Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Hur fick du "dräglig men låg" till "knappt har råd att överleva"?

Jag tror att det är större risk att långtidssjuka blir nedtryckta till fotknölarna om de hela tiden får höra argumentation som går ut på att det är synd om dem och att de lever ett ovärdigt liv.

Om du läser hans inlägg där det står att sjuka ska ha mindre pengar än vad en landstingsanställd städerska har så är det inte så svårt att förstå att man är nere på drygt existensminimum...

Existensminimum är ju också drägligt men lågt.. man har precis så man klarar sig men inte en krona mer.

Kul om man arbetat sig upp kanske tagit studielån och jobbat arslet av sig för att sen bli jättesjuk och leva på typ inga pengar alls.
Nej jag tror inte det hjälper den sjuke speciellt mkt på något sätt mer än att just överleva.
Men överleva duger inte i min värld, folk ska ha det bra utan att behöva stånga sig blodiga.

Vad säger folk om Moderarterna och apartheid då? Varför kritiseras inte de lika hårt som vänsterpartiet där det enda folk verkar kunna uttrycka är "kommunistjävlar" när de ska säga något icke-positivt.

Hur fick du "dräglig men låg" till "knappt har råd att överleva"?

Jag tror att det är större risk att långtidssjuka blir nedtryckta till fotknölarna om de hela tiden får höra argumentation som går ut på att det är synd om dem och att de lever ett ovärdigt liv.

I sak håller jag med dig, men det är ett reellt problem att försörjningsstöd(tex många sjuka hamnar där tillslut) som egentligen är ekonomiskt beräknat för att vara en kortsiktig lösning blir långsiktigt. Dessutom så har försörjningsstödet följt den allmänna ekonomiska utvecklingen, glappet mellan de som har det sämst och medelsvennson har ökat rejält.

Varför tycker du det? Du tycker alltså att V ska ut före SD?

Jag tycker faktiskt att de två är precis lika illa! Den ena har lika mycket/lite (beroende på hur man väljer att se på det) existensberättigande som den andra.

Om du läser hans inlägg där det står att sjuka ska ha mindre pengar än vad en landstingsanställd städerska har så är det inte så svårt att förstå att man är nere på drygt existensminimum...

För att svara på fleras frågor:

Ja, det är ett ideologiskt resonemang som går ut på att jag inte vill behandla mina medmänniskor på ett sätt som gör att den som sliter 45h/vecka får mindre pengar än den som inte gör ett jota för att försörja sig själv. Det är inte rimligt.

Sedan tycker jag att den landstingsanställda städerskans arbete bör kunna värderas upp och att det fortfarande, trots en rejält lägre nivå, blir en dräglig nivå för den som är långtidssjuk. Med tillägget att det måste finnas en rimlig omställningsperiod från insjuknandet med avtrappning till den lägsta nivån.

Särskilt stressad över pengarna behöver man ju inte vara. Man får ställa om till en känd låg nivå helt enkelt, efter en rimlig omställningsperiod med högre ersättning från försäkringen.

Lite så fungerar det ju redan, i och med att sjukpenningen sjunker när en varit hemma ett tag.

Samtidigt undrar jag, vad är dn rimlig omställningsperiod? Hur ska det lösas rent administrativt? Och hur ska den nivån vara? Det är ju inte helt orimligt att anta att det är delvis olika levnadsomkostnader i olika delar av landet - hur ska det lösas? Olika regler för olika delar?

Jag kan tycka att som långtidssjukskriven så gynnas en inte av att ha en ekonomisk stress/press konstant i livet. Inte så att det ska vara ett liv i överflöd, men samtidigt så kanske det inte alltid är så enkelt att ställa om till en längre levnadsnivå (jag tänker på om en t.ex inte har turen/förmånen att äga sitt boende och bor i en stad med bostadsbrist - hur sänker en boendekostnaden bara sådär? Ska FK gå in och hjälpa till? Kommer den sjukskrivne bli mer arbetsför för att den måste flytta till någon lägenhet som kanske finns i FKs papper, men inte i verkligheten?)

Jag kan bara konstatera att jag har otrolig tur som har en sambo med god ekonomi, utan honom hade jag inte kunna bo kvar i min lägenhet pga hyran/låg ersättning trots att jag bodde i ett relativt "dåligt och billigt" område. Skulle jag fått flytta hem till mina föräldrar eller liknande på grund av att min ersättning från FK är låg, är jag ganska säker på att jag inte hade blivit friskare. Och jag tror verkligen inte att jag är ett unikt fall, utan att den situationen inte är helt ovanlig och att det skapar stress för att en är "låst" med sina omkostnader och i te direkt har planerat för ett liv med ersättning och sjukdom.

För att svara på fleras frågor:

Ja, det är ett ideologiskt resonemang som går ut på att jag inte vill behandla mina medmänniskor på ett sätt som gör att den som sliter 45h/vecka får mindre pengar än den som inte gör ett jota för att försörja sig själv. Det är inte rimligt.

Sedan tycker jag att den landstingsanställda städerskans arbete bör kunna värderas upp och att det fortfarande, trots en rejält lägre nivå, blir en dräglig nivå för den som är långtidssjuk. Med tillägget att det måste finnas en rimlig omställningsperiod från insjuknandet med avtrappning till den lägsta nivån.

Så man har mindre omkostnader bara för att man får en omställningsperiod?
Visst finns det kostnader man kan dra ned på, men för den delen kan man inte dra ned på allt.
Säg att man bor i en stad där boendet är ganska dyrt men ens sambo/man/fru har ett arbete men trots det är det svårt att få ihop det.
Ska de då flytta till en annan stad där det är billigare att bo?
Men då kanske inte partnern har något jobb, alt sämre betalt? Pendla?
Då går det ju ofta på ett ut iaf...

Jag tycker det är fel att säga att sjuka inte gör ett jota för att försörja sig själva.
Dem har ju för fan fullt upp att hålla näsan ovanför ytan och överleva!
Många gånger med tuffa och smärtsamma sjukdomar!
Att då få det att låta som att dem inte gör ett jota och låter som att det är ena lata jävlar är fruktansvärt respektlöst och det är så jag tolkar dig.

Fräckt minst sagt och jag vet inte någon som hellre är sjuk än jobbar.

Jag tror att det är extremt unikt att helt sakna förmåga till egen försörjning (lämnade en bedömning på 0,5% av befolkningen i åldrarna 18-65 år).

Jag känner till människor som är totalförlamade som driver företag och annan som lider av allvarlig schizofreni men som också delvis kan försörja sig. Det handlar i slutändan, för nästan alla, utom ett extremt fåtal - om vilja och det stöd man kan få från andra och från samhället. Varje procent ska göras möjlig och ska löna sig för den enskilde. Det gör att de som inte vill, eller kan, bidra alls får acceptera en dräglig, men låg, ersättning.

Omställningsperioden är försäkringslösningen med avtrappning.

Jag tycker ditt resonemang är helt absurt.

Ska man kunna bo kvar i evighet i sin dyra Djursholmsvilla bara för att man bodde där när man blev sjuk? Lyfta 20.000 i månaden i evighet bara för att man lyfte 30.000 när man jobbade? När andra sliter 45h/veckan med krämpor för 15.000 kr i månaden, för att man VILL försörja sig själv?

Det är INTE hållbart.
Det är INTE att respektera sina medmänniskor.
Det skapar INTE ett samhälle jag vill leva i.

Och då finns ju problemet med vilket stöd som finns i samhället för de som är sjuka, men som kan göra saker ändå på någon nivå (alltså de du pratar om). Ska systemet individanpassas eller vad ser du för lösning för de som behöver stöd? Och återigen, hur ska den låga med drägliga ersättningen beräknas om du nu tycker att den är för hög som den är idag? (eftersom det "lönar sig" att vara sjuk - för mig gör det sannerligen inte det och jag skulle gladeligen få tillbaka min lön om jag hade haft möjligheten).

Återigen, jag kan bara tala för mig själv men mina erfarenheter är att det är svårt att få det stödet som en önskar (delvis på grund av byråkrati men också på grund av inkompetens).

Dessutom tycker jag att du med ditt resonemang (som bygger på att folk inte vill arbeta snarare än att de inte kan) dumförklarar många av de läkare som gör bedömning att sjukskrivning är det enda alternativet. Jag tvivlar på att så många blir sjukskrivna bara för att och jag litar faktiskt på att de som har fått beviljad ersättning/sjukskrivning är sjuka.

jag litar faktiskt på att de som har fått beviljad ersättning/sjukskrivning är sjuka.

Det gör jag också. Det jag inte litar alls på är att de helt saknar arbetsförmåga och förmåga till att alls bidra till att försörja sig själva, annat än i en "akut" fas.

Senast ändrad:

Jag menar inte att ersättningen är för hög idag - jag försvarar bara att jag tycker att det ska vara en skillnad och att jobbskatteavdragen därför har varit en mycket bra reform när de började.

Har ni bestämt er än?
Nej

Kommer din röst att vara förändrad sedan förra året eller röstar du samma varje gång?

Troligen blir det inte samma, har röstat olika i alla val hittills.

Jag har svårt att bestämma mig för var min grundideologi ligger. Jag är för en stor personlig frihet och egenbestämmande, samtidigt som jag vill ha gratis skola och så billig vård det går, åt alla.

Miljön är alltid viktig, samtidigt som jag lätt hakar upp mig på enstaka frågor, avskyr tex FRA-lagen och lagar i samma anda.

Just nu ligger nog miljöpartiet närmast, men de har en del muppiga idéer jag inte gillar alls, medborgarlön tex. (Men det kanske är fler partier som driver den frågan)

Jag menar inte att ersättningen är för hög idag - jag försvarar bara att jag tycker att det ska vara en skillnad och att jobbskatteavdragen därför har varit en mycket bra reform när de började.

Jag är lite nyfiken på hur du menar att dessa två samspelar. Om jag har uppfattat dig rätt så håller du med om tanken att jobbskatteavdrag skapar drivkrafter att jobba? Drivkraft från vad?

Jag förstår däremot inte alls hur du tänker när du säger att du tror att långtidssjukskrivna vill ha samma levnadsstandard som en heltidsarbetande. Vad är då standard för heltidsarbetande? Det är stor skillnad på en heltidsarbetande sjuksköterska respektive en heltidsarbetande VD.

Tror du att långtidssjuka och arbetslösa vill vara det? Och att de med en massa jobbskatteavdrag plötsligt ska bli friska eller få ett jobb, som om dessa människor inte ville jobba?

Det handlar inte om lyx. Det handlar om att kunna betala hyra och räkningar och att kunna känna tryggheten i att det går runt varje månad.

Jag personligen har varit sjukskriven det senaste året, och eftersom jag pluggade dessförinnan får jag den lägsta ersättningen. Om det inte hade varit för att jag lever med en sambo som har en lön som kan försörja oss båda, så hade jag förmodligen fått flytta hem till mamma. Budgeten går helt enkelt inte ihop. Jag kan alltså inte försörja mig själv på den ersättning jag får just nu. Jag arbetstränar och går i terapi för att bli stark igen så att jag kan få ett jobb - som är svårt nog i dessa tider även för "normala" människor. Men det skulle verkligen inte gå fortare om någon sänkte min ersättning som redan idag är på existensminimum.

Du säger att du inte tycker att ersättningen är för hög, men att du vill att det ska vara en skillnad, för att motivera att börja jobba igen, om jag har förstått det rätt. Och redan där blir det problematiskt med definitionen. Skillnad från vad?

Själv skäms jag över jobbskatteavdragen när jag ser hur mycket sämre en del andra människor samtidigt har fått det. Det är ju inte jag som behöver de pengarna.

Skillnad från den minimilön som jag anser ska lagstiftas om.

Självklart ska man känna trygghet i sin överlevnad och kunna betala för enklast möjligaste bostad.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar