Viktuppgång under graviditet?

Sv: Viktuppgång under graviditet?

Vägde mig imorse, nu har jag gått ner så nu stog vågen på 66,1 kg o är i vecka 18 (flyttad efter UL).. HM..

Viktuppgång sen inskrivning: 1,9 kg

Vägde mig igen igår morse, samma vikt som för två veckor sedan alltså en viktuppgång på 10 kg sedan innan jag blev gravid. Nu i vecka 39. Känns bra! Har ett BMI på 25 alltså helt normal, kanske lite i överkant men.... :angel: Känner mig inte speciellt stor och tung, jätteskönt, om inte foglossningen fanns vore vardagen väldigt smidig.

Jag gick upp 23 kg under graviditeten. Startade på 51 kg och vid sista vägningen var jag uppe i 74 kg. Samlade på mig ganska mycket vätska sista tiden.

Vägde 66 kg när jag kom hem och efter 7 månader var jag nere på 47 kg! Jag rasade i vikt och har aldrig varit så smal som då. Köpte jeans i st 24 som jag inte har en suck att få på mig idag. :cry: ...ligger nu stadigt på 54 kg.

Rotade fram min journal från mödrarvården och så här var min viktuppgång fördelad:

Inskrivning 51 kg
v11 +3kg
v19 +8,5kg
v25 +12kg
v28 +14kg
v31 +16kg
v33 +18kg
v35 +19,5kg
v37 +21 kg
v39 +23kg

Jag kan ju visserligen tycka att det är bra att du inte får på dig en 24:a i jeans, för det är inte snyggt ;)

Vid inskrivningen vägde jag 55 kg.

v.19 + 1,2 kg
v.23 + 3,5 kg
v.27 + 6,5 kg
v.31 + 9,4 kg
v.35 + 13,8 kg
v.38 + 17 kg

Är i vecka 39 nu, men har inte vägt mig än. Jag är med i en viktundersökning så jag väger mig varje söndag. Känner lite att jag ångrar att jag gick med på den, det är ju inte jätte skoj att vågen visar över 70 kg... Min BM och typ alla andra undrar vart alla kilon har satt sig, förutom magen så har kroppen inte ändrat sig så mycket. Nu i slutet har jag svullnat ganska mycket runt händer å fötter. Men vem vet alla andra kilon kanske sitter på baken:)

Tyvärr tyckte jag att det va så jobbit med viktuppgången så jag noterade bara vad jag vägde när jag blev gravid och vad jag vägde när jag skulle snittas.
Den totala summan landade på en uppgång på håll i dig: 53 kg.
Och japp det va bara en tös i magen.
Nu väntar jag mitt andra barn och tyvärr så är jag nog på "G" igen mot den uppgången igen.
Men jag gick ner allt mellan barna födandet i alla fall som tur var.
Så nu ser man ut som en strandad blåvbal igen *L*

Nu är jag i vecka 19 och har gått upp 2,3 kg sen inskrivningen. Hur ser det ut för alla andra pappskallar? :D

Men.. men... är du/jag i v19 redan? Jag trodde v18 dvs 17 fullgångna veckor plus några dar.

Upp typ 1 kg sen inskrivningen, ligger på samma vikt som när jag blev gravid.
Men hela magen upp till revbenen är flabbrigare än innan. Inte vackert i träningskläder direkt!

Men.. men... är du/jag i v19 redan? Jag trodde v18 dvs 17 fullgångna veckor plus några dar.

Men hela magen upp till revbenen är flabbrigare än innan. Inte vackert i träningskläder direkt!

Jag fick ju flyttat efter UL så vi är i 17+(vad det nu är dagar) :D När jag skrev det där hade jag inte varit o kollat än!

Hade gått ner typ 0,5 kg igår så nu är jag 1,9 kg upp

*KL*

Går in i v40 imorn, 39+0 och har hittills gått upp ca 13kg. Pendlar väldigt mycket under dagen, men väger jag mig normalt på morgonen så är det +13kg.

Varit på UL idag igen, ej flyttad från 5/4 så 18+2 kan det stämma? :D

Viktuppgång: 2,2 kg sen inskrivningen.

Idag var jag hos bm och lyssnade på hjärtljud och tog blodprov mm.

Jag frågade då om det här att jag inte vill väga mig - hon menar att man ser direkt på blodtrycket om något är galet. Jag hade lågt blodtryck sa hon och så länge jag känner mig bra är allt ok, tillsammans med lågt blodtryck alltså.

Jag är i vecka 26 och jag gissar att jag gått upp ca 8-10 kg, men jag vet inte.

Då är det säkert ingen fara :) Men om man ser lättast på att det skulle vara nåt tokigt (varför vet jag inte) så kan du ju blunda o BM skriva upp :D

Jag väger normalt mellan 60 och 63 kg (väger mig nästan aldrig, men hamnar alltid däremellan de få gånger jag väger mig). Vid inskrivningen på MVC vägde jag 65, var då i vecka 12-13 nånting. Som mest vägde jag 75 ett par veckor innan förlossning, gick ner till 74 vid förlossningen, var tillbaka på 62-63 vid efterkontrollen (eller egentligen betydligt tidigare, efter 2-3 veckor sådär, men efterkontrollen var första tillfället efter förlossningen som jag vägde mig).

Minns inte så noga hur jag gick upp men första graviditeten gick jag fram till v.42+3 upp 25 kilo. Startade på 71 så jag vägde endel.

Graviditet två hade jag bara tappat ner till 75 kg och gick upp 15 kg fram till 39+5

Graviditet tre hade jag tappat ner till 71 igen och i v. 40+3 hade jag gått upp 17 kg.

Varit på UL idag igen, ej flyttad från 5/4 så 18+2 kan det stämma? :D

Viktuppgång: 2,2 kg sen inskrivningen.

Det stämmer utmärkt :D
Hm, samma dag och ungefär samma viktuppgång eftersom jag lagt på mig ett kilo jättefort. Ska vi klämma i med samma kön och födelsedag med när vi är igång :p

Det kanske är därför min BM inte vägt mig när jag varit dit?
Jag var till BM igår och fick "bara" lyssna på hjärtat, blodtryck, HB och blodsocker.
Blodtrycket är bra (115/55 tror jag). Sockret är bra men HBt är fortfarande lågt...

Har inte vägt mig på ett tag nu. Det började ticka iväg så väldigt så det var inge roligt att se. :)
Men jag ligger nog på +7 kilo eller nått sånt. Är v. 25+4 nu.

*KL*

Jag känner att jag är på väg mot en rejäl viktuppgång i klass med förra barnet dvs +30 kg. Innan jag blev gravid vägde jag ca 62 kg, på inskrivningen 66 kg och nu v 17+0 väger jag ca 72 kg!! Tycker att det ser ut som jag är i sjunde månaden eller nåt, men är bara i fjärde. Har ingen bild tyvärr.. Folk frågar ofta om det är fler än en i magen...som tur är visade UL bara en :D

Försöker hitta på små ursäkter till min viktuppgång..hihi.. Slutade bl a röka, bara det är ju automatiskt plus några kilon :idea: Sen har min BH-storlek ökat från a-kupa till typ E-F. E-kupa börjar bli litet t o m.. Bara tuttarna väger nog flera kilo :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 938
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar