Vilka lädervårdsprodukter föredrar ni?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag är en sån där jobbig och petig person som smörjer min utrustning efter varje gång jag använt den. Har under flera år använt samma produkt, nämligen:

820381-00-16100-upp-fra-01.jpg

Jag är egentligen jättenöjd. Det enda "problemet" är att jag numera har fått jobb i en hästsportsaffär, som inte har just den här produkten till försäljning. Jag behöver i så fall åka till en annan butik om jag ska fortsätta köra på den här, eller köpa från nätet, och det känns rätt dumt när jag jobbar på ett ställe som säljer hästprylar och får personalrabatt där.

Så. Vilka produkter använder ni om ni smörjer era grejer ofta? Som inte torkar ut lädret? Finns det något ni skulle säga är jämställt med det här, för jag är som sagt mer än nöjd egentligen. Jag hade aldrig bytt om det inte vore för att vi inte har det. Dessutom kan jag behöva tips på säljargument för andra produkter, eftersom jag själv kört på just det här i över tio år. ;)

Jag är en såndär noggrann och prydlig person som vill att grejerna ska hålla (sig fina) länge och rengör mina lädergrejer efter varje användning. Har testat en hel radda produkter och för vardagsputsen föredrar jag Veredus Curium Soap.

Jag är precis som @Equilina putsar och donar jämt, älskar känslan av rent, väldoftande läder :love:

Nu använder jag en tvål från antages som jag är jättenöjd med.
När jag fettar in använder jag luxe läderbalsam från naf.

Jag ser det som vardagsterapi att putsa läder efter användning. Använder en spraytvål (eller den klassiska rektangulära tvålen med blå plastlåda när jag känner mig nostalgisk:D) och sen Effax bruna burk med läderfett.

Jag är lite petig med läderprodukter och skyr allt som innehåller paraffinolja. Jag föredrar Tib lädersåpa som både rengöring och lättare återfuktning och fettar in med Neatsfootoil som i min mening är helt överlägset! Lädret blir blankt och mjukt!

Jag ser det som vardagsterapi att putsa läder efter användning. Använder en spraytvål (eller den klassiska rektangulära tvålen med blå plastlåda när jag känner mig nostalgisk:D) och sen Effax bruna burk med läderfett.
Samma här + Passier Lädertvål och Läderfett (har En Passier sadel). Men tycker faktiskt att Ekol Glycerintvål är riktigt bra, och bra pris :up:

Jag använder linoljesåpa. Tycker det känns bra att använda enbart naturliga ämnen och linoljesåpa är både rengörande och återfettande.

Childerics egen tvål och olja men vet att det är exakt samma som exempelvis Butet gör, rätt säker på att det är gul glycerintvål och paraffinolja. Vägrar använda nåt annat och har det på allt utom stövlarna.

Jag har stubbens saker ^_^, putsar ofta/ var Eler varannan gång och då med sadeltvål eller sadelsåpan, sen sadel fettet vid behov. Dock så spolar/ tvättar jag oftast av med bara vatten och upplever att det blir lite för torrt. Är inget super kvalitets läder jag har så behövs kanske ngt mer återfuktande.
Men sadelsåpan älskar jag, perfekt för lite känsligare löder så som stövlar som råkat få lite väl mycket lera på sig eller blivit helt ingrodda av stöv.

Jag hade vanlig hederlig sadeltvål, det låg alltid en i blå plastlåda i en korg vid tvättstället, där jag sköljde av bettet. Jag drog en svamp över tränset efter varje användande. Och satte mig i hagen hos Tima med kompisar, med hink, träns, grimmor och vad det nu kunde vara samt obligatorisk kaffekorg en till två gånger i månaden på senvåren - hösten. Finns ingen bättre terapi än att sitta mitt i hagen och studera flockdynamik eller bara njuta med de fyrbenta kompisarna som då oftast stod stilla, vilade eller gick några steg i en cirkel runt mig och betade. Övrig tid, var det sadelkammare och obligatorisk kaffekorg med utsikt över hagarna. <3

Jag använder enbart en fuktig trasa till vardags och Ekol lädertvål till rengöring när det blivit extra skitigt, dock får man vara försiktig med dåligt infärgade prylar eftersom tvålen löser upp färgen. Effax balsam har jag som återfuktande. Det är toppen, behövs bara pyttelite för att mjuka upp och tränga in. Till typ benskydd som utsätts för mer väta gillar jag Stubben hamanol som är lite mer åt vaxhållet. Eller Meindl sportvax.

Efter rengöring drar jag på ett lager sadelsåpa för att minska slitaget, det står "B&E" på den vad nu det är för märke. Den luktar sååå gott i alla fall.

Jag fick en provburk Jeffries läderbalsam och det gillar jag skarpt så om jag kan få tag i det blir det sånt när effaxet tagit slut.

Jag är en sån där jobbig och petig person som smörjer min utrustning efter varje gång jag använt den. Har under flera år använt samma produkt, nämligen:

Jag är egentligen jättenöjd. Det enda "problemet" är att jag numera har fått jobb i en hästsportsaffär, som inte har just den här produkten till försäljning. Jag behöver i så fall åka till en annan butik om jag ska fortsätta köra på den här, eller köpa från nätet, och det känns rätt dumt när jag jobbar på ett ställe som säljer hästprylar och får personalrabatt där.

Så. Vilka produkter använder ni om ni smörjer era grejer ofta? Som inte torkar ut lädret? Finns det något ni skulle säga är jämställt med det här, för jag är som sagt mer än nöjd egentligen. Jag hade aldrig bytt om det inte vore för att vi inte har det. Dessutom kan jag behöva tips på säljargument för andra produkter, eftersom jag själv kört på just det här i över tio år. ;)
Jag tycker att du ska övertala din butikschef att ta in din favvopryl. Effax är ju ett populärt märke så det borde inte vara alltför svårsålt.

Fick tipset av sadelmakaren om Top-top läderbalsam som innehåller både lanolin och bivax och är hittills supernöjd! Till rengöring duger Ekols tvål (den i blå plastlåda) bra - kanske mest för att det "alltid varit så".

Jag är också en sådan petig person - jag rengör grejerna efter varje användning och smörjer de efter varannan användning (använder de dock ganska sällan, 1 gång i veckan ungefär :angel:).
Jag har provat väldigt många olika produkter från Hööks och Granngårdens billigaste sortiment till ren kalvfotsolja. Mina favoriter är helt utan tvekan Veredus Curium Soap och Veredus Curium Balsam! :love:
Jag gör så här: rengör grejerna med Curium Soap, sedan låter den verka i en stund, rengör lädret igen med ljummet vatten och sedan smörjer med Curium Balsamet. Lädret blir väldigt mjukt och inte klibbigt. Dessutom luktar det så gott! :love:

A

Amerigo eller ev Equipe.

Stubben (får inte till prickarna på plattan) glycerintvål eller effax. passier, stubben eller effax läderbalsam. Just nu saknar jag dessutom effax svarta läderbalsam. Hittar det inte nånstans :( någon som vet om det fortfarande går att få tag på?

Jag använder Ekols lädertvål för rengöring, och sedan minkolja.
Eftersom minkolja strängt taget är det enda på marknaden som av naturen är avsett att finnas i läder.
Jag avstår helst från olika mirakelkombinationer av glycerin, paraffin, silikon, lanolin, mineraloljor mm mm och använder ren minkolja utan ytterligare tillsatser.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 717
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 503
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar