Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Själv skäms jag över jobbskatteavdragen när jag ser hur mycket sämre en del andra människor samtidigt har fått det. Det är ju inte jag som behöver de pengarna.

För att förtydliga så skrev jag de första jobbskatteavdragen som genomfördes vid regeringsskiftet.

Jag ser det som naturligt att man får det sämre om man själv inte kan skapa det värde man behöver för försörjning. Och att de som kan bidra till att skapa det värdet får möjlighet att ta större del av det, än de som inte kan eller vill bidra. Det tycker jag är att respektera mina medmänniskor på bästa sätt och skapa ett samhälle som fungerar och är rättvist.

Och jag tycker att det är långt under nivån för ett värdigt samhälle när utförsäkrade sjukskrivna gråter av tacksamhet när jag hjälpte dem med julmust till barnen och stearinljus inför julen. Eller adventskalender till barnen.

Det räcker inte att de fattiga inte svälter.

Och jag tycker att det är långt under nivån för ett värdigt samhälle när utförsäkrade sjukskrivna gråter av tacksamhet när jag hjälpte dem med julmust till barnen och stearinljus inför julen. Eller adventskalender till barnen.

För en gångs skull håller jag med dig i varje ord du säger :)

Jag tror faktiskt att många inte har en aning om hur illa det egentligen är ställt

Jag kan hålla med. Fast jag tycker det är bra mycket värre när landstingsanställda städerskan som sliter 40h/vecka gråter av tacksamhet av samma skäl.

Jag har aldrig påstått att det räcker. Drägligt har jag använt som uttryck. Där ingår exempelvis INTE att man ska ha råd att hålla häst, hund och katt om man inte kan finansiera sig på annat håll - för att ta ett exempel. Det ingår, (även i existensminimum) att ha en enkel bostad, telefon, morgontidning, TV, nyinköp av kläder och många andra saker. Ingen lyx. Men god, dräglig överlevnad på samhällets bekostnad. Det är långt ifrån svält.

Du verkar inte vara införstådd med att försörjningsstödet beräknades vara tillräckligt för en kortare tid, det är inte avsett för att man ska leva på det år in och år ut. Det har dessutom inte följt den allmänna ökningen av levnadsstandarden

Antalet långtidsberoende har dessutom ökat rejält.

Men god, dräglig överlevnad på samhällets bekostnad.

Fast grejen är ju att det där knappt ingår, inte på lite sikt, om försörjningsbehovet blir långsiktigt.

Det är för övrigt du, inte jag, som ställer utförsäkrade mot städare och andra lågavlönade (allt tyder på att de som tjänar minst tjänar för lite, även med heltidstjänst, om lönen ska räcka till mer än en person). Själv problematiserade jag mina egna privilegier, inte de fattigastes.

KL,
Nästan säker på att jag ska rösta blankt. Antingen passar inte partier mig alls eller så passar dom mig riktigt bra men tycker inte alls som jag i hjärtefrågor och då kan jag inte förmå mig att rösta på dom.

Jag tror faktiskt att många inte har en aning om hur illa det egentligen är ställt

Jag hjälpte en familj som jag fick mig tilldelad via Matkassen/Giving people, med lite extra inför julen. Jag fick kontaktuppgifterna 2/12 och såg då att familjens yngsta var i julkalenderåldern. Jag ringde genast och frågade om mamman hade haft möjlighet att köpa en kalender till barnet, och det hade hon inte. Jag köpte en genast och åkte dit med den. 40 kronor, en gråtande mamma och ett barn som studsade av glädje.

Själv skäms jag över jobbskatteavdragen när jag ser hur mycket sämre en del andra människor samtidigt har fått det. Det är ju inte jag som behöver de pengarna.

Det är alls inte självklart att välfärden är proportionell med skattetrycket. Enligt vänsterretoriken kan man nästan tro att pengar skapas när skatten höjs och att pengar försvinner om skatten sänks.

Fast grejen är ju att det där knappt ingår, inte på lite sikt, om försörjningsbehovet blir långsiktigt.

Det är för övrigt du, inte jag, som ställer utförsäkrade mot städare och andra lågavlönade (allt tyder på att de som tjänar minst tjänar för lite, även med heltidstjänst, om lönen ska räcka till mer än en person). Själv problematiserade jag mina egna privilegier, inte de fattigastes.

Fast det var du som pratade om svält och det är inte det jag menar med dräglig överlevnad. Sedan ska städerskan ha det ännu lite bättre som klarar att bidra till sin egen försörjning.

"Priset" för att varje vunnen procent i egen försörjning ska räknas - blir att de som inte kan eller vill bidra får nöja sig med ganska lite. Men drägligt.

Nå, så som den "vänsterretorik" du talar om, tror inte jag. Men när det gäller jobbskatteavdragen och den försämrade socialförsäkringarna, behöver vi en riktigt bra alternativ förklaring, om det inte finns ett samband.

Högerretoriken tror å andra sidan att jag motiveras till arbete av de sänkta skatterna. Den har fel. Jag arbetade mer än heltid redan innan. Skattesänkningarna motiverar mig till välgörenhet och skuldkänslor.

Nå, så som den "vänsterretorik" du talar om, tror inte jag. Men när det gäller jobbskatteavdragen och den försämrade socialförsäkringarna, behöver vi en riktigt bra alternativ förklaring, om det inte finns ett samband.

Högerretoriken tror å andra sidan att jag motiveras till arbete av de sänkta skatterna. Den har fel. Jag arbetade mer än heltid redan innan. Skattesänkningarna motiverar mig till välgörenhet och skuldkänslor.

Det ekonomiska sambandet finns inte, som du antyder. Det är snarare exakt tvärtom.

Fast det var du som pratade om svält och det är inte det jag menar med dräglig överlevnad.

Jag skrev väl att de inte svälter. Jag skriver nu att de inte heller har det drägligt. Det jag ser är inte människor som lever på en dräglig nivå, utan en bra bit under det.

De där som enligt dig ska ha det drägligt, det är några andra. Jag vet inte var de är. Jag ser dem inte. Om vi talar om de fattigaste i landet, alltså. (Och då räknar jag brutalt nog inte ens rumänska tiggare och liknande grupper, utan svenska medborgare som är utlämnade till de försämrade socialförsäkringarna.)

Fast det gäller ju just dig.

Den här diskussionen är verkligen ideologisk - det är intressant att läsa hur olika människor resonerar kring frågan. Vi tänker inte homogent, sanna mina ord.

Om marknaden bär 10 000 kr i månaden för en heltidstjänst efter skatt så är det knappast rättvist att en som ingenting gör uppbär ett lika stort bidrag.

Minimilön lön ska ligga över existensminimum och bidrag från stat o kommun ska ligga på.

Vi kan naturligtvis demokratiskt besluta om generösare villkor men finansieringen blir då ett problem eftersom de som tvingas hålla fram plånboken kanske väljer en annan väg då.

Det finns faktiskt inga belägg för att det blir fler jobb, eller fler i arbete, när man försämrar försäkringssystemen. Precis som det tex inte heller finns några belägg för att det blir fler i arbete när man sänker arbetsgivaravgiften. Ser man sig om i lite olika europeiska (någorlunda jämförbara) länder, ser man att det där är lite olika. Det finns inget mönster att lära sig av.

Det är inte ideologi, det är helt enkelt så det är.

Ja, resonemanget är oerhört ideologiskt. Sjöberga vill hålla de fattiga kort. Jag problematiserar mina egna privilegier i relation till den fattigdomen.

Själva samhällskunskapen, däremot, vilka reformer som leder till vad, är ideologisk på det viset att somliga väljer att tro på vissa åtgärder och andra att tro på andra. I de flesta fallen är det dock i verkligheten så att det enda vi vet är att vi inte vet. Vi vet att det inte finns konsekventa mönster mellan ekonomisk-politiska åtgärder och vilka resultat de får i praktiken.

Dock vet vi ganska väl att fattigdom är passiviserande på många sätt. De fattigaste i Sverige idag, har mycket svårt att söka jobb av så enkla skäl som att de inte kan ta sig till intervjun, då de inte har pengar till bussen. De har heller inga representativa kläder att ha på sig. Och det är stor risk för att de skäms för att le och vara trevliga, därför att deras tänder är i så dåligt skick.

Jag tycker inte att det är tecken på en dräglig tillvaro.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar