Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Om du kollar mitt inlägg så ser du att jag skriver att problemen med FK knappast är beroende på vem som styr - oavsett regelverk kommer det att finnas folk som hamnar i kläm.

Jag är bara så pass frisk att jag kan jobba deltid och jag har fått mycket stöd och hjälp för att kunna jobba så mycket som möjligt. FK har aldrig kommit med några invändningar mot att jag behöver ersättning för resten.

KL
Jag kommer rösta på FP i alla 3 val. Är nybliven medlem men skulle inte tveka att byta om de plötsligt inte hade samma idéer som jag.

Har röstat på FP i landsting och riksdag från början, har dock gjort avsteg och röstat på C i kommun vid två tillfällen.

Själv tycker jag att man måste skilja väldigt mycket på kommun och ffa riksdag då det är två olika sorters politik som (bör) driv(a)s där.

Riksdag är mer ideologiskt medan kommun bör drivas med mindre fokus på ideologin och mer fokus på de aktuella problem som kommunen har. En kommun som drivs ideologiskt kommer köras i botten oavsett vilket parti som står på toppen. Jag rekommenderar därför alla att inte bara se till vad partierna tycker på riksdagsbasis utan även kolla på kommunpartiernas egna mål inför valet.

För egen del har jag oerhört svårt för V och SD så även om MP kan vara lockande ibland så kommer jag aldrig rösta på dem så länge de sammarbetar med V

Senast ändrad:

Men alla tycker olika, men det är en hjärtefråga för mig att alla får den vård och hjälp dem behöver.

Det är en hjärtefråga även för mig, även om jag drar andra slutsatser vilken politik som krävs för att det ska uppfyllas.

Om sjukförsäkringssystemet ska överleva krävs att det bara används av de som är absolut nödgade och att resterande försörjer sig och samhället i den utsträckning de kan. I det ingår att nivåerna måste vara mycket, mycket lägre än nivån vid egenförsörjning (dvs arbete) både för att ha råd och för att skapa incitament även till del-egenförsörjning.

För övrigt anser jag att man visst kan få låta bli att arbeta helt och hållet oavsett diverse skumma åkommor man vill åberopa - bara man inte kräver att få sin försörjning från våra gemensamma resurser.

För övrigt anser jag att man visst kan få låta bli att arbeta helt och hållet oavsett diverse skumma åkommor man vill åberopa - bara man inte kräver att få sin försörjning från våra gemensamma resurser.

Å vart ska pengarna till den sjuke som inte kan arbeta komma från då?

Gå ut och plocka dem från träden?

Å vart ska pengarna till den sjuke som inte kan arbeta komma från då?

Gå ut och plocka dem från träden?

Om man är sjuk och inte kan arbeta så har vi vår sjukförsäkring som jag försvarar med näbbar och klor.

Sjuk och inte kan arbeta alls - gäller väl ungefär 0,5% av befolkningen mellan 18 och 65. De ska givetvis få pengar till sin överlevnad, en dräglig men låg ersättning - långt under vad de hade fått om de hade kunnat försörja sig själva helt eller delvis.

Övriga 99,5% ska efter bästa förmåga, med hjälp från samhället för att komma dit, bidra till sin egen försörjning oavsett om det är på 5, 10, 25, 50, 75 eller 100 procent.

I sista hand finns även socialförsäkringen för de som hamnar mellan stolarna (dvs inte sjuka men heller inte med förmåga att försörja sig).

Sjuk och inte kan arbeta alls - gäller väl ungefär 0,5% av befolkningen mellan 18 och 65. De ska givetvis få pengar till sin överlevnad, en dräglig men låg ersättning - långt under vad de hade fått om de hade kunnat försörja sig själva helt eller delvis.
Du menar att eftersom de är en sådan minoritet spelar det inte så stor roll att de får en betydligt lägre levnadsstandard?

Eller menar du att eftersom de råkar vara såpass sjuka/funktionshindrade att de inte kan bidra så förtjänar de helt enkelt inte samma levnadsstandard?

kl

Det blir troligtvis ett gäng olika partier i de olika valen, men jag har inte bestämt mig ännu.

Eller menar du att eftersom de råkar vara såpass sjuka/funktionshindrade att de inte kan bidra så förtjänar de helt enkelt inte samma levnadsstandard?

Ja. Kan man inte själv skapa värdet får man nöja sig med ett drägligt men mindre luxuöst liv i ekonomisk mening. Det handlar inte om att "förtjäna", eller så är det precis rätt ord beroende på hur du menar det, det handlar om att skapa ett samhälle som fungerar.

Övriga 99,5% ska efter bästa förmåga, med hjälp från samhället för att komma dit, bidra till sin egen försörjning oavsett om det är på 5, 10, 25, 50, 75 eller 100 procent.

Det är lite synd att FK är så stelbent att sjukersättning bara kan vara på 25, 50, 75 eller 100%. Jag jobbar halvtid - men det är verkligen på gränsen till vad jag klarar av och jag har redan varit nära att bli sjukskriven. Min läkare hade hellre sett att jag ansökt om sjukersättning på 75% men att bara jobba 10 timmar i veckan skulle kännas löjligt lite.

O

Så om man är jättesjuk ska man alltså bestraffas?
Inte kunna ha en vettig levnadsstandard?
Utan de ska leva på i stort sett existensminimum?

Att vara stressad och pressad över att pengarna kanske inte räcker låter ju som att man blir mycket friskare av..
Om man inte vore nog sjuk så lär man ju få rejäla psykiska problem av det.

Nej så vill jag inte behandla mina medmänniskor.
Visst att ersättningen är lägre än vad en lön hade varit men nog vill jag att sjuka inte ska behöva gå på knäna, de ska inte oroa sig över ekonomin mer än nödvändigt och ha råd med något glädjeämne trots att de är sjuka.

Du menar att eftersom de är en sådan minoritet spelar det inte så stor roll att de får en betydligt lägre levnadsstandard?

Fast dräglig levnadsstandard är väl helt rimligt?

Där går en skiljelinje mellan våra åsikter för jag tycker också
"Nej så vill jag inte behandla mina medmänniskor."
Jag vill inte att Lotta 38 år som går sjukskriven år efter år och inte bidrar med ett jota till samhället ska få lika mycket (eller mer) pengar som Rahim 31 år som städar toaletter på sjukhuset 45h/vecka. Så vill inte jag behandla mina medmänniskor. Det är orimligt att den som skapar värdet inte får behålla mer än den som inte skapar något värde.

Särskilt stressad över pengarna behöver man ju inte vara. Man får ställa om till en känd låg nivå helt enkelt, efter en rimlig omställningsperiod med högre ersättning från försäkringen.

Ja. Kan man inte själv skapa värdet får man nöja sig med ett drägligt men mindre luxuöst liv i ekonomisk mening. Det handlar inte om att "förtjäna", eller så är det precis rätt ord beroende på hur du menar det, det handlar om att skapa ett samhälle som fungerar.

Det här skriver jag också under på!

Folk som knappt har råd att överleva brukar ju bli så himla muntra och glada.

Det hjälper säkert dem människorna att komma tillbaka genom att trycka ned dem till fotknölarna som att de vore ingenting värda för att de är sjuka.
Kanske av en sjukdom dem inte själva kan rå för att dem fått.
Det är inte värdigt och jag är helt övertygad om att det är helt fel väg att gå.

Jag tror på positiv förstärkning och att få folk att må så bra som möjligt gynnar i längden.

Hur fick du "dräglig men låg" till "knappt har råd att överleva"?

Jag tror att det är större risk att långtidssjuka blir nedtryckta till fotknölarna om de hela tiden får höra argumentation som går ut på att det är synd om dem och att de lever ett ovärdigt liv.

Nu menade jag aldrig att det enda alternativet till "drägligt" eller "pengar för att överleva" är "luxuöst".

Fast dräglig levnadsstandard är väl helt rimligt?

Min fråga handlade mest om att jag var nyfiken på vilken värdering som låg bakom åsikten. Ett bortviftande av minoriteter (som det ju inte handlade om) eller en åsikt att den lilla minoriteten av ideologiska skäl inte ska ha samma levnadsstandard.

Min fråga handlade mest om att jag var nyfiken på vilken värdering som låg bakom åsikten. Ett bortviftande av minoriteter (som det ju inte handlade om) eller en åsikt att den lilla minoriteten av ideologiska skäl inte ska ha samma levnadsstandard.

Fast samma levnadsstandard som vem då? En chef på ett stort företag? En trebarnsmamma som väljer att arbeta deltid för att hinna träffa sina barn så mycket som möjligt? En student?

Varken minoriteten eller majoriteten i detta fall är ju homogena grupper.

Men, nu får ni ju ett nytt kristet parti att rösta på. De är bl a emot aborter och samkönade äktenskap och räknar med att plocka väljare från KD och SD. Kan det bli bättre? :)

Åh fy fan. Jag blev på riktigt illamående av att läsa det där. "Familjeföretagsprincipen" :yuck::wtf::nailbiting::arghh:

Enda positiva skulle väl som sagt vara om de plockar röster från Kd och tippar dem under 4%-spärren. Men jag är övertygad om att Kd kommer ryka ändå.

Fast samma levnadsstandard som vem då? En chef på ett stort företag? En trebarnsmamma som väljer att arbeta deltid för att hinna träffa sina barn så mycket som möjligt? En student?

Varken minoriteten eller majoriteten i detta fall är ju homogena grupper.
Nej men är det inte ganska självklart att det är bottenskiktet det syftas på i sjobergas och därmed också mitt inlägg, snarare än toppskiktet?

Dvs av ideologiska skäl bör den ickearbetande minoriteten inte ha samma levnadsstandard som någon övht i den arbetande majoriteten.

Annars skulle ju den ideologiska poäng som sjoberga lyfter fram saknas helt, om hen hade syftat på en chef för ett stort företag snarare än den som hankar sig fram.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar