Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Kaupajaur

Trådstartare
Jag går i köpetankar kring att skaffa häst. Det är en fullstor häst jag är ute efter, ras är inte särskilt viktigt. Däremot är det väldigt viktigt för mig att hästen är FRISK och inte "klen" med svaga senor, svagt immunförsvar mm. Ja, jag vet att alla hästar kan bli sjuka och att "det beror på individen" och så vidare, men nu menar jag GENERELLT.

Så jag frågar just dig (bortse från storleken på hästen så länge):
Vilken ras är frisk, sund och håller i längden? :)

Sv: Vilken ras är frisk och sund, enligt dig?

Araber, islänningar, connemaror, new forest, fjordingar, haflinger och bruks nordisar är de raser jag spontant kommer att tänka på när det gäller friska och sunda hästar som sällan går sönder.

Jag säger precis samma som du fast jag vill ta bort araber, islänningar och även kanske connemaran (min egen ras).

Araben för att jag har träffat för många sådana med lynnesfel.

Islänningen för att spatt och eksem är vanligt

Connemaran för att de oftast är skimlar och utvecklar melanom/skimmelcancer. Inte ofta det är farligt och hästarna dör oftast av ålder innan den utvecklats till farlig cancer, men den finns ändå där....

Jag tänker kraftiga hästar.. Som nordisar, haflinger, fjording, tinker, shire..
Men det är ju verkligen från individ till individ.

Min haflinger som jag har haft i tre år har peppar peppar aldrig varit skadad mer än när han blev sparkad. Då haltade han tre steg, och sedan var han som vanligt igen.. fast han hade ett djupt sår på benmuskeln :crazy:

Kallblods- och ponnyraser rent generellt. Dock finns det ju alltid undantag, t.ex. att shettisar oftare har problem vid fölning, att många ponnyer får fång o.s.v.

Jag hade en kallblodstravare förut och jag vet att vid veterinärbesiktningen sa veterinären att böjprov och dylikt egentligen var helt onödigt eftersom de "aldrig går sönder"´, att kallblodstravaren var tålig och frisk hörde jag sedan många gånger till, och det levde åtminstone denna individen upp till. :)

Kan det vara så att Fjordingar, Tinker, Shire, Nordisar och så vidare håller sig friska för att de inte utsätts för samma belastning som varmblodsraserna?
Eller är det för att man avlar med en annan tanke bakom aveln?

Jag skulle säga de raser som inte är alltför hårt avlade på en speciell egenskap eller utseende. De kallblodiga raserna känns rent spontant som sundare och hållbarare än tex halvblod eller araber.

Jo så kan det absolut också vara!

För mig känns det dock som större sannolikhet att en tunn häst vrickar eller stukar sig, än en häst som har kraftiga ben.. Men det är ju bara ett typ av olycksfall. Som någon annan skrev har ju dessa hästar större risk att få fång.

Kan det vara så att Fjordingar, Tinker, Shire, Nordisar och så vidare håller sig friska för att de inte utsätts för samma belastning som varmblodsraserna?

Till viss del kan det nog vara så men jag tror att kroppsbyggnad har ännu större betydelse.
Kallbloden är ju oftast korta och kompakta medan ädlare hästar är långa och spinkiga.
Det är ju ingen nyhet att en lång rygg ofta är betydligt svagare än en kort och det borde ju vara samma sak med benen osv.
Starka ben och rygg blir ju mer hållbara liksom.

Men klart en alltför tung häst går ju sönder pga tyngden om de hoppar mkt osv.

Så en gyllene medelväg är nog det bästa...

Tyngre hästar drabbas oftare av hovbroskförbening, vilket kan vara värt att komma ihåg när det är dax för besiktning.

Min personliga erfarenhet är att små ädla hästar (m kort rygg) är de hållbaraste. De stora tunga hästarna är just det - tunga. Även om de har kraftigare ben, så ska de benen klara betydligt mer vikt än en vanlig häst. Hålls kallbloden för ridning, så handlar de ofta om skogsmulleridning. För träningsridning och tävling tycker jag att det (tyvärr) är många utav dom som inte håller. Jättehästarna har också mkt problem m hållbarheten, o hästar med lång rygg har mkt svårare att arbeta rätt m ryggen.

Irländska/brittiska hästar är i mitt tycke rätt ordentligt hållbara. De rids fortfarande mkt ute, går i hage mkt ute, rids på varierande underlag (både sand och asfalt) och mkt på gräs, som def är det bästa, till skillnad från tyska och ffa holländska hästar som har begränsad utevistelse (om ngn alls), mest går på banan på samma underlag.

Jag tycker att Quarterhästar av lite "kallare" linjer (dvs inte så tävlingsinriktade) är rejält hållbara. Särskilt om man inte rider in dom alltför tidigt utan väntar tills de är minst 3 år.
Haflinger är en fin ras som verkar ha god hållbarhet.

Kan man inte höra med försäkringsbolagen vilka raser som är mest drabbade av skador?

Araben för att jag har träffat för många sådana med lynnesfel.

Märkligt - så många araber som jag själv haft och träffat genom åren och jag har aldrig träffat en enda med lynnesfel - tvärtom otroligt fina lynnen. Har däremot stött på någon med människorelaterade problem, vilket förekommer inom alla raser.

Arabar har provet sig länge i Endurance Ridning.
Tycka att konvolesance tid för sjukdom är lite längre än ändra.
Det stora ?....är Arabar ett bra val som första häst?

Spontant....Fjord, du få mycket häst för penger.
2nd. En Varmblod kan du få nästan grattis, bara den gå igenom besiktning och du är bered att här lite mer häst mellen benen.

Till viss del kan det nog vara så men jag tror att kroppsbyggnad har ännu större betydelse.
Kallbloden är ju oftast korta och kompakta medan ädlare hästar är långa och spinkiga.
Det är ju ingen nyhet att en lång rygg ofta är betydligt svagare än en kort och det borde ju vara samma sak med benen osv.
Starka ben och rygg blir ju mer hållbara liksom.

Men klart en alltför tung häst går ju sönder pga tyngden om de hoppar mkt osv.

Så en gyllene medelväg är nog det bästa...

Men ädlare hästar är ju def inte längre.

Var har du fått ifrån att en lång rygg skulle vara svagare? Det är väl snarare så att korta ryggar brukar ha större benegenhet för trånga utrymmen

Sedan när det gäller kallblodsraser är väl hovbroskförbening en vanlig defekt. Det gör dem knappast lika hållbara om de skulle utsättas för samma jobb som varmblodsraserna/fullblod

Det är ren fysik att en lång rygg är svagare än en kort, lägg en planka på två bockar och sätt en tyngd på den så den börjar böjas lite. Flytta isär bockarna en bit och du ser att plankan böjs mer. Det samma händer med hästen om inte längden kompenseras med bättre mer muskler eller kraftigare skelett.

Basjkir har jag hört ska vara en frisk ras, försäkringspremien är dessutom låg. Har dock ingen lång erfarenhet av rasen själv. :)

Jag har fått lära mig att våra ridhästar har lika stora/små ledgångar som mindre hästar, trots att de är större, detta pga att man på senare år avlat på långa ben och stora individer, självklart leder detta till fler ledinflammationer och benrelaterade hälsoproblem .
Kallbloden har från början haft grova ben = större leder som är anpassade för kroppen och håller således bättre för belastning.

Dålig förklaring men budskapet borde gå fram.
Det var en veterinär som påtalade detta för mig, jag har litat på att det stämmer och har inte kollat upp sanningshalten i det, men det känns inte helt omöjligt.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama