Vilka ska ni rösta på?

Sv: Vilka ska ni rösta på?

Jag förstår precis vad du menar. Men jag anser att man måste se till att man klarar lösa just de här basala sakerna! Om ekonomin står och faller med en bankdosa (som i mitt fall också alltid varit gratis) så får man helt enkelt göra sig oberoende av en sån. För det går ju!

Problemet är att det efter ett tag finns tusen saker som gör att ekonomin havererar eftersom Bidraget är beräknat för att vara TILLFÄLLIGT och inte som nu när de långtidsberoende ökar. Speciellt i relation till hur resten har fått det bättre.

Det underlättar givetvis om man är fullt fungerande på alla plan både fysiskt och psykiskt, man har bra ekonomi från början och har bra kunskap om samhället. Men det är sällan dom som blir långtidsberoende.

Visst lönar det sig att jobba, inte bara ekonomiskt men vi vinner inget i längden på att dels ha ett system där folk i högre grad blir långtidsberoende och att deras lägstanivå är så låg som den är idag.

Senast ändrad:

Måste hålla med dig där - båda partierna bygger på ideologier som jag inte vill se i en styrande position alls. :o Jag skulle kunna tänka mig att rösta på någon av båda dessa "lika lite".

Ja jag är en av alla de som funderat på att rösta på S men låtit bli för att inte riskera att V hamnar i regeringen.

Det är lite samma sak i kommande val. Det är ett stort dilemma för S som Stefan Löfven måsye hantera.

Ursäkta min okunnighet. Har socialbidragsnormen eller vad det kallas nu sänkts de senaste åren?

Nej, däremot har den inte höjts mer än mycket marginellt. Den nivån sattes utifrån att det skulle vara en kortvarig lösning. Dels syns en ökning av långtidsberoende dels har klyftorna ökat, speciellt bland barnfamiljer mellan dom som har lägst inkomster och andra.

Nej, däremot har den inte höjts mer än mycket marginellt. Den nivån sattes utifrån att det skulle vara en kortvarig lösning. Dels syns en ökning av långtidsberoende dels har klyftorna ökat, speciellt bland barnfamiljer mellan dom som har lägst inkomster och andra.

Så det måste ju funnits många långtidsberoende även före alliansens tid. Det här är ju knappast ett nytt problem.

För mig är det väldigt mycket retorik att säga att det här är något som alliansen skapat. Kommer en sossestyrd regering att höja socialbidragen?

Ja, alltså du har ju rätt så till vida att tillvaron inte funkar annars. Men det blir ju i praktiken meningslöst att säga att "detta måste man klara" när det nu finns människor som inte gör det.

Och det är svårt att förså hur försämrade socialförsäkringar skulle stärka förmågan hos någon som saknar förmåga till den grad.

Jag tror dock att om man har SÅ dålig förmåga så hjälper det inte med en bättre socialförsäkringar. I min värld är det inte pengar som är det största problemet i exemplet.

Nja problemet är mångfacetterad, just nu finns det ett extremt kortsiktigt perspektiv och många myndigheter ser personer med annat än kortsiktiga problem som heta potatisar som man bollar runt med, i hopp om att någon annan bli sittande med dem.

Jag tror dock att om man har SÅ dålig förmåga så hjälper det inte med en bättre socialförsäkringar. I min värld är det inte pengar som är det största problemet i exemplet.
Det är givetvis inte det största problemet, det är en mycket konkret effekt av problemen. Pengar är djävligt viktiga när man inte har dem.
Är det verkligen svårt att förstå att det blir problematiskt när något som är beräknat att räcka kortsiktigt i större utsträckning ska räcka till långsiktigt?

Givetvis ska man jobba för att undvika att det blir långsiktigt, men att ha det som argument för att inte göra något åt situation är dumsnålt.

Det är som att inte underhålla livbojarna eftersom folk borde ha lärt sig simma.

Det är som att inte underhålla livbojarna eftersom folk borde ha lärt sig simma.

Fast argumentet är inte att inte göra något. Livbojarna, för dräglig överlevnad, finns redan idag och ska finnas kvar. Det jag saknar är ett aktivt stöd för att hantera sin ekonomi.

Att inte kunna hantera sin ekonomi löses inte på bästa sätt genom att dela ut mer pengar. Det löses bäst genom att ge stöd i att lära sig hantera sin ekonomi och ge verktyg för att kunna förbättra sin situation (bidra genom egen försörjning).

I de reportage jag sett i media de senaste åren är det inte alls sällsynt att det står både ett bag-in-box vin, ett halvtomt cigarettpaket och en askkopp i bakgrunden. när vederbörande sitter vid köksbordet (populärt ställe att fotografera) och påstår att man inte kan få mat för dagen och är sjukskriven i någon halvskum diagnos som inte alls uppenbart ger total oförmåga att utföra förvärvsarbete. Då är det uppenbart att man inte klarar att prioritera, det är inte alls uppenbart att volymen på intäkterna är för liten. Nu menar jag inte att alla gör på det viset - men jag ser problemen med avsaknad av stöd och hjälp som ett mycket större problem än avsaknaden av tillräcklig mängd pengar.

Fast argumentet är inte att inte göra något. Livbojarna, för dräglig överlevnad, finns redan idag och ska finnas kvar. Det jag saknar är ett aktivt stöd för att hantera sin ekonomi.

Att inte kunna hantera sin ekonomi löses inte på bästa sätt genom att dela ut mer pengar. Det löses bäst genom att ge stöd i att lära sig hantera sin ekonomi och ge verktyg för att kunna förbättra sin situation (bidra genom egen försörjning).

I de reportage jag sett i media de senaste åren är det inte alls sällsynt att det står både ett bag-in-box vin, ett halvtomt cigarettpaket och en askkopp i bakgrunden. när vederbörande sitter vid köksbordet (populärt ställe att fotografera) och påstår att man inte kan få mat för dagen och är sjukskriven i någon halvskum diagnos som inte alls uppenbart ger total oförmåga att utföra förvärvsarbete. Då är det uppenbart att man inte klarar att prioritera, det är inte alls uppenbart att volymen på intäkterna är för liten. Nu menar jag inte att alla gör på det viset - men jag ser problemen med avsaknad av stöd och hjälp som ett mycket större problem än avsaknaden av tillräcklig mängd pengar.

En lösning vore att återgå till matkuponger.
Fast i modern tappning.
Soc. gör ett avtal med ex VISA som skräddarsyr ett i utseende helt normalt kort. Bara det att via dator så begränsas varorna som kan köpas till ex livsmedel. Ingen annan än bidragsgivaren behöver se och veta det.

Får man sedan extra bidrag till skor åt tre barn så knappar soc in bidraget o villkoren i kontot som är förbundet med kortet och så kan man köpa skor för pengarna..

Sedan funkar inte kortet på systemet..om inte soc godkänner det förstås;)

Fast min ide är mer aktiv, positivt förstärkande hjälp. Inte en massa begränsningar som mer blir något slags negativ inverkan på friheten att bestämma över sitt eget liv. Istället förmedla bilden att det är just friheten att själv välja, planera och bestämma som är lösningen framåt.

Fast min ide är mer aktiv, positivt förstärkande hjälp. Inte en massa begränsningar som mer blir något slags negativ inverkan på friheten att bestämma över sitt eget liv. Istället förmedla bilden att det är just friheten att själv välja, planera och bestämma som är lösningen framåt.

Jovisst där har du rätt, men det skulle då bli det andra steget.

När hyran är betald,räkningar o mat är pyntade då får man väl vara både kreativ o planerande med resten så som vi andra....;)

Fast du missförstår lite.

Jag tror att den här gruppen behöver aktiv hjälp för att lära sig ta hand om sin ekonomi - oavsett volym. Att aktivt få stöd att lära sig ta hand om sin ekonomi och antingen se vägen ut ur bidragsberoendet eller vägen ut ur en ekonomiskt ohållbar situation.

Inte fler pekpinnar och begränsningar (de finns där ändå när det gäller den här gruppen - jag vet).

Fast du missförstår lite.

Jag tror att den här gruppen behöver aktiv hjälp för att lära sig ta hand om sin ekonomi - oavsett volym. Att aktivt få stöd att lära sig ta hand om sin ekonomi och antingen se vägen ut ur bidragsberoendet eller vägen ut ur en ekonomiskt ohållbar situation.

Inte fler pekpinnar och begränsningar (de finns där ändå när det gäller den här gruppen - jag vet).

Det håller jag fullständigt med om och det står absolut inte i motsättning till att se över lägstanivån när det långtidsberoende.

Ett problem är just kortsiktigheten jag ser i jobbet, när fokus bara blir att lösa kriserna

Det gör inte Handels eller tex universitetsbiblioteket heller. Nu är det säkert möjligt att smita in och fixa sina räkningar på en av de datorerna, men man riskerar helt klart att bli utkörd om man inte har ett mer "legitimt" ärende än så. Risken att de här fattiga personerna verkligen syns i de miljöerna är överhängande, och de kommer i så fall snabbt att dra uppmärksamheten till sig från fastighets-/säkerhetspersonalen.

Men på vanliga bibliotek kan man ju använda datorerna också, ofta står det på bibliotekens hemsidor att betala räkningar är en av de saker man kan göra. Då behövs bara en bankdosa och det får man ju som någon skrivit gratis av banken. Nu var ju det bara ett exempel på kostnader som spräcker budgeten men i just det fallet handlar det kanske mer om okunskap hur man undviker en onödig kostnad än om att man inte KAN undvika den pga redan ansträngd ekonomi.

För mig är det väldigt mycket retorik att säga att det här är något som alliansen skapat.

Ett av skälen till att långtidsberoendet har ökat, är att utförsäkringarna från försäkringskassan har ökat. Det är en företeelse som har med alliansens politik att göra. Jag skulle därför säga att det snarast är demagogiskt att påstå att det är retorik att prata om det så som Escodobe gör. Hon råkar vara proffs på frågorna.

Om en annan regering kommer att göra något åt det, är naturligtvis en annan fråga.

Men på vanliga bibliotek kan man ju använda datorerna också, ofta står det på bibliotekens hemsidor att betala räkningar är en av de saker man kan göra. Då behövs bara en bankdosa och det får man ju som någon skrivit gratis av banken. Nu var ju det bara ett exempel på kostnader som spräcker budgeten men i just det fallet handlar det kanske mer om okunskap hur man undviker en onödig kostnad än om att man inte KAN undvika den pga redan ansträngd ekonomi.

Ja, och det där med Handels var så klart ett sidospår. (Delvis för att jag faktiskt inte vill uppmuntra andra att springa in på skolor, lärosäten och arbetsplatser som de inte ens har anknytning till för att "låna" datorer.)

I övrigt så är det väl snarare en praktisk/pedagogisk fråga än en ideologisk/politiskt, det där med hur man ser på det faktum att en del personer helt enkelt inte kan än det ena än det andra, eller inte kommer på det.

Själv har jag tex sett tillräckligt mycket av såväl diagnosticerade som odiganosticerade depressioner i min omgivning, att jag helt enkelt bedömer det meningslöst att säga att folk borde kunna (allt det där som tex jag kan, eller som de flesta kan). Bara för att nämna en faktor som kan försvaga en människa.

Själv orkar jag inte säga "han/hon borde kunna" om han/hon inte kan. Det är ju som att stampa med foten i marken, ungefär. Helt meningslöst.

Ett av skälen till att långtidsberoendet har ökat, är att utförsäkringarna från försäkringskassan har ökat. Det är en företeelse som har med alliansens politik att göra. Jag skulle därför säga att det snarast är demagogiskt att påstå att det är retorik att prata om det så som Escodobe gör. Hon råkar vara proffs på frågorna.

Om en annan regering kommer att göra något åt det, är naturligtvis en annan fråga.

Jag kan ha fel för jag tog bara en snabb titt på Socialstyrelsens statistik. Jag ser dock ingen ökning i andelen personer som får ekonomiskt bistånd i Sverige.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar