i hovslagerskolen var DVM Lar Erik Magnasson på gång med sitt doctors avhändling om Hästens Hålbarhet, vi var mycket på Axvall och sutderad då tidens trav häst 1976, Fransika Ben Ställning :crazy:
Tacka Gud och Soren Nordin att vi fick bort det.
Dagens Travern se inte utt som traven före...nu se dom mer utt som våra gamle halvblods häster.
Beautiful horses that you can take home the ribbons ;)
www.youtube.com/watch?v=GNwnEQHmmoY

kl

Jag får nog svara någon av de mer okända raserna, just för att de är okända och därav inte hunnit bli "sönderavlade" eller avlade på en/ett par speciella egenskaper, vissa kanske bara genom naturligt urval. De som lever i så vilt tillstånd som möjligt och fått röra på senor & muskler från tidig ålder men inte blivit belastade av ex ryttare.

Baskjir som någon sa borde räknas hit? New Forest, öselponnyn och vad nu den där "nya" rasen heter som dom just importerat till sverige, tror det finns någon här på buke som håller på med den rasen.

Travare som många sagt håller jag faktiskt inte med om, tror alla hovslagare jag pratat med alla förbannat deras dåliga hovkvalitet. Även galoppörer och kanske araber borde falla pga hovarna?

Även haflinger, skall man vara helt strikt brukar de väl ha ett värdelöst sadelläge och fjordingar torde ha större benägenhet för IR och fång även om sånt till stor del beror på utfodring och levnadsförhållanden.

Förresten, var det inte något i hundvärlden om att en korsning mellan två renrasiga föräldrar var friskare än en renrasig? Kanske stämmer på hästar med?

Nej, jag tror som flera andra att man nog skall kolla efter individen. Det finns travare med finfin hovkvalité, baskjirer med taskigt sadelläge, fjordingar med lynnesfel och öselponnyer med senskador.

Vet inte vilket okand raser du menar?
Jag tycka själv att månge raser har blivit sunder avled, det bli så när hästen är inte längre en Bruks Häst men mer som ett Fritids Pet!

När det gäller Fjordis jag vet dom har haft en good avelm jag minns dom från 70tal. plätt hover som smula sunder, nu är dom jätte finna. När det gäller fång där för man peka på dagens uttfodering.

Som hovslager kan jag hålla med att våra gammle Fransiska Travern var ingen skoj att sko, men dagens Traven har bra fotter, så jag vet inte vad det är för travern din hovslager prata om. För komma ihåg att Travern är ett Bruks Häst basaerad på Performance!

Man kolla alltid den individ, men i det stora häst bild är det bra att kunna gäller bort dom mer risk fylld ras!

Fast det beror ju på ägaren att den fodrar fel och motionerar förlite.
Beror ju inte på rasen, fodrar man och motionerar dem som det är menignen blir det inte så.

Tex islänningar, hur mkt mat hittar du på island? Typ ingenting, hur mkt fodrar inte svenskar?
Konstigt att de blir sjuka? Nej!

Nej men det gör allting betydligt jobbigare, du måste hitta en stallplats där det fungerar att ha en sånn häst sedan är det ett evigt passande i alla fall. Bara för att man inte låter det bryta ut så betyder det ju inte att det inte finns.

Nej men det gör allting betydligt jobbigare, du måste hitta en stallplats där det fungerar att ha en sånn häst sedan är det ett evigt passande i alla fall. Bara för att man inte låter det bryta ut så betyder det ju inte att det inte finns.

Evigt passande håller jag inte alls med om, var minst lika krångligt om inte krångligare att ha fullbloden för att få i dem tillräckligt med mat istället...
Så det är knappast lättare.
Någon standard häst finns ju inte heller.
Oavsett häst behöver man ju hitta en stallplats som passar.
Det är ju himla dumt att ställa ett fullblod med shettisar eftersom de har så olika näringsbehov.
Lika barn leka bäst liksom.

Sen är det ju himla knasigt att resonera som att bara för att det inte brytit ut betyder det att det inte finns, det gäller ju alla hästar, alla hästar kan ju faktiskt bära på någon skitsjukdom.

Senast ändrad:

TS sökte en frisk hästras, det är inte de du skrev.

JAG tycker det är betydligt lättare att ha en häst som måste äta än en som i princip får en dödsdom om den äter för mycket.

Araber har väl disposition för både SCID och cystor

Klart att de har. Har hästen SCID så dör den omgående efter den fötts, så det behöver man knappast oroa sig för. Och cystor är ju bara att röntga innan köp, superenkelt.

Vidare har araber ofta väldigt bra hovar, hur skulle vi annars kunna tävla distans med dem där man ofta behöver byta skor var 3-4:e vecka under tävlingsäsong?

Jag har heller aldrig stött på en arab med lynnesfel, och jag har träffat några 100 iaf.

Hållbara är ju bara at kolla med försäkringsbolagen, araberna har lägre premie, och man får teckna nyförsäkring i högre ålder på dem. Säger en del tycker jag.

Det finska kallblodet finns i 2 modeller kör eller nättare ridmodell. Har jag för mig i alla fall
Såg ett program för några år sedan och tyckte att dom såg väldigt fina ut.
Nättare än våra kallblod.

Jag har fått lära mig att våra ridhästar har lika stora/små ledgångar som mindre hästar, trots att de är större, detta pga att man på senare år avlat på långa ben och stora individer, självklart leder detta till fler ledinflammationer och benrelaterade hälsoproblem .
Kallbloden har från början haft grova ben = större leder som är anpassade för kroppen och håller således bättre för belastning.

Dålig förklaring men budskapet borde gå fram.
Det var en veterinär som påtalade detta för mig, jag har litat på att det stämmer och har inte kollat upp sanningshalten i det, men det känns inte helt omöjligt.

Jag har hört liknande men inte riktigt samma De har samma mängd ledvätska oavsett hur stora själva hästen är.

Linkker Suomenratsujen kuninkaallisissa
Hittade denna film på youtube.
Jag tycker dom är riktigt läckra dom finska kallbloden.

Jag går i köpetankar kring att skaffa häst. Det är en fullstor häst jag är ute efter, ras är inte särskilt viktigt. Däremot är det väldigt viktigt för mig att hästen är FRISK och inte "klen" med svaga senor, svagt immunförsvar mm. Ja, jag vet att alla hästar kan bli sjuka och att "det beror på individen" och så vidare, men nu menar jag GENERELLT.

Så jag frågar just dig (bortse från storleken på hästen så länge):
Vilken ras är frisk, sund och håller i längden? :)
Jag tror ändå det enklaste är att börja från andra änden. Vilken typ av häst gillar du att rida? Högt i blod med lite mer motor och känslighet eller en "lufsigare" typ? Ungefärlig storlek? Ungefärligt prisläge?

När du har dom bitarna klara för dig kan du börja titta på hälsan på dom hästar som finns i det spannet. Det kan vara en tillräcklig djungel att leta häst även om man smalnat av utbudet ordentligt. ;)

kl

Nej, det är inte sant. Det är en myt skapad av ägare/"uppfödare" till blandrashundar. Två renrasiga hundar med anlag för rasbundna defekter och sjukdomar kommer inte alls att ge en avkomma helt utan anlag för detta.

Nej, det är inte sant. Det är en myt skapad av ägare/"uppfödare" till blandrashundar. Två renrasiga hundar med anlag för rasbundna defekter och sjukdomar kommer inte alls att ge en avkomma helt utan anlag för detta.

Men sannolikheten för att de får någon av de rastypiska svagheterna/defekterna är låg vid blandras. Det typiska för den här typen av effekter är att de är recessiva och framkommer bara om de finns i dubbel upplaga.

Huvudsaken för den som inte tänker avla är inte om anlagen finns/inte finns utan att defekten inte påverkar hunden (eller hästen).

Jag har hört liknande men inte riktigt samma De har samma mängd ledvätska oavsett hur stora själva hästen är.

Och vad blir skillnaden, vet du det? Att de skulle få mindre med atros t ex? Jag tänker att om själva lederna är mindre hos stora djur som väger mycket blir det en större belastning på en mindre yta dvs slitaget i leden blir högre. Då är ju risken för ledproblem större och hjälper vätskan till på något sätt? Vore intressant att veta verkligen!

Hej Lager, hope your getting in some Riding Time :bump:

Som du vet är jag är lite av ett föraspråker för Fjords/Varmblods. Har gjört min Karolina Rytt med en Standardbred, great horses:banana:
Man ser inte så månge av dom i dom lååånga distancer, som jag förstå är det pulsen som spöker, lite svort att få ner den.
I USA är det lika mer vanlig med All Breed Typs, Standardbred, Tennessee Walkers, Morgans and lot´s of Arabs :laugh:
Som i den 100 mile (160km.) Tevis Cup Ride
www.youtube.com/watch?v=hjsvjAI-Wcg

Jösses vilken terräng! :bow: Är det många platser längs ritten som är så branta?

Jag red faktiskt en långtur idag med Herr Häst, tyckte vi fick en ok workout, nästan 3 timmar ute i skogen - men i jämförelse med filmen var det bara en promenad runt kvarteret... :rofl:

Travarna hamnar oftast hos folk som inte klarar att ta tillvara kvaliteerna. De är vanligen outbildade, slumpas ut på 5-6000. De duktiga ryttarna vill ha gångartshästar som kan tävlas direkt - inte lägga ned ett år eller två på att få den ridbar. Det är synd för travarna är oftast utmärkta lätt klass-hästar, de måste bara få tid att skolas om.

*KL*

Dom P.R.E hästarna som jag har träffat och ridit har varit väldigt friska och sunda individer. Finns säkert fel inom den rasen med men tycker att det verkar vara en tålig ras enligt mig :)

Fina är dom också!

*KL*

Dom P.R.E hästarna som jag har träffat och ridit har varit väldigt friska och sunda individer. Finns säkert fel inom den rasen med men tycker att det verkar vara en tålig ras enligt mig :)

Fina är dom också!

Nja, vet inte om jag håller med riktigt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama