Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Sv: Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Arabar har provet sig länge i Endurance Ridning.
Tycka att konvolesance tid för sjukdom är lite längre än ändra.
Det stora ?....är Arabar ett bra val som första häst?

Många distansryttare använder travare också - uthålliga, vana vid det mesta, även om de inte är ridtränade från början. De har bara svårt att hålla samma tempo som araberna på långa distanser.

Angående Första häst så... Man kan ju köpa en äldre klok arab om man vill ha en. Samma med gamla galoppörer tänker jag. Flera ridskolor här använder araber som lektionshästar, men inte ur rena "explosionslinjer". :banana:

/.../
Irländska/brittiska hästar är i mitt tycke rätt ordentligt hållbara. De rids fortfarande mkt ute, går i hage mkt ute, rids på varierande underlag (både sand och asfalt) och mkt på gräs, som def är det bästa, till skillnad från tyska och ffa holländska hästar som har begränsad utevistelse (om ngn alls), mest går på banan på samma underlag.

Tänker lite så med. Som även IronWill antydde.

Hästar med exteriöra avvikelser får såklart även fysiska besvär och ska inte avlas vidare på.

Samtidigt så avlas de ju för specifika ändamål; halvbloden för gångarter och hoppförmåga, fullbloden för att springa fort, etc. Hållbarhet hänger ihop med hur den brukas, det krävs olika saker för att bära/ att dra/ att springa långt/ att springa fort...

Vill man ha en bra frisk allroundhäst som ska tränas på lätt nivå, så kan man välja i princip vilken ridhästras som helst så länge den besiktigas - så att individen man köper inte har några särksilda problem.

Det är ren fysik att en lång rygg är svagare än en kort, lägg en planka på två bockar och sätt en tyngd på den så den börjar böjas lite. Flytta isär bockarna en bit och du ser att plankan böjs mer. Det samma händer med hästen om inte längden kompenseras med bättre mer muskler eller kraftigare skelett.

Tror faktiskt inte att man kan göra samma jämförelse då hästar faktiskt inte bara har ryggrad utan även muskler.

Skelett är väl i vart fall lika kraftigt på alla hästar, liksom det är på människor där finns det inget som heter "kraftig" benstomme

Att korta ryggar över lag skulle vara mer hållbara än långa köper jag inte. Det är betydligt vanligare med ryggproblem på korta ryggar än långa MEN normala ryggar är det bästa.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/manga-hastar-lever-bra-liv-trots.htm

Ska man snöa in totalt går det ju också att diskutera hållbarheten på en kort rygg, när det kommer till sadels passform och därmed hur skadlig/uppbyggande ridningen blir.

En häst med ett kasst sadelläge (oavsett vad det beror på, men kort rygg kan vara en parameter) tror jag löper större risk att få problem med hälsan, dels p g a att sadlar ligger illa och ägare inte bryr sig/har råd/orkar/saknar kunskap men också för att hästen inte kan jobba i en ändamålsenlig form och bära sin ryttare korrekt på grund av sadelstrul.

Tror faktiskt inte att man kan göra samma jämförelse då hästar faktiskt inte bara har ryggrad utan även muskler.

Skelett är väl i vart fall lika kraftigt på alla hästar, liksom det är på människor där finns det inget som heter "kraftig" benstomme

Att korta ryggar över lag skulle vara mer hållbara än långa köper jag inte. Det är betydligt vanligare med ryggproblem på korta ryggar än långa MEN normala ryggar är det bästa.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/manga-hastar-lever-bra-liv-trots.htm

Detta förutsätter att hästen rids korrekt. Oavsett rygglängd måste hästen jobba korrekt för att få ryggmuskler och således hålla längre.

Min förra häst hade lång rygg (sv hbl.), men var jobbad korrekt hela sitt liv, som hon dock fick sluta i förtid vid 21 års ålder pga annan orsak.

Många distansryttare använder travare också - uthålliga, vana vid det mesta, även om de inte är ridtränade från början. De har bara svårt att hålla samma tempo som araberna på långa distanser.

Angående Första häst så... Man kan ju köpa en äldre klok arab om man vill ha en. Samma med gamla galoppörer tänker jag. Flera ridskolor här använder araber som lektionshästar, men inte ur rena "explosionslinjer". :banana:

Hej Lager, hope your getting in some Riding Time :bump:

Som du vet är jag är lite av ett föraspråker för Fjords/Varmblods. Har gjört min Karolina Rytt med en Standardbred, great horses:banana:
Man ser inte så månge av dom i dom lååånga distancer, som jag förstå är det pulsen som spöker, lite svort att få ner den.
I USA är det lika mer vanlig med All Breed Typs, Standardbred, Tennessee Walkers, Morgans and lot´s of Arabs :laugh:
Som i den 100 mile (160km.) Tevis Cup Ride
www.youtube.com/watch?v=hjsvjAI-Wcg

Man kan inte göra en exakt jämförelse givetvis då det inte finns två hästar som är lika, men fysikens lagar säger att ju längre en rygg (eller för all del en annan kroppsdel) dess större påfrestningar är det i grunden.

Jag vill inte hålla med dig om att det är större problem med ryggproblem på korta ryggar (och nu tycker jag vi håller oss inom vad man kan kalla normalt och utesluter eventuellt extremt långa/korta ryggar som kan betecknas onormala) utan min erfarenhet säger att långa ryggar är värst. Jag antar att varken du eller jag har något egentligt stöd med statistik.

De raser du skriver har ju ofta problem med IR, fetma och fång. Så så friska vet jag inte om de är :)

Sant. När man börjar komma uppåt i distanserna, å andra sidan, (tänker 80km och uppåt) är det många travare som inte håller för det i längden. Tänker då kanske främst på dem som är/varit bra eller åtminstone någorlunda ok på travbanan.

*halvt kl

Kallblod har ofta lätt att ådra sig IR, fång och liknande. Överkänslighet mot insekter etc är inte heller ovanligt. Bland de tyngre kallbloden är hovbroskförbening tyvärr vanligt.

Bland islandshästar är spatt relativt vanligt.

De varmblodiga ridhästarna tycks vara rätt skadebenägna överlag - åtminstone om man ser till försäkringspremierna.

Araberna visar ofta prov på god hållbarhet, men å andra sidan är väl cystor ganska vanligt (?).

Hästar som avlats, tränats för och ev startat i lopp riskerar ofta att ha (åtminstone början till) förslitningsskador. Tänker främst på leder etc i benen.

Jag tror att man får se väldigt mycket till individen. Hur har den tränats/tävlats, hur är exetriören, (föräldrar och ev syskon), o.s.v. o.s.v. Det är så mycket som påverkar.

Om jag få hoppa in här lite Liten,
Jag känner inte till non stor belästning inom Fjord häster, dom har haft en rätt så god avels program.

Jag tycka att man kan känna sig gänska trygg med ett Varmblod så länge man göra en besiktning, få man ett Frisk Intygg då kan man vara rätt trygg att benen håller lika bra som non annan häst.
Det krävs en viss "nervarvnings tid" för dom att komma till rätta om dom har precis kommit av banen.

Arab kan vara lite för "nervie och överkänsliga" för månge ryttar;

Och Fullblod....svor att fodra, dåliga hover, hänger i knäet, och alldeles för "High Strung"! Det är inte månge som klara av dom.
Tack o lov gå dom flesta till slakt efter tävlings karriar.

De raser du skriver har ju ofta problem med IR, fetma och fång. Så så friska vet jag inte om de är :)

Fast det beror ju på ägaren att den fodrar fel och motionerar förlite.
Beror ju inte på rasen, fodrar man och motionerar dem som det är menignen blir det inte så.

Tex islänningar, hur mkt mat hittar du på island? Typ ingenting, hur mkt fodrar inte svenskar?
Konstigt att de blir sjuka? Nej!

Jag har har haft/har både vbl.travare och fjordhäst. Jag har regelbundet ridit en handfull vbl.travare (en som jag lite då och då rider även nu). Jag sågar ingen av dem. Många travare går distansritt. Jag menar att de flesta hästar kan gå distansritt, på någon nivå.

Men faktum är att en travhäst med en för travet bra trav, ofta har svårare att bära sig under ryttare. I distansritt ska inte hästen gå i en sådan form som man vill ha i dressyr (svårt att orka mil efter mil ;)), men den behöver gå i en ändamålsmässig form för att hålla på sikt. Bär sig inte hästen, tar senor etc förr eller senare stryk av det. Därför är en sådan (som jag beskrivit i detta stycke) häst alltid lämplig att rida distans på en högre nivå (80km och uppåt), iaf om man vill tävla regelbundet.
En del travare har emellertid tagits från travet, just för att de inte har en för travet tillräckligt bra (breddad, snabb) trav. Min förra häst, t.ex., har en rätt kort rygg och breddar inte i traven. Det gör att även om hon travar på ordentligt, är hon på tok för långsam i ett travlopp. Hon föredrar att gå i en lugn, stadig galopp. En travare är alltid en travare, förstås, men en del har lättare för sig genom exteriören än andra. Och därmed bättre förutsättningar att hålla för ridning. Dessa lämpar sig ofta väl för t.ex. distansritt.
Förstår du nu vad jag menar?

Med "hästar som avlats, tränats för och ev startat i lopp" syftar jag på både galoppörer och travare (vbl. såväl som kbl.).

Jag håller helt med, sett till hur förbannat feta islänningar och fjordingar brukar vara i det här landet är det inte konstigt att de drabbas av fång... Skulle folk bara lära sig hur mycket mat som är lagom tror jag att antalet fångdrabbade hästar skulle sjunka rejält.

*KL*

Om man bara ser till vad försäkringsbolagen anser kan man tycka att araber och vissa ponnyraser är mer sunda och hållbara.

I dagsläget har väl alla hästrasen några problem med kroppen (eller??) frågan är bara hur allvarliga problemen blir.

Att hitta en ras som aldrig drabbats av något är nog omöjligt, så då får man se till andra saker, tex att den individ man tar hem är frisk och sund.

Nu är ju inte det heller någon garanti (vilket jag fått lära mig den hårda vägen) men det är ju lite bättre än ingenting.

När jag läste till ridledare fick vi lära oss att hästar under 160 är mer hållbara än de över och att ridskolehästar helst bör vara max 160 av just den anledningen. Men då är det ju inte rasbundet alls.

/Lavinia, som först hade en connemara med klippkort på kliniken och nu har en arab med klippkort hos klinikhovis..

Arabar har provet sig länge i Endurance Ridning.
Tycka att konvolesance tid för sjukdom är lite längre än ändra.
Det stora ?....är Arabar ett bra val som första häst?

Jag har haft en arab tidigare, men jag gillar inte varmblodiga hästar så just nu lutar det åt en tyngre körhäst :)

Märkligt - så många araber som jag själv haft och träffat genom åren och jag har aldrig träffat en enda med lynnesfel - tvärtom otroligt fina lynnen. Har däremot stött på någon med människorelaterade problem, vilket förekommer inom alla raser.

Då har du haft tur :)
Jag har naturligtvis träffat väldigt fina araber också! Men i denna frågeställning skulle jag inte framhäva dom framför tex fjording och haflinger

Jag har inte träffat någon connemara med "farlig" skimmelcancer. Det betyder ju inte att det inte finns där

Jo visst liten, vi läser samma bok.
Hade jag förtsätt med distance hade jag säkert skaffet mig en Arab för dom längre distance 10mil+.
Det jag gillad med Travern var dess trav tempo, de kan malla på hur länge som helst.
Som du säjer månge Traver som vill inte trava (om du förstå vad jag mena ;)) . Med lite utförskning kan man se vad dom har för olika gångärt, den jag har nu kan gå i Running Walk + sina 3 normal gånger och tackt...och körning så klart.

Tyvär har flera av dom haft non typ av ben skada, ofte kors och gaffel band skada från för hård påfrestning vid tidig start, ett dyr avel med flera äger som vill se valuta för $ så fort som mjölig :crazy:
Det har för inte bli ett avskräckenda detalj vid ett köp, skaden har läkt utt, hästen har hunnit en del start full frisk men som sakt placera för dålig och då för gå som en sadel bruks häst som med lite tid kan göra nästan allt, kanska inte i top placering....men....vem av oss rida VM :angel:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama