Vilken hund passar oss?

ShootingStar

Trådstartare
Har ni tipps vilken hundras som skulle passa oss?
Vi är ett par på 32 år. Två barn 6 och 9 år. Egen gård. Mannen jobbar heltid och har möjlighet att ha med hunden på jobbet. Jag jobbar deltid/hel tid lite olika men har bra arbetstider och hunden kan vara med hela dagen och får mycket stimulering. Flera långa promenader under arbetsdagen då vi kan styra våra raster själva. På fritiden är vi utomhus mycket men på kvällarna gillar vi att ta det lugnt inne. Första ute promenaden är vid 5 på morgonen i samband med hästarna släpps ut och fodras.

Vi har haft rottweiler och amerikansk staffodshire terrier innan.
Har erfarenhet av tollare,schäfer och amerikansk cooker. Dessa tre sist nämda är inget som faller oss i smaken.

Tankarna vandrar iväg och vi har kommit fram att vi inte riktigt kan sätta fingret på vad för ras vi vill ha. Vi har alltid gillat hundar runt 50-65cm höga men sista halvåret har vi varit intresserade av rottweiler,new foundland, finsk lapphund, aussie,japansk spets och pomeranian vilket är stor skillnad. Mest inne är vi nog på finsk lapphund! Vi har inte bråttom att hitta den rätta hunden för den lär dyka upp tids nog.

Önskemål:
Lugn
Ej skällig
Barnvänlig
Ska utan problem (med träning) vara lös på gården
Stabil mot andra djur, hundar/hästar/katter
Ska inte behöva gå mil i kopplet om dagen men gärna runt två timmar.
Storleksmässigt ingen betydelse.
Kort eller långhårig men inte kräva extremt mycket pälsvård.
Ingen hund som behöver skickas in på trimmning.

Sv: Vilken hund passar oss?

Jag har New Foundland. Kräver mycket pälsvård men i övrigt passar den väl in på era önskemål. De är dock värmekänsliga. Under den varmaste delen av sommaren ligger vår hane mest i skuggan och vilar.
Jag kommer inte att skaffa njuffe igen; rasen har för mycket hälsoproblem och det är för mycket jobb med pälsen.

Jag har även Staffordshire bullterrier. Har ni tittat på dem? Härlig aktiv sällskapshund som är toppen med barn. Ingen jakt och skäller mycket sällan.

Kolla in pincher (mellan) eller kanske pudel? Håller du den nedklippt är det nästan ingen pälsvård. :)

Berner Sennen! Passar in på era önskemål, lugn, barnvänlig, ingen stor jaktinstinkt, hänger glatt med på era turer men tar det lugnt om ni vill. Vi hade berner när jag var liten, och det är verkligen en underbar familjehund! Pälsen borstar igenom vid behov bara.

Har ni kikat på schapendoes?

Pälsen kan vara lite jobbig när den får sin vuxenpäls, men därefter kammar vi våran en gång varannan vecka.
Han är med i stallet, inga problem med att vara lös, gillar det mesta vi tar oss för (agility, spår, lydnad etc), men är lika ok m att bara vara. Regniga dagar vill han dock helst inte gå utanför dörren...

Storpudel! Inte svårt lära sig klippa själv. Man behöver en maskin och ett/två skär som kostar runt 2000 kr men maskinen håller sedan minst hundens livstid. Klipper man den efter ett bad varje eller varannan månad så behövs den inte borstas en dessimellan. Det är bara i tovåldern man kan behöva klippa varje månad ca 9 mån-18 mån. Man klipper bara ned hunden över hela till 1 cm. Man kan göra allt man vill med dem och de är superbra på att göra inget ibland, bra med barn. Att behöva klippa den ibland vägs upp oerhört av att slippa all päls som pälshundar fäller. En gång i månaden har man en mysstund och hunden luktar aldrig hund.

Dessa är inte aktuella: Dalmatin,Pudel,Tax, Schäfer, Jack Russel,Westie, Grandis,golden,labrador.

Carolininen: Vi får läsa på lite mer om New Foundland. Tycker dom verkar trevliga. Dregglar de mycket? Vi vill ha en hund som inte behöver ständig aktivitet men gärna är med på lite olika upptåg. En hund som är framåt men har lätt för att koppla av. Har funderat och kikat på bullterrier är dom lika amstaffen till sättet?

adelinasl: Har läst lite om dvärg pincher men dom verkar vara en rätt svår hund?

Lejonelle: Bullmastiff har vi båda varit väldigt förtjusta i utseendes mässigt sedan 12 år tillbaka men undra om det kanske inte är rätt ras för oss.

Lilla_Gubben: schapendoes faller oss tyvärr inte oss i smaken.

Niyama: Tråkigt att finsk lapphund har lätt för att skälla. Vi tycker det verkar vara en trevlig hundras men vill inte ha en hund som skäller konstant eller en som skäller så fort en bil skulle köra förbi. Det var vi nog av med min mors Tollare.

Ridgeback? Ha extra koll på mentaliteten där bara. Antar att en DSG är lite liten för er smak? Men det är samma med dem, mentaliteten ska man ha extra koll på.

Spanielraserna?

Ja Njuffarna dreglar en hel del. Skiljer sig lite från individ till individ. Men jag tar en vända här i huset och torkar väggarna 1 ggr i veckan:)
Visst har de en härligt charmig mentalitet. Älskar allt och alla. Lugna och bra med barn. Funkar med de flesta hundar. Jag älskar vår hane, han har ett hjärta av guld MEN han är tråkig att träna med, hissen går ofta inte hela vägen upp och när den gör det tar det lååång tid. Vardagslydnaden sitter däremot väldigt bra, kommer alltid på inkallning eftersom han helt enkelt älskar husse o matte.
Jag har hört att hanarna kan vara riktigt jobbiga under unghundsperioden men har inte upplevt det själv.

Vad gäller Staffen så vet jag faktiskt inte hur lika de är amstaff. Har nog aldrig umgåtts med en amstaff faktiskt. Vad jag har hört så är amstaffen mer terrier och kräver mer av sin förare.
Staffen är väldigt förarvek och vill vara till lags, därmed lätttränad. De älskar när det händer saker och älskar att jobba men är oxå en utmärkt goshund som vill vara nära nära. Alltid glada och positiva till alla människor, med andra ord ingen vakthund.
Jag skulle vilja säga att vår staffe är en bättre barnhund än vår njuffe. För Njuffen är jag och framförallt min man viktigast. Han är snäll mot barnen men klarar sig lika bra utan dem. Staffen däremot älskar så fort vår dotter tar på honom. Jag tror hon skulle kunna stå och hoppa på honom och han skulle bara älska uppmärksamheten :D

Ingen av våra hundar drar på vilt.

engelsk springer spaniel
såg det där sista om trimmningen vill man inte ha en utställningshund kan man klippa den själv lite då och då när man tycker att det behövs :)
vi använder en trimmer och sax bara :)

Vi hade ungefär samma krav som er, och valde en finsk lapphund. Anledningen var:
- Klarar kyla bra, alltså inga problem att vara ute i stallet i flera timmar
- Lite jaktinstinkt
- Vallhund, vilket gör att de gärna håller sig nära
- Sociala och alerta hundar

Angående skälligheten var det vårt största aber. Ingen av oss gillar hundar som skäller mycket, och den finska lapphunden har ju ett rykte om sig att vara skällig. När vi varit runt på olika kennlar har detta varierat väldigt mycket- en del har inte skällt alls medan andra varit riktiga gaphalsar. Vår hund är bara fyra månader, och jag tycker definitivt inte att hon är skällig. Hon kan skälla när hon leker intensivt med andra hundar, och några gånger när någon passerar vår tomt. Om någon kommer och hälsar på är hon knäpptyst, och hon ger aldrig skall inne.

Har ni kollat något på Eurasiern?
Känns som om det är en ras som borde kunna passa er, i alla fall på det jag har hört om dom.

/Camilla

Du kanske ska fundera på katt istället!!! Låter inte som att någon ras e lämplig eftersom du nu prövat dig igenom så många!!!!

Jag skulle sagt Engelsk springer spaniel. O ska du inte ställa ut är de lätt o klippa ner den!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 287
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 293
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Läste nån stans att ni gillade sådana här trådar :p Funderar på att skaffa mig en till hund. Har 2 finska lapphundar nu. Har haft 2 st...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 873
Senast: Evolution
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka